Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa

#2329 2012-02-25, 15:52
FireOnTheSide
Ursprungligen postat av Spyrran
Måste man lämna ifrån sig det då? Jag är väl bara orolig. För som sagt, har läst om andra som inte har haft samma tur som du. Skulle man kunna ta passkopia och lämna i värsta fall, eller begära att tågkonduktören kommer och väcker en när det är dags för gränskontroll (eller vad de nu använder passet till)?

Jag ska visserligen mestadels åka nattåg inom Schengen (tex till/från Berlin) + till Schweiz. Enda undantaget till/från Belgrad (Serbien). Kanske om jag trots allt åker ner mot Montenegro etc. Så antar att jag kommer att få slippa det vid Schengen, men inte till/från Belgrad.


Det är möjligt att man kanske kan ge en passkopia eller be att få behålla passet, jag provade inte att argumentera. Det är säkert värt att prova, om de sätter sig på tvären får man ju i värsta fall lämna tåget om det känns skumt.
#2330 2012-02-25, 15:57
FireOnTheSide
Ursprungligen postat av django_0818
Inte ditt pass väl? Eller?

Att konduktören samlar in alla färdbiljetter (även interrailkort) över natten är helt i sin ordning och inget att nojja över. Men att lämna ifrån sig sitt pass låter inte helt normalt. Vid gränsövergångar brukar annars tullarna komma in i kupéerna och fixa allting ombord, alternativt samla ihop passen för att stämpla dem inne på deras kontor.


Pass och interrailkort tog de. Jag och mitt resesällskap blev också lite nojiga efter ett tag, konduktören pratade inte så jättebra engelska så det var lite svårt att föra en konversation, så efter ett par timmar snokade vi runt lite i vagnen och hittade en personalkabin där det satt en man med alla pass, han förklarade att de skulle behålla dem över natten. Då visste vi iallafall att de var kvar på tåget, så vi chansade att de skulle finnas kvar där på morgonen också. Jättetidigt på morgonen kom konduktören och lämnade tillbaka dem, då var passen stämplade. Sen var det ungefär fem kontroller till under dagen innan vi var framme i Thessalonike.

Men som sagt, eftersom vi inte satte oss på tvären vet jag inte om det är möjligt att få behålla passet om man ber snällt. Det känns ju helt klart lite otäckt att lämna ifrån sig det...
#2331 2012-02-25, 17:11
Ursprungligen postat av FireOnTheSide
Det är möjligt att man kanske kan ge en passkopia eller be att få behålla passet, jag provade inte att argumentera. Det är säkert värt att prova, om de sätter sig på tvären får man ju i värsta fall lämna tåget om det känns skumt.


Jag valde att maila CityNightLine som kör nattåg på vissa sträckor. På deras hemsida står det att de gärna tar hand om biljetter och ID-handlingar om det är nödvändigt, för att återlämna det på morgonen. Just för att man ska slippa bli väckt under biljettkontroller och gränskontroll.

Frågade då om det kan bli ett tvång, och om man kan lämna passkopior etc istället, alternativt bli väckt om man önskar det. Passade även på att fråga om de känner till rutinerna för EuroNight-tågen som har många nattåg i central/östeuropa.

Då kan man alltid hänvisa till Kundtjänst om det skulle bli problem.

Ursprungligen postat av django_0818
Inte ditt pass väl? Eller?

Att konduktören samlar in alla färdbiljetter (även interrailkort) över natten är helt i sin ordning och inget att nojja över. Men att lämna ifrån sig sitt pass låter inte helt normalt. Vid gränsövergångar brukar annars tullarna komma in i kupéerna och fixa allting ombord, alternativt samla ihop passen för att stämpla dem inne på deras kontor.


Varför skulle det vara okej att lämna ifrån sig interrailkort, men inte pass? Interrailkortet är inte direkt billigt, så det vore inte kul att behöva ta risken att förlora det för att sedan köpa enkelbiljetter eller ta flyget hem. Av samma anledning som jag inte vill riskera att förlora passet.

Och vad då stämpla? Inom EU/Schengen så kör man väl inte med stämplar överhuvudtaget? Bara om man är en medborgare från ett annat land, eller? Fast då brukar det väl ske vid ankomst/avgång, speciellt om man flyger.
#2332 2012-02-25, 17:22
FireOnTheSide
Och vad då stämpla? Inom EU/Schengen så kör man väl inte med stämplar överhuvudtaget? Bara om man är en medborgare från ett annat land, eller? Fast då brukar det väl ske vid ankomst/avgång, speciellt om man flyger.


När man åker tåg genom Serbien får man stämplar i passet, rätt gullig liten stämpel med ett tåg på. Så var det i alla fall när jag åkte igenom 2009, det kanske har förändrats sen dess. Det kan ha varit för det inte var en inrikesresa, de stämplade dels när vi kom in i landet och dels när vi precis passerat gränsen på andra sidan.
#2333 2012-02-25, 19:39
FilipKB
Har läst flitigt i tråden, men återigen, budget!

Om vi pratar om en 22 dagars luff i öst/centraleuropa, vad bör man klara sig på då?
Hur räknar man ut en så exakt budget som möjligt? Finns det något alldeles extra viktigt att tänka på som man lätt glömmer?

När man pratar om ett interrailkort på 22 dagar men 10 resdagar, menas man då att 10 av dagarna räknar man att resa? Eller måste man bestämma hur många resdagar det ska bli när man köper kortet?
#2334 2012-02-25, 19:49
Ursprungligen postat av FilipKB
Har läst flitigt i tråden, men återigen, budget!

Om vi pratar om en 22 dagars luff i öst/centraleuropa, vad bör man klara sig på då?
Hur räknar man ut en så exakt budget som möjligt? Finns det något alldeles extra viktigt att tänka på som man lätt glömmer?

När man pratar om ett interrailkort på 22 dagar men 10 resdagar, menas man då att 10 av dagarna räknar man att resa? Eller måste man bestämma hur många resdagar det ska bli när man köper kortet?


Det är 10 resdagar under en tidsperiod på 22 dagar. Du får verkligen inte bestämma antalet dagar. Det är max 10 resdagar som gäller. Vill du kunna resa oftare än så, så får du välja ett annat interrailkort. Du anger i ett slags häfte vilka dagar som du reser, och då försvinner en resdag. Om du åker nattåg (efter kl. 19 och anländer efter kl. 04), så är det bara en resdag. Inte två.

Det som man i första hand bör tänka på är att det tillkommer extra avgifter, bland annat för nattåg. Men även platsreservationer på vissa tåg under dagstid. Ibland är det vissa typer av tåg, ibland vissa sträckor.

500 kr per dag är en bra riktlinje. Då är det boende, mat, kostnader för tåg, inträdesavgifter etc. Men om du vill bo på hotell, festa eller shoppa mycket etc så får du ta med dig mer fickpengar.
#2335 2012-02-25, 20:28
Ursprungligen postat av FilipKB
Har läst flitigt i tråden, men återigen, budget!

Om vi pratar om en 22 dagars luff i öst/centraleuropa, vad bör man klara sig på då?
Hur räknar man ut en så exakt budget som möjligt? Finns det något alldeles extra viktigt att tänka på som man lätt glömmer?

När man pratar om ett interrailkort på 22 dagar men 10 resdagar, menas man då att 10 av dagarna räknar man att resa? Eller måste man bestämma hur många resdagar det ska bli när man köper kortet?


Som tidigare skrev så är 500kr/dag en riktigt bra budget att följa, givetvis kommer du komma undan billigare vissa dagar men också dyrare någon dag. Sedan beror det ju på standarden du kräver osv. Själv var vi ute i 22 dagar och spenderade ~13000kr inkl. interrailkort och jag har läst om många fler här i tråden och haft vänner som spenderade liknande summor. Du får ju räkna 10000+ men borde utan några som helst ansträngningar klara dig under 15000. Där har du en spann på 5000kr och det är ju där plats (vissa städer/länder dyrare än andra) och standardval och sånt spelar in.
#2336 2012-02-25, 23:53
django_0818
Ursprungligen postat av Spyrran

Varför skulle det vara okej att lämna ifrån sig interrailkort, men inte pass? Interrailkortet är inte direkt billigt, så det vore inte kul att behöva ta risken att förlora det för att sedan köpa enkelbiljetter eller ta flyget hem. Av samma anledning som jag inte vill riskera att förlora passet.


För att det är så det funkar på nattågen i en del länder helt enkelt, exakt varför dom gör så vet jag inte. Deal with it. Interrailkortet behandlas av konduktören som vilken annan färdbiljett som helst, så man kan inte begära att bli särbehandlad.
Utan att ha läst det finstilta vågar jag påstå att de har full rätt att göra på det viset. Enligt min erfarenhet är det mest östeuropeiska tågbolag som gör så. Inte Deutsche Bahn (som kör CityNightLine).
Tycker inte du ska ta ut händelserna i förväg, vilket du nästan verkar göra nu! Du verkar ändå vara en person med ett visst grundmått av vett och försiktighet i dig, så försök släppa lite på nerverna eller kontrollbehovet eller vad det nu är och njut av resan när det nu är dags


Och vad då stämpla? Inom EU/Schengen så kör man väl inte med stämplar överhuvudtaget? Bara om man är en medborgare från ett annat land, eller? Fast då brukar det väl ske vid ankomst/avgång, speciellt om man flyger.


Det stämmer, inga stämplar för EU-medborgare som reser i EU och gränskontroller förekommer väldigt sällan. På nattåg inom Schengen kan alltså man sova gott hela vägen Många av länderna som deltar i Interrail står fortfarande utanför EU/Schengen och det betyder gränskontroll.



Ursprungligen postat av FireOnTheSide
Pass och interrailkort tog de. Jag och mitt resesällskap blev också lite nojiga efter ett tag, konduktören pratade inte så jättebra engelska så det var lite svårt att föra en konversation, så efter ett par timmar snokade vi runt lite i vagnen och hittade en personalkabin där det satt en man med alla pass, han förklarade att de skulle behålla dem över natten. Då visste vi iallafall att de var kvar på tåget, så vi chansade att de skulle finnas kvar där på morgonen också.


Då förstår jag att ni blev oroliga. Betydligt värre att riskera bli av med sitt pass än någon annan värdesak när man befinner sig utanför EU. Om jag förstår det rätt så hände detta i Serbien? Kan vara så att tågbolaget ville spara tid vid gränsen genom att ha alla passen på samma plats för att snabba på processen. Gränsövergångar på Balkan brukar bara vara en formalitet; passet ska stämplas och sen är det klart, medan EU-gränserna är mycket strängare med kontroll av både personer och bagage. EU-tulltjänstemännen måste alltid se ansiktet på personen vars pass de kollar igenom, och tittar därför in på tåget antingen för att samla ihop passagerarnas dokument.

Den här grejen med att lämna ifrån sig passet hör alltså inte till vanligheterna. Om det ändå skulle hända betyder det inte att konduktören bestämt sig för att sälja vidare din identitet till människosmugglare på svarta marknaden, även om det isåfall kan vara bra att kolla läget som FireOnTheSide gjorde.

Ber om ursäkt om det bara låter som om jag sitter här och predikar, men den som har tågluffat några gånger vet vilka grejer man bör (och inte bör) oroa sig för. Småstölder ombord är ett större problem.
#2337 2012-02-26, 00:30
Ursprungligen postat av django_0818

Tycker inte du ska ta ut händelserna i förväg, vilket du nästan verkar göra nu! Du verkar ändå vara en person med ett visst grundmått av vett och försiktighet i dig, så försök släppa lite på nerverna eller kontrollbehovet eller vad det nu är och njut av resan när det nu är dags


Inte kontrollbehov. Bara sunt förnuft och en gnutta misstänksamhet + oro. Dessutom låter det så komplicerat, men det är för att jag inte har råkat ut för det själv. Har åkt nattåg tidigare, men då var det andra rutiner. På sträckan Malmö - Berlin (och tvärtom) så ska man i princip bara visa biljett och sedan skriva sitt namn och nationalitet på en passagerarlista (om jag minns rätt).

Ursprungligen postat av django_0818
Det stämmer, inga stämplar för EU-medborgare som reser i EU och gränskontroller förekommer väldigt sällan. På nattåg inom Schengen kan alltså man sova gott hela vägen Många av länderna som deltar i Interrail står fortfarande utanför EU/Schengen och det betyder gränskontroll.


Glömde bort att alla länder i Interrail-samarbetet inte ingår i EU/Schengen. För min del blir det nog bara Serbien. För som det ser ut nu så funderar jag på att åka nattåg Ljubljana - Belgrad, och ett annat nattåg från Belgrad till Budapest. Serbien är då det enda Icke EU/Schengen-landet. Övriga länder som jag vill åka med ingår antingen i EU eller Schengen (inklusive Schweiz).

Men det kan nog bli kul med en stämpel från Serbien. Har annars bara stämplar från icke-europeiska länder

Ursprungligen postat av django_0818

Ber om ursäkt om det bara låter som om jag sitter här och predikar, men den som har tågluffat några gånger vet vilka grejer man bör (och inte bör) oroa sig för. Småstölder ombord är ett större problem.


Jag har ju tågluffat, fast då var det bara mellan några städer. Varav 3 nattåg. Var inte borta särskilt länge (5 resdagar inom 10 dagar), då jag mest ville testa om det var något för mig. Så jag är inte så erfaren inom området. Men jag kan oroa mig ändå.

Jag har också hört att småstölder ombord är ett ganska stort problem, speciellt i vissa länder. Det var dock inget jag råkade ut för, så jag kanske hade tur. Å andra sidan, jag hade en mindre väska med alla värdesaker, jag valde att ligga och försöka sova på den väskan. Så att jag skulle få behålla värdesakerna åtminstone, eller vakna ifall någon försökte sno den väskan.
#2338 2012-02-26, 02:09
FireOnTheSide
Ursprungligen postat av django_0818
Då förstår jag att ni blev oroliga. Betydligt värre att riskera bli av med sitt pass än någon annan värdesak när man befinner sig utanför EU. Om jag förstår det rätt så hände detta i Serbien? Kan vara så att tågbolaget ville spara tid vid gränsen genom att ha alla passen på samma plats för att snabba på processen. Gränsövergångar på Balkan brukar bara vara en formalitet; passet ska stämplas och sen är det klart, medan EU-gränserna är mycket strängare med kontroll av både personer och bagage. EU-tulltjänstemännen måste alltid se ansiktet på personen vars pass de kollar igenom, och tittar därför in på tåget antingen för att samla ihop passagerarnas dokument.

Ber om ursäkt om det bara låter som om jag sitter här och predikar, men den som har tågluffat några gånger vet vilka grejer man bör (och inte bör) oroa sig för. Småstölder ombord är ett större problem.


Precis, det var i Serbien. I samband med att vi passerade gränsen till Makedonien gjorde de en passkontroll till; vi blev för en sekund lite småsvettiga när vi såg tåget bordas av tjugo uniformsklädda män med batonger och hundar. Men de visade sig vara fruktansvärt trevliga. Nu när jag varit ute några vändor och hunnit åka igenom de flesta länderna måste jag säga att det generellt fungerar väldigt bra och att tågpersonalen oftast är trevlig och korrekt, även om språkförbistringar kan vara ett hinder ibland. Det enda som kan vara ett orosmoment är nog just stölder, men då lär det inte handla om att tågpersonalen snott pass och Interrailkort.
#2339 2012-02-26, 14:54
Zapko
Är det några rutter eller tågoperatörer som ni skulle rekommendera att man avstår ifrån?

Satt nämligen och roade mig med att kolla upp vad snabbtåg skulle kosta. Eurostar från London till Lille, Paris, Calais och Bryssel skulle kosta £57 enkel, £100 tur/retur. Från London till valfri belgisk station £ 63/112 (enkel vs tur/retur). Amsterdam - Bryssel - Paris med Thalys är heller inte direkt billigt...Lägg då till att det är begränsade platser med interrail om man ska åka till/från Paris eller inrikesresor i Frankrike.

Det blir extra löjligt när man ser att det går att köpa betydligt billigare Â’ordinarieÂ’ biljetter på respektive hemsida. Det är just ”passholder fare” (den extra avgift som tillkommer vid tågkort, tex interrail) som blir ruskigt dyrt.
#2340 2012-02-26, 15:55
littlemissunshinee
Längtar tills den dagen man drar ut med sina vänner!

Men för er som har tågluffat, hur var det egentligen? Var det väldigt sunkigt eller kunde det vara bra? Sov ni under stjärnorna/på stranden/ på stationer eller hur överlevde ni nätterna?