Hitta diskussioner med liknande innehåll

Den stora LONDON-tråden/mod

#1789 2010-10-08, 18:04
shutdownhappiness
Ursprungligen postat av Markmag
Dumt att klaga på tunnelbanan i London. Utan den hade du inte tagit dig runt i den staden lika lätt.


håller med, dessutom håller den extremt mkt högre klass än den i berlin och metron i madrid+paris. Ska du åka lite tunnelbana, köp ett top up oyster, annars ett weekly travel card eller något. billigast i längdenb tycker jag om man är där en vecka och åker buss+tuben
#1790 2010-10-08, 21:15
CeleryFC
Älskar London men tycker att tunnelbanan är sämst. Det är positivt att den har många linjer och hundratals stationer. Men där slutar fördelarna.

Nackdelarna:
- Det är oftast otroligt varmt i vagnarna.
- Det är alltid knökfullt på Picadilly Line.
- Tågen går inte lika frekvent som de borde göra.
- Om det står att nästa tåg kommer om tre minuter får man räkna med att det tar minst fem minuter.
- Det är oftast väldigt långt att gå mellan de olika plattformarna om man ska byta linje på ens station.
- Man får betala sex pund om man glömmer att stämpla ut sitt oyster.
#1791 2010-10-08, 21:35
Jag tycker inte att tunnelbanan är så himla illa. Det är i princip det enda transportmedel som jag använder varje gång jag besöker staden. Har använt mig av DLR vid ett par tillfällen, vilket är helt okej. Men jag har fortfarande lite svårt för att förstå busssystemet. Så det blir mest tunnelbana för min del.

Ursprungligen postat av CeleryFC
Älskar London men tycker att tunnelbanan är sämst. Det är positivt att den har många linjer och hundratals stationer. Men där slutar fördelarna.

Nackdelarna:
- Det är oftast otroligt varmt i vagnarna.
- Det är alltid knökfullt på Picadilly Line.
- Tågen går inte lika frekvent som de borde göra.
- Om det står att nästa tåg kommer om tre minuter får man räkna med att det tar minst fem minuter.
- Det är oftast väldigt långt att gå mellan de olika plattformarna om man ska byta linje på ens station.
- Man får betala sex pund om man glömmer att stämpla ut sitt oyster.


- Det kan vara riktigt varmt i vagnarna men även i hela tunnelbanan (vid plattformarna etc) under sommartid. Men inte under vintern.

- Tiden brukar faktiskt komma någorlunda i god tid. Eventuellt 30-60 sekunders fördröjning ( i jämförelse med när tåget ska komma enligt den beräknade tiden). Men det sker sällan, och inget som jag direkt stör mig på.

- Hur frekvent ska tågen gå, för att just du ska bli nöjd? Tågen går ju relativt ofta under rusningstid + dagstid, och det går färre tåg under kvällarna. Men det är ju ganska "normalt" upplägg.

- Visst kan det vara mycket folk på Piccadilly Line, särskilt mellan King's Cross/St Pancras och South Kensington under rusningstider + alla turister. Men alltid knökfullt? Nej!

- Angående stora avstånd så tycker jag inte att det är särskilt irriterande. Men det är nog värst för handikappade personer, då många stationer tyvärr inte är anpassade efter dessa resenärer. Det brukar ändå bara ta ett par minuter att gå dit man ska.

- Fast det är ju ens eget fel om man glömmer bort att stämpla sitt Osyercard? Det kan man inte skylla på någon annan, eller på hur tunnelbanesystemet är uppbyggt (ink. olika betalsätt).
#1792 2010-10-08, 23:16
CeleryFC
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag tycker inte att tunnelbanan är så himla illa. Det är i princip det enda transportmedel som jag använder varje gång jag besöker staden. Har använt mig av DLR vid ett par tillfällen, vilket är helt okej. Men jag har fortfarande lite svårt för att förstå busssystemet. Så det blir mest tunnelbana för min del.



- Det kan vara riktigt varmt i vagnarna men även i hela tunnelbanan (vid plattformarna etc) under sommartid. Men inte under vintern.

- Tiden brukar faktiskt komma någorlunda i god tid. Eventuellt 30-60 sekunders fördröjning ( i jämförelse med när tåget ska komma enligt den beräknade tiden). Men det sker sällan, och inget som jag direkt stör mig på.

- Hur frekvent ska tågen gå, för att just du ska bli nöjd? Tågen går ju relativt ofta under rusningstid + dagstid, och det går färre tåg under kvällarna. Men det är ju ganska "normalt" upplägg.

- Visst kan det vara mycket folk på Piccadilly Line, särskilt mellan King's Cross/St Pancras och South Kensington under rusningstider + alla turister. Men alltid knökfullt? Nej!

- Angående stora avstånd så tycker jag inte att det är särskilt irriterande. Men det är nog värst för handikappade personer, då många stationer tyvärr inte är anpassade efter dessa resenärer. Det brukar ändå bara ta ett par minuter att gå dit man ska.

- Fast det är ju ens eget fel om man glömmer bort att stämpla sitt Osyercard? Det kan man inte skylla på någon annan, eller på hur tunnelbanesystemet är uppbyggt (ink. olika betalsätt).

Kanske var lite väl hård i min kritik, men:

- Det är väl en klar nackdel att det är alldeles för varmt i tunnelbanan under sommaren. Det problemet upplever jag inte på samma sätt i Stockholm.

- Återigen en jämförelse med Stockholm, men jag tycker att tunnelbanan i London är betydligt sämre på att hålla tiderna.

- Tågen ska gå så pass frekvent så att man inte behöver trängas som packade sillar. Så ofta går de tyvärr inte.

- Lägg till att väldigt många är på väg till/från Heathrow och därmed har väskor. Jag undviker Picadilly Line i den mån det går och då spelar en av de få fördelarna med Londons tunnelbana in, de många olika linjerna.

- Ett par minuter är väldigt lång tid för ett byte.

- Senast jag missade att stämpla ut mitt Oyster var när jag skulle på bortamatch med Chelsea mot West Ham. Polisen forcerade ut oss från stationen och jag hann inte se några "Oyster points". Där rök £6 direkt, istället för £2,5-3 som det egentligen kostade. Samma hände när jag var ute i Charlton (visserligen inte tunnelbanan, men samma system) och det har hänt ett par gånger tidigare (ibland har det dock varit mitt eget fel).
#1793 2010-10-08, 23:37
Markmark: Det vet jag inte?! Hur mycket brukar man åka?
#1794 2010-10-08, 23:44
Tystnad
Ursprungligen postat av CeleryFC
Älskar London men tycker att tunnelbanan är sämst. Det är positivt att den har många linjer och hundratals stationer. Men där slutar fördelarna.

Nackdelarna:
- Det är oftast otroligt varmt i vagnarna.
- Det är alltid knökfullt på Picadilly Line. - Tågen går inte lika frekvent som de borde göra.
- Om det står att nästa tåg kommer om tre minuter får man räkna med att det tar minst fem minuter.
- Det är oftast väldigt långt att gå mellan de olika plattformarna om man ska byta linje på ens station.- Man får betala sex pund om man glömmer att stämpla ut sitt oyster.


Ja Picadilly Line är verkligen knölfull vissa tider ,speciellt vid Covent Garden är det ju helt makalöst!

Att det är långt att gå mellan olika linjer beror på att linjerna ligger på olika djup ,en del linjer ligger väldigt djupt ,har sett en sprängskiss på Transport museumet som visade hur London ser ut under marken ,verkligen imponerande tunnelbane system!
#1795 2010-10-09, 00:13
Jag tror nog att alla tunnelbanelinjer är knökfulla vid vissa perioder. Jag har bara den erfarenheten av Piccadilly Line från Kings Cross & St Pancras - South Kensington. Inte alltid hela sträckan, men med tanke på att sträckan är central och även utnyttjas av många turister så blir det knökfullt ibland. Men jag har exakt samma erfarenheter av bland annat Circle och Northern Line. Jag dömer dock inte ut en hel tunnelbanelinje bara för det. Antalet resernärer varierar hela tiden.

Ursprungligen postat av CeleryFC


- Tågen ska gå så pass frekvent så att man inte behöver trängas som packade sillar. Så ofta går de tyvärr inte.

- Ett par minuter är väldigt lång tid för ett byte.


Jag har aldrig upplevt att några minuter är för lång tid för ett byte. Inte ens när jag har varit sent ute och haft en tid att passa. Bara för att tågen ändå går relativt ofta. Så missar man ett tåg, så är det ofta ingen större fara skedd. Men du kanske är oerhört stressad eller alltid ute i sista sekunden?

Tunnelbanetågen går ändå var tredje/fjärde minut. Undantaget är dock under helger och kvällar. Just helger ska det tydligen vara mindre trafik, och man passar på att utföra "trafikarbete" under vissa helger. Om det stämmer, det vet jag inte. Men det är rent logiskt att de flesta använder sig av tunnelbanan under dagstid mån-fre, och färre under kvällar och helger.

Jag hoppas att man har anpassat tiderna efter antalet resenärer (tex under helger och kvällar). Övriga tider så tror jag att det är svårt att få tågen att gå varannan minut (om de ska gå oftare). Men det kanske går att koppla på ytterligare en vagn, eller två?
#1796 2010-10-09, 10:17
Tystnad
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag tror nog att alla tunnelbanelinjer är knökfulla vid vissa perioder. Jag har bara den erfarenheten av Piccadilly Line från Kings Cross & St Pancras - South Kensington. Inte alltid hela sträckan, men med tanke på att sträckan är central och även utnyttjas av många turister så blir det knökfullt ibland. Men jag har exakt samma erfarenheter av bland annat Circle och Northern Line. Jag dömer dock inte ut en hel tunnelbanelinje bara för det. Antalet resernärer varierar hela tiden.



Jag har aldrig upplevt att några minuter är för lång tid för ett byte. Inte ens när jag har varit sent ute och haft en tid att passa. Bara för att tågen ändå går relativt ofta. Så missar man ett tåg, så är det ofta ingen större fara skedd. Men du kanske är oerhört stressad eller alltid ute i sista sekunden?

Tunnelbanetågen går ändå var tredje/fjärde minut. Undantaget är dock under helger och kvällar. Just helger ska det tydligen vara mindre trafik, och man passar på att utföra "trafikarbete" under vissa helger. Om det stämmer, det vet jag inte. Men det är rent logiskt att de flesta använder sig av tunnelbanan under dagstid mån-fre, och färre under kvällar och helger.

Jag hoppas att man har anpassat tiderna efter antalet resenärer (tex under helger och kvällar). Övriga tider så tror jag att det är svårt att få tågen att gå varannan minut (om de ska gå oftare). Men det kanske går att koppla på ytterligare en vagn, eller två?


det stämmer bra detta ,tunnelbannan är jättegammal och kräver omfattande underhåll för att hållas igång ,så oftast planlägger man större underhållsarbeten på just helgerna för att inte störa vardagstrafiken.

Jag tror inte tågen får gå tätare än var 3 minut av säkerhetskäl ,kan ha fel dock.
#1797 2010-10-09, 10:37
Lotrug
var i Peking i en vecka, inte en enda dag fick jag sitta i tunnelbanevagnen jag åkte i, det var konstant knökfullt

att vänta 3 eller 5 minuter spelar väl ingen roll
#1798 2010-10-09, 11:24
spaceistheplace
Någon som kan rekommendera en eller flera bra sidor för att boka hotell i london?
#1799 2010-10-09, 11:51
Markmag
Ursprungligen postat av CeleryFC

- Senast jag missade att stämpla ut mitt Oyster var när jag skulle på bortamatch med Chelsea mot West Ham. Polisen forcerade ut oss från stationen och jag hann inte se några "Oyster points". Där rök £6 direkt, istället för £2,5-3 som det egentligen kostade. Samma hände när jag var ute i Charlton (visserligen inte tunnelbanan, men samma system) och det har hänt ett par gånger tidigare (ibland har det dock varit mitt eget fel).


Har varit med om samma sak att man blivit utkörda snabbt utan att stämpla sitt kort. Bland annat på matcher med Charlton och Fulham. Där skulle alla bara ut ur stationen, och chansen att kunna "stämpla" var omöjlig.
#1800 2010-10-09, 13:37
CeleryFC
Ursprungligen postat av Markmag
Har varit med om samma sak att man blivit utkörda snabbt utan att stämpla sitt kort. Bland annat på matcher med Charlton och Fulham. Där skulle alla bara ut ur stationen, och chansen att kunna "stämpla" var omöjlig.

Nu kom jag på att samma sak hände vid Fulham i våras. Och då hade jag bara åkt två stationer. Oerhört irriterande.