Hitta diskussioner med liknande innehåll

Direktflyg till Thailand

#13 2011-09-19, 03:22
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag har hört att Thai håller på och avvecklar sina 747:or att dom så skulle börja uppgradera interior och elektronik låter konstigt.
Om jag har fattat rätt så skall Thai köra 2 fligter on dan från Arlanda.
Arlanda Phuket och Arlanda Bangkok, med B777.

http://www.prthaiairways.com/thaiair_4p/front/news_detail.php?lg=en&dng=1232

Totalt har de 18 747or, 6 som rymmer lite fler passagerare och 12 som rymmer inte lika många folk. Vilka som får nya stolar vet jag icke, men eftersom 5 (gissar jag) maskiner jobbar mer eller mindre heltid med att flyga Skandinavien-Thailand så vore det väl lustigt om inget av de planen fick ny inredning?

Edit: Maskinen som jag åkte med i januari (HS-TGY) verkar ha levererats i december 1998. Borde ju funka något år till tycker jag, den kostade väl endel att köpa. Man såg ju lätt att inredningen inte var ny, men med lite fräschare interiör så borde den kunna frakta turister i något år till innan den får köra gods på heltid.
#14 2011-09-19, 21:49
cottard
De 747:or som Thai kör med till cph och arn är bland de nyaste i deras 747-flotta. Däremot så har de den äldsta interiören vilken är en annan femma. De skall få nya 777-300ER inom en snar framtid, men det lär dröja betydligt innan vi ser röken av dem i skandinavien.
#15 2011-09-20, 21:08
-Felix_
Ursprungligen postat av cottard
De 747:or som Thai kör med till cph och arn är bland de nyaste i deras 747-flotta. Däremot så har de den äldsta interiören vilken är en annan femma. De skall få nya 777-300ER inom en snar framtid, men det lär dröja betydligt innan vi ser röken av dem i skandinavien.


Trist, thai's 747 or är riktigt trötta maskiner så en ny 777 vore inte fel.
Vad blev det av med Thais Arlanda-Phuket direktflyg ?
Då skulle ju 777 vara utmärkt då man kunde dela upp pax'en på 2 flighter.
#16 2011-09-20, 21:57
cottard
Direktflighten till Phuket fick CPH. Thai kommer att flyga den rutten fyra gånger i veckan i vinter.

Har hört rykten om att Köpenhamn och Stockholm flighterna är bland de minst omtyckta bland Thais kabinpersonal. Orsaken skulle tydligen vara att många av paxen är lite väl glada i flaskan samt har en något tvivelaktig bild av thailändska kvinnor.
#17 2011-09-21, 21:29
marccusm
Ursprungligen postat av Neksnor
http://www.prthaiairways.com/thaiair_4p/front/news_detail.php?lg=en&dng=1232

Totalt har de 18 747or, 6 som rymmer lite fler passagerare och 12 som rymmer inte lika många folk. Vilka som får nya stolar vet jag icke, men eftersom 5 (gissar jag) maskiner jobbar mer eller mindre heltid med att flyga Skandinavien-Thailand så vore det väl lustigt om inget av de planen fick ny inredning?

Edit: Maskinen som jag åkte med i januari (HS-TGY) verkar ha levererats i december 1998. Borde ju funka något år till tycker jag, den kostade väl endel att köpa. Man såg ju lätt att inredningen inte var ny, men med lite fräschare interiör så borde den kunna frakta turister i något år till innan den får köra gods på heltid.

Det här har jag väntat på som fan! Hoppas jag får åka med en av dem fyra som är klara i oktober. Är det en slump från dag till dag med vilket plan dem väljer till stockholm är är det 2 olika plan som dem skiftar med jämnt? Och är det någon här som har åkt med någon av dem nyinredda planen?
#18 2011-09-22, 02:14
Ursprungligen postat av marccusm
Det här har jag väntat på som fan! Hoppas jag får åka med en av dem fyra som är klara i oktober. Är det en slump från dag till dag med vilket plan dem väljer till stockholm är är det 2 olika plan som dem skiftar med jämnt? Och är det någon här som har åkt med någon av dem nyinredda planen?

Verkar variera lite, jag googlade den där maskinen (HS TGY, jag memorerar inte sådant, men råkade fota maskinen) och den verkar gå BKK-ARN & BKK-CPH samt lite udda asienflighter.
http://data.flight24.com/airplanes/hs-tgy/
#19 2011-09-22, 02:17
RobertSt
Det går också att flyga med Turkish Airlines till Bankock. Suveräna priser! Byte av flyg i Ankara. Beställ via Odenresor.
#20 2011-09-22, 07:59
Cassandraa
Ursprungligen postat av RobertSt
Det går också att flyga med Turkish Airlines till Bankock. Suveräna priser! Byte av flyg i Ankara. Beställ via Odenresor.


Sen när är Esenboga hubb för TK? Finns vad jag vet knappt några flighter via den flygplatsen utan allt går via IST? Eller har du verkligen flugit via ESB?
#21 2011-09-23, 01:48
Ursprungligen postat av RobertSt
Det går också att flyga med Turkish Airlines till Bankock. Suveräna priser! Byte av flyg i Ankara. Beställ via Odenresor.

Priset (GOT-IST-BKK) verkar ju helt OK, men 18 timmar resa dit och 30 timmar hem?
#22 2011-09-24, 15:37
marccusm
Ursprungligen postat av Neksnor
Verkar variera lite, jag googlade den där maskinen (HS TGY, jag memorerar inte sådant, men råkade fota maskinen) och den verkar gå BKK-ARN & BKK-CPH samt lite udda asienflighter.
http://data.flight24.com/airplanes/hs-tgy/

Hur vet du att det är en av dem som är nyrenoverad? Och när jag snacka med en tjej på thai så sa hon att dem fortfarande har dem gamla, men hon kan ha uppfattat frågan fel och trott att jag fråga efter när dem skulle bytta till b777er.
#23 2011-09-24, 21:58
Ursprungligen postat av marccusm
Hur vet du att det är en av dem som är nyrenoverad? Och när jag snacka med en tjej på thai så sa hon att dem fortfarande har dem gamla, men hon kan ha uppfattat frågan fel och trott att jag fråga efter när dem skulle bytta till b777er.

Jag har inte påstått att någon utpekad maskin var renoverad. Jag sa att de har ett renoveringsprogram som omfattar 12 av deras 18 747or. Sedan uppskattade jag att ca 5 747or behövs för Skandinavientrafiken, och att det vore konstigt om ingen av de renoverades.
Du undrade då om maskinerna var fasta på rutterna och jag sökte då på en maskin som verkade väldigt van vid både ARN och CPH, även om den ibland gick andra rutter.
Jag utgår från att man kan få problem med allt underhåll på ett plan om det måste åka BKK-ARN konstant. Men om man cirkulerar planen eller ställer in en tur vid behov vet jag inte. Någon flymekaniker/pilot som kan upplysa oss?
#24 2011-09-25, 00:15
Tjaeng
Ursprungligen postat av RobertSt
Det går också att flyga med Turkish Airlines till Bankock. Suveräna priser! Byte av flyg i Ankara. Beställ via Odenresor.


Finns inte en chans att Turkish Airlines har en linje mellan Ankara och Bangkok. Istanbuls andraflygplats (Sabiha Gökcen) är nästan dubbelt så stor som Ankara-Esenboga. Alla Turkish Airlines långrutter går till/från Istanbul-Atatürk (IST) och inget annat.