Hitta diskussioner med liknande innehåll

Qatar Airways bra?

#157 2015-01-18, 15:43
winnertip
Ursprungligen postat av SilentVictory
Inga problem. Har själv mellanlandat i Qatar med ett par stockar snus i bagaget


Hur fan kan du åka med Qatar Airways. Detta bolag är slaveri på högsta nivå, men det skiter väl du i, bara du får en billig resa.
#158 2015-01-19, 15:45
Ursprungligen postat av winnertip
Hur fan kan du åka med Qatar Airways. Detta bolag är slaveri på högsta nivå, men det skiter väl du i, bara du får en billig resa.


Mycket gnäll på dig! Gaska upp dig gosse!
#159 2015-01-19, 19:19
Ursprungligen postat av Busstation
Ska ta med en stock snus till Vietnam där jag förstått att det inte ska vara några konstigheter att få in det. Men är det lugnt på mellanlandningen man gör i Qatar också? Har googlat runt en del men inte hittat något direkt svar.

Tänkte lägga stocken i den incheckade väskan.


Den kollas väl inte iom den inte ska in i landet. Möjligen görs en security kontroll, men då är ju snuset ointressant. Har själv haft två stockar.
BTW Qatar airways är väl världens enda femstjärniga bolag i Economy, om jag förstått oberoende reviews.
Jag tyckte det var tiptop dajmstrut!
Om man har moraliska betänkligheter angående anställningsvillkor osv, får man ju ha det, men då ska man nog ge fan i att resa till SEA what so ever!
#160 2015-02-20, 18:18
Ådärkomdenja
Så länge allt går "på räls", dvs inga störningar inträffar, så upplever jag Qatar som Ok. Deras höga säkerhetsbetyg tyder på att den delen funkar. Men... jag har nyligen valt Qatar Airlines som min researrangör, mellan främre Östern (Turkiet), via Doha, till Filippinerna, t o r.

Det var INGEN hit, måste jag säga.

1. Dom anlitar underleverantörer, mindre flygbolag, i Turkiet bolaget AtlasJet. När man bokar in på avgångsterminalerna både vägarna, får man inte boarding card för hela resan. QA hyr in småbolag, och begär att passagerna som bokat och betalt sin resa till QA, själva skall besöka underentreprenörens terminalkontor, i s m flygbyte. Gissa hur bra det funkar, med t ex 1 tim och 45 minuters respit, och högtrafikträngsel på världsflygplatser, som Istanbul, Manila, Doha m fl.

Aldrig upplevt i hela min aktiva flyg"karriär" (som kund) att man utsätts för detta.

2. Går nåt snett, t ex förseningar, uppskjuten avgång, då blir det dramatiskt värre. Araber är inte kända för nån större gästvänlighet i s m konflikter. QA garanterar ingen ersättning eller hotellövernattning, om ett flyg blir inställt. "Vi skall FÖRSÖKA ordna en hotellövernattning om vi inte kommer iväg idag"... fick jag till svar, efter att ha kollat med flera enheter, som var kundansvariga på plats. En papplåda med lite godis, chips och juice/vatten, var vad om kostade på sig, till mängder av strandsatta passagerare/kunder.

3. Om ett QA-plan kommer iväg försenat, så att man på nästa mellanlandning - där man skall fixa nytt bording card pga det jag skrivit i pkt 1 - skall man ha i åtanke att detta UE-flygbolag INTE tar ansvar för en för sen ankomst. Har du missat, så hänvisar detta bolag till QA, alternativt... "kontakta flygbolaget TA (Turkish Airlines t ex), vi har fått info att dom "tar över". Får man till svar. "Det är inte mitt jobb att lösa problemen, det åvilar arrangören och dennes samarbetspartners" är inget argument som går hem i Asien. Men,,, låt säga du gör ett försök. Du kontaktar TA, som förnekar varje form av ÖVK! Mutfaktorn kommer in i bilden, enligt sedvanlig asiatisk "problemlösningskultur". Du tvinga tjata/skrika/hota/'gör-vad-som-helst... ändå är oddsen emot dig.

4. Utan att gå in på detaljer hur jag fixade nya boarding card (jag vill inte lämna ut detaljerna), så kommer nästa problem - polleterat bagage.
a) bagaget polleteras, med sedvanlig märkning, från avgångsflygplats, till slutdestinationen. Vilket avviker från hanteringen av passageraren, som själv måste fixa minst ett boarding card, enligt ovan beskrivning.
b) När försening orsakar kollaps i ordinarie rutiner, då droppar QA kundens polleterade bagage/väskor, på MELLANLANDNINGS-destinationen. Utan att detta meddelas kunden! Jag lyckade spåra detta, efter att ha levt rövare med all tänkbar flygplats/-bolagspersonal, och fick sedan ta bagaget personligen, till inloggning på 'domestic' flight, för ny polletering. Trots att betald transport och slutdestinationskvitto givetvis fanns, och bekräftade QA:s avtalsbrott.

Jag avrundar här, eftersom jag är i konflikt med QA, och kommer att driva kompensationsäskanden.
Slutsats: - Var mkt nog med val av Asien-flygbolag, särskilt de färskare, som QA. När nåt går snett, då finns inte som inom EU, garanterade kompensations-/hanteringsklausuler. Jag har t ex använt China Air, som har längre erfarenhet än QA, men när dom sabbade en polleterad väska, som jag claimade på Arlanda, bröt personalen där ihop, vägrade hantera ärendet, och verka stå på självmordspolitisk, ångest-kommunistisk nivå. Fel erkännes inte, kan leda till abrupt avsked.

Ett lägre flyg, som oftast erbjudes, kan kosta mer i problem och merkostnader, som man förorsakas vid inträffade avvikelser. Kunden är i centrum, utom när det snear till sig, då är man illa ute. Jag betalar aldrig mutor, trots att jag vet att detta ofta löser "alla" problem, jag vägrar. Jag har lagt otaliga timmar genom åren, med argumentation, bevisade handlingar, dialog med nivå på nivå, tills den asiatiska kulturen att "lösa" problem viker ner sig. Men det tar tid, tuffhet och bra på fötterna, dom flesta varken kan eller orkar ta konfrontationen. Men är beordrade av sina chefer att hålla emot så mycket det bara går.

Snabbt nedtecknat, eftersom jag efter 45 timmar oavbrutet resande, vilket skulle varit knappt 30, har händelserna i färskt minne, och kände för att skriva av mig.

Slutråd: Anlita inte arabiska Qatar Airways... jag kommer iaf att låta mitt enda anlitande bli det sista.
#161 2015-02-24, 07:04
Ådärkomdenja
Sämsta jag nånsin flugit med. Kommer ALRIG att anlita dom igen.

1. När dom anlitar andra flygbolag, t ex på delsträckor inom Turkiet, får man bara boarding card för lokala sträckan. När man sen skiftar till international (till Doha) måste man stressa runt, hitta QA:s incheckning, och begära ut boarding cards för den fortsatt resan. Under oftast stor tidspress, på stora flygplatser, Istanbul i detta fall, där bara promenaden mellan terminalerna kan ta upp till 15-20 minuter eller mera, plus säkerhetskontroller.
2. Blir det förseningar, så har dom ytterst bristfällig information, till de väntande. Jag frågade i Doha, "vad händer om planet inte kommer iväg idag"? Svar: "Vi FÖRSÖKER då att hitta ett hotell". Märk väl att förseningar av +3 timmar, inkl ev nattboende, är obligatoriskt ersättningsberättigande vid flygningar inom EU, via ett bindande EU-avtal. QA har ingen formell skyldighet som motsvarar.
3. Vid den försening (5 timmar) jag råkade ut för, så hivade dom av det polleterade bagaget, på den sista mellanlandningsflygplatsen. Trots att polleteringen var till slutdestinationen, kvitto fanns, men lik förbannat skedde detta grova misstag. Ingen information om detta gavs, det bara skedde.
4. Vid utkvittering av sista sträckans boarding card, så meddelade det anlitade lokala flygbolaget (AtlasJet), att dom har "inget ansvar för passagerare som anländer försenade, vi har ingen mer avgång idag". Och hänvisade till ett annat flygbolag (Turkish Airlines), som dom påstod hade tagit över ansvaret. När dom kontaktades, vägrade dom ens att se mina reshandlingar, och påstod sig inte känna till någon sådan överenskommelse. Jag tvingades gå tillbaka till 'international terminal', lyckades hitta ett kontor där man hanterade förkommet gods, men även var representant för Qatar. Som ringde deras kontor, och snart dök en Qatar-tjm upp. Som i sin tur lät tillkalla en stensur representant för det "övertagande" lokala flygbolaget (TA), och denne surpuppa tvinades fixade fram boarding card. På samma kontor, skickade man ut en bagage-kille, som lyckades hitta det avslängda, polleterade bagaget. Sen med ilsprång och störtsvettig tillbaka till 'domestic terminal', checka in bagaget, och precis slinka med planet, som också detta var försenat, som tur var.
5. Vid ankomst slutdestinationen hänvisades alla passagerare, bryskt av en terminaltjänsteman, till en busstransport, till utlandsterminalen ("allt bagage finns där", löd budskapet). Väl framkomna fanns givetvis inte mitt bagage, som jag misstänkte fanns det på inrikesterminalen, en rask promenadsträcka på ca en kvart, mitt i natten. Sen var eländet äntligen över.

Vill med dessa ord kraftigt VARNA för att flyga med Qatar Airways. En skräckupplevelse väntar i värsta fall.

PS. Deras omtalade goda 'service' också fel. Man fick, till skillnad mot China Air, Thai Air, Finnair, m fl stora interntionella bolag, endast två plastglas dryck, till serverade maträtter. Uselt minst sagt. Sista QA-flygsträckan på returfärden så missade servitören att servera drycker öht, till de sista fyra raderna i kabinen (jag satt bland dessa). Fick påkalla detta, och förklara för en annan flygvärdinna, att vår stressade servitör helt enkelt struntade i dryckesdelen. Hon log besvärat, och fixade tillbaka killen, som verkade ytterst stressade, han kunde inte ens fixa korrekt beställd dryck, fick påminna en extra gång.

PPS. Vill hissa varningsflagg för Turkish Airways också, stora aktörer internationellt och nationellt. Dom tvingade mig en gång att betala för en returbiljett för en utländsk flickvän, hon vägrades att släppas på en flight mellan Hong Kong och Istanbul, med skälet att "hon måste uppvisa returbiljett till hemlandet". Jag lyckades komma i kontakt med ansvariga, som envisades, och hotade skicka tillbaks henne. Trots att betald biljett fanns, visum till Turkiet beviljat, plus även turistvisum till Sverige, vilket allt framgick av handlingarna. Lik förbannat vägrade TA:s terminal-tjm att godkänna detta. Det slutade med att jag tvingades lösa en extra returbiljett, för ett antal tusenlappar, jag fick ett undertecknat kvitto på att jag kunde annullera biljetten, och få pengarna tillbaka, via ett besök på TA:s kontor i Turkiet. Även det tog ett antal timmar att argumentera hem, folk i dom här länderna gör allt för att djävlas om dom ser en chans, en smärre bestickning under bordet tycks vara bästa metoden, men jag böjer mig inte, tar hellre striden, och då tar det tid innan man lyckas nöta ned motståndet.

PPPS. OT, men det kan vara bra att känna till hur Qatar hanterar sina gästarbetare. Dom bor i särskilda camps, under oftast vidriga förhållanden, logement med usel standard, instängda bakom murar runt området, inga utomstående äger tillträde. Man beräknar, via den statistik som finns idag, att ca 4000 (!) gästarbetare har omkommit i fallolyckor mm, innan fotbolls-VM går av stapeln 2022. Arbetarskydd är ett ord som uppenbarligen inte finns i detta stenrika arabrike. Arbete 10-12 timmar, sju dagar i veckan, med beslagtagna pass, bristfälliga löneutbetalningar.
ref: http://www.theguardian.com/global-development/2013/sep/26/qatar-world-cu...
#162 2015-02-24, 07:33
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Sämsta jag nånsin flugit med. Kommer ALRIG att anlita dom igen.

1. När dom anlitar andra flygbolag, t ex på delsträckor inom Turkiet, får man bara boarding card för lokala sträckan. När man sen skiftar till international (till Doha) måste man stressa runt, hitta QA:s incheckning, och begära ut boarding cards för den fortsatt resan. Under oftast stor tidspress, på stora flygplatser, Istanbul i detta fall, där bara promenaden mellan terminalerna kan ta upp till 15-20 minuter eller mera, plus säkerhetskontroller.
2. Blir det förseningar, så har dom ytterst bristfällig information, till de väntande. Jag frågade i Doha, "vad händer om planet inte kommer iväg idag"? Svar: "Vi FÖRSÖKER då att hitta ett hotell". Märk väl att förseningar av +3 timmar, inkl ev nattboende, är obligatoriskt ersättningsberättigande vid flygningar inom EU, via ett bindande EU-avtal. QA har ingen formell skyldighet som motsvarar.
3. Vid den försening (5 timmar) jag råkade ut för, så hivade dom av det polleterade bagaget, på den sista mellanlandningsflygplatsen. Trots att polleteringen var till slutdestinationen, kvitto fanns, men lik förbannat skedde detta grova misstag. Ingen information om detta gavs, det bara skedde.
4. Vid utkvittering av sista sträckans boarding card, så meddelade det anlitade lokala flygbolaget (AtlasJet), att dom har "inget ansvar för passagerare som anländer försenade, vi har ingen mer avgång idag". Och hänvisade till ett annat flygbolag (Turkish Airlines), som dom påstod hade tagit över ansvaret. När dom kontaktades, vägrade dom ens att se mina reshandlingar, och påstod sig inte känna till någon sådan överenskommelse. Jag tvingades gå tillbaka till 'international terminal', lyckades hitta ett kontor där man hanterade förkommet gods, men även var representant för Qatar. Som ringde deras kontor, och snart dök en Qatar-tjm upp. Som i sin tur lät tillkalla en stensur representant för det "övertagande" lokala flygbolaget (TA), och denne surpuppa tvinades fixade fram boarding card. På samma kontor, skickade man ut en bagage-kille, som lyckades hitta det avslängda, polleterade bagaget. Sen med ilsprång och störtsvettig tillbaka till 'domestic terminal', checka in bagaget, och precis slinka med planet, som också detta var försenat, som tur var.
5. Vid ankomst slutdestinationen hänvisades alla passagerare, bryskt av en terminaltjänsteman, till en busstransport, till utlandsterminalen ("allt bagage finns där", löd budskapet). Väl framkomna fanns givetvis inte mitt bagage, som jag misstänkte fanns det på inrikesterminalen, en rask promenadsträcka på ca en kvart, mitt i natten. Sen var eländet äntligen över.

Vill med dessa ord kraftigt VARNA för att flyga med Qatar Airways. En skräckupplevelse väntar i värsta fall.

PS. Deras omtalade goda 'service' också fel. Man fick, till skillnad mot China Air, Thai Air, Finnair, m fl stora interntionella bolag, endast två plastglas dryck, till serverade maträtter. Uselt minst sagt. Sista QA-flygsträckan på returfärden så missade servitören att servera drycker öht, till de sista fyra raderna i kabinen (jag satt bland dessa). Fick påkalla detta, och förklara för en annan flygvärdinna, att vår stressade servitör helt enkelt struntade i dryckesdelen. Hon log besvärat, och fixade tillbaka killen, som verkade ytterst stressade, han kunde inte ens fixa korrekt beställd dryck, fick påminna en extra gång.

PPS. Vill hissa varningsflagg för Turkish Airways också, stora aktörer internationellt och nationellt. Dom tvingade mig en gång att betala för en returbiljett för en utländsk flickvän, hon vägrades att släppas på en flight mellan Hong Kong och Istanbul, med skälet att "hon måste uppvisa returbiljett till hemlandet". Jag lyckades komma i kontakt med ansvariga, som envisades, och hotade skicka tillbaks henne. Trots att betald biljett fanns, visum till Turkiet beviljat, plus även turistvisum till Sverige, vilket allt framgick av handlingarna. Lik förbannat vägrade TA:s terminal-tjm att godkänna detta. Det slutade med att jag tvingades lösa en extra returbiljett, för ett antal tusenlappar, jag fick ett undertecknat kvitto på att jag kunde annullera biljetten, och få pengarna tillbaka, via ett besök på TA:s kontor i Turkiet. Även det tog ett antal timmar att argumentera hem, folk i dom här länderna gör allt för att djävlas om dom ser en chans, en smärre bestickning under bordet tycks vara bästa metoden, men jag böjer mig inte, tar hellre striden, och då tar det tid innan man lyckas nöta ned motståndet.

PPPS. OT, men det kan vara bra att känna till hur Qatar hanterar sina gästarbetare. Dom bor i särskilda camps, under oftast vidriga förhållanden, logement med usel standard, instängda bakom murar runt området, inga utomstående äger tillträde. Man beräknar, via den statistik som finns idag, att ca 4000 (!) gästarbetare har omkommit i fallolyckor mm, innan fotbolls-VM går av stapeln 2022. Arbetarskydd är ett ord som uppenbarligen inte finns i detta stenrika arabrike. Arbete 10-12 timmar, sju dagar i veckan, med beslagtagna pass, bristfälliga löneutbetalningar.
ref: http://www.theguardian.com/global-development/2013/sep/26/qatar-world-cu...

3/4: Det låter som att sista bytet, där väskan försvann, var ett byte från utrikes till inrikes. I sådana fall är det (min uppfattning) ganska vanligt att man måste hämta ut väskan. Att du inte informerades korrekt är däremot dåligt.

Din PPPS: Det där berör väl landet Qatar, inte flygbolaget Qatar? Skillnaden må vara obefintlig, men den finns.
#163 2015-02-25, 13:45
Ådärkomdenja
Ursprungligen postat av Neksnor
3/4: Det låter som att sista bytet, där väskan försvann, var ett byte från utrikes till inrikes. I sådana fall är det (min uppfattning) ganska vanligt att man måste hämta ut väskan. Att du inte informerades korrekt är däremot dåligt.

Din PPPS: Det där berör väl landet Qatar, inte flygbolaget Qatar? Skillnaden må vara obefintlig, men den finns.


Korrekt, PPPS berör inte flygbolaget, därav OT-stämpel. Fast jag har en uppfattning, att råkonservativa och stenrika arabstater, med oljan i ryggen, är bland de sämsta att behandla folk, framförallt gästarbetare, och mindre bemedlade. Deras slavkontrakt med de egna flygbolagsanställda förstärker uppfattningen. Jag tror att deras 'von oben'-olje-atityd smittar av sig inom alla områden. Som t ex min horribla flygresa, synnerligen oprofessionellt hanterat av QA, och jag är övertygad om att dom är inte vana vid motgångar och klagomål, det var en viktig del av deras usla beteende.

Jag har en gås oplockad med dom, snart nalkas min nästa utlandsflygning, och den utgår ifrån samma terminalavgångar som senast, jag tänker ta diskussionen eye-to-eye med QA, AtlasJet och TA. Doha sätter jag aldrig min fot i igen, såvida jag inte erbjuds en oljekälla som kompensation.
#164 2015-02-25, 13:58
Sammanfogade två trådar om ett flygbolag.

/Mod
#165 2015-08-06, 08:39
Qatar Airways blev årets flygbolag både 2011 och 2012, och nu när det var dags igen så vann dom det för tredje gången under 10-talet, 2015 års bästa flygbolag är alltså Qatar Airways

Inte illa ändå av ett flygbolag även om de har sjukligt koll på sin personal och allt det där, och jag själv inte var speciellt imponerad, men men, igen: Inte illa Qatar Airways

200 flygbolag bedömdes utifrån allt från upplevelsen vid incheckning, ombordstigning, säteskomfort, renlighet i kabinen, mat, dryck, underhållning och service.

http://www.svd.se/har-ar-varldens-basta-flygbolag
#166 2015-08-19, 08:55
RachelZane
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Qatar Airways blev årets flygbolag både 2011 och 2012, och nu när det var dags igen så vann dom det för tredje gången under 10-talet, 2015 års bästa flygbolag är alltså Qatar Airways

Inte illa ändå av ett flygbolag även om de har sjukligt koll på sin personal och allt det där, och jag själv inte var speciellt imponerad, men men, igen: Inte illa Qatar Airways


http://www.svd.se/har-ar-varldens-basta-flygbolag


Tycker det är väldigt svårt att jämföra bolag, speciellt i ekonomi.
Jämför jag de business jag åkt (QR, LH, SK, TG)
Så vinner nog QR tätt följt av TG.
Det kan nog bero på att SK hade ruggigt gamla stolar i sin 330 och att i LH så var det 2-3-2 konfiguration i business (747) och jag satt i mitten.

Rent generellt tycker jag att det mesta är ganska likt.
Men får man välja så har ju EK och QR väldigt vackra flygvärdinnor oftast.
#167 2015-12-14, 01:26
Heauxm
Flög med Qatar Airways i sommar. Bästa flyget hitills i alla fall. Ganska rymligt om man sitter i mitten gången. Det var lite mera trångt om man satt på någon av de tre sitsarna vid fönstret.
Maten var bra! De hade en meny, fick välja mellan 6 olika rätter. Märkte att kvaliten var högre med tanke på renlighet och utbud. Fanns många filmer man kunde titta på, egen skärm, musik, tv serier, påfyllning på dyck. Toaletten fräsch med tvålar handkrämer och annat. Alla fick ett kit med strumpor, kudde, filt, öronproppar etc. Massa jävla grejer.
Dock var det en aning udda, men förståeligt eftersom flygbolaget och landet är muslimsk. De läste upp verser ur koranen innan lyft/landning i högtalarna och på alla skärmarna som pausade all film och musik. Det lästers även upp verser när vi skulle äta. Annorlunda, men inte speciellt störande. Personalen var trevlig, jag fick hänga där bak där dem värmer upp maten. Filmade lite från fönstret och de snackade lite med mig och vi skämtade tillsammans. Personalen var blandad men människor från hela världen vilket var häftigt.

*OBS* Måste varna er om flygplatsen Doha. Det jobbar många personer där från andra länder och inte deras egna befolkning, vilket är ovesäntligt egentligen. Kan påpeka att jag blev sexuellt ofredad av en som arbetade där. När jag berättade det för hans chef som jag sökte upp gav han en axelrycking och sa något i stil med att jag får skylla mig själv för att jag har klänning/för att jag inte skyler mig med sjal eller burqa som så många hade där. Västerlänning - skyll dig själv.
Det är en mycket tydlig särbehandling. Människor med en tydlig arabisk härkomst och religiös tillhörighet dvs nationaldräkten (den vita klänningen och vita huvudduken för männen och burqa/heltäckande svart för kvinnor) fick en mycket bättre behandling.
Personalen var trevligare mot dem, aktade sig för dem, erbjud dem hjälp, bar deras väskor och påsar, skjutsade dem genom flygplatsen med "golfbilarna" eller lånade ut segway till dem.
Man får klara sig själv, eller man känner sig lite utstött. Men allt annat funkade bra.
Ett exempel på särbehandling är följande
Min partner var i toaletten på flygplatsen. Där inne var han den enda västerländska mannen, resten hade arabiska nationalkläderna. Där inne fanns även en som arbetate, vaktmästare eller toaväktare kalla det vad fan man vill. Han erbjuder fallihopa handdukar och papper och ler glatt, och när det var min partners tur så fick han ingen. Han frågade can i have one, please? och toaväktaren skakade bara på huvudet och vände sig till urbefolkningen och gav dem komplimanger.
Äcklade blickar, eftersom en av oss i förhållandet är av mellansöstern etnicitet.

Annars är flygplatsen jävligt stor och fräsch, tar en halvtimme att promenera genom enda änden till den andra. Vi spenderade natten där, så vi promenerade runt i 4 timmar och ändå hade vi inte sett en tredjedel. Det fanns till och med tåg i taken för folk som inte orkade gå runt.
På flygplanet fick man bra service men flygplatsen märker man tydligt att det görs en skillnad. Så bör det inte vara, men det är förståeligt!
#168 2016-02-01, 01:16
BestCoast.
Någon som kan svara på vilken valuta dom använder på planen? Köpenhamn -> Doha -> Thailand.