Hitta diskussioner med liknande innehåll

Engelsmän och vinterväder

#1 2010-12-23, 20:33
DeLorean
Moderator: Har jag lagt detta ämne rätt? Flytta annars!

Flyttade till England under hösten. Har nu fått uppleva på nära håll hur engelsmän klarar av litet besvärligt vinterväder. Det är inte utan att man undrar litet:

- Flygplatserna risar ihop när det kommit en decimeter snö eller knappt det. Är det inte landningsbanorna som är för hala så är det flygplansparkeringen som blivit isig och inte kan användas. Konstigt: De stora flygplatserna har ju viss utrutsning i form av plogbilar etc. Men dom kanske inte är vana att använda dem? Konsekvens: Jag blir kvar här i London över jul istället för att åka hem till föräldrahemmet i Götet (jo, jag skulle kunna åka ut till Heathrow och chansa, men mina kollegor på jobbet har varit så bussiga så jag är hembjuden till en rad olika familjer på julafton. Kan vara kul att pröva på. Så länge man inte får Christmas Pudding...).

- Snöröjning är ett ganska okänt begrepp. City of London har iofs en "fleet of plows" ("flotta med plogbilar") men den flottan är nog inte särskilt stor. Och en och annan av dessa "plows" ser kanske inte så proffsig och modern ut Direkt roligt blir det när dom också stolt berättar att dom minsann har hela 25 sand/saltbilar. Som ska serva hela London!!! "In addition to the cityÂ’s fleet of plows, there are 25 sander/salter units operating on continuous shifts." http://onlinelondon.ca/2010/12/06/snow-plows-still-plowing/

- Vinterdäck står för cirka 0,5 procent av däcksförsäljningen i UK. http://www.tyres-online.co.uk/techinfo/winter.asp När man lärt sig detta inser man plötsligt varför bilar kör i diket och in i husväggar fast det bara kommit ett par centimeter snö.

- Men värst är naturligtvis att Premier League-matcher får ställas in i parti och minut. Och det är klart - det är inte bara en lustig anteckning i marginalen; en PL-match omsätter normalt flera miljoner pund om man räknar all kring-business. Folk på mitt jobb har börjat diskutera hur mycket annan verksamhet som också påverkas och om det kanske rent av är så att det här kommer att påverka englands BNP under tiden som det vintriga vädret består. Några tror att BNP är ner så mycket som 3-4 procent pga vädret.

Nån som har några seriösa eller roliga kommentarer till detta?
#2 2010-12-23, 22:08
Tystnad
Sen har dom ju för fan en-glasfönster !
I alla fall alla dom hotell jag bott på har det varit så ,och det roliga är att där ligger oftast fina broschyrer på bordet som skryter om hur miljövänliga dom är och hur mycket energi dom sparat genom att folk tex ej byter handukar varje dag.
En-glasfönster !

Sen ser man ju för fan inte ett sandkorn på trottoarerna trots dom kan vara svinhala.
Verka inte finnas någon snöröjningsorganisation alls för trottoarerna ? Såg bara ett par gatusopare som gick med små plastspadar (!?) och försökte få väck isklumpar på trottarena.

Att Heatrow inte hade bättre snöröjningsorganisation som en av Europas största flygplatser är inget annat än en skandal ,VD idioten för BAA skulle sparkas omgående!
#3 2010-12-24, 01:10
DeLorean
Ursprungligen postat av Tystnad
Sen har dom ju för fan en-glasfönster !
I alla fall alla dom hotell jag bott på har det varit så ,och det roliga är att där ligger oftast fina broschyrer på bordet som skryter om hur miljövänliga dom är och hur mycket energi dom sparat genom att folk tex ej byter handukar varje dag.
En-glasfönster !

Sen ser man ju för fan inte ett sandkorn på trottoarerna trots dom kan vara svinhala.
Verka inte finnas någon snöröjningsorganisation alls för trottoarerna ? Såg bara ett par gatusopare som gick med små plastspadar (!?) och försökte få väck isklumpar på trottarena.

Att Heatrow inte hade bättre snöröjningsorganisation som en av Europas största flygplatser är inget annat än en skandal ,VD idioten för BAA skulle sparkas omgående!

Visst är det litet roligt

Har även sett gatsopare som är ute med kvastar och borstar bort snön. Även när det blåser och snön snabbt blåser tillbaka igen.

Vindsisolering är en annan sak som är totalt okänd här; I det lilla hus där jag hyr in mig har dom förråd på vinden. När jag skulle lägga upp några väskor insåg jag att ovanför innertaket var det bara ett ett brädlager på några bärande bjälkar. Ingen isolering alls. Jag förde saken på tal med värden som dock slog ifrån sig det hela med ett skratt och nåt om "no problem, really".

Men bästa kommentaren so far fick jag från en kollega på jobbet. På en fikarast berättade jag att alla svenskar har vinterdäck. Ögonbryn höjdes en aning, men ingen direkt förvåning. Jag berättade att vi har något som kallas för dubbdäck. Fick konstiga ögonkast. Så säger en av killarna: "Well, I guess SAABs and Volvos may need that, by my Merc (uttlaas "Mööörk" ungefär) has both anti-spin and traction control and handles virtually any road condition beautifully".

Ja, vad svarar man? "How nice!"
#4 2010-12-24, 11:06
NogaTrasig
Ursprungligen postat av DeLorean


- Men värst är naturligtvis att Premier League-matcher får ställas in i parti och minut. Och det är klart - det är inte bara en lustig anteckning i marginalen; en PL-match omsätter normalt flera miljoner pund om man räknar all kring-business..

Intressant när det dessutom görs med hänvisning till att publiken inte kan ta sig säkert till matchen. Det må så vara - men folk klarar ju av (någorlunda väl) att ta sig till jobbet, affären osv i snö. Ganska lustigt att klubbarna går in och agerar beskyddare...
#5 2010-12-24, 17:25
DeLorean
Ursprungligen postat av NogaTrasig
Intressant när det dessutom görs med hänvisning till att publiken inte kan ta sig säkert till matchen. Det må så vara - men folk klarar ju av (någorlunda väl) att ta sig till jobbet, affären osv i snö. Ganska lustigt att klubbarna går in och agerar beskyddare...

Mmm, har också funderat över varför klubbarna gör så.

Först trodde jag att det hade nåt med avtal och pengar att göra; typ att om man får ställa in därför att det inte går att ta sig till arenan så är det inte klubbens fel och de slipper allt ansvar, men om de ställer in för att arenan inte är spelbar så kan de krävas på nån form av skadestånd.

Men mina kollegor köper inte det. De menar att klubbarna gör detta i samförstånd med polis och lokaltrafik som inte vill ha en massa folk ute på gatorna i det hårda vädret
#6 2010-12-24, 19:29
Tystnad
Åtminstone på gamla hus så går avloppsrören ju utanpå husfasaderna ,så fan att avloppen fryser då

Vet inte hur det är med nya hus men antar "utvecklingen" gått något framåt även i UK.

Några gamla hotel jag bott på hade en kallvatten och en varmvatten kran på tvättstället ,alltså separata kranar ,något som man i Sverige gick ifrån i mitten av 1950 talet.

En bekant jag besökte och övernattade hos som bodde i hus i södra London hade dylika medeltidskranar även på sitt badkar ,minns han hade köpt någon form av stetskop slangar till duschhandtaget som klämdes fast på respektiva kran ,drog man på för hårt tryck på vattnet trycktes slangarna väck från kranarna
#7 2010-12-24, 19:33
torrenttobbe
Ursprungligen postat av DeLorean
Mmm, har också funderat över varför klubbarna gör så.

Först trodde jag att det hade nåt med avtal och pengar att göra; typ att om man får ställa in därför att det inte går att ta sig till arenan så är det inte klubbens fel och de slipper allt ansvar, men om de ställer in för att arenan inte är spelbar så kan de krävas på nån form av skadestånd.

Men mina kollegor köper inte det. De menar att klubbarna gör detta i samförstånd med polis och lokaltrafik som inte vill ha en massa folk ute på gatorna i det hårda vädret


Som jag har förstått det så blir klubbarna skyldiga till alla skador som till exempel inträffar på parkeringsplatserna utanför när man ska till matchen. Det kan tydligen bli en dyr historia
#8 2010-12-24, 23:57
En bekants bekant flyttade till England för några år sedan och byggde hus där, efter svenska normer och standarder, med treglasfönster, rejäl isolering, osv. När förra vintern kom med dunder och brak så mådde de gott i sitt varma hus. Men de märkte att det gick rykten på byn om hur snåla/fattiga de måste vara. Alla andra eldade ju så in i bänken att snön töade från deras tak (noll takisolering), men på det svenska huset låg snön kvar på taket. Alltså kan de ju inte ha haft någon uppvärmning igång, resonerade engelsmännen.
#9 2010-12-25, 00:56
DeLorean
Ursprungligen postat av jolindbe
En bekants bekant flyttade till England för några år sedan och byggde hus där, efter svenska normer och standarder, med treglasfönster, rejäl isolering, osv. När förra vintern kom med dunder och brak så mådde de gott i sitt varma hus. Men de märkte att det gick rykten på byn om hur snåla/fattiga de måste vara. Alla andra eldade ju så in i bänken att snön töade från deras tak (noll takisolering), men på det svenska huset låg snön kvar på taket. Alltså kan de ju inte ha haft någon uppvärmning igång, resonerade engelsmännen.

Skön analys grannarna gjorde, alltså!

Trodde dom att din bekants bekant saknade vatten och avlopp också eftersom (antarjag) alla ledningar och rör var dragna inomhus?
#10 2010-12-25, 09:12
Ursprungligen postat av DeLorean
Skön analys grannarna gjorde, alltså!

Trodde dom att din bekants bekant saknade vatten och avlopp också eftersom (antarjag) alla ledningar och rör var dragna inomhus?


Mycket möjligt, det tänkte jag inte på att fråga.
#11 2010-12-25, 10:37
2big4you
Ursprungligen postat av DeLorean
Moderator: Har jag lagt detta ämne rätt? Flytta annars!

Flyttade till England under hösten. Har nu fått uppleva på nära håll hur engelsmän klarar av litet besvärligt vinterväder. Det är inte utan att man undrar litet:

- Flygplatserna risar ihop när det kommit en decimeter snö eller knappt det. Är det inte landningsbanorna som är för hala så är det flygplansparkeringen som blivit isig och inte kan användas. Konstigt: De stora flygplatserna har ju viss utrutsning i form av plogbilar etc. Men dom kanske inte är vana att använda dem? Konsekvens: Jag blir kvar här i London över jul istället för att åka hem till föräldrahemmet i Götet (jo, jag skulle kunna åka ut till Heathrow och chansa, men mina kollegor på jobbet har varit så bussiga så jag är hembjuden till en rad olika familjer på julafton. Kan vara kul att pröva på. Så länge man inte får Christmas Pudding...).

- Snöröjning är ett ganska okänt begrepp. City of London har iofs en "fleet of plows" ("flotta med plogbilar") men den flottan är nog inte särskilt stor. Och en och annan av dessa "plows" ser kanske inte så proffsig och modern ut Direkt roligt blir det när dom också stolt berättar att dom minsann har hela 25 sand/saltbilar. Som ska serva hela London!!! "In addition to the cityÂ’s fleet of plows, there are 25 sander/salter units operating on continuous shifts." http://onlinelondon.ca/2010/12/06/snow-plows-still-plowing/

- Vinterdäck står för cirka 0,5 procent av däcksförsäljningen i UK. http://www.tyres-online.co.uk/techinfo/winter.asp När man lärt sig detta inser man plötsligt varför bilar kör i diket och in i husväggar fast det bara kommit ett par centimeter snö.

- Men värst är naturligtvis att Premier League-matcher får ställas in i parti och minut. Och det är klart - det är inte bara en lustig anteckning i marginalen; en PL-match omsätter normalt flera miljoner pund om man räknar all kring-business. Folk på mitt jobb har börjat diskutera hur mycket annan verksamhet som också påverkas och om det kanske rent av är så att det här kommer att påverka englands BNP under tiden som det vintriga vädret består. Några tror att BNP är ner så mycket som 3-4 procent pga vädret.

Nån som har några seriösa eller roliga kommentarer till detta?


Det som är "coolast" med vinter i England är när alla avbytare på bänken sitter i shorts trots att temperaturen ligger på minus strecket
#12 2010-12-25, 11:40
Bjurra
Jag bor i England (i en lägenhet med dubbelglas och fungerande värme) och skulle aldrig komma på tanken att köpa vinterdäck till min bil. De stora vägarna är nästan alltid uppkörda och på de små vägarna håller man sig till promenadhastighet.

Vad gäller flygkaoset så hade Heathrows flygplatsledning klantat sig rejält. De övriga fyra flygplatserna i Londonområdet hade stora problem första dygnet efter snöovädret men sen var de igång igen som vanligt. Tunnelbanan och bussarna klarade sig oväntat bra.