Hitta diskussioner med liknande innehåll

Mitt Nordkorea-besök 2010, intresserade får gärna ställa frågor!

#985 2015-05-14, 15:21
NilsOM
Nu var det visserligen 2012 jag vari DFRK, men jämfört med min resa dit 2005 så var det verkligen skillnad i hur mycket frihet jag fick. Bodde på Koryo Hotel som ju ligger mitt i centrum ca hundra meter från järnvägsstationen. Var ute och gick själv i staden en till två gånger om dagen, visst, min tolk gillade det inte men hon kunde ju inte göra så mycket åt det heller.

Var ute med min tolk och en annan utlänning med tolk, vi fick gå hur vi ville, tolkarna gick 10 meter bakom och pratade med varandra. Tillslut blev min tolk, som gick i klackskor, så trött i fötterna att de ville vända. Vi vägrade gå samma väg tillbaks och det slutade med att vi fick åka i en proppfull trådbuss. Det märktes att befolkningen inte var vana vid att ha utlänningar på bussen, jag försökte ta en smygbild men då började en tant skälla på min tolk.

Som tidigare skribenter påtalat, om du bemöter koreanerna med respekt och ger dem anledning att lita på dig kommer du få en väldigt bra upplevelse. Om du letar efter fel hela tiden och tjatar om politiska fångar kommer du inte ha det lika bra.

Kommer garanterat att besöka landet igen om några år, det är roligt att ha några år mellan besöken så man ser utvecklingen.
#986 2015-06-23, 20:27
Tystnad
Frågor: Går det jämföra NK lite som det var i F.d Östyskland under DDR tiden?

Fullt medveten om att ni kanske är för unga för att ha upplevt den tiden, men det finns kanske någon som varit med då.
#987 2015-06-23, 22:34
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av Tystnad
Frågor: Går det jämföra NK lite som det var i F.d Östyskland under DDR tiden?


Östtyskland lär ha varit ett under av välstånd och frihet i jämförelse med Nordkorea. På 80-talet byggdes det, på privat initiativ, kabelnät för att se på västtysk tv. Helt lagligt.
Albanien under Enver Hoxhas regim kan däremot ha varit mer jämförbart med dagens NK.
#988 2015-06-24, 10:04
Vilodag
Grymt intressant ämne. Är ju verkligen ett helsjukt land, att man kan föra sin befolkning så bakom lyset. Undrar hur länge regimen kommer kunna hålla kontroll? Såg GoPro-klippet där de körde bil genom Pyongyang och det såg faktiskt städat och fint ut, om än lite omodernt. Nu är det såklart huvudstaden och det finaste finaste i NK, landsbygden måste vara förjävlig. Vet någon om det läckt bilder/info från den fattiga landsbygden?
#989 2015-06-27, 13:32
Fredas
Ursprungligen postat av Vilodag
Grymt intressant ämne. Är ju verkligen ett helsjukt land, att man kan föra sin befolkning så bakom lyset. Undrar hur länge regimen kommer kunna hålla kontroll? Såg GoPro-klippet där de körde bil genom Pyongyang och det såg faktiskt städat och fint ut, om än lite omodernt. Nu är det såklart huvudstaden och det finaste finaste i NK, landsbygden måste vara förjävlig. Vet någon om det läckt bilder/info från den fattiga landsbygden?

http://m.imgur.com/gallery/VUqFH
För något år sedan var det en del rabalder i tidningarna om en journalist som blivit portad från att återvända till Nordkorea för att han tagit bilderna i länken ovan. Finner det dock rätt mysko, och hade gissat killen även hittade på massor av annat fuffens för den domen. När jag var där var jag och polaren väldigt försiktiga med just fotografering, tills det att guiderna upptäckte det, garvade, och sa åt oss att fota så mycket vi orkade, och om det var något de inte ville att vi skulle fota så skulle de säga till. Det enda som var viktigt för dem är regeln om att ha med hela porträtt och statyer föreställandes någon av deras ledare. Inga restriktioner i tunnelbanan, när vi var ute och åkte bil vad jag kan minnas öht, mer än specifikt en militär checkpoint innan dmz. Väl inne i dmz var det lugnt att fota igen.
Anledningen till att många foton i länken ovan visar folk som arbetar vid vägarna är en kombination av att det är en åtgärd för att motverka arbetslöshet och dagdriveri, samt det enkla faktum att man inte har några maskiner. Under min resa såg jag nog inte ens ett halvdussin traktorer använda av civila, och de tillverkades gissningsvis någon gång under 60- eller 70-talet. Vanliga underhållsarbeten vid vägkanten , som i Sverige hade sysselsatt en två-tre personer med en traktor/motsvarande och en motorsåg, sysselsatte kanske 25-30 personer i Nordkorea.
Enligt vad jag hört ska tydligen många av traktorerna i landet vara från Sverige, vilka de inte betalat för än, går säkert att hitta info om på nätet någonstans.
#990 2015-06-27, 15:03
Tystnad
Vad jag läst var det Volvo bilar över tusen st! och Gruvmaskiner dom "köpte" möjligen också några enstaka dumpers från Industrimässan man hade där på 1970 talet, men inga traktorer.

Köpte och köpte... man betalade inte en krona, idag är väl skulden preskriberad kan jag tro.
#991 2015-06-27, 22:46
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av Tystnad

Köpte och köpte... man betalade inte en krona, idag är väl skulden preskriberad kan jag tro.


Det var svenska staten som tog smällen och den är inte glömd. Det skrivs om det ibland i tidningarna.
Här till exempel:
http://www.svd.se/ett-paradis-med-tre-miljarder-i-skuld_8393914
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140622/nordkorea-kopte-b...
#992 2015-11-05, 20:11
Lindgren08
Ursprungligen postat av Tystnad
Vad jag läst var det Volvo bilar över tusen st! och Gruvmaskiner dom "köpte" möjligen också några enstaka dumpers från Industrimässan man hade där på 1970 talet, men inga traktorer.

Köpte och köpte... man betalade inte en krona, idag är väl skulden preskriberad kan jag tro.


När man exporterar finns det möjlighet att fixa en säkerhet genom en statlig fond (kanske inte är en statlig fond, men tror det). Den statliga fonden betalar ut pengar om det köpande företaget inte gör det. Detta är för att stimulera vår export. När det väl begav sig var kommunistiska diktaturer sedda som bra länder att exportera till - ett land kan ju inte få slut med pengar ju! Och ja, Sverige har väl än idag krav på NK från den tiden, för tydligen kan länder få slut på pengar
#993 2015-11-08, 19:46
Kontrollavgift
Jag har varit där och sett Volvobilarna. De flesta är mörkgöna men jag såg också någon vinröd.

Bilarna är från tidigt 70-tal, alltså drygt 40 år gmla. De rullar tyst utan skrammel, prima reklam för svensk kvalitet. Som jag fattade det används bilarna av partifolk på mellannivå, de högre uppsatta kör moderna japanska/kinesiska bilar. Eller Mercedes.

Som svensk skattebetalare kan man känna ägandets glädje.
#994 2016-01-02, 00:39
HuggeH
Undrar lite runt vädret och när på året man bör åka. Hade tänkt åka i början/mitten av Juli men har hört och läst att det är mitt i regnperioden. Någon som har varit där under denna period och som kan berätta lite om hur pass mycket detta påverkar?
#995 2016-01-06, 07:20
Fredas
Ursprungligen postat av HuggeH
Undrar lite runt vädret och när på året man bör åka. Hade tänkt åka i början/mitten av Juli men har hört och läst att det är mitt i regnperioden. Någon som har varit där under denna period och som kan berätta lite om hur pass mycket detta påverkar?


Jag var där under början av juli under 2014 och hade läst att det skulle vara mitt under deras regnperiod, men blev rätt förvånad då det inte regnade en enda gång under den vecka jag besökte landet. Istället var det 30+ och inte ett moln på himlen vilket ironiskt nog gjorde att man nästan konstant var dyngsur av svett istället. Bara besökt landet en gång så vet ju självfallet inte om stålande solsken snarare är undantag än regel i början av juli. Såhär i efterhand hade jag, baserat på väderpreferenser, gärna besökt landet i perioden april-maj om man räknar in mina erfarenheter även från besök till Sydkorea.
#996 2016-01-12, 15:34
elpirro
Hur ser det ut med pubar/krogar? Nej, jag åker inte till Nordkorea för att festa, genuint nyfiken på deras krogliv så att säga.
Vilken tid på året är enligt er bäst att åka på?