Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa

#1717 2011-04-13, 20:33
:Ericus
Ursprungligen postat av Netzach
Det är någon korkad regel med ett visst klockslag som du säger ja, minns inte riktigt vilken tid det var då jag använde obegränsat antal dagar. Kan ha varit 19:00, inte säker. Har för mig det står ganska tydligt i foldern man får, samt antagligen på InterRails hemsida.

Nu kommer jag ihåg hur det var, tror jag.

Säg att du tar ett nattåg Berlin - Krakow. Kliver du på tåget innan 19.00 så måste du räkna det som två resdagar, men om du går ombord efter 19.00 och kommer fram efter 00-tiden någon gång så är det bara en resdag. Om jag inte minns tokigt?
#1718 2011-04-13, 20:57
Netzach
Ursprungligen postat av :Ericus
Nu kommer jag ihåg hur det var, tror jag.

Säg att du tar ett nattåg Berlin - Krakow. Kliver du på tåget innan 19.00 så måste du räkna det som två resdagar, men om du går ombord efter 19.00 och kommer fram efter 00-tiden någon gång så är det bara en resdag. Om jag inte minns tokigt?

Jo, så var det nog. Någon magisk gräns fanns det i alla fall för när det räknades som en eller två resdagar, och så länge du reste efter den så var det lugnt. Kommer ihåg att vi diskuterade det innan vi bestämde oss för att köpa ett "unlimited" pass istället.
#1719 2011-04-13, 21:35
:Ericus
Ursprungligen postat av Netzach
Jo, så var det nog. Någon magisk gräns fanns det i alla fall för när det räknades som en eller två resdagar, och så länge du reste efter den så var det lugnt. Kommer ihåg att vi diskuterade det innan vi bestämde oss för att köpa ett "unlimited" pass istället.

Ångrar mig som fan att jag valde 5 resdagar på 10 dagar, skulle ha köpt åtminstone 15 dagar med valfritt resande. Förra gången var det 10/22 dagar.
#1720 2011-04-13, 21:40
Netzach
Ursprungligen postat av :Ericus
Ångrar mig som fan att jag valde 5 resdagar på 10 dagar, skulle ha köpt åtminstone 15 dagar med valfritt resande. Förra gången var det 10/22 dagar.

Halva nöjet med att tågluffa tyckte jag var spontaniteten. Att kunna tänka "idag är jag i Bryssel, imorgon München, nästa vecka nånstans i Bosnien" var en helt ovärderlig känsla. Men om man är mer av den planerande typen så är det ju bara bättre med begränsad restid om man ändå vet exakt hur man ska åka.

10 dagar låter dock som ett dåligt köp ärligt talat. Visst, man hinner med en del, men det kommer lämna en viss bitter eftersmak kan jag misstänka.
#1721 2011-04-13, 21:44
Panacea
Tänkte tågluffa med mina kompisar i början av augusti i cirkus 2 veckor (projektarbete). Tänkte åka från Sverige till Danmark och direkt till Tyskland. Sedan tänkte vi dra vidare till Holland>Belgien>Frankrike>Schweiz>Österrike och final destination blir Italien där vi sedan flyger hem.

Har något ett humm om vart priset ligger på ett ungefär för tågresorna? (Vet inte vad dessa länder har för motsvarighet till sj och vet inte riktigt hur jag kan kolla upp priser ). Kan någon också förklara det där med unlimited pass som det snackades om här ovanför?

Och hur mycket kan man räkna med att lägga ut på mat och boende? Vi har redan fixat gratis boende i tyskland, frankrike och schweiz, så det är bara boende i de övriga länderna som behövs. ^^
#1722 2011-04-13, 22:07
:Ericus
Ursprungligen postat av Panacea

Har något ett humm om vart priset ligger på ett ungefär för tågresorna? (Vet inte vad dessa länder har för motsvarighet till sj och vet inte riktigt hur jag kan kolla upp priser ). Kan någon också förklara det där med unlimited pass som det snackades om här ovanför?
Ska ni vara ute i två veckor så kan ni kolla priset på ett interrailkort giltligt i 15 dagar på sj.se. Unlimited betyder att du kan resa hur mycket du vill under den tidsperiod du valt.

Tågresorna är gratis med interrailkortet, om ni inte vill göra platsbokningar.
EDIT: Vissa höghastighetståg och sådant kostar litet extra.

Och hur mycket kan man räkna med att lägga ut på mat och boende? Vi har redan fixat gratis boende i tyskland, frankrike och schweiz, så det är bara boende i de övriga länderna som behövs. ^^

Mat och boende beror väldigt mycket på hur ni ska leva och bo. Skräpmat? Vandrarhem? Hotell? Räkna med någon extra tusenlapp för oförutsedda kostnader.
#1723 2011-04-13, 22:44
:Ericus
Vad vet ni veteraner om Berlin - Krakow? Har läst lite skräckhistorier om Krakow på internet, och speciellt nattåget dit.

Hur är det att gå ut i Krakow? Kan man känna sig trygg?

Funderar på Brno istället, är det en fin stad? Prag ogillade jag, se tidigare inlägg i tråden...
#1724 2011-04-14, 16:41
Storfurstinnan
Ursprungligen postat av Kakan17
Jag tågluffade förra sommaren, dvs sommaren 2010.
Jag och min kompis bestämde oss för att köpa ett interrailkort för 22 dagar varav 10 resdagar. Detta räckte gott och väl och om jag inte minns fel så hade vi 2 resdagar kvar när vi kom hem. Vi planerade en budget på ca 300:-/dag och det blev totalt ca 10.000:- för 22 dagar inkl. interrailkort.


Det jag verkligen inte förstår (när jag räknat själv osv) är hur en tågluff på 22 dagar kan sluta på 10 000. Vad gör ni av alla pengar?
#1725 2011-04-14, 18:40
Kakan17
Ursprungligen postat av Storfurstinnan
Det jag verkligen inte förstår (när jag räknat själv osv) är hur en tågluff på 22 dagar kan sluta på 10 000. Vad gör ni av alla pengar?


Då har jag räknat in tågresa från Norrland till Sthlm och returresa. Buss från Sthlm till skavsta och tillbaka, sedan flyg från Sthlm till Bryssel (att ta sig ut från Sverige när man bor i Norrland kostar mycket har jag märkt). Interrailkortet 2300:- och sedan köpte vi metrokort i diverse städer och liggplatser på nattågen genom Europa för att spara pengar. Så om man räknar bort allt tjafs som inte hör till själva tågluffen, så går den på ca 6500:-
Jag och min kompis åkte dessutom färja i Kroatien och det inkluderades inte på interrailkortet. Sedan så tillkommer det extra pengar på diverse grejer genom resans gång. Lite svarttaxi här och där och lite sprit i Tyskland innan man åkte hem
Om jag säger så här, för att vara på den säkra sidan och inte stå utan pengar när man ska åka hem så är det bra att ha en budget som man vet räcker gott och väl för hela resan. Att man sedan i slutet kan unna sig lite sprit och diverse saker för de pengar man vet att man har kvar gör tågluffen bara ännu mer givande.
#1726 2011-04-14, 19:06
franticsunday
Ursprungligen postat av Kakan17
Jag tågluffade förra sommaren, dvs sommaren 2010.
Jag och min kompis bestämde oss för att köpa ett interrailkort för 22 dagar varav 10 resdagar. Detta räckte gott och väl och om jag inte minns fel så hade vi 2 resdagar kvar när vi kom hem. Vi planerade en budget på ca 300:-/dag och det blev totalt ca 10.000:- för 22 dagar inkl. interrailkort.

Jag har två frågor,
1, är alltså bryssel inte att rekommendera och att man hellre flyger till tex Paris direkt?
2, ni hade en budget på 3oo per dag vilket är 10.000 för 22 dagar. Höll ni den? eller jag fattade inte riktigt
#1727 2011-04-14, 19:21
Kakan17
Ursprungligen postat av :Ericus
Kan någon påminna mig hur det här med resdagar räknas nu igen?
Säg att jag lämnar Berlin, ja typ 10.00, och vill sedan fortsätta resa efter 19.00 med ett annat tåg. Är det då en ny resdag?

För att det inte ska bli 2 resdagar när man reser över natten så måste man ta ett tåg som går efter klockan 19.00 och inte hoppa av förrän 03.00 om jag inte minns fel. Dock är de inte så hårda med när man får hoppa av och inte. Om du hoppar på ett tåg 10.00 på förmiddagen och sedan ett tåg efter 19.00 samma dag kommer det att räknas som 2 dagar.
Det som också är viktigt att komma ihåg är att fylla i interrailkortet innan man går på tåget (gäller inte kort med valfritt resande) då de är stränga med att det är ifyllt på biljetten. Om du inte har gjort de när de kollar på den så kan du få betala böter eller i värsta fall bli avkastad.

Ursprungligen postat av Blixtbak2000
Hur kan det vara en ny resdag när det är samma datum? Eller fungerar det så att resdagarna börjar gälla när man köper kortet, om man köper ett tiodagars-kort klockan 10:00 den 1/1-11 gäller kortet till 10:00 11/1-11 eller gäller kortet t.o.m 10/1-11?

Du har nog uppfattat det lite fel, läs ovanstående svar.
Kortet gäller t.o.m 11/1-11, alltså spelar det ingen roll vilken tid du köper ditt interrailkort, bara det är 10 dagars resande.
Kom också ihåg att det finns tillgång till rabatter före och efter interrailkortets slut för resor i Sverige. Du får tex komma tillbaka till Sverige den 11/1-11 och resa inom Sverige de närmaste 2-3 dagarna och erhålla en rabatt på det.
#1728 2011-04-14, 19:27
Kakan17
Ursprungligen postat av franticsunday
Jag har två frågor,
1, är alltså bryssel inte att rekommendera och att man hellre flyger till tex Paris direkt?
2, ni hade en budget på 3oo per dag vilket är 10.000 för 22 dagar. Höll ni den? eller jag fattade inte riktigt

Jag skulle inte rekommendera Bryssel om det finns flyg till Paris för ungefär samma pris. Vi var i Bryssel ca 1,5 dag och det var inget speciellt med staden. Välj istället en flygbiljett till en storstad, jag kan rekommendera Berlin eller Paris. Båda städerna är klart mer värda att se och uppleva. De är ett bra alternativ för en start av tågluffen dessutom, då båda städerna har bra tågförbindelser.

Som svar på den andra frågan så höll vi budgeten. Vi hade några hundra kvar ( läs ca 600 ) och dom använde vi till sprit i Tyskland och mat på donken när vi kom tillbaka till Arlanda.