Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ensam i Bangkok?

#61 2011-12-10, 08:55
AlexxxZ
Ursprungligen postat av Marliz
Trafiken i bangkok var hur lugn som helst under översvämmningarna, många av bilarna kommer ifrån förorterna runt om och där var det översvämmat = inga bilar. Åkte nästan dagligen in från Nonthanburi och expressvägen in var så gott som tom, det var bara militärfordon och några lastbilar som körde där + några 4x4 jeepar.
En vild gissning utan vetenskapligt belägg är att det var ca 50% mindre trafik på bangkoks gator.

Edit: Nonthanburi är torrt nu, lite pölar här och där och några små sois har lite vatten men i stort sätt torrt.


Skönt att höra att det är torrt!
#62 2011-12-10, 09:14
_Användarnamn
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Om du nu tänker lite själv..

För det första: Det är inga översvämningar i Bangkok, möjligtvis utanför typ i Nonthaburi.

För det andra: Ja, översvämninarna gjorde att det blev mindre köer i Bangkok (och svårare att få tag på taxi eftersom det var mycket färre taxibilar i farten.) drsten förklarar det hela mycket bra nedan.


Yes jag var i BKK.

TS verkade enormt skraj över flygningen och skulle åka dit 6 timmar innan och jag föreslog att ta tåget, mest för att TS inte skulle noja sig i onödan att inte hitta eller trafikstrul osv. Jag skrev även att det oftast inte är något problem med köer och du kan väl räkna ut med röven själv att en översvämning KAN ge köer (precis som jag skrev) men självklart så anpassar sig befolkningen och drar därifrån. Det har ju varit översvämning bra länge nu. Du har ju ingen som helst jävla aning om det är kö den dagen TS ska åka till flygplatsen eller inte. Du vet kompis, ibland kan det vara kö även i BKK, tror det var någon som skrev att taxin tog 2thb/min när de står i kö...
#63 2011-12-10, 12:56
flback
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Fast dom tar ju hänsyn till köer genom att debitera 2 thb per minut stillastående.


Dvs det funkar i köer som varar i kanske 1-2 minuter, men när du hamnar i en kö i 20 minuter då förlorar föraren ganska mycket pengar, det spelar helt enkelt ingen roll om han tar en körning.
#64 2011-12-11, 09:03
AlexxxZ
Ursprungligen postat av flback
Dvs det funkar i köer som varar i kanske 1-2 minuter, men när du hamnar i en kö i 20 minuter då förlorar föraren ganska mycket pengar, det spelar helt enkelt ingen roll om han tar en körning.


Ja, och dom förlorar pengar jämfört med om dom tar en körning mot fast pris, men dom får fortfarande in mer pengar om dom har en kund i bilen och står i en kö jämfört med att stå där utan kunder.
#65 2011-12-11, 10:26
flback
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Ja, och dom förlorar pengar jämfört med om dom tar en körning mot fast pris, men dom får fortfarande in mer pengar om dom har en kund i bilen och står i en kö jämfört med att stå där utan kunder.


Ja och nej, du förutsätter att dom inte får någon körning om dom inte kör dig... de förutsätter att de får en bättre körning som inte innebär dig. Sen är det oftast inte hela världen om de missar 150 THB på din körning.
#66 2011-12-11, 10:55
AlexxxZ
Ursprungligen postat av flback
Ja och nej, du förutsätter att dom inte får någon körning om dom inte kör dig... de förutsätter att de får en bättre körning som inte innebär dig. Sen är det oftast inte hela världen om de missar 150 THB på din körning.


Ja, jag tror vi är överens om att dom tjänar mer pengar om dom får en körning på fast pris jämfört med att köra en kund på taxameter och dom tjänar mer pengar på att köra runt på taxameter jämfört med att inte ha någon kund alls.
#67 2011-12-11, 13:49
Lasse Berghagen
När det gäller KSR, ja gatan är smutsig, vidrig och ligger aningen avsides. MEN: det är inga som helst problem att med kanalbåt ta sig mellan KSR och Pratunam. Snabbt och billigt om man skulle få för sig att åka dit...
#68 2011-12-11, 16:19
flback
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Ja, jag tror vi är överens om att dom tjänar mer pengar om dom får en körning på fast pris jämfört med att köra en kund på taxameter och dom tjänar mer pengar på att köra runt på taxameter jämfört med att inte ha någon kund alls.


Vet inte vad du vill komma med självklarheter, jag har en förståelse att vissa taxichaffisar inte vill sitta i kö med en taxameter som inte tar hänsyn till extrema kö-förhållanden. Du däremot tjatar på att de tjänar mer med logiken att du är den enda kunden eller något liknande, det bor några mille i Bangkok, är du för snål att betala ett fastpris under vissa tider då tror jag nog att någon annan är villig att pynta det fasta.
#69 2011-12-11, 20:19
AlexxxZ
Ursprungligen postat av flback
Vet inte vad du vill komma med självklarheter, jag har en förståelse att vissa taxichaffisar inte vill sitta i kö med en taxameter som inte tar hänsyn till extrema kö-förhållanden. Du däremot tjatar på att de tjänar mer med logiken att du är den enda kunden eller något liknande, det bor några mille i Bangkok, är du för snål att betala ett fastpris under vissa tider då tror jag nog att någon annan är villig att pynta det fasta.


Jag tog upp självklarheter eftersom du inte verkar förstå vad jag menar.

Det enda jag har sagt är att dom tjänar mer på att sitta i köer med en kund i bilen jämfört med att inte ha någon kund i bilen. Och det är även självklart att dom tjänar mer på att köra med ett högt fast pris (som du tjatar om, och du tar för givet att dom snabbt hittar en kund som är villig att betala fast pris).

Det går dock "alltid" att få tag på taxi som kör på taxameter så det finns inte någon egentlig orsak till att betala ett överpris, inte ens under rusningstrafik såvida man inte har väldigt bråttom. Jag ger hellre dricks till en trevlig och tillmötesgående chaufför i såna fall.
#70 2011-12-11, 22:33
Lasse Berghagen
Fasta priser är enligt mig ett otyg. De begärda priserna är dessutom oftast hutlösa och motiveringen brukar vara rot tit. Taxameter, annars är det:"tack, men nej tack" som gäller.
#71 2011-12-12, 02:18
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Fasta priser är enligt mig ett otyg. De begärda priserna är dessutom oftast hutlösa och motiveringen brukar vara rot tit. Taxameter, annars är det:"tack, men nej tack" som gäller.


Håller med, jag åker aldrig på fastpris, finns ingen anledning då det kryllar av taxibilar.
Mer vanligt för mig är att dom inte vill köra dit jag vill pga trafikstockning. Det är bara att fråga nästa
tar max 5min att fixa en bil som kör dit man vill på taxameter oavsett tid och område.
#72 2011-12-12, 18:29
drsten
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Hade varit intressant att ta sig dit, det är ju rätt stor skillnad jämfört med de delar man oftast rör sig runt när man är i Bangkok.


Kan hänga med om du inte är sugen på att bege dig själv, har knappt sett något sådant här, förutom på avstånd då.