Hur stor är risken att ett propellerplan krashar?

#1 2011-10-08, 00:07
dumpme
Ska åka från Norge till Sverige nästa vecka och har fått information om att jag ska flyga med "De Havilland DHC-8 Series 300" googlade upp det och såg att det var ett propeller flygplan..

Finns det ens propellerplan nu för tiden?

Är risken större att jag kraschar i detta plan?

Är väldigt nervös
#2 2011-10-08, 00:12
Spår av nötter
Har noll statistik på detta men tycker propellerplan känns lite säkrare, robusta fläktar.
Inte så mycket som kan krångla.

Övergången till jetmotorer har nog inget med säkerheten att göra, snarare hastighet / effektivitet.
#3 2011-10-08, 03:04
ceph
Det är inget "propellerplan" á la klassiska propellerplan med kolvmotorer (tänk DC-3).

DHC-8 drivs av turboprops. En turboprop är egentligen en jetturbin med en extra extern propeller (ibland flera, kontraroterande) och är alltså en betydligt modernare flygmotor än gamla kolvmotorer (som återfinns på klassiska "propellerplan").

Faktum är att turboprops är modernare (utvecklades senare) än de vanliga jetmotorerna. Turboprop är en variation bland många, liksom olika turbofans, propfans och allt vad det heter. I grund och botten är de alla jetturbiner.

Man använder turbopropmotorer på många håll, då de bland annat ger en väldigt god bränsleekonomi. Exempel på vanliga flygtyper med turboprop är t.ex. SAAB 340 och SAAB 2000, DHC-8, C-130 Hercules, Tupolev Tu-95 m.fl.

...Så det är inga gamla saker direkt.
#4 2011-10-08, 09:10
faderchristmys
Du kan vara lugn det är inga problem med dom maskinerna
#5 2011-10-08, 09:46
Tre100
Dess storebror Dash 8 Q400 går det inte så bra för iaf. Det har dock inget med propellrarna att göra.
Rätta mig om jag har fel, men det är väl stort sett samma flygplan, precis som Saab 340 och Saab 2000.

http://www.youtube.com/watch?v=egh4UazBaAo

13 March 2007, ANA flight 1603 crash - nosewheel unfolding problem

9 September 2007, SK1209 crash - right side landing gear collapse

12 September 2007, SK2748 crash - right side landing gear collapse

21 September 2007, Ausburg Airways crash - nosewheel unfolding problem

27 October 2007, SK2867 crash - right side landing gear collapse

Till dess fördel får jag väl säga att risken att dö i den är desto mindre.
#6 2011-10-08, 13:03
Han där borta
Ursprungligen postat av dumpme
Ska åka från Norge till Sverige nästa vecka och har fått information om att jag ska flyga med "De Havilland DHC-8 Series 300" googlade upp det och såg att det var ett propeller flygplan..

Finns det ens propellerplan nu för tiden?

Är risken större att jag kraschar i detta plan?

Är väldigt nervös


Nej. Det finns inte propellerplan, Sidan du fick upp ljuger.
#7 2011-10-08, 15:45
shagarustan
Turboprops är lika säkra som vanliga jets. Jag brukar flyga sådana i Indien när jag jobbar där.

Var inte rädd. Håll någon i handen och lyssna på lite skön musik eller håll igång ett distraherande samtal med nån. Andas med magen, och ta ett (gärna två glas vin innan avfärd.

Själv tar jag numera en tablett ( 10 mg Stesolid ) innan jag flyger, jag har flugit mycket under trettio år och tröttnade till slut på denna ständigt återkommande ångest.
Har genomgått det mesta i förebyggande metoder ; psykoterapi, KBT, "flygkurs", meditation , mindfulness och annat.
Kastade in handduken till slut och fick piller av min läkare. Flyger sedan dess utan minsta oro.
#8 2011-10-08, 16:58
Eliza CT
Jag flyttar över tråden från Olyckor o. Katastrofer
till Resor allmänt där det finns en lämplig tråd att slå samman med.
Mvh
Eliza CT/moderator
#9 2011-10-08, 18:42
guggliano
Personligen gillar jag inte propellerplan. Det känns mycket otryggare på nåt vis. Hatar i och för sig all flygning, så det brukar medicineras rätt friskt inför flygresor. Men måste jag välja ett så blir det jetplan.
#10 2011-10-08, 21:21
Powerless1
Ursprungligen postat av dumpme
Finns det ens propellerplan nu för tiden?

Ca 90% av alla flygplan som finns i Sverige är propellerflygplan...
#11 2011-10-22, 00:20
Phantom042
ceph sammanfattar det rätt så bra.

Jag jobbar som pilot (dock på jet) och kan bara intyga att det kommer vara en väldigt säker tur för dig.
Wideroe som jag antar är bolaget du åker med är mkt seriöst och välrenommerat.
#12 2011-10-24, 17:12
Lite kuriosa... i sverige hade vi så sent som 90-tal tillverkning av plan av typ 'propeller'.

men den var som sagt inte propeller ala WW2 utan en modern turboprop, och en enda olycka med nåt gammalt härke fick hela marknaden för turboprop att dö, och saab lade ner sina civila plan.