Säkra flygbolag?

#13 2012-07-13, 23:08
Rorbasson
Till er som flyger ibland så skulle jag vilja dela med mej lite av min erfarung ifrån 20 år som flygplans-lastare på flygplatsen i Zuerich.
När jag lastade ett plan som tillhörde, eller ansvarigheten låg hos Lufthansa så var det väldigt viktigt att se till att alla näten som skyddade lasten ifrån att förflytta sej, vid start eller landning, var säkrade. Samma sak gällde alla plan där ansvaret låg hos Airfrance.
De andra kontrollerade inte hur vi jobbade, i och för sej så var det självklart att vi gjorde det. Men jag vet att det till 100 % utfördes på just de 2 airliners.
Om du inte gjorde det hos en av de 2, så ville de ha en förklaring varför dagen efter. Men som sagt, oftast så kontrollerades det av en "vertreter", innan lastrummet stängdes.
De bästa flygbolagen för mej, när det gäller hur planen blir lastade.
Lufthansa
Airfrance
och sedan kommer alla andra.
SAS
är tyvärr inte bland de bästa.
Men inte heller ibland de som jag ser som farliga.
Det är ju oftast ganska många orsaker som orsakar en olycka. Att lasten inte flyttar på sej i en dramatisk situation kan vara avgörande för om det slutar på ett bra sätt.
#14 2014-05-01, 08:42
LilleVarg
Det har knappt varit någon olycka i Sverige. Egentligen är SAS minst säkrast för de har haft flera olyckor men flygbolaget är äldre och har mer kärror än andra flygbolag i Sverige.
Jag skulle kunna sätta mig på vilket flygplan som helst utan att bli orolig för att något ska hända
#15 2014-05-06, 08:30
Kaspersky
Enligt studier så är det säkrast att sitta så långt bak som möjligt i planet. Dock så sitter jag hellre längre fram, för det är mindre ljud där och olyckor händer nästan aldrig. Världens säkraste flygbolag är ju Qantas, men andra bolag som SAS osv är även väldigt säkra. Men man ska alltid komma ihåg, att man är aldrig helt säker då man flyger. Men det gäller ju även andra transporteringssätt som bil, tåg, buss osv.

Men jag har verkligen funderat på dem här studierna att det är säkrast att sitta längst bak. I vissa fall så är det ju inte det! Vi tar ett exempel på en olycka, US Airways olyckan 2010 då dem nödlandade på Hudson floden. Enligt dem ombord så sa flygpersonalen att man inte fick öppna vissa nödutgångar eftersom planet skulle sjunka för fort. Så dem längst bak i planet fick evakuera vid andra nödutgångar längre upp. Vattnet forsade in och vissa kunde drunkna, det var mest vatten längst bak. Alltså mindre överlevnadschans längst bak i detta fall.

Så var det är säkrast att sitta, bror nog på fall till fall tycker jag.
#16 2014-05-06, 17:47
Precis! Varje olycka är ju unik.
På US1549 förolyckades ingen, så i statistiken över säkerhet var man sitter blir ju irrelavant i detta fall.
Lite egen tanke är att man sitter nära emergency exit (gör det oftast för benutrymmets skull) om man inte vill bri grillad. Dom flesta fall där man har chans att överleva, där är ju brand inblandad. Å andra sidan, sitter man vid emergency över vingen, och det uppstår brand från motorer, är det sannolikt att cabin crew skriker att dessa inte får öppnas. Och då har man väldigt långt till evakuering....
#17 2014-05-09, 20:34
Jag skulle säga att inom Europa & USA så kan man i princip flyga med vilket bolag som helst utan att känna sig det minsta osäker över säkerheten. Däremot Ryssland/Afrika, där får man tänka till en eller två gånger skulle jag säga.

Här finns en lista över bolag som är svartlistade inom EU http://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban/index_sv.htm