Ursprungligen postat av Herr Guldstjärn
Ni som varit ute och rest, hur vet man vilka tåg som man bara kan hoppa på och visa upp interrailkortet och vilka som man måste köpa biljett i förväg? Måste man alltid gå till någon disk och fråga hur det är med det och det tåget?
I regel kan man ta vilket tåg som helst i Danmark, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Schweiz och Österrike. Enda undantagen är: Nattåg (tex Köpenhamn - Amsterdam), sträckan Berlin - Warszawa och några få privata järnvägsbolag i Alperna. Detsamma gäller snabbtåg (Thalys och Eurostar) till/från Frankrike, och i vissa fall mellan Amsterdam - Bryssel, även om det går vanliga tåg mellan de två sistnämnda huvudstäderna. Så skippar man snabbtåg så kostar det inget extra.
När det gäller länder som Tjeckien, Slovakien, Polen, Ungern etc så beror det helt klart på vart man åker (sträckan) och vilken typ av tåg man använder sig av. Även här gäller det att man köper en reservation för nattåg. Sedan är huvudregeln att man i princip kan gå på nästa tåg bara. Undantag finns, ibland gäller det vissa sträckor (tex Prag - Ostrava) Ibland gäller det tågtypen, som tex SC SuperCity eller eurocity/Intercity tåg mellan större städer (särskilt internationella sträckor), men det är inte alltid nödvändigt för ic/ec-tåg.
När det gäller länder som Spanien, Italien och Frankrike så kan du förvänta dig att du måste köpa reservation, och att det finns i begränsat antal. Frankrike är värst, där finns det bara fåtal reservationer som är till för folk med interrail. Ska du åka med Eurostar till London, så kan du förvänta dig att en reservation är svindyr. Det kostar bara sisådär 665 kr enkel resa för reservationen. Andra reservationer till/från Frankrike kan bli dyrt.
Här finns några få undantag. Det går att strunta i nattågen, Eurostar (inkl. ES Italia) och andra snabbtåg, men förvänta dig många byten och betydligt längre restid. Här måste du kolla upp i förväg hur du ska ta dig till punkt a till punkt b om du vill slippa reservationer eller betala så lite extra som möjligt.