Ursprungligen postat av Busstation
Här är kartan jag gjorde förut, måste blivit något fel. Är som sagt bara ett exempel, men jag tog bort ett par städer som var avstickare och många av dom här resorna skulle jag tro går bra med ett natttåg vilket sparar tid.
http://goo.gl/maps/DdCiV
Jag har själv inte rest med interrail i Spanien och Frankrike, men i Italien, där man var tvungen att reservera sin plats gick man helt enkelt till kassan sa vart man skulle, visade upp biljetten och betalade en slant. I Italien är Interrail är bara gratis på vissa tåg som inte går speciellt ofta så oftast får man betala en slant för biljetten. Rabatterad givetvis.
Vet inte riktigt hur det ser ut i Frankirke och Spanien, men har hört att de ska vara rätt hårda i Frankrike, men jag skulle tro att det inte ska vara några problem om du går ner ett par dagar i förväg och bokar biljetten på tågstationen. Gör det när du anländer exempelvis, impulsiviteten försvinner, men samtidigt slipper du stanna ''för länge'' om du inte tycker om stället.
Tack och bock, jag tycker själv att den här rutten verkar rimlig(are). Kan mycket väl bli så att vi snor den rakt av, höhö.
Jag förstår, det verkar ju i vart fall inte vara allt för svårt att fixa reservationer om man har lite framförhållning. Tack återigen!
Ursprungligen postat av Spyrran
Som sagt, för många städer på kort tid. 30 dagar låter länge, men det kan vara långa restider på flertal rutter. Vilket påverkar er även om ni tar nattåg när det är möjligt. Jag skulle rekommendera att ni väljer ut 5 städer som är de allra viktigaste. De ska helst vara relativt nära varandra för att undvika långa restider. När ni har valt de viktigaste städerna, så satsar ni på dem. Resterande städer reser ni till i mån av tid, eller om de ligger på vägen till nästa viktiga stad.
Ursprungligen postat av Spyrran
Låg dessa stopp relativt nära varandra, eller ganska utspritt?
Jag säger inte att det är omöjligt. Vissa städer funkar bra att se i endast en dag eller två. Vilket bland annat passade in bra när jag besökte Brno (en dag. Kom dock dit vid lunch, övernattade och åkte dagen därpå, men var inte där i mer än ett dygn ändå
och Bratislava (2 dagar) på första tågluffen. Men då var mitt första stopp Prag, och restiderna mellan Prag - Brno - Bratislava är inte särskilt långa. Några timmar bara.
Jag tycker att man får försöka tänka på restiderna. Beroende på vart man ska, och hur ofta tågen går så kan det ta upp emot ett dygn om inte mer att ta sig från A till B. Tittar man på en karta så kanske avstånden inte ser särskilt långa ut, så man tror att det går snabbt att resa. Men tåglinjerna kan se annorlunda ut, det behöver inte gå direkttåg och det kan krävas flertal byten.
Det är nästan viktigare än antalet stopp. Jag kommenterade antalet stopp enbart för att det tar tid att resa mellan bland annat Köpenhamn - Amsterdam (går dock nattåg, vilket sparar tid), Paris - Barcelona och Barcelona - Rom.
Ja, du har rätt. Jag ser ingen poäng i att stressa genom Europa även om det nu skulle vara praktiskt genomförbart att hinna besöka elva så pass utspridda städer på den tiden. Kan livligt föreställa mig att resandet tar längre tid i anspråk än vad man först kan tro. Har även läst annorstädes att tågen i t.ex. södra Europa kan vara ganska långsamma av sig, ligger det någon sanning i det?
Ursprungligen postat av Schlaktarnn
Håller helt med.
Självklart är det ju från personer till personer hur man vill resa också. Med elva stopp kommer man inte ifrån den lilla stressen som infinner sig, och ni kommer att inse att vissa städer vill ni stanna 4-5 dagar i.
Det krävs bra planering och nattåg kommer bli nödvändigt att åka.
Det känns som att ett strikt schema skulle förta lite av nöjet med färden. Det går ju stick i stäv med vår föreställning om en avslappnad, lite bohemisk resa. Hur som helst måste nog originalrutten gå i graven.
Schlaktarnn och Spyrran, vad har ni att säga om längd och spann på
rutten Busstation skapade?