Ursprungligen postat av Beyas
Jag tror det är du som missfårstått, så här säger tex Supersaver i sin faq...
Samma sak gäller dom allra flesta lågprisbiljetter man köper på liknande nätbutiker.
Jag har inte missförstått något då detta är min profession sedan 31 år. Jag jobbar som biljettör och det jag talar om för er gossar är de facto. De ni relaterar till är inte flygbolagens regler utan resebyråns. En IATA resebyrå jobbar precis likadant, med detta menas att de vill ha in fläsk jävligt snabbt i kassan. Om du tar dig mödan och till exempel kollar resebyråernas likviditet (kan göras på
allabolag.se) så ser du/ni att byråernas likviditet som regel är marginell. Det betyder att för att få in fläsk i bolaget så tar man ut hela kostnaden från kunden men tixar när regeln så säger. Därutöver så finns det ett flertal "trixs" en kunnig agent kan göra för att lura systemet om att allt är tixat. Vad är då skillnaden kan man fråga sig. Om jag lurar en "PNR" att tro att jag tixat så blir den inte automatiskt cancellerad och flygbolag, likväl som kund tror att den faktiska biljetten är uttagen och betalad via BSP till flygbolaget. Men så är inte fallet. Jag kan även lura genom att tixa en enkel, men ha bägge segmenten (en ToR biljett) i bokningen för att lura flygbolagens automatiska biljettkontroll. Då frågar man sig, varför allt detta trixande. Jo, pengar gott folk, pengar. De flesta resebyråer kämpar med näsan övanför vattenbrynet och skulle de inte hålla på med detta trixande så står konkursen på farstun. Detta som jag talar om praktiseras endast av privat resebyråer. Affärsresebyråer håller inte på med detta utan de tixar istället blixtsnabbt för att få in fläsk och hos affärsresebyråerna så har de företag som har avtal med dem (resebyrån) som regel ett konto eller kort (Eurocard, Diners, Amex)som debiteras per omgående och där kunden i sin tur har ett avtal om betalning på 20 eller 30 dagar från fakturans utfärdande.