Hur fungerar flygbiljetter?

#1 2011-06-22, 12:31
När man köper en flygresa idag så får man i praktiken bara en kod bestående av 6 (?) tecken. På flygplatsen visas koden upp eller knackas in i en dator, och sedan kan man ta en Irish Coffee i väntan på att få kliva ombord.

Men hur funkar det?
Man kan ju köpa biljetter lite överallt, säg att man köpt sin resa av Uffes VVS & Solresor, hur vet man att Uffe inte bara hittar på en kod och sedan super upp pengarna?

Byten och förseningar, om man köper en resa (A > B) och sedan en annan resa (B > C) så får man ju tydligen skylla sig själv om man blir sen till B. Men om man köper en resa från A till C med byte i B så ska det tydligen vara flygbolagets/flygbolagens eller resebyråns uppgift att fixa eventuella förseningar, om jag inte missuppfattat allt. Gäller det även om delresorna sker med olika bolag/allianser (ex Star Allliance)?

Resegarantier kan kontrolleras hos Kammarkollegiet, men det verkar inte gälla vid köp av reguljära flygbiljetter. Fast det kan ju ge ett seriöst intryck av resebyrån.
http://www.kammarkollegiet.se/resegarantier

Jag hittade en sida sida där man tydligen ska kunna mata in efternamn och "Reservation Number" (antar att det är biljettens 6 tecken). Om man hittar sin resa där, betyder det att den är inlagd i systemet och allt är klart för start?
https://mytripandmore.com/
#2 2011-06-22, 12:50
Tjaeng
Ursprungligen postat av Neksnor


Men hur funkar det?
Man kan ju köpa biljetter lite överallt, säg att man köpt sin resa av Uffes VVS & Solresor, hur vet man att Uffe inte bara hittar på en kod och sedan super upp pengarna?


För att Uffe inte driver sitt eget flygbolag utan får provision från de han säljer biljetter för. Varje flygbolag använder ett visst CRS där koden du får är sökbar. http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_reservations_system

Grejen med att resebyråerna kan sälja biljetter lika billigt som flygbolagen själva men ändå gå plus är för att de tilldelas egna bokningsklasser (bokstavskod, t.ex C, K, M osv som denoterar kabinklass och rabattnivå som inte säljs någon annanstans.

Ursprungligen postat av Neksnor

Byten och förseningar, om man köper en resa (A > B) och sedan en annan resa (B > C) så får man ju tydligen skylla sig själv om man blir sen till B. Men om man köper en resa från A till C med byte i B så ska det tydligen vara flygbolagets/flygbolagens eller resebyråns uppgift att fixa eventuella förseningar, om jag inte missuppfattat allt. Gäller det även om delresorna sker med olika bolag/allianser (ex Star Allliance)?


Komplicerat ämne. Vägledande är EUs passenger rights: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/en/index.html

I stort sett beror det på hur försenad du blev, om du blev erbjuden refund/re-routing osv. Det finns ingen grundläggande rättighet att få problemet "fixat", utom viss kompensation och refund om vissa kriterier är uppfyllda. Sen kan man iofs aldrig garantera att flygbolagen lever upp till bestämmelserna. T.ex Ryanair har ju gjort sig kända för att skita blankt i allt vad föreskrifter heter. I fallet du beskriver är det uppenbarligen lättare att få kompensation och re-routing om du bokat resan i ett svep, inom samma bokning (vilket flygbolag som faktiskt flyger rutterna kvittar i sammanhanget).

Ursprungligen postat av Neksnor

Jag hittade en sida sida där man tydligen ska kunna mata in efternamn och "Reservation Number" (antar att det är biljettens 6 tecken). Om man hittar sin resa där, betyder det att den är inlagd i systemet och allt är klart för start?
https://mytripandmore.com/



Bara om flygbolaget i fråga använder Travelport. De vanligaste i Europa är däremot Sabre och Amadeus.

Amadeus: https://www.checkmytrip.com/
Sabre: https://www.virtuallythere.com/

Och ja, om du hittar din resa med korrekta uppgifter i något av dessa system så är du klar för avfärd.
#3 2011-06-22, 13:30
Tack för infon, hinner inte gå igenom allt nu, men resan ska alltså gå att hitta ganska omgående efter betalning i något av de där systemen, amadeus osv?

Köp resan, sök & hitta den, slappna av, ungefär?

Blev lite nervös efter skriverierna om Na mrat.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.533337-flygbiljetter-till-thailand-vardelosa
#4 2011-06-22, 14:03
Tjaeng
Ursprungligen postat av Neksnor
Tack för infon, hinner inte gå igenom allt nu, men resan ska alltså gå att hitta ganska omgående efter betalning i något av de där systemen, amadeus osv?

Köp resan, sök & hitta den, slappna av, ungefär?

Blev lite nervös efter skriverierna om Na mrat.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.533337-flygbiljetter-till-thailand-vardelosa


Yes. Vad gäller artikeln du länkar till ska Thai Airways inte ens haft något avtal med resebyrån, så de e-biljetter som skickats ut måste varit förfalskade. Det finns säkert ett tidslagg mellan betalningsförmedling och registrering i CRS, men biljetten ska gå att hitta i systemet som "pending" även om betalningen inte kommit fram.
#5 2011-06-22, 19:43
Ursprungligen postat av Tjaeng
Grejen med att resebyråerna kan sälja biljetter lika billigt som flygbolagen själva men ändå gå plus är för att de tilldelas egna bokningsklasser (bokstavskod, t.ex C, K, M osv som denoterar kabinklass och rabattnivå som inte säljs någon annanstans.


Med andra ord kan tex SAS själva ha slut på biljetter till ett visst pris på en viss flight, medan tex Travellink har kvar biljetter runt samma pris?
#6 2011-06-22, 20:17
Tjaeng
Ursprungligen postat av Cliffak
Med andra ord kan tex SAS själva ha slut på biljetter till ett visst pris på en viss flight, medan tex Travellink har kvar biljetter runt samma pris?


I teorin ja. Jag har inte exakt koll på vilka beräkningsmetoder som bolagen använder, men då hela systemet är uppbyggt på att maximera vinst är det säkerligen så att antalet tillgängliga biljetter i varje given bokningsklass varierar utefter försäljning och tidsförlopp.

Egentligen gör det ingen skillnad sålänge man inte är ute efter att maximera antalet frequent flyer miles. Med resebyråer får man se upp så att man inte får en riktigt usel bokningsklass för samma pris som en 100% poänggrundande klass vid bokning hos flygbolaget.

Varje bokningsklass/bokstav har dessutom ett ungefärligt men hemligt (och varierande) listpris. För ekonomiklassbiljetter, t.ex på sträckan Arlanda - Newark med SAS, sträcker det sig från noll kronor (klass I, X) för rewards/upgrades, via low economy för ~3000kr (L, K, W) till standard fare ~5000-7000kr (H, M) till full fare 10.000kr+ (E) enkel resa. Alltså exakt samma biljett, där ombokningsregler osv inte är länkade till själva bokningsklassen utan villkoren man får när man bokar (vilket alltså kan variera). För normala resenärer är priset det enda avgörande, men för bonushoror är bokstäverna viktiga då de avgör hur många bonuspoäng resan ger. För med rätt kunskaper, lite lirkande vid planering och bokning samt lite tur händer det titt som tätt att man trots en tråkig bokstav på bokningsbekräftelsen kan få C, D, J eller Z (koder för business class) stämplat på sitt boarding pass genom gratis eller poängköpt uppgradering.
#7 2011-06-23, 14:29
Ursprungligen postat av Tjaeng
Yes. Vad gäller artikeln du länkar till ska Thai Airways inte ens haft något avtal med resebyrån, så de e-biljetter som skickats ut måste varit förfalskade. Det finns säkert ett tidslagg mellan betalningsförmedling och registrering i CRS, men biljetten ska gå att hitta i systemet som "pending" även om betalningen inte kommit fram.

Det är ju det som är problemet. Som kund är det ju inte så lätt att se om säljaren har avtal med någon leverantör. Hade det handlat om mjölken på ICA så kan jag ju strunta i vilket eftersom jag tar med mig varan hem direkt, men vid köp av resa ska man ju hosta upp X tusenlappar och sedan hoppas att man hittar resan i något system de kommande dagarna.

Men för mig planerade resa verkar det lugnt eftersom resebyrån inte direkt är nystartad och jag inte lyckas hitta några allvarliga klagomål vid googling osv.

Tack för hjälpen!
#8 2011-06-23, 15:27
Glömde ju en liten fråga...

Ibland kan man informeras om att man måste bekräfta återresan 72 timmar innan avgång. Senast jag råkade ut för det så fick jag senare höra att det inte behövdes, vilket jag tyckte verkade logiskt, jag har ju redan betalt biljetten.

Så enda anledningen jag kan se till att i förväg meddela att jag ska åka hem är att flygbolaget får mer info om hur mycket de vågar överboka planet.

Ex: Säg att50 % brukar "bekräfta återresan" och 95 % brukar sedan komma till flygplatsen. Alltså får man 5 % tomma platser och kan då överboka.
Om en flight bara får 40 % "bekräftade återresor" så kanske flygbolaget kan sista minuten överboka något % mer.

Verkar det rimligt eller bara konspiratoriskt?
#9 2011-06-23, 16:17
Tjaeng
Ursprungligen postat av Neksnor

Så enda anledningen jag kan se till att i förväg meddela att jag ska åka hem är att flygbolaget får mer info om hur mycket de vågar överboka planet.

Ex: Säg att50 % brukar "bekräfta återresan" och 95 % brukar sedan komma till flygplatsen. Alltså får man 5 % tomma platser och kan då överboka.
Om en flight bara får 40 % "bekräftade återresor" så kanske flygbolaget kan sista minuten överboka något % mer.

Verkar det rimligt eller bara konspiratoriskt?


Självklart är det så. Överbokningar är ett väldigt effektivt sätt att öka kabinfaktorn (% fyllda platser). Det är så lönsamt att man med glädje betalar för både hotell, taxi, måltider och uppgradering till högre kabinklass på nästa flight om man mot förmodan får över 100% occupancy pga överbokning.
#10 2011-06-23, 19:02
Ursprungligen postat av Neksnor
Det är ju det som är problemet. Som kund är det ju inte så lätt att se om säljaren har avtal med någon leverantör. Hade det handlat om mjölken på ICA så kan jag ju strunta i vilket eftersom jag tar med mig varan hem direkt, men vid köp av resa ska man ju hosta upp X tusenlappar och sedan hoppas att man hittar resan i något system de kommande dagarna.

Men för mig planerade resa verkar det lugnt eftersom resebyrån inte direkt är nystartad och jag inte lyckas hitta några allvarliga klagomål vid googling osv.

Tack för hjälpen!


Mailet som bekräftar biljetten brukar ju dyka upp på ett par minuter, iaf om man betalar med kreditkort.

Ursprungligen postat av Tjaeng
Självklart är det så. Överbokningar är ett väldigt effektivt sätt att öka kabinfaktorn (% fyllda platser). Det är så lönsamt att man med glädje betalar för både hotell, taxi, måltider och uppgradering till högre kabinklass på nästa flight om man mot förmodan får över 100% occupancy pga överbokning.


Som affärsresenär är det ju dessutom så att man till och från måste ändra sig i ett sent skede och byta flight, till skillnad från semesterfolket som planerat månader i förväg. Det vet ju så klart flygbolagen och bokar därefter.

Dessutom kan det väl i vissa fall vara så att flighten är lönsam även fast kabinen är halvtom, om bolaget lyckats fylla lastutrymmet med tillräckligt med frakt.
#11 2011-06-28, 11:26
Kan ju nämna att resköpet verkar ha gått bra.

Tusenlapparna försvann, efter någon sekund kom ett mail med bekräftelse och texten "Inom 48 timmar kommer vi att aktivera e-biljetten. Printa ut e-biljetten genom att klicka på texten Reseplan och sedan fliken e-ticket..."
Klickade på resplan och allt verkade stämma, klickade på e-ticket och det funkade inte. Testade någon timme senare och det funkade.
Lite störande glapp...
#12 2011-07-01, 12:07
Tycker fortfarande att biljetterna är röriga.

I mejlet från resebyrån finns "Referensnummer", 6 siffror och "Worldspan trip locator" 6 alfanumeriska tecken. Referensnumret verkar vara resebyråns interna nummer och med tripplokaliseraren (eller hur det nu bör översättas) kan resan hittas på mytripandmore.com.
Där (fliken Itinerary) får man vid varje flight upp "Confirmation Number" (6 alfanumeriska tecken), samma på alla flighter. Dessutom har "Worldspan trip locator" bytt namn och kallas nu för "Worldspan Reservation ID"
Klickar man sig vidare till e-Ticket så hittar man ett "IATA Number" (8 siffror), som verkar identifiera resebyrån och alltså egentligen inte ha med min resa att göra, och "E-ticket Number" (13 siffror), som man dessutom kan knacka in på flygbolagets webb för att hitta sin resa.

Många koder blir det...