Ursprungligen postat av Neksnor
Men hur funkar det?
Man kan ju köpa biljetter lite överallt, säg att man köpt sin resa av Uffes VVS & Solresor, hur vet man att Uffe inte bara hittar på en kod och sedan super upp pengarna?
För att Uffe inte driver sitt eget flygbolag utan får provision från de han säljer biljetter för. Varje flygbolag använder ett visst CRS där koden du får är sökbar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_reservations_system
Grejen med att resebyråerna kan sälja biljetter lika billigt som flygbolagen själva men ändå gå plus är för att de tilldelas egna bokningsklasser (bokstavskod, t.ex C, K, M osv som denoterar kabinklass och rabattnivå
som inte säljs någon annanstans.
Ursprungligen postat av Neksnor
Byten och förseningar, om man köper en resa (A > B) och sedan en annan resa (B > C) så får man ju tydligen skylla sig själv om man blir sen till B. Men om man köper en resa från A till C med byte i B så ska det tydligen vara flygbolagets/flygbolagens eller resebyråns uppgift att fixa eventuella förseningar, om jag inte missuppfattat allt. Gäller det även om delresorna sker med olika bolag/allianser (ex Star Allliance)?
Komplicerat ämne. Vägledande är EUs passenger rights:
http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/en/index.html
I stort sett beror det på hur försenad du blev, om du blev erbjuden refund/re-routing osv. Det finns ingen grundläggande rättighet att få problemet "fixat", utom viss kompensation och refund om vissa kriterier är uppfyllda. Sen kan man iofs aldrig garantera att flygbolagen lever upp till bestämmelserna. T.ex Ryanair har ju gjort sig kända för att skita blankt i allt vad föreskrifter heter. I fallet du beskriver är det uppenbarligen lättare att få kompensation och re-routing om du bokat resan i ett svep, inom samma bokning (vilket flygbolag som faktiskt flyger rutterna kvittar i sammanhanget).
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag hittade en sida sida där man tydligen ska kunna mata in efternamn och "Reservation Number" (antar att det är biljettens 6 tecken). Om man hittar sin resa där, betyder det att den är inlagd i systemet och allt är klart för start?
https://mytripandmore.com/
Bara om flygbolaget i fråga använder Travelport. De vanligaste i Europa är däremot Sabre och Amadeus.
Amadeus:
https://www.checkmytrip.com/
Sabre:
https://www.virtuallythere.com/
Och ja, om du hittar din resa med korrekta uppgifter i något av dessa system så är du klar för avfärd.