Så länge allt går "på räls", dvs inga störningar inträffar, så upplever jag Qatar som Ok. Deras höga säkerhetsbetyg tyder på att den delen funkar. Men... jag har nyligen valt Qatar Airlines som min researrangör, mellan främre Östern (Turkiet), via Doha, till Filippinerna, t o r.
Det var INGEN hit, måste jag säga.
1. Dom anlitar underleverantörer, mindre flygbolag, i Turkiet bolaget AtlasJet. När man bokar in på avgångsterminalerna både vägarna, får man inte boarding card för hela resan. QA hyr in småbolag, och begär att passagerna som bokat och betalt sin resa till QA, själva skall besöka underentreprenörens terminalkontor, i s m flygbyte. Gissa hur bra det funkar, med t ex 1 tim och 45 minuters respit, och högtrafikträngsel på världsflygplatser, som Istanbul, Manila, Doha m fl.
Aldrig upplevt i hela min aktiva flyg"karriär" (som kund) att man utsätts för detta.
2. Går nåt snett, t ex förseningar, uppskjuten avgång, då blir det dramatiskt värre. Araber är inte kända för nån större gästvänlighet i s m konflikter. QA garanterar ingen ersättning eller hotellövernattning, om ett flyg blir inställt. "Vi skall FÖRSÖKA ordna en hotellövernattning om vi inte kommer iväg idag"... fick jag till svar, efter att ha kollat med flera enheter, som var kundansvariga på plats. En papplåda med lite godis, chips och juice/vatten, var vad om kostade på sig, till mängder av strandsatta passagerare/kunder.
3. Om ett QA-plan kommer iväg försenat, så att man på nästa mellanlandning - där man skall fixa nytt bording card pga det jag skrivit i pkt 1 - skall man ha i åtanke att detta UE-flygbolag INTE tar ansvar för en för sen ankomst. Har du missat, så hänvisar detta bolag till QA, alternativt... "kontakta flygbolaget TA (Turkish Airlines t ex), vi har fått info att dom "tar över". Får man till svar. "Det är inte mitt jobb att lösa problemen, det åvilar arrangören och dennes samarbetspartners" är inget argument som går hem i Asien. Men,,, låt säga du gör ett försök. Du kontaktar TA, som förnekar varje form av ÖVK! Mutfaktorn kommer in i bilden, enligt sedvanlig asiatisk "problemlösningskultur". Du tvinga tjata/skrika/hota/'gör-vad-som-helst... ändå är oddsen emot dig.
4. Utan att gå in på detaljer hur jag fixade nya boarding card (jag vill inte lämna ut detaljerna), så kommer nästa problem - polleterat bagage.
a) bagaget polleteras, med sedvanlig märkning, från avgångsflygplats, till slutdestinationen. Vilket avviker från hanteringen av passageraren, som själv måste fixa minst ett boarding card, enligt ovan beskrivning.
b) När försening orsakar kollaps i ordinarie rutiner, då droppar QA kundens polleterade bagage/väskor, på MELLANLANDNINGS-destinationen. Utan att detta meddelas kunden! Jag lyckade spåra detta, efter att ha levt rövare med all tänkbar flygplats/-bolagspersonal, och fick sedan ta bagaget personligen, till inloggning på 'domestic' flight, för ny polletering. Trots att betald transport och slutdestinationskvitto givetvis fanns, och bekräftade QA:s avtalsbrott.
Jag avrundar här, eftersom jag är i konflikt med QA, och kommer att driva kompensationsäskanden.
Slutsats: - Var mkt nog med val av Asien-flygbolag, särskilt de färskare, som QA. När nåt går snett, då finns inte som inom EU, garanterade kompensations-/hanteringsklausuler. Jag har t ex använt China Air, som har längre erfarenhet än QA, men när dom sabbade en polleterad väska, som jag claimade på Arlanda, bröt personalen där ihop, vägrade hantera ärendet, och verka stå på självmordspolitisk, ångest-kommunistisk nivå. Fel erkännes inte, kan leda till abrupt avsked.
Ett lägre flyg, som oftast erbjudes, kan kosta mer i problem och merkostnader, som man förorsakas vid inträffade avvikelser. Kunden är i centrum, utom när det snear till sig, då är man illa ute. Jag betalar aldrig mutor, trots att jag vet att detta ofta löser "alla" problem, jag vägrar. Jag har lagt otaliga timmar genom åren, med argumentation, bevisade handlingar, dialog med nivå på nivå, tills den asiatiska kulturen att "lösa" problem viker ner sig. Men det tar tid, tuffhet och bra på fötterna, dom flesta varken kan eller orkar ta konfrontationen. Men är beordrade av sina chefer att hålla emot så mycket det bara går.
Snabbt nedtecknat, eftersom jag efter 45 timmar oavbrutet resande, vilket skulle varit knappt 30, har händelserna i färskt minne, och kände för att skriva av mig.
Slutråd: Anlita inte arabiska Qatar Airways... jag kommer iaf att låta mitt enda anlitande bli det sista.