Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varning för SJ:Just nu

#1 2004-11-08, 20:51
AnkBank
En vän från Danmark har beställt fyra just-nu biljetter mellan Malmö och Stockholm via internet. Han beställde i god tid eftersom det blir billigast så. Resan skulle vara den 3:e december, och det står på just-nu biljetterna att man kan avboka upp till 7 dagar innan resan.

Idag bad han mig avboka dem, eftersom han inte kan resa den dagen. Så jag tar biljetterna och går till stationen och försöker avboka.

Första problemet är: Ingen annan än han som bokat biljetterna får avboka dem. Kvinnan i kassan sade att det "beror på juridiska faktorer". Så jag kan lämna in biljetterna, men han måste ta sig över för att lämna sitt VISA-kort och säga att han vill avboka. Inte heller får jag ta hans VISA-kort och avboka till honom.

Sen visar det sig att det kostar 100:- (hundra) kronor per biljett för att avboka just-nu biljetter. Har någon av er någonsin hört/läst något om detta? Jag har aldrig sett det när jag köpt just-nu biljetter, och trodde faktiskt inte man fick göra såhär. Hans biljetter har kostat 2 * 215 och 2 * 165. Om han avbokar dem får han alltså knappt tillbaka någonting alls.
Dessutom avgår ju bokningsavgiften som är 15:- resp. 11:- per biljett.

Hur sjukt som helst enligt mig...

/Ankan
#2 2004-11-08, 21:44
Dzjugasjvili
Väldigt dåligt av SJ ja, fyfan. Då vet man att man ska akta sig för jn-tickets då..
#3 2004-11-08, 21:49
Fanatic
Anledningen till att personen själv måste lösa in biljetterna och visa sitt kreditkort beror antagligen på att SJ har tidigare drabbats utav en massa bedrägerier.
#4 2004-11-08, 21:52
cold
hehe..
#5 2004-11-08, 22:19
von Schmerz
Det är egentligen inte konstigt att det går dåligt för SJ när de har ett så oerhört kundovänligt system med konstiga regler och bara en massa krångel. Att det sen har blivit mycket dyrare att åka de senaste åren gör det inte bättre.

Vad SJ borde göra är att göra ett enkelt biljettsystem med EN taxa oavsett när man beställer (okej för rabatter typ ungdomar och pensionärer) samt att sänka sina priser så att fler har råd att åka.

Jag tycker inte om att säga att det var bättre förr, men i fallet SJ var det nästan så. Innerst inne hoppas jag på konkurs för detta företag så att ett något mer verklighetsförankrat tar över driften. Kan Tågkompaniet och Connex köra norrlandstrafiken billigt så borde inte det vara några konstigheter att göra detsamma med övriga Sverige.
#6 2004-11-08, 22:47
-jOE!
Eller så kan man ju läsa bokningsreglerna INNAN man bokar..
#7 2004-11-08, 23:10
Air Express
Att dom tar 100 kronor i återbetalningsavgift och inte lämnar tillbaka den administrativa kostnaden för biljetten står på deras hemsida. Dom försöker inte mörka med det inte. LÄS VILLKOREN INNAN NI BOKAR NÄSTA GÅNG!!

#8 2004-11-08, 23:20
Caine_Gothenburg
Ursprungligen postat av -jOE!
Eller så kan man ju läsa bokningsreglerna INNAN man bokar..
Precis...de försöker ju inte direkt mörka att det kostar pengar att avboka, eller att bara den som köpt biljetten kan göra det...
#9 2004-11-09, 08:25
AnkBank
Kollade SJ's hemsida nu.

Jag gjorde en fullständig bokning och ingenstans står det att Just-nu biljetter har en återköpskostnad på 100:-. Det enda som står är:

>> PRIS TOTALT 584.00 SEK
Varav bokningsavgift 39.00 SEK
(bokningsavgift återbetalas inte.


För att få reda på dessa 100:- måste man istället klicka på "Tider och Priser->Biljetter". Så jo, det finns på hemsidan, men lite väl undangömt.
Själv är detta första gången på 25 år jag gått in och tittat under just denna meny-punkt, hur många av er gör det med jämna mellanrum innan ni bokar?

Tycker dock fortfarande att det är en jäkligt löjlig avgift när man avbokar i så god tid.
#10 2004-11-09, 15:12
cold
På sidan som heter "Kvitto" så står det
"Jag har läst och godkänt köpvillkoren". Man ska sedan kryssa i rutan om man gjort det. I fall man inte har gjort det så kan man trycka på länken, och då kommer bland annat följande upp:

Just nu
Just nu-biljetten återbetalas, mot bokningsavgift samt en avbokningsavgift på 100 kr per biljett, specifik för Just nu-biljetten, om den avbokas senast 7 dagar innan avresedag. Därefter medges inte återbetalning. Att "omboka" innebär återköp och köp av ny biljett.

*
Den som bokade biljettarna har allstå godkänt köpvillkoren, men inte tagit del av dem. Lite klantigt..
#11 2004-11-09, 15:34
Afonso
Ursprungligen postat av von Schmerz
Det är egentligen inte konstigt att det går dåligt för SJ när de har ett så oerhört kundovänligt system med konstiga regler och bara en massa krångel. Att det sen har blivit mycket dyrare att åka de senaste åren gör det inte bättre.


SJ går inte dåligt. Bästa året på länge. Det vore väl själva faen om de inte skulle gå runt med nuvarande priser.
Fick betala 1024 kr för en t.o.r Gbg-Sthlm med Intercity och det hade väl möjligtvis varit acceptabelt om det inte vore för det faktum att man fick STÅ halva sträckan. När sittplatserna är slut fortsätter de att sälja fullprisbiljetter och det är helt upp till konduktörerna att bestämma när det är "fullt"... :'(
#12 2004-11-09, 15:52
von Schmerz
Ursprungligen postat av Afonso
SJ går inte dåligt. Bästa året på länge. Det vore väl själva faen om de inte skulle gå runt med nuvarande priser.
Fick betala 1024 kr för en t.o.r Gbg-Sthlm med Intercity och det hade väl möjligtvis varit acceptabelt om det inte vore för det faktum att man fick STÅ halva sträckan. När sittplatserna är slut fortsätter de att sälja fullprisbiljetter och det är helt upp till konduktörerna att bestämma när det är "fullt"... :'(

Ååh.. Första året på bra länge som de går med vinst då. Fast vinsten kan ju vara ett resultat av kreativ bokföring, så man ska inte vara alltför säker...