Kan man resa till alla länder på en vecka?

#1 2011-04-22, 16:19
Kesuuu
Jag och mina kompisar satt och diskuterade om man kunde resa till alla jordens länder på en vecka om man har helt obegränsade resurser ekonomiskt och det ända kravet är att man ska ha satt sin fot i landet. Man hade alltså t.ex. kunnat ta Sverige, Norge och Finland samtidigt om man landar på gränsen mellan dessa.

Själv tror jag inte att det går eftersom det är ca 200 länder vilket innebär att man måste besöka ca 28 länder per dag.

Nu vill jag höra era teorier eftersom jag tyckte det var en intressant frågeställning, går det eller inte? Hur gör man isåfall?
#2 2011-04-22, 16:26
makim
7 dagar x 24 tim. = 168 timmar.

Det lär bli svårt.

Jag tror att det kan bli problem att bara beta av Afrika på en vecka.
#3 2011-04-22, 16:34
gorgonzola
Om man bortser ifrån att det skulle bli problem att besöka vissa länder på kort varsel (typ Nord-Korea och kanske Libyen just nu) så bör det vara möjligt rent teoretiskt, tänkt att man har privatflygplan redo att köra vidare till nästa land så fort man kommer fram någonstans och sen försöker man mappa upp en optimal rutt. Med den har taktiken bör man kunna klara tex. Afrika på en dag lr så.
#4 2011-04-22, 17:16
rutgerben123
Hört att det finns plan som kan åka från usa till sverige på bara 6 sekunder så ja, det är fullt möjligt.

tillägg : och ja, jag hade nog irriterat massvis med människor om jag inte la till detta; jag skojjar lite med er bara.

ON : Ja det borde vara möjligt, eftersom jag har hört att det finns plan som kan åka från usa till sverige på baara 6 sekunder
#5 2011-04-22, 17:16
RallarKalle1
Borde väll gå rent teoretiskt.
#6 2011-04-22, 17:30
Nej inte en chans, bara flygtiden emellan alla världens länder är betydligt mer än 168h
#7 2011-04-22, 21:45
Kesuuu
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Nej inte en chans, bara flygtiden emellan alla världens länder är betydligt mer än 168h


http://sites.google.com/site/worldfastcar/airplane

Enligt den sidan står det att världens snabbaste pilot flygplan kan flyga i 3370 km/h så på 168 h hinner planet flyga 56 616 mil, jordens omkrets är ju bara ca 4000 mil enligt wikipedia, så på denna tid hinner man varva jorden 14 ggr. Jag tror faktiskt inte flygtiden blir några problem om man tankar planet i luften, problemet tror jag blir vid landningarna och starten.
#8 2011-04-22, 23:56
Huffpuffen
Nej, är ganska säker på att det inte är möjligt att resa till alla länder inom 7 dagar.
#9 2011-04-23, 00:35
Aquabot
Ursprungligen postat av gorgonzola
Om man bortser ifrån att det skulle bli problem att besöka vissa länder på kort varsel (typ Nord-Korea och kanske Libyen just nu) så bör det vara möjligt rent teoretiskt, tänkt att man har privatflygplan redo att köra vidare till nästa land så fort man kommer fram någonstans och sen försöker man mappa upp en optimal rutt. Med den har taktiken bör man kunna klara tex. Afrika på en dag lr så.

Även om du har nyservade och fulltankade flygplan som väntar med motorerna igång vid varje flygfält du landar på är bara flygtiden för att täcka länderna i Afrika mer än ett dygn. Avstånden mellan Tunisien i norr och Sydafrika i syd, Kap Verde i väst och Mauritius i öst är helt enkelt för stora. Att besöka alla länder på jorden på en vecka är med dagens teknik omöjligt...
#10 2011-04-23, 01:26
midnighttrain
tänk ett stridsflyg som flyger max hela tiden och utsatta flyg för bränsletankning on the go och sen bygga landningsbanor lägligt så att man kan besöka 3-4 olika länder samtidigt om det är möjligt.
#11 2011-04-23, 10:36
gorgonzola
Ursprungligen postat av Aquabot
Även om du har nyservade och fulltankade flygplan som väntar med motorerna igång vid varje flygfält du landar på är bara flygtiden för att täcka länderna i Afrika mer än ett dygn. Avstånden mellan Tunisien i norr och Sydafrika i syd, Kap Verde i väst och Mauritius i öst är helt enkelt för stora. Att besöka alla länder på jorden på en vecka är med dagens teknik omöjligt...



Vet inte riktigt vilka värden du använder, du tänker passagerarflygplan som måste vänta på starttillstånd osv?
Africa är ca 800 mil på höjden, om vi antar att vi åker i Mach1 vilket får ses som absolut minimum så tar det 40 minuter att åka från tex. Sydafrika till Tunisien... sen får man ju ha en optimal rutt såklart. Vi snackar ju som sagt teoretiskt görbart, inte rimligt.
#12 2011-04-23, 13:45
Aquabot
Ursprungligen postat av midnighttrain
tänk ett stridsflyg som flyger max hela tiden och utsatta flyg för bränsletankning on the go och sen bygga landningsbanor lägligt så att man kan besöka 3-4 olika länder samtidigt om det är möjligt.

Alltså, ett stridsflygplan som maxar bränner upp hela tanken på några minuter, så i princip får du tanka igen så fort du kommit upp i luften...
Ursprungligen postat av gorgonzola
Vet inte riktigt vilka värden du använder, du tänker passagerarflygplan som måste vänta på starttillstånd osv?
Africa är ca 800 mil på höjden, om vi antar att vi åker i Mach1 vilket får ses som absolut minimum så tar det 40 minuter att åka från tex. Sydafrika till Tunisien... sen får man ju ha en optimal rutt såklart. Vi snackar ju som sagt teoretiskt görbart, inte rimligt.

Jag tänkte mig tvåsitsiga jetflygplan kapabla till överljudsfart med en utvilad pilot i cockpit vid varje landningsbana, så att vår resenär bara behöver kliva ur det ena och in i det andra planet (eventuellt springa en kortare runda ifall h*n skall täcka in två eller tre länder på samma landning).

Bränsleförbrukningen blir dock ett problem redan innan man når mach 1, vilket är anledningen till att nästan inga stridsflygplan flyger så snabbt utom i särskilda situationer. Det är kanske inget man tänker på, men ett F-15 har samma marschhastighet som en 747:a, mach 0,8. Men nu ska vi ju landa också så vi behöver inte flyga så långt och då kan vi nog köra lite snabbare, men många landningar innebär också mycket acceleration och deceleration, och hastighet och bränsleförbrukning påverkas av lufttrycket också, men optimal hastighet och höjd får någon dator räkna ut...

Ska vi landa i varje land på kontinenten (54 stycken sist jag kollade), och vi struntar i de afrikanska territorier som tillhör länder vi kommer besöka senare (Yemen, Storbritannien, Frankrike osv) så blir det fortfarande typ sex flygningar över hela kontinenten. De ställen vi kan anlägga landningsbanor "på gränsen" som kan ta ett jetplan är inte många, terrängen är ofta för knepig, och flera av länderna är önationer utan landgräns till andra stater (Komorerna, Mauritius, Kap Verde osv) vilket resulterar i att det blir en hel del landningar som tar en massa tid i anspråk.

Oavsett hur teoretiskt och optimistiskt jag tänker kan jag inte få flygtiden för Afrika att bli mindre än ett dygn.