Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa

#109 2009-03-13, 12:59
43.
Klart att ni ska besöka småstäder också. Kulturen blir ju så mycket mer levande på så sätt än att bara åka till de stora städerna vilket är vanligare antar jag.. tyvärr.
Hoppas ni får en trevlig resa med många nya och udda upplevelser!
#110 2009-03-13, 13:10
spaceistheplace
Yeah. Tack för ditt svar. Har du några erfarenheter av småstäderna då? Tips?
#111 2009-03-13, 13:13
Mr.Stanley
Jag tar och citerar mig själv från den andra tråden om tågluffning 2009:

Vad gäller orter att besöka så är det storstäder som gäller för min del. Mindre orter kan vara trevliga och fina men de blir ändå långtråkiga rätt fort. Det är i de större städerna det händer saker, där finns "allt" och det är där man träffar folk.


Men så reser jag ju oftast ensam också, är man flera har man ju varandra och då gör det mindre att man befinner sig i en småstad där det inte är så mycket action.

Edit: Här blev visst svenskan inte den bästa

Helt rätt. Bestäm er för en eller ett par ställen ni verkligen vill besöka och ta resten som det kommer.


#112 2009-03-13, 14:52
43.
Om ni tänkte åka ner mot Schweiz så tycker jag absolut att ni kan ta någon dag inne i Basel, det är en riktigt fin stad, relativt stor dock men ni kommer nog inte att ångra er.

I Tyskland skulle jag rekommendera Potsdam, inte något vidare märkvärdigt egentligen men jag tyckte det var en väldigt mysig stad när jag var där något år sedan
#113 2009-03-14, 12:54
Får man något informationshäfte eller liknande från SJ i samband med att man köper interrailkortet? Tänkte mest på en europeisk tidtabell, men det kanske man får försöka ordna på egen hand? Jag vet att det finns en del information på SJ's hemsida, men tyvärr är det mest om priser och olika typer av kort.
#114 2009-03-15, 17:15
Gautama
Pallar inte läsa igenom hela tråden.

När jag tågluffade för typ 15 år sen, så fick jag intrycket av att interrailkortet var ett svenskt påfund. När man visade det i biljettluckan i t ex Barcelona eller Paris (för att inte tala om i de mindre hålorna) så bara skakade dom förvirrat på huvudet typ, som om jag var korkad som trodde jag kunde åka tåg med den biljetten. Efter mycket om och men och förklaringar så fick jag ändå åka, dock mot viss betalning.

Vet att man ofta måste betala för platsbiljett, men det var problem varenda jävla gång jag drog fram interrailkortet. Ingen verkade ha hört talas om det. Även konduktörerna såg ut som frågetecken vid mitt uppvisande av ir-kortet. Har ni som tågluffat på sistone upplevt samma sak?
#115 2009-03-15, 17:41
jumpcut
Ursprungligen postat av Gautama
Pallar inte läsa igenom hela tråden.

När jag tågluffade för typ 15 år sen, så fick jag intrycket av att interrailkortet var ett svenskt påfund. När man visade det i biljettluckan i t ex Barcelona eller Paris (för att inte tala om i de mindre hålorna) så bara skakade dom förvirrat på huvudet typ, som om jag var korkad som trodde jag kunde åka tåg med den biljetten. Efter mycket om och men och förklaringar så fick jag ändå åka, dock mot viss betalning.

Vet att man ofta måste betala för platsbiljett, men det var problem varenda jävla gång jag drog fram interrailkortet. Ingen verkade ha hört talas om det. Även konduktörerna såg ut som frågetecken vid mitt uppvisande av ir-kortet. Har ni som tågluffat på sistone upplevt samma sak?



Det var valdigt konstigt, med tanke pa hur lange folk tagluffat i Europa.

Historique [modifier]

* 1972 : le programme a commencé, réservé aux voyageurs de moins de 22 ans. Il couvrait alors 18 pays : Autriche, Belgique, Danemark, Espagne, Finlande, France, Grèce, Irlande, Italie, Luxembourg, Norvège, Pays-Bas, Portugal, RFA, Suède, Suisse, Royaume-Uni et Yougoslavie.
http://fr.wikipedia.org/wiki/InterRail

For femton ar sedan hade alltsa ungdomar passerat bade Paris och Barcelona i 22 ar med Interrail-pass...
#116 2009-03-15, 22:04
Dövörat
Är det någon som har tagit sig till Istanbul med Interrail? Hur är det att resa igenom balkan? Tänkte att det kanske är svårt att tima tåg eller att de inte går så ofta, så att man kanske slösar några dagar på att ta sig så pass långt ner. Någon med erfarenhet eller någon som kan hjälpa mig att spekulera?
#117 2009-03-15, 23:09
Ursprungligen postat av Dövörat
Är det någon som har tagit sig till Istanbul med Interrail? Hur är det att resa igenom balkan? Tänkte att det kanske är svårt att tima tåg eller att de inte går så ofta, så att man kanske slösar några dagar på att ta sig så pass långt ner. Någon med erfarenhet eller någon som kan hjälpa mig att spekulera?


Jag vet inte hur bra det stämmer, men jag läste Thomas Cooks bok - Europe by rail från 2007. De hade tydligen åkt från Budapest -> Istanbul. Då gick det ett tåg per dag, och resan tar 35 timmar. Sedan kan man ta sig till Istanbul från Veliko Tarnovo i Bulgarien. Ett tåg per dag, och resan tar 12 œ timme.

Har alltså själv inte rest sträckan, men boken kanske ger ett bra hum om restid och antalet tåg/dag.
#118 2009-03-15, 23:40
efmi
Ursprungligen postat av Spyrran
Så du utser härmed till tågluffsexpert? Är det inte bättre att du svarar i tråden istället för folks pm stup i kvarten, så att fler blir hjälpta?


Japp, med större sannolikhet är jag den bästa tågluffaren på flashback.

Nej det var verkligen inte så jag menade, det var bara ett tecken på välvilja så det finns ingen anledning för dig att känna dig berövad på din status här.

Jag har inte varit speciellt insatt i denna tråden alltför mycket så känns ganska dumt att bara slänga sig in och tro att jag är bäst, sen i och med att jag inte är insatt så trodde jag att anledningen till att jag fick ett pm var att det fanns brist på intresse här.

Måste dock hålla med dig att information skall vara tillgängligt för alla, dock är jag inte aktiv på tråden som sagt så det kommer bara bli dassigt.
#119 2009-03-16, 12:14
Hahaha, jag är verkligen ingen tågluffsexpert. Men om du vill kalla mig det, så visst. Faktum är att jag inte ens själv har tågluffat, vilket jag tycker har framkommit tydligt när jag själv ställt frågor. Bland annat i denna tråd. Så jag känner mig inte berövad någon status här. Själv har jag också fått flera PM med frågor, senast för drygt en månad sen. Men jag har bara besvarat dem, inte brytt mig om att skriva i en tågluffstråd och tipsa folk om att de kan ställa frågor till mig via pm.

För övrigt bumpar jag en av mina tidigare frågor som jag ännu inte fått svar på, samtidigt som jag kom på ytterligare en fråga.

1) Får man något informationshäfte eller liknande från SJ i samband med att man köper interrailkortet? Tänkte mest på en europeisk tidtabell, men det kanske man får försöka ordna på egen hand? Jag vet att det finns en del information på SJ's hemsida, men tyvärr är det mest om priser och olika typer av kort.

2) Hur pass moderna är dagens tåg därute i Europa? Vet att höghastighetstågen anses vara bra och moderna. Men hur är det med att meddela vilken som är nästa station? Meddelar flertalet endast via högtalare vilken som är nästa station, eller finns det en "skylt" i varje tågkupe som skriver varje station digitalt så att säga? Om ni förstår vad jag vill ha sagt.
#120 2009-03-16, 12:19
spruttis
Ursprungligen postat av Spyrran
Hahaha, jag är verkligen ingen tågluffsexpert. Men om du vill kalla mig det, så visst. Faktum är att jag inte ens själv har tågluffat, vilket jag tycker har framkommit tydligt när jag själv ställt frågor. Bland annat i denna tråd. Så jag känner mig inte berövad någon status här. Själv har jag också fått flera PM med frågor, senast för drygt en månad sen. Men jag har bara besvarat dem, inte brytt mig om att skriva i en tågluffstråd och tipsa folk om att de kan ställa frågor till mig via pm.

För övrigt bumpar jag en av mina tidigare frågor som jag ännu inte fått svar på, samtidigt som jag kom på ytterligare en fråga.

1) Får man något informationshäfte eller liknande från SJ i samband med att man köper interrailkortet? Tänkte mest på en europeisk tidtabell, men det kanske man får försöka ordna på egen hand? Jag vet att det finns en del information på SJ's hemsida, men tyvärr är det mest om priser och olika typer av kort.

2) Hur pass moderna är dagens tåg därute i Europa? Vet att höghastighetstågen anses vara bra och moderna. Men hur är det med att meddela vilken som är nästa station? Meddelar flertalet endast via högtalare vilken som är nästa station, eller finns det en "skylt" i varje tågkupe som skriver varje station digitalt så att säga? Om ni förstår vad jag vill ha sagt.


En karta över Europa medföljer, tror mig också komma ihåg att järnvägsnätet är utritad. Det är olika, jag tyckte att tågen höll god klass, det utropades när man närmade sig men det är också något man själv förstår. Närmar man sig bebyggelse klockan 11.34 och vet att man ska av 11.36 så förstår man ju var stationen är. På nattåg är det väckning på den sträckan jag åkte i alla fall.