Ursprungligen postat av vaultkeeper
Bussen går över Kuriska näset.
Ändrat lite på resplanen. Hittade färja riktigt billigt från Karlshamn till Klaipeda direkt, över natten, så det blir borde färja dit och färja hem. Och så slipper man ta tåget till Kastrup (bor nära Karlshamn). Det blir 3 nätter i Klaipeda, 5 i Kaliningrad och så 1 i Klaipeda igen, innan jag tar färjan hem.
Någon som har en aning varför man aldrig restaurerade Kaliningrads/Königsbergs gamla stad, såsom man gjorde i andra f.d tyska städer sönderbombade under andra världskriget som hamnade under kommunistiska sovjetiska satellitstater, såsom Wroclaw (Breslau), Stettin, Gdansk (Danzig) och Dresden? Ifall man besöker de städerna så känns det väldigt autentiskt och tyskt i arkitekturen i de gamla stadsdelarna, trots att nästan allt bara är återuppbyggt.
Även Klaipeda (f.d Memel) har en altstadt som påminner om vad det en gång varit.
Det var nog en medveten strategi att jaga bort den tyska civilbefolkningen och de få tyskar som fanns kvar i Kaliningradområdet sändes till Tyskland efter kriget.
Man var inte intresserad avbehålla byggnadsminnen från tyskarna. Den stora ordensborgen i Kaliningrad stod kvar ända till 1960-70-talet i resaturerbara ruiner men man rev den till förmån för H-huset vilket idag är en sevärdhet (tycker jag). Sovjeterna tänkte annorlunda än polackerna och det är inga sovjetiska städer du räknar upp.
Kurska näset är en sevärdhet. Finns fortfarande områden med stora sanddyner men jag tror inte man ser så mycket av dem från vägen.
I Kaliningradområdet finns det dock en hel del orestaurerade byggnadsminnen från tyska tiden. Från ruiner till bebodda bostadshus. Jag tror dock tyvärr det inte varit samma avfolkning av landsbygden och övergivande av hus i Kaliningradområdet som i de baltiska länderna och egentliga Ryssland till nackdel för oss som tycker om att smyga runt i ödehus. Får dock se i sommar...