Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa

#2365 2012-04-10, 15:02
Neeson
Hej, för ett år sen när vi skulle tågluffa sa SJ precis samma sak. Givetvis har dom absolut ingen som helst koll (as usual) och du bör verkligen inte lyssna..

Platsbokningar är onödiga, förutom vid dessa tillfällena:

* Du ska åka nattåg
* Vissa snabbtåg (Framförallt i Frankrike)
* Där det står klart och tydligt att det behövs


Vi bokade max 20% av tågen när vi var ute i 3 veckor, så lyssna inte på SJ!
#2366 2012-04-10, 15:32
candydollheart90
Jag kom hem till Sverige i förrgår och var ute på en månads tågluff med interrail. Vi reserverade inte plats på ett enda tåg, och vi fick ALLTID sittplats.

Det enda tåg som jag betalade reservation för var från Hamburg till Trento på grund av att reservation var obligatorisk. Denna reservation gjorde jag dagen innan utan några som helst problem. För det första, du behöver inte göra några reservationer över huvudtaget, det är bara slöseri med pengar.. För det andra, vill du trots allt reservera så brukar det gå bra att göra det dagen innan eller samma dag.

Jag åkte följande sträckor utan reservation:
Köpenhamn - Prag
Prag - Berlin
Berlin - Amsterdam
Amsterdam - Hamburg
Trento - San Marino
San Marino - Rom

Vissa tåg kräver reservation, som nattåg och expresståg. Undvik dessa.

Ska du till exempel från Köpenhamn till Prag så får du dagen innan gå till stationen i Köpenhamn och säga att du har interrail och vill ha en resrutt till Prag med tåg som inte kräver reservation, så skriver dem ut en lapp med vilka tåg du behöver ta för att komma dit. Detta gör dem i dem flesta länder, förutom östra och södra Europa där dem alltid ska vara krångliga och jävliga på tågstationerna.
#2367 2012-04-10, 16:23
homeComingSoon
Ursprungligen postat av Neeson
Hej, för ett år sen när vi skulle tågluffa sa SJ precis samma sak. Givetvis har dom absolut ingen som helst koll (as usual) och du bör verkligen inte lyssna..

Platsbokningar är onödiga, förutom vid dessa tillfällena:

* Du ska åka nattåg
* Vissa snabbtåg (Framförallt i Frankrike)
* Där det står klart och tydligt att det behövs


Vi bokade max 20% av tågen när vi var ute i 3 veckor, så lyssna inte på SJ!


Ursprungligen postat av candydollheart90
Jag kom hem till Sverige i förrgår och var ute på en månads tågluff med interrail. Vi reserverade inte plats på ett enda tåg, och vi fick ALLTID sittplats.

Det enda tåg som jag betalade reservation för var från Hamburg till Trento på grund av att reservation var obligatorisk. Denna reservation gjorde jag dagen innan utan några som helst problem. För det första, du behöver inte göra några reservationer över huvudtaget, det är bara slöseri med pengar.. För det andra, vill du trots allt reservera så brukar det gå bra att göra det dagen innan eller samma dag.

Jag åkte följande sträckor utan reservation:
Köpenhamn - Prag
Prag - Berlin
Berlin - Amsterdam
Amsterdam - Hamburg
Trento - San Marino
San Marino - Rom

Vissa tåg kräver reservation, som nattåg och expresståg. Undvik dessa.

Ska du till exempel från Köpenhamn till Prag så får du dagen innan gå till stationen i Köpenhamn och säga att du har interrail och vill ha en resrutt till Prag med tåg som inte kräver reservation, så skriver dem ut en lapp med vilka tåg du behöver ta för att komma dit. Detta gör dem i dem flesta länder, förutom östra och södra Europa där dem alltid ska vara krångliga och jävliga på tågstationerna.


Härligt att höra hörni! Ni verkar ha koll:

Vi hade tänkt att flyga från Köpenhamn ner till Rom, vara där några dagar, flyga till och kolla in Budapest och därefter påbörja själva tågresandet därifrån. Flygbiljetten till Rom kostade 600:- och Rom-Budapest verkar bli ungefär hälften, vilket känns ok.

Tåg-åk något i den här stilen: Budapest-Wien-Prag-(osäkert härefter)-Berlin-Amsterdam. Från Budapest skulle jag vilja ha runt en månads tågluff. Men det interrailkort som känns mest aktuellt gäller ju under 22 dagar (varav 10 resdagar). Att köpa för en hel månad verkar onödigt. Att under runt sista dagen på interrailkortet (det med 22 dagar då åka till sista staden man vill besöka och sedan när man väl vill åka hem därifrån hitta billigt flyg/punga ut med tågbiljett till köpenhamn igen, vad tror ni om det? Kanske räcker 22 dagar ändå, räknat från Budapest, när man väl sitter där i juni och börjar bli trött i fötterna och längtar efter modersmjölk.
#2368 2012-04-10, 16:59
Herr Guldstjärn
Hej! Jag vet inte om det här är den officiella Europaluffartråden 2012 men jag chansar på det.

Jag har tänkt köpa ett 30-dagars global pass som jag reser med i juli månad. Jag kommer att befinna mig i Göteborg i slutet av juni och undrar om någon har erfarenhet av att ta färjan över till Fredrikshavn och sedan ta tåg ned till typ Hamburg därifrån? Blir det en extrakostnad som från Köpenhamn - Hamburg?

Jag hade tänkt couchsurfa så mycket som möjligt och musicera ihop så mycket pengar som möjligt från gatulir, någon som testat på det och vill dela med sig?

Hade tänkt resa något i stil med fredrikshavn-hamburg, och sedan blir jag osäker, någonstans i mitten av tyskland kanske, via småstäder till-Freiburg som jag hört ska vara grymt nice-In i Schweiz på något sätt-Italien och hålla sig i norra delarna, kanske ner mot Pisa-hållet som mest för att sedan åka in i-Kroatien-Österrike-Prag-Berlin-Hem

Vad tror ni? Det är typ den rutten jag tänkt mig. Hålla sig via västtyskland och nordvästra italien för att sedan åka igenom norra italien och utforska en del där, sedan mot kroatien, upp mot österrike, prag och sedan tyskland igen.

Jag älskar mat så tänkte därför stanna ett tag i olika delar av norra Italien. Är det någon som har erfarenhet av det?

Förutom couchsurfandet så tänkte jag försöka åka nattåg men sittplats, måste man ändå boka, eller kan man bara snacka med konduktören innan? VAd brukar reservationsavgiften vara för nattsittplatser?

Alla tips uppskattas !
#2369 2012-04-10, 18:00
candydollheart90
jag kan inte säga med 100 % säkerhet ang. nattåg men alla nattåg med sittplatser som jag åkt med har kostat pengar att reservera. beroende på hur långt du åker med så kostar det väll 80-300 kr. För att åka från Rom till Köpenhamn betalade jag 32 euro för sittplatsreservation. Från Hamburg till Trento kostade det 12 euro med sittplatsreservation.
#2370 2012-04-10, 18:48
Herr Guldstjärn
Ursprungligen postat av candydollheart90
jag kan inte säga med 100 % säkerhet ang. nattåg men alla nattåg med sittplatser som jag åkt med har kostat pengar att reservera. beroende på hur långt du åker med så kostar det väll 80-300 kr. För att åka från Rom till Köpenhamn betalade jag 32 euro för sittplatsreservation. Från Hamburg till Trento kostade det 12 euro med sittplatsreservation.


Nej vad tråkigt. Känns ju surt att betala när man redan har lagt ut 4 papp på kortet. Visst att man inte behöver betala för övernattning då, men ändå, det känns lite surt.

Hur planerade du dina resor, åkte du tidigt på kvällen eller tidigt på morgonen för att undvika extraavgifter men ändå inte missa så mycket dagtid på olika ställen?
#2371 2012-04-10, 19:42
candydollheart90
Ursprungligen postat av Herr Guldstjärn
Nej vad tråkigt. Känns ju surt att betala när man redan har lagt ut 4 papp på kortet. Visst att man inte behöver betala för övernattning då, men ändå, det känns lite surt.

Hur planerade du dina resor, åkte du tidigt på kvällen eller tidigt på morgonen för att undvika extraavgifter men ändå inte missa så mycket dagtid på olika ställen?


har du redan köpt kortet? Du borde inte köpa det för 4000, köp 22 dagars biljetten för 2500 eller två stycken av dessa om du behöver mer tid. Jag köpte 30 dagarsbiljetten för 4000 första gången jag var ute och jag reste endast 9 av dagarna... Senast jag var ute så köpte jag 22 dagarsbiljetten och reste 8 dagar av 10. Flexikortet är bäst, om du inte tänkt spendera 2 nätter per stad, (vilket inte är särskilt kul då man inte hinner uppleva/se något och blir svintrött av allt resande)

Innan jag åker så bestämmer jag första länderna och hur många nätter jag vill stanna. Första dagen jag anländer till ett land så kollar jag upp tågtider till nästa land då jag anländer vid tågstationen. Vanligtvis blir det att man får åka tidigt på morgonen då kvälls/nattåg ofta kräver reservation. Som du säger så är det smartast att åka riktigt tidigt så man åtminstone har en eftermiddag/kväll på nästa ställe, känns lite surt att komma fram på kvällen och få börja med att punga ut 200-300 kr för vandrarhem, då kan man ju lika gärna ta ett nattåg och betala reservationen. Dock en stor nackdel nattåg har (enligt mig) är att det är ganska svårt att sova även om man har en säng, mycket oljud och rörelse och ofta väldigt varmt och obekvämt.
#2372 2012-04-10, 20:50
Herr Guldstjärn
Bra tips! Dock hade jag nog inte tänkt vara mer än 1-2 dagar i varje stad. Hade tänkt försöka åka via många småstäder och lira musik på gatorna för att få ihop pengar och sedan couchsurfa så mycket som möjligt. Att "se" städerna är inte själva huvudgrejen, utan att få åka ut, träffa folk, lira musik och äta jävligt god mat (fan vad jag taggar maten!)
#2373 2012-04-11, 18:43
netia
Hej!
Passar på att ställa några frågor i den här tråden jag med. Jag och min sambo funderar på att göra en liten tågluff i sommar. Pga. jobb etc. kan vi bara vara borta i 9-10 dagar (tänker köpa Interrail-korten där man får 5 fria resdagar inom 10 dagar). Vi ska hälsa på en vän som pluggar i Würzburg så vi börjar förmodligen med att åka raka vägen dit (börjar resan en helg så det passar bäst så. Sen har vi inte riktigt bestämt hur vi ska resa så jag tänkte höra om ni har några roliga tips? Vi tänker oss att vi tar en heldag i varje stad (alltså Dag 1: resa till stad 1, spendera eftermiddagen/kvällen där. Dag 2: heldag i stad 1. Dag 3: förmiddag i stad 1, resa till stad 2, kväll i stad 2 osv.) För att utnyttja tiden så mycket som det går ska vi försöka boka/kolla ut så mycket boenden och resor som möjligt i förväg. Låter detta som en vettig planering eller blir det för stressigt? Är det bättre att ta färre städer?
Vi har funderat på ett par olika rutter:
Würzburg-Nürnberg-Prag-Berlin
Würzburg-Köln-Münster-Hamburg

Är det någon som har besökt dessa städer och har några tips om dem? Finns det sevärda städer i närheten som vi missat? Eller har ni förslag på någon helt annan rutt (som börjar i Würzburg)?
Vi har även funderat på att istället åka västerut mot Paris, men det känns som att en sådan resa skulle kräva mer tid, en heldag i Paris låter lite lite. Håller ni med eller är det värt att åka ditåt i alla fall?

En fråga om interrailkortet: Om man reser en natt, räknas det som två resdagar då?

Tacksam för svar!
#2374 2012-04-11, 21:29
Herr Guldstjärn
Nu har ju inte jag rest eller varit på ställena, men jag har läst alla trådar här på Flashback så jag har blivit ganska insatt i tågresandet och olika ställen.

Prag verkar vara en ovärdelig stad, så den rutten lät bättre än den via Köln och Münster. Alla säger att Prag är awesome, inte hört NÅT dåligt.

Skippa Paris. Jag hade också tänkt dra dit, men ser bara folk som är sura och besviken över den staden. Verkar vara kasst och hypen som finns levs ej upp till.

Jag är inte helt 100, men ganska säker på att en resdag gäller från 00:01 till 23:59. Sista dagen kunde man hoppa på innan kl 7 och får ändå åka över natten eller något sådant, jag är inte säker. Men kika på olika interrail-sidor. SJ har ju en, och Interrail en egen.

Sök på "tågluffa" här på Flashback så får du upp flera trådar med mååånga sidor där det finns en massa allmäna tips
#2375 2012-04-18, 11:25
Akklari1
Hijackar tråden lite med egna frågor

Hur mycket skulle det kosta om man skippade interrail kortet och istället valde att boka på plats istället? På så sätt behåller man en viss flexibilitet och spontanitet. Vart kan man hitta priser i Europa? Vore intressant att göra en uträkning.
#2376 2012-04-21, 10:04
:Ericus
Från Krakow, till vilken stad längre söderut tar man sig enklast till utan nattåg eller 700 tågbyten och 45 timmars resa?