Hitta diskussioner med liknande innehåll

Besöka STORSTÄDER i Kina!

#13 2010-08-11, 09:47
Gokusai
#14 2010-08-11, 10:59
Tjaeng
Ursprungligen postat av mickes418
Även om du hamnar i en "småstad" är det mycket människor. Brukar vara i Yizhou som de anser är en liten bonnahåla med "bara" 600 000 invånare. Alla större städer kryllar av folk, ordagrant. Chongqing är väl stället nr 1 om du bara vill se folk med ca 32 miljoner invånare.


Fast det där är väldigt missvisande. Kinesiska "städer" är bara territorier med gränser, inom vilka alla invånare räknas som del av en viss stad. Dessutom finns ordet "stad" (shi) på många olika nivåer i hierarkin*, från provinsnivå (T.ex Peking, Shanghai, Chongqing) och Subprovinsnivå (Xian, Tsingtao, Kanton, Shenzhen osv), prefekturnivå (typ som "kommuner" inom provinserna) och distriktsnivå (indelningar inom prefekturerna). Enligt Wikipedia är Yizhou ett exempel på det sista, dvs den lägsta indelningen. Så trots att Yizhou är en egen stad rent fysiskt, så räknas alla dess 600.000 invånare in i prefekturstaden Hechis invånarantal på 3.8 miljoner.

Chongqing är lite av ett specialfall eftersom man konsoliderade ett antal områden till stadens kontroll som en del av försöken att piffa upp utvecklingen i inre/västra Kina, eftersom den delen av landet är ekonomiskt efterbliven jämfört med kustprovinserna. Resultatet är att de 30+ miljoner invånare som "bor i Chongqing" bor på en yta stort som hela Götaland (Chongqing 82000 km2, Götaland 87000 km2). Antalet invånare i metropolen/tätorten Chongqing ligger på max 5-7 miljoner. Resten bor i separata, mindre städer eller är bönder. Mest bönder. Den mest tätbefolkade (och största) staden på fastlandet är utan tvekan Shanghai. Hong Kong och Macau (speciellt Macau) är ännu trängre, men de är ju också SARs.


* Wikipedia har en del bra information om fenomenet: http://en.wikipedia.org/wiki/Administrative_divisions_of_the_People%27s_...
#15 2010-08-11, 11:25
Tjaeng
Ursprungligen postat av Sthlm_soderort
Första gången jag planerar att resa till Asien/Kina! Är främst ute efter storstäder med
mycket shopping, storstadsliv, skyskrapor och mycket folk!
Planerar att vara bortrest i ca 4v, max 5v.
Planen är att stanna i ca 3/4 dagar på respektive stad.

Tänkte först landa i Peking, och därifrån börja resan.
Från Peking ta mig till Shanghai, vet att det är stora avstånd så kanske flyg funkar
bättre om det inte är allt för dyrt


Tåg i Kina är ingen höjdare, mest eftersom Kineser dels saknar köhyfs, dels för att tågstationerna i Kina är gigantiska just för att kunna ackommodera de oändliga antal kineser som ska med varje tåg, och dels för att kineser som åker tåg kånkar med sig ohemult mycket baggage vilket gör det jobbigt att hitta plats för väskan. Flyg Peking - Shanghai är helt okej, med tunnelbana till flygplatserna på båda ändar och säkert 100 avgångar om dagen åt båda håll om alla flygbolag räknas in. Tåg på sträckan ska man helst åka först när den dära fräsiga 380km/h-järnvägen är klar (runt 2012 eller nåt)

Ursprungligen postat av Sthlm_soderort

Från Shanghai åka ner till Guangzhou, som även där kanske blir flyg.
Från Guangzhou åka tåg/buss till Shenzhen. Sen åka till Hongkong.
Självklart besöka Macau när jag befinner mig i närheten.


Kom ihåg att du måste ha multiple-entry visa till Kina om du ska till HK/Macau och sedan in igen.

Ursprungligen postat av Sthlm_soderort

Hade även en tanke att flyga till Tokyo när jag befinner mig i Kina, och därifrån flyga
tillbaka till Stockholm.


God tanke. Kom dock ihåg att bruten t/r-resa dvs hemresa från annan destination brukar vara dyrare än roundtrip-biljetter.

Ursprungligen postat av Sthlm_soderort

Vill främst veta om någon har gjort någon liknande resa. Hur det funkar att ta
sig mellan dem olika storstäderna. Hur priserna och smidigheten fungerar med
flyg/tåg i Kina.


Flyg: elong.com

Ursprungligen postat av Sthlm_soderort

Tror ni man hinner se städerna om man är bortrest i 4v, utan att behöva stressa ihjäl sig???
Peking skulle jag kunna tänka mig ta bort om jag inte hinner med, och landa i Shanghai istället från Stockholm.


Finns inga direktflyg till Shanghai via Stockholm. De enda som flyger Stockholm - Peking är dessutom Air China, vilka jag personligen tycker är rätt dåliga, speciellt i ekonomiklass. Om du ändå ska hoppa runt i Asien är det kanske lika bra att du köper biljetter från säg, Lufthansa, som har linjer till både Peking och Shanghai via Frankfurt och München. Alternativt, KLM via Amsterdam, Air France via Paris, eller BA via London, men det är lite omväg på dem.

Budgetalternativen är väl Finnair via Helsingfors och, öh... Aeroflot via Moskva...

Ursprungligen postat av Sthlm_soderort

Dom andra städerna är ett måste för mig Det viktigaste är inte att se allt i varje stad (helt omöjligt), utan mer att få känslan att ha varit där, samt se det viktigaste som städerna har att erbjuda.


Skulle inte rekommendera att du skippar Peking. Dels är staden mer anpassad för utländska turister, och dels är staden rätt så uppfräschad sedan OS 2008 (samma sak med Shanghai nu under expon).

Ni som har vart där, berätta!!!!! [/QUOTE]

Ursprungligen postat av Sthlm_soderort

Så om jag ex. befiner mig i Shanghai, skulle jag kunna åka till flygplatsen och köpa en flygbiljett till HK utan några större bekymmer? Nån som har flugit inrikes i Kina?


Bättre att boka i förväg (elong). De tre stora som flyger inom landet är Air China (Star Alliance), China Southern (Skyteam) och China Eastern. Om du tänker flyga en massa kan det vara smart att skaffa ett frequent flyer-konto i rätt allians, och sedan bara flyga med dem under hela din resa. Sammanlagt så kan det ge rätt många bonuspoäng. (SAS, Lufthansa = Star Alliance, Air France/KLM = Skyteam). Internationella flights från Hong Konggår via Cathay Pacific, som tillsammans med British Airways, Finnair och Japan Airlines är medlemmar i Oneworld.

En rekommendation jag kan ge är att köpa förstaklassbiljetter på inrikesflygen i Kina. Kostar ett par hundralappar extra, men å andra sidan så är det riktiga förstaklassäten (2+2 i bredd istället för 3+3, på B737), och kabinen är längst fram med bara 2-3 rader = 8-12 säten totalt, väldigt mysigt. Man får mat på porslin, alkohol och filt samt tofflor även på korta flighter. Extra rekommenderat är det om du är över medellängd. Flygplanssäten i ekonomiklass på inrikesflyg har tätare konfiguration än vad lågbudgetbolagen i Europa har). Då PEK <--> SHA/PVG (Shanghai har två flygplatser) är så hårt trafikerad händer det ibland att avgångarna vid rusningstider trafikeras med stora interkontinentalplan (inkl jumbojets) på en rutt som är under två timmar lång.
#16 2010-08-11, 15:03
ZhongNanHai
Ursprungligen postat av Tjaeng
Tåg i Kina är ingen höjdare, mest eftersom Kineser dels saknar köhyfs, dels för att tågstationerna i Kina är gigantiska just för att kunna ackommodera de oändliga antal kineser som ska med varje tåg, och dels för att kineser som åker tåg kånkar med sig ohemult mycket baggage vilket gör det jobbigt att hitta plats för väskan. Flyg Peking - Shanghai är helt okej, med tunnelbana till flygplatserna på båda ändar och säkert 100 avgångar om dagen åt båda håll om alla flygbolag räknas in. Tåg på sträckan ska man helst åka först när den dära fräsiga 380km/h-järnvägen är klar (runt 2012 eller nåt)



fast tåg är ju en upplevelse i sig. visst är det kanske inte bara positiva erfarenheter men ändå intressant om man aldrig gjort det. Dessutom är soft-sleeper väldigt behagligt, sköna sängar, mycket bagageutrymme och du får sannolikt inte dela hytt med fattiga migrantarbetare som spiller guazi och tusenåriga ägg över hela hyttan, även om detta också är en intressant upplevelse för den som är mindre bekvämt lagd =)
#17 2010-08-11, 16:09
Tjaeng
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
fast tåg är ju en upplevelse i sig. visst är det kanske inte bara positiva erfarenheter men ändå intressant om man aldrig gjort det. Dessutom är soft-sleeper väldigt behagligt, sköna sängar, mycket bagageutrymme och du får sannolikt inte dela hytt med fattiga migrantarbetare som spiller guazi och tusenåriga ägg över hela hyttan, även om detta också är en intressant upplevelse för den som är mindre bekvämt lagd =)


Jag har åkt soft sleeper ett par gånger, och det var hyfsat trevligt (speciellt om man köper upp hela kabinen med fyra bäddar när man är 2-3pers). Problemet är väl att soft sleepers kostar lika mycket som flyg men tar fem gånger längre tid. mitt inlägg var väl mer en kommentar om de dära 200km/h-Dong-tågen som är standard nu innan höghastighetstågen börjar införas (sträckorna Peking-Tianjin, Wuhan-Guangzhou och Shanghai-Nanjing är igång redan nu). På vältrafikerade rutter brukar de tågen ju vara minst 500 meter långa, ha sjukt tät sittplatskonfiguration och, av någon anledning, extremt små dörrar och gångvägar. Fenomenet med folk som köper discount-biljett utan angiven sittplats och därför står och blockerar alla gångvägar, förrum, bistrovagnar och toaletter är också rätt jobbigt. Man kan ju åka i förstaklassvagnen, men den är ofta slutsåld pga låg prisskillnad.

Och så är det väl det där stående rådet om att tågstationer, speciellt runt högtider när migrantarbetarna åker, är ficktjuvscentralen Allan. Kanske inte det säkraste för en backpacker som lider av sömnbrist, språkförvirring och en ryggsäck så stor att vissa fickor och dragkedjor sitter minst en halvmeter ifrån kroppen...
#18 2010-08-11, 16:47
ZhongNanHai
Ursprungligen postat av Tjaeng
Jag har åkt soft sleeper ett par gånger, och det var hyfsat trevligt (speciellt om man köper upp hela kabinen med fyra bäddar när man är 2-3pers). Problemet är väl att soft sleepers kostar lika mycket som flyg men tar fem gånger längre tid. mitt inlägg var väl mer en kommentar om de dära 200km/h-Dong-tågen som är standard nu innan höghastighetstågen börjar införas (sträckorna Peking-Tianjin, Wuhan-Guangzhou och Shanghai-Nanjing är igång redan nu). På vältrafikerade rutter brukar de tågen ju vara minst 500 meter långa, ha sjukt tät sittplatskonfiguration och, av någon anledning, extremt små dörrar och gångvägar. Fenomenet med folk som köper discount-biljett utan angiven sittplats och därför står och blockerar alla gångvägar, förrum, bistrovagnar och toaletter är också rätt jobbigt. Man kan ju åka i förstaklassvagnen, men den är ofta slutsåld pga låg prisskillnad.

Och så är det väl det där stående rådet om att tågstationer, speciellt runt högtider när migrantarbetarna åker, är ficktjuvscentralen Allan. Kanske inte det säkraste för en backpacker som lider av sömnbrist, språkförvirring och en ryggsäck så stor att vissa fickor och dragkedjor sitter minst en halvmeter ifrån kroppen...


hade för mig tåget kostade runt en femhundring, men detta var några år sedan. Flyg kostar väl runt det dubbla, i synnerhet om du inkluderar priset för att ta dig till och från flygplatserna vilket också tar ganska lång tid (beroende på tid på dagen och vilken flygplats). Så med tanke på att man ska vara på flygplatsen nån timme innan och att det tar någon timme att ta sig till flygplatsen och att flyget kanske tar 2 timmar och sedan ytterliggare tid att vänta på bagage och ta sig in till stan så går det åt största delen av en heldag att ta sig från A till B. Då kan man enligt mig likagärna spendera en hel natt, som man ändå hade ägnat åt att sova på ett hotellrum man betalat för(ytterliggare besparing), på ett tåg istället. Sen är det som sagt roligare med tåg, man får träffa folk, se lite mer och uppleva saker. sen äre bra för miljön också
#19 2010-08-12, 07:38
mickes418
Ursprungligen postat av Tjaeng
Fast det där är väldigt missvisande. Kinesiska "städer" är bara territorier med gränser, inom vilka alla invånare räknas som del av en viss stad. Dessutom finns ordet "stad" (shi) på många olika nivåer i hierarkin*, från provinsnivå (T.ex Peking, Shanghai, Chongqing) och Subprovinsnivå (Xian, Tsingtao, Kanton, Shenzhen osv), prefekturnivå (typ som "kommuner" inom provinserna) och distriktsnivå (indelningar inom prefekturerna). Enligt Wikipedia är Yizhou ett exempel på det sista, dvs den lägsta indelningen. Så trots att Yizhou är en egen stad rent fysiskt, så räknas alla dess 600.000 invånare in i prefekturstaden Hechis invånarantal på 3.8 miljoner.

Chongqing är lite av ett specialfall eftersom man konsoliderade ett antal områden till stadens kontroll som en del av försöken att piffa upp utvecklingen i inre/västra Kina, eftersom den delen av landet är ekonomiskt efterbliven jämfört med kustprovinserna. Resultatet är att de 30+ miljoner invånare som "bor i Chongqing" bor på en yta stort som hela Götaland (Chongqing 82000 km2, Götaland 87000 km2). Antalet invånare i metropolen/tätorten Chongqing ligger på max 5-7 miljoner. Resten bor i separata, mindre städer eller är bönder. Mest bönder. Den mest tätbefolkade (och största) staden på fastlandet är utan tvekan Shanghai. Hong Kong och Macau (speciellt Macau) är ännu trängre, men de är ju också SARs.


* Wikipedia har en del bra information om fenomenet: http://en.wikipedia.org/wiki/Administrative_divisions_of_the_People%27s_...


Men så är det överallt. Kiruna är världens tredje största stad, stor som halva Schweiz. Vad vore NY utan dess förorter och omgivningar. Dock är det sant att det finns många olika varianter av uppdelningar i Kina.
#20 2010-08-12, 07:39
mickes418
Ursprungligen postat av Sthlm_soderort
Så om jag ex. befiner mig i Shanghai, skulle jag kunna åka till flygplatsen och köpa en flygbiljett till HK utan några större bekymmer? Nån som har flugit inrikes i Kina?


Inga som helst problem. Inte konstigare än att du åker till järnvägsstationen och köper en biljett till Hallsberg.
#21 2010-08-12, 10:34
Tjaeng
Ursprungligen postat av mickes418
Men så är det överallt. Kiruna är världens tredje största stad, stor som halva Schweiz. Vad vore NY utan dess förorter och omgivningar. Dock är det sant att det finns många olika varianter av uppdelningar i Kina.



New Yorks metropolområde är långt större än vad den administrativa ytan New York City täcker. Chongqing är en "Directly controlled City", men är dubbelt så stort som Taiwan. Kan du räkna hela Taiwan som "Taipes förorter och omgivningar"? Notera nu att Kinas inre är långt mindre urbaniserat än Formosa. Chongqing är också större än provinsen Hainan och Autonoma regionen Ningxia. Kinesernas definition av stad har helt enkelt ingenting att göra med den association till tätort som vi har. Anledningen till att alla f.d. prefekturer har gått och döpt om sig till "städer" går att läsa om här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Prefecture_level_city

"Cities" i USA är ofta bara en liten, liten del av hela tätorten. I Kina är det snarare tvärtom.

Dessutom är det en total myt att Kiruna är världens X största stad. För det första så finns det ingen definition av "stad" i svensk lagstiftning. För det andra så är Kiruna inte en av de kommuner som använder sig av epitetet "stad". Däremot var man en "stadskommun" innan 1971. Om du nu vill snacka tredje gradens indelningar (stat -> län/provins/stat -> nr 3)som kontrolleras av en enskild tätort så har vi det här monstret: http://en.wikipedia.org/wiki/Bayin%27gholin_Mongol_Autonomous_Prefecture , större än hela Sverige.
#22 2010-08-12, 11:17
mickes418
Ursprungligen postat av Tjaeng
New Yorks metropolområde är långt större än vad den administrativa ytan New York City täcker. Chongqing är en "Directly controlled City", men är dubbelt så stort som Taiwan. Kan du räkna hela Taiwan som "Taipes förorter och omgivningar"? Notera nu att Kinas inre är långt mindre urbaniserat än Formosa. Chongqing är också större än provinsen Hainan och Autonoma regionen Ningxia. Kinesernas definition av stad har helt enkelt ingenting att göra med den association till tätort som vi har. Anledningen till att alla f.d. prefekturer har gått och döpt om sig till "städer" går att läsa om här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Prefecture_level_city

"Cities" i USA är ofta bara en liten, liten del av hela tätorten. I Kina är det snarare tvärtom.

Dessutom är det en total myt att Kiruna är världens X största stad. För det första så finns det ingen definition av "stad" i svensk lagstiftning. För det andra så är Kiruna inte en av de kommuner som använder sig av epitetet "stad". Däremot var man en "stadskommun" innan 1971. Om du nu vill snacka tredje gradens indelningar (stat -> län/provins/stat -> nr 3)som kontrolleras av en enskild tätort så har vi det här monstret: http://en.wikipedia.org/wiki/Bayin%27gholin_Mongol_Autonomous_Prefecture , större än hela Sverige.


Du har inte helt fel, men inte ens i Kina räknar man generellt prefekturer som städer. Denna indelning har bl.a. med deras politiska val att göra. I Hechi ingår det flera kommuner (Yizhou, JinJenChiang m.fl.). Dock räknar kineserna på samma sätt som vi gör. Frågar du en kines om invånarantalet kommer du få svar enl den definitionen som svensken svarar dig om du frågar hur många invånare Karlstads kommun har. Det finns en definition hos FN (har tyvärr inte länk just nu) dessutom hur städer ska räknas. Och det är enl den som Kiruna är tredje största staden till ytan. Tokyo är störst med Mexico City som 2:a har jag för mig.

Som exempel när jag frågar min fru om Yizhou. "Staden har 600 000 invånare och ligger i Hechi". De ser alltså prefekturen ungefär som vi ser landsskap.
#23 2010-08-12, 11:42
Tjaeng
Ursprungligen postat av mickes418
Du har inte helt fel, men inte ens i Kina räknar man generellt prefekturer som städer.


Jo, de gör de alltid, både av provinsstyret och alla som bor i centralorten. Vilket tenderar till att inkludera alla som har något att säga till om. Just omvandlingen av prefekturer till prefekturstäder har kritiserats mycket, för att man därmed sätter för mycket fokus på centralstaden, dvs den stad som bär prefekturens namn.

Ursprungligen postat av mickes418

Denna indelning har bl.a. med deras politiska val att göra. I Hechi ingår det flera kommuner (Yizhou, JinJenChiang m.fl.). Dock räknar kineserna på samma sätt som vi gör. Frågar du en kines om invånarantalet kommer du få svar enl den definitionen som svensken svarar dig om du frågar hur många invånare Karlstads kommun har.


Precis. Frågar du någon i Karlstad så svarar de med hur många som bor i kommunen. Men om du frågar någon i skåre hur många som bor på orten då? Folk har olika referensramar. I Kina råkar det bara vara så att det kan finnas städer inuti städer (prefektur > county), vilket inte är fallet i Sverige.


Ursprungligen postat av mickes418

Det finns en definition hos FN (har tyvärr inte länk just nu) dessutom hur städer ska räknas. Och det är enl den som Kiruna är tredje största staden till ytan. Tokyo är störst med Mexico City som 2:a har jag för mig.


Nej, nej och nej. Det finns ingen enhetlig definition av hur städer ska mätas till ytan, förutom definitioner som har att göra med hur stora tätorter är (= krav påsammanhängande urbaniserat område och andra kriterier där Kiruna blir rövknullat). Och dessa definitioner har inget med administrativa gränser att göra. Så ja, Tokyo och Mexico city är utan tvekan några av världens allra största städer sett till sammanhängande bebyggt område. Men Kiruna? Tsk.

Enda anledningen till att myten om Kiruna lever kvar är för att man gjorde den framväxande gruvstaden till en stadskommun på en tid då det fanns väldigt få stadskommuner i Sverige (Detta var alltså på den tiden då det fanns olika typer av kommuner i landet, vilket INTE är fallet nu.) Påståendet om Kiruna som världens till ytan whatever stad är irrelevant sedan ny kommunallag infördes och definitionen av stadskommun avskaffades.


Ursprungligen postat av mickes418

Som exempel när jag frågar min fru om Yizhou. "Staden har 600 000 invånare och ligger i Hechi". De ser alltså prefekturen ungefär som vi ser landsskap.



Fråga någon i Hechi dårå? Jag vågar satsa hur mycket som helst på att de anger hela prefekturens invånarantal som "staden". Indelningarna i Kina har mer att göra med politisk prestige och makt (administrativnivå används för att räkna ut vilken kadernivå/civil servant-grad offentligt anställda har) än demografi/geografi, and that's it. Extremt exempel: Eftersom Shanghai är en stad på provinsnivå innebär det att distrikten inom staden har lika hög status som Prefekturnivå (t.ex Hechi), undantag Pudong som är subprovinsiellt och är alltså ett stadsdistrikt med högre befogenheter än många provinshuvudstäder. Politiskt sett är Hechi lika mycket stad och lika autonomt som ett "neighborhood division" INOM valfritt distrikt INOM Shanghai (vi snackar om ytor på ett par dussin kvarter).

Samma fenomen leder till att borgmästaren och partichefen i Yizhou har lägre tjänstegrad än polischefen på en lokalstation i Shanghai, samtidigt som många universitetsrektorer och sjukhuschefer i directly controlled cities har samma tjänstegrad som kabinettministrar på centralnivå alt provinsguvernörer.
#24 2010-08-12, 11:51
mickes418
Ursprungligen postat av Tjaeng
Nej, nej och nej. Det finns ingen enhetlig definition av hur städer ska mätas till ytan, förutom definitioner som har att göra med hur stora tätorter är (= krav påsammanhängande urbaniserat område och andra kriterier där Kiruna blir rövknullat). Och dessa definitioner har inget med administrativa gränser att göra. Så ja, Tokyo och Mexico city är utan tvekan några av världens allra största städer sett till sammanhängande bebyggt område. Men Kiruna? Tsk.


Jo jo jo, ska leta upp den länken när jag kommer hem. Jobbar just nu.

Ursprungligen postat av Tjaeng
Fråga någon i Hechi dårå? Jag vågar satsa hur mycket som helst på att de anger hela prefekturens invånarantal som "staden". Indelningarna i Kina har mer att göra med politisk prestige och makt (administrativnivå används för att räkna ut vilken kadernivå/civil servant-grad offentligt anställda har) än demografi/geografi, and that's it. Extremt exempel: Eftersom Shanghai är en stad på provinsnivå innebär det att distrikten inom staden har lika hög status som Prefekturnivå (t.ex Hechi), undantag Pudong som är subprovinsiellt och är alltså ett stadsdistrikt med högre befogenheter än många provinshuvudstäder. Politiskt sett är Hechi lika mycket stad och lika autonomt som ett "neighborhood division" INOM valfritt distrikt INOM Shanghai.


Hechi är ingen bebyggd stad. "Huvudstaden" heter JinJenChiang. Och till prefekturens huvudstad är det kineser måste vända sig bl.a. om de ska gifta sig (inbegripet i det du skriver ovan). Hechi är som Uppland, JinJenChiang är som Uppsala och Yizhou är som Tierp (extremt grovt, men tror du förstår vad jag menar). Shanghai vågar jag inte uttala mig om då jag bara varit där en gång och inte kunnat titta närmare på den delen, för precis som du sa innan, systemen kan skilja sig åt på olika ställen.