Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ombokningsbar hembiljett från Bangkok

#13 2011-04-23, 13:35
Ursprungligen postat av styx1
Nu tror jag du missförstår lite. De flesta biljetter är ombokningsbara oavsett var du bokar dem, ehuru en resebyrå arbetar som en agent för dessa flygbolag (dess förlängda arm) så regelverket är alltid densamma oavsett om du går in till en vanlig resebyrå med personal i butiken, väljer att boka via en resebyrå virituellt (via nätet) eller bokar direkt hos flygbolaget antingen via nätet eller butik/telefon försäljning. 24-72 timmars regeln gäller oavsett vart du bokat då detta är en regel som flygbolaget satt upp, inte agenten. Idag så kräver flygbolagen även att man tixar snabbt för fullpris biljetterna i både första klass som business. Så var det inte förr, utan man kunde hålla på biljetteringen till samma dag som avgång. Detta har med flygbolagens yield att göra då de (flygbolagen) har stora lån och måste kunna visa positivt kassaflöde hela tiden för att inte förlora lånen, alternativt få lånen omskrivna till en högre kostnad (ränta).


Jag tror det är du som missfårstått, så här säger tex Supersaver i sin faq...

6. Går det att boka en ombokningsbar biljett?
Vi erbjuder biljetter till ett fördelaktigt pris och därav är de inte ombokningsbara.


Samma sak gäller dom allra flesta lågprisbiljetter man köper på liknande nätbutiker.
#14 2011-04-23, 18:32
20/20
Ursprungligen postat av styx1
En sanning med modifikation det du anger. Om vi bortser från Thai så har de flesta bolag idag ombokningsbara flygbiljetter mot en ombokningskostnad även för de absolut lägsta bokningsklasserna (flygpriserna). SAS, Kaffe Affe, British, Turken, KLM,Qatar, Finnen, LH osv. Ombokningskostnaden brukar som regel börja vid SEK 600 upp till 900 kr. Thai har det på sina dyrare biljetter i Q,H,M klassen och hos Thai kostar inte ombokningen något, men då är flygpriset högre istället.


Nu lovar du nog lite väl mycket. Det stämmer att man i teorin kan boka om dessa biljetter för en kostnad. Men då inom samma bokningsklass. På ekonomibiljetter kan det finnas så många som 5 olika bokningsklasser som tar slut olika fort. Så i praktiken så ger jag inte mycket för ekonomibiljetters möjlighet till ombokning, man kan lätt lura sig på det och sitta med näbben i brevlådan.
#15 2011-04-23, 21:24
styx1
Ursprungligen postat av Beyas
Jag tror det är du som missfårstått, så här säger tex Supersaver i sin faq...



Samma sak gäller dom allra flesta lågprisbiljetter man köper på liknande nätbutiker.

Jag har inte missförstått något då detta är min profession sedan 31 år. Jag jobbar som biljettör och det jag talar om för er gossar är de facto. De ni relaterar till är inte flygbolagens regler utan resebyråns. En IATA resebyrå jobbar precis likadant, med detta menas att de vill ha in fläsk jävligt snabbt i kassan. Om du tar dig mödan och till exempel kollar resebyråernas likviditet (kan göras på allabolag.se) så ser du/ni att byråernas likviditet som regel är marginell. Det betyder att för att få in fläsk i bolaget så tar man ut hela kostnaden från kunden men tixar när regeln så säger. Därutöver så finns det ett flertal "trixs" en kunnig agent kan göra för att lura systemet om att allt är tixat. Vad är då skillnaden kan man fråga sig. Om jag lurar en "PNR" att tro att jag tixat så blir den inte automatiskt cancellerad och flygbolag, likväl som kund tror att den faktiska biljetten är uttagen och betalad via BSP till flygbolaget. Men så är inte fallet. Jag kan även lura genom att tixa en enkel, men ha bägge segmenten (en ToR biljett) i bokningen för att lura flygbolagens automatiska biljettkontroll. Då frågar man sig, varför allt detta trixande. Jo, pengar gott folk, pengar. De flesta resebyråer kämpar med näsan övanför vattenbrynet och skulle de inte hålla på med detta trixande så står konkursen på farstun. Detta som jag talar om praktiseras endast av privat resebyråer. Affärsresebyråer håller inte på med detta utan de tixar istället blixtsnabbt för att få in fläsk och hos affärsresebyråerna så har de företag som har avtal med dem (resebyrån) som regel ett konto eller kort (Eurocard, Diners, Amex)som debiteras per omgående och där kunden i sin tur har ett avtal om betalning på 20 eller 30 dagar från fakturans utfärdande.
#16 2011-04-23, 22:07
Bulk
Pröva att ringa Odenresor i Stockholm. Per fixar allt vad du kan behöva.

Bulk