Elektronik på flygplan

#13 2011-09-13, 06:57
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Intressant, dock förklarar det inte varför man inte ens får spela spel på sin mobil när man väl är i luften?


Det får du göra efter att seatbeltskylten släckts, om du sätter luren i flightmode.
#14 2011-09-19, 19:52
mark.knopfler
Ursprungligen postat av Cliffak
Det får du göra efter att seatbeltskylten släckts, om du sätter luren i flightmode.

När jag flugit med såväl BA som SAS så säger dom att man inte får ha mobilen på i flight mode.
#15 2011-09-19, 20:18
Ursprungligen postat av mark.knopfler
När jag flugit med såväl BA som SAS så säger dom att man inte får ha mobilen på i flight mode.


Jo, men inte vid start och landning.
#16 2011-09-20, 05:36
mark.knopfler
Ursprungligen postat av Cliffak
Jo, men inte vid start och landning.

Utveckla.
#17 2011-09-20, 17:40
Vad finns det att utveckla?

Flightmode får användas, dock ej under start och landning då samtlig elektronisk utrustning skall slås av helt och placeras i bagaget.
#18 2011-09-20, 21:19
Ursprungligen postat av Hefaiston
Vad finns det att utveckla?

Flightmode får användas, dock ej under start och landning då samtlig elektronisk utrustning skall slås av helt och placeras i bagaget.


Du får ha luren i fickan, men laptops ska ligga i handbagaget eftersom det hänt att dessa om de exempelvis placerats på stolen bredvid flugit iväg och skadat folk. Blir en del rörelseenergi i en laptop vid rejected takeoff gissar jag. Om den dessutom går i småbitar lär man inte få en spänn i ersättning.
#19 2011-09-21, 17:51
mark.knopfler
Ursprungligen postat av Hefaiston
Vad finns det att utveckla?

Flightmode får användas, dock ej under start och landning då samtlig elektronisk utrustning skall slås av helt och placeras i bagaget.

Jag får inte alls använda flight mode öht när jag flyger.
#20 2011-09-21, 22:11
Då flyger du på andra flygbolag än jag, SAS har jag alltid fått ha flightmode hos.
#21 2011-09-25, 20:26
evelin733
Vad skulle hända om det är dimmigt och man måste landa med hjälp av radiosystem osv och om någon har på en mobil?? Påverkar det alls? Och om det påverkar, kan man då se att något hänt eller visar instrumenten bara fel utan att man har en chans att märka det?

Om piloterna kan se att något är fel med instrumenten, har det då hänt att de ber passagararna kolla så att de verkligen har slagit av sina mobiler?

Jag kan tänka mig att det är mobiler påslaget lite då och då på planen?
#22 2011-09-25, 21:03
Ursprungligen postat av evelin733
Vad skulle hända om det är dimmigt och man måste landa med hjälp av radiosystem osv och om någon har på en mobil?? Påverkar det alls? Och om det påverkar, kan man då se att något hänt eller visar instrumenten bara fel utan att man har en chans att märka det?

Om piloterna kan se att något är fel med instrumenten, har det då hänt att de ber passagararna kolla så att de verkligen har slagit av sina mobiler?

Jag kan tänka mig att det är mobiler påslaget lite då och då på planen?


På vissa flygplatser (exempelvis Arlanda) är det alltid ILS som gäller, man får alltså av vissa skäl (tror det handlar om kapacitet i fallet med ARN) inte landa visuellt. Jag tror inte det har mätbar påverkan eftersom även piloter glömmer mobilen på med jämna mellanrum. Har aldrig hört talas om att de kollar huruvida folk har mobilen på.
#23 2011-09-25, 21:14
Ursprungligen postat av Cliffak
På vissa flygplatser (exempelvis Arlanda) är det alltid ILS som gäller, man får alltså av vissa skäl (tror det handlar om kapacitet i fallet med ARN) inte landa visuellt. Jag tror inte det har mätbar påverkan eftersom även piloter glömmer mobilen på med jämna mellanrum. Har aldrig hört talas om att de kollar huruvida folk har mobilen på.


Negativt, handlar om beslut i miljödomstolen som förbjuder visuella inflygningar på ESSA, ESSB, ESGG, ESGP (kan säkert finnas flera som jag inte kan i huvudet).
#24 2011-09-25, 21:15
evelin733
Ursprungligen postat av Cliffak
På vissa flygplatser (exempelvis Arlanda) är det alltid ILS som gäller, man får alltså av vissa skäl (tror det handlar om kapacitet i fallet med ARN) inte landa visuellt. Jag tror inte det har mätbar påverkan eftersom även piloter glömmer mobilen på med jämna mellanrum. Har aldrig hört talas om att de kollar huruvida folk har mobilen på.


Ok skönt det isf. Jag är alltid så nojig över medpassagare som ser ut att slarva med att slå av mobilen :'(

Såsom extremt flygrädd så är det fruktansvärt pinsamt att säga det men jag har dessutom haft på mobilen en hel flygning en gång. Skämmigt som fan, jag som vanligen är så överdrivet noga med mobilavslagningen. Hade käkat lite för mkt ångestdämpande före flygningen och glömde helt bort att slå av *skäms*
Men det verkar ju som att jag kanske inte äventyrade säkerheten så mkt ändå då?

Men varför har man regeln om att mobiler inte får vara på om de inte gör någon skada?