Ursprungligen postat av midnighttrain
tänk ett stridsflyg som flyger max hela tiden och utsatta flyg för bränsletankning on the go och sen bygga landningsbanor lägligt så att man kan besöka 3-4 olika länder samtidigt om det är möjligt.
Alltså, ett stridsflygplan som maxar bränner upp hela tanken på några minuter, så i princip får du tanka igen så fort du kommit upp i luften...
Ursprungligen postat av gorgonzola
Vet inte riktigt vilka värden du använder, du tänker passagerarflygplan som måste vänta på starttillstånd osv?
Africa är ca 800 mil på höjden, om vi antar att vi åker i Mach1 vilket får ses som absolut minimum så tar det 40 minuter att åka från tex. Sydafrika till Tunisien... sen får man ju ha en optimal rutt såklart. Vi snackar ju som sagt teoretiskt görbart, inte rimligt.
Jag tänkte mig tvåsitsiga jetflygplan kapabla till överljudsfart med en utvilad pilot i cockpit vid varje landningsbana, så att vår resenär bara behöver kliva ur det ena och in i det andra planet (eventuellt springa en kortare runda ifall h*n skall täcka in två eller tre länder på samma landning).
Bränsleförbrukningen blir dock ett problem redan innan man når mach 1, vilket är anledningen till att nästan inga stridsflygplan flyger så snabbt utom i särskilda situationer. Det är kanske inget man tänker på, men ett F-15 har samma marschhastighet som en 747:a, mach 0,8. Men nu ska vi ju landa också så vi behöver inte flyga så långt och då kan vi nog köra lite snabbare, men många landningar innebär också mycket acceleration och deceleration, och hastighet och bränsleförbrukning påverkas av lufttrycket också, men optimal hastighet och höjd får någon dator räkna ut...
Ska vi landa i varje land på kontinenten (54 stycken sist jag kollade), och vi struntar i de afrikanska territorier som tillhör länder vi kommer besöka senare (Yemen, Storbritannien, Frankrike osv) så blir det fortfarande typ sex flygningar över hela kontinenten. De ställen vi kan anlägga landningsbanor "på gränsen" som kan ta ett jetplan är inte många, terrängen är ofta för knepig, och flera av länderna är önationer utan landgräns till andra stater (Komorerna, Mauritius, Kap Verde osv) vilket resulterar i att det blir en hel del landningar som tar en massa tid i anspråk.
Oavsett hur teoretiskt och optimistiskt jag tänker kan jag inte få flygtiden för Afrika att bli mindre än ett dygn.