Erfarenheter Expedia

#1 2011-09-07, 21:13
Stormaren
Hej !
Jag ville dela med mig av mina erfarenheter om samtidigt höra om någon annan haft likande erfarenheter av dom .
För att göra en lång historia kort ..
Jag bokade för ett par månader sen en resa till USA med Expedia. Efter ett par veckor skulle vi komplettera resan med ett par personer till . Vi ringde då till Expedia och dom kom fram till att vårt plan till USA var inställt och dom kunde inte fixa något ersätningsflyg. Detta gjorde att våra inrikesresor i USA kändes rätt onödiga om vi inte kommer till USA. Expedia gick då med på att avboka hela resan .

När vi fortfarande inte fått tillbaka några pengar efter 2 veckor ringde vi Expedia igen för att se vad som händer. Då säger dom att dom inte betalar ut några pengar förrän om 12 veckor . Detta pga att flygbolagen håller på pengarna.
Detta tror jag inte en sekund på och ringer därför flygbolaget som säger att dom betalat tillbaka pengarna inom 10 dagar. Ringer tillbaka till Expedia och nämner detta och hänvisar även till Eu direktiv som säger att pengar skall betalas tillbaka inom skälig tid (ca 2 veckor ) Jag får då bara ett snäsigt svar att dom går under Amerikanska lagar och skiter i något Eu direktiv. Vad hade hänt om jag inte skulle lägga till de extra personerna ? Ingen information om att flygen är inställda kom från Expedia. Det var bara tur att jag ringde.

Vi har ringt dom säkert 20 gånger nu , och av en tillfällighet är alltid dom som har hand om ärendet inte på plats, men dom lovar att återkomma dagen efter. Tyvärr händer aldrig detta,utan historen upprepas gång på gång. Nu på över en månad har jag inte sett skymten av mina 80000:- som dom håller inne.
Kan dom göra såhär ? Hur kan jag gå vidare ? Ingenstans i deras villkor står det något om dessa 12 veckor. Jag är ingen bank .

En sak är iallafall säker . Expedia är riktigt skit , och jag rekomenderar inte ens min värsta fiende att anlita dom på något vis.
Så länge inget händer är dom säkert bra att ha och göra med, men det är sådana här fall som verkligen visar ett företags kundservice.

Jag tänkte göra en polisanmälan gällande bedrägeri och se om ARN kan ta i fallet som första steg. Dom får en vecka tilll...
#2 2011-09-07, 21:29
Sainsburys
På mitt jobb har jag med expedia att göra varje dag, och jag kan säga att dom tar ut jävligt höga kommissioner när ni bokar resor, flyg eller hotell. Då pratar vi inte om ett par tior här o där utan upp mot ett par tusen beroendes på totala priset av er resa.
#3 2011-09-07, 21:53
Stormaren
Priserna var det inga fel på , det var därför vi bokade via dom . Fast iofs har dom inte kunnat leverera något så det är ju ett bra sätt för dom att låna pengar gratis.
#4 2011-09-08, 08:49
Intact-behymen
Jag har bokat ett par gånger via Expedia. Jag avbokade en flight förra sommaren men kommer inte ihåg om det var expedia eller någon annan site. 12 veckor låter i längsta laget, även om jag tror jag fick vänta runt 8 veckor på mina pengar, så tror det kan vara ganska standard med längre väntetider. Har i övrigt aldrig haft problem med Expedia, och vad gäller priser vet jag inte om det skiljer sig speciellt mycket mellan de stora resesajterna. Expedia, priceline, travelocity, orbitz m.fl. brukar söka samma databaser och kommer upp med snarlika priser, även om det definitivt är värt att söka på samtliga innan man bestämmer sig.
#5 2011-09-08, 18:29
Tråkigt att höra! Har bokat genom Expedia flera gånger, dock aldrig stött på problem. De gånger jag använt dem har de antingen varit billigast, eller erbjudit en rutt som jag inte funnit någon annanstans. (Du kan ofta boka flyg genom Expedia som inte erbjuds av flygbolaget självt!) Sista gången jag bokade var det en bokningsavgift på $7 som jag inte minns funnits tidigare.

Det är märkligt att de inte hörde av sig till dig. De gånger jag fått flyg ändrade/inställda i USA har jag hört från både flygbolag OCH resebyrå (oftast Priceline), både per telefon och email. Det är också märkligt att flygen bara ställdes utan några alternativ. Det låter ju som att det vare sig ligger i ert eller deras intresse.

Vilket flygbolag flyger du med, och vilken var rutten?

90 dagar är ganska standard. När jag bokat och sedan avbokat direkt genom ett amerikanskt flygbolag har jag fått pengar på en gång, men när jag gått genom resebyrå har jag fått höra 90 dagar. Dock har jag fått pengarna tillbaka snabbare än så (ett par veckor vill jag minnas).

EU-direktiv kan du bara glömma. De är ett amerikanskt bolag och har ingenting med EU att göra. Villkoren du godkänner när du köper biljetten säger också att de kan ändra, ställa in eller göra i princip vad de vill med ditt flyg utan att du har några rättigheter alls, och du finner säkert någonstans i villkoren att de kan hålla på dina pengar i 90 dagar.
#6 2011-10-11, 00:47
wildstyle
Om inte Expedia och travelstore är samma skitföretag så har dom iaf policyn gemensam.
Är det inte så att anledningen till att dom inte hörde av sig till dig ang. ditt inställda flyg är att du vid bokningstillfället inte kryssat för något i stil med 'Ja tack! För 349 kr vill jag köpa service'.

Vilka flyger du med?
Jag var med om att hemresan från USA blev inställd och då ringde dom från Delta och berättade detta till mig. Jag valde att få tillbaka pengarna och bokade en annan hemresa via deras hemsida (som var billigare än den som blev inställd). Jag vill inte ljuga för dig, men det tog 3-4 dagar och pengarna var på kontot.
Detta är alltså en service som man (tro det eller ej) fick av Delta, men aldrig av Expedia eller andra skitförmedlare som luras på nätet.

Om du ska köpa en resa och ha service på köpet får du vända dig till ett flygbolag. För OM det skulle hända något är det så skönt att få det ordnat direkt fast man betalt några hundralappar extra.

För övrigt så skulle jag boka ett hotell via Expedia, som var billigare än hotellets egna hemsida. Problemet var bara det att expedia hade samma beskrivning för 5 olika priser, därför ringde jag dit för att höra vad dom menade med det. Tjejen jag pratade med slog upp sidan, blev tyst i 3-4 minuter och sa att hon inte visste. 'Gå och fråga någon som vet', sa jag.
När hon kom tillbaka sa hon att ingen visste vad det var för skillnad, hon antog att den dyraste skulle vara finare.
Bokade rummet på hotellets hemsida och blev hur nöjd som helst och har klarat mig bra utan den extra tusenlappen jag betalade till hotellet

Hoppas det löser sig med dina pengar och är nu glad att fler fått lära sig om hur Expedia kan fungera.
#7 2011-10-12, 14:23
Ursprungligen postat av Sainsburys
På mitt jobb har jag med expedia att göra varje dag, och jag kan säga att dom tar ut jävligt höga kommissioner när ni bokar resor, flyg eller hotell. Då pratar vi inte om ett par tior här o där utan upp mot ett par tusen beroendes på totala priset av er resa.

Man får provisioner om man bokar som en resebyrå, inte som privatperson!
#8 2011-10-13, 03:18
Sainsburys
Ursprungligen postat av Timpsiii
Man får provisioner om man bokar som en resebyrå, inte som privatperson!


Det var inte det jag syftade på. Jag syftade på att hotellpriserna är högre om kunden bokar hotell via expedia. Dock pga provisionerna mellan hotellet och expedia, vilket resulterar i ett högre pris för kund om bokningen sker via expedia.

Nu har förvisso expedia någonting som är bra, paketen! Att boka hotell och flyg till turkiet eller spanien brukar vara billigt. Men bokar du som kund enbart hotell så är det dyrare, då betalar du cirka 200-400kr mer per natt än om du hade bokat direkt av hotellet, förutsatt att hotellet ligger i ett mer civiliserat land som kanske Tyskland, Frankrike och England.
#9 2011-10-13, 10:15
20/20
Med vilka är det du pratat på Expedia? De har en svensk filial och för att man ska få bedriva näringsverksamhet i Sverige är det visa grundläggande konsumenträtigheter som måste tillgodoses.

På det stora hela skulle jag säga att Expedia är en bra resebyrå. De har utan tvekan de bästa paketpriserna. När jag åkte till Vegas senast och fick en ändring i mina flyg så dök det upp en varning på deras sida när jag loggade in för att uppmärksamma detta. Självklart kan såna här saker hända ändå men tror det är långt mindre risk med en stor arrangör som Expedia jämfört med Rolfs resebyrå eller Mr. Jet som har noll bemanning.
#10 2011-10-13, 10:17
20/20
Ursprungligen postat av Sainsburys

Nu har förvisso expedia någonting som är bra, paketen! Att boka hotell och flyg till turkiet eller spanien brukar vara billigt. Men bokar du som kund enbart hotell så är det dyrare, då betalar du cirka 200-400kr mer per natt än om du hade bokat direkt av hotellet, förutsatt att hotellet ligger i ett mer civiliserat land som kanske Tyskland, Frankrike och England.


200-400kr mer per natt? En snabb check på kayak.com visar att detta inte stämmer för fem öre.
#11 2011-10-13, 17:23
Sainsburys
Ursprungligen postat av 20/20
200-400kr mer per natt? En snabb check på kayak.com visar att detta inte stämmer för fem öre.


Jag jobbar på hotell, om vi tar ett exempel. Vi tar 1200kr per natt för ett rum, en expedia gäst checkar in och jag ser i mitt system att kunden har betalat 1500kr per natt som han då har betalat expedia, vi får 1200kr per natt och expedia behåller 300kr.

Men som sagt, nu jobbar jag inte på något skitit hotell nere i Spanien eller Turkiet, och Expedia ÄR bra när man köper paketresor av dom till just de lite soligare länderna med både flyg och hotell.

T.ex. här är ett exempel, dock så är det inte lika dyrt som där jag jobbar.
The Kensington Close Hotel and Spa:
http://www.expedia.co.uk/London-Hotels-The-Kensington-Close-Hotel-Health... På Expedias hemsida blir det 89 (890kr enkelt konverterat) pund per dag.

Men går du direkt till hotellet så blir det 69 (690kr enkelt konverterat) pund per dag.
https://booking.ihotelier.com/istay/istay.jsp?hotelid=4398&locale=EN...

Nu var dessa priser lite billigare förmodligen då dom bara hade tre rum kvar, men principen är densamma och när det gäller mitt hotell så handlar det om lite mer pengar.
#12 2011-10-14, 10:21
20/20
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jag jobbar på hotell, om vi tar ett exempel. Vi tar 1200kr per natt för ett rum, en expedia gäst checkar in och jag ser i mitt system att kunden har betalat 1500kr per natt som han då har betalat expedia, vi får 1200kr per natt och expedia behåller 300kr.

Men som sagt, nu jobbar jag inte på något skitit hotell nere i Spanien eller Turkiet, och Expedia ÄR bra när man köper paketresor av dom till just de lite soligare länderna med både flyg och hotell.

T.ex. här är ett exempel, dock så är det inte lika dyrt som där jag jobbar.
The Kensington Close Hotel and Spa:
http://www.expedia.co.uk/London-Hotels-The-Kensington-Close-Hotel-Health... På Expedias hemsida blir det 89 (890kr enkelt konverterat) pund per dag.

Men går du direkt till hotellet så blir det 69 (690kr enkelt konverterat) pund per dag.
https://booking.ihotelier.com/istay/istay.jsp?hotelid=4398&locale=EN...

Nu var dessa priser lite billigare förmodligen då dom bara hade tre rum kvar, men principen är densamma och när det gäller mitt hotell så handlar det om lite mer pengar.


Att det finns visa hotell som påverkas av detta tvivlar jag inte på. Men det är definitivt inget som gäller för alla eller ens en majoritet av alla hotell. Tittar man t.ex. på hotell i de stora kedjorna (Marriott, Hyatt, Hilton Starwood etc) så ligger Expedia kant-i-kant med deras priser. Faktiskt så fick jag nyligen en prisreduktion på Marriott.com genom deras Best rate guarantee för att expedia var billigare på ett hotell än dom.

Jag misstänker att mindre kedjor och oberoende hotell mer lider av ett påslag då de inte har egen marknadsföring och skulle inte nå ut till så många utan Expedia.