Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa

#2905 2013-03-14, 17:34
Ursprungligen postat av lndridCold
Hm. Knarkar alla tågluffare så här pass mycket? :|


Absolut inte. Finns tågluffare som varken tar droger eller dricker alkohol. Så du bör inte få intrycket att alla som tågluffar är knarkare.
#2906 2013-03-14, 17:42
utan.att.stanna
Ursprungligen postat av lndridCold
Hm. Knarkar alla tågluffare så här pass mycket? :|

Har luffat i europa 2 gånger nykter, det ni!

Edit: dock lite småsugen på gräs i barcelona när hela hostellet var inrökt och det bjöds hejvilt, men det gick bra ändå
#2907 2013-03-14, 22:08
lndridCold
Ursprungligen postat av Spyrran
Absolut inte. Finns tågluffare som varken tar droger eller dricker alkohol. Så du bör inte få intrycket att alla som tågluffar är knarkare.


Det är gott att veta. Skulle bli besviken om hostel-klientelet enkom bestod av pundare.

Skulle gärna vilja ha ett utlåtande om vår planerade rutt. Vi tänkte vara borta i trettio dagar, och förmodligen flyga hem från Berlin. Jag skulle gärna amputera t.ex. Barcelona eller Rom för att spara lite tid, men jag tror inte mina reskamrater vill höra talas om något dylikt.
#2908 2013-03-14, 23:14
Ursprungligen postat av lndridCold
Det är gott att veta. Skulle bli besviken om hostel-klientelet enkom bestod av pundare.

Skulle gärna vilja ha ett utlåtande om vår planerade rutt. Vi tänkte vara borta i trettio dagar, och förmodligen flyga hem från Berlin. Jag skulle gärna amputera t.ex. Barcelona eller Rom för att spara lite tid, men jag tror inte mina reskamrater vill höra talas om något dylikt.


Jag skulle säga att det är för många platser och för lång mellan dessa platser. Ni har 11 platser med på 30 dagar vilket get mindre än 3 dagar på varje ställe, och då har jag inte räknat med restiden som kommer vara lång då ni har lång väg mellan destinationerna.

Personligen hade jag nog delat upp det och satsa på en del av europa och kanske ta en annan del en annan gång, ni har ingen tid för impulsfärder som är en underbar sak med att tågluffa och ni kommer få stressa runt hela resan om ni ska ha den här rutten. Alternativt skulle ni kunna ta bort några av destinationerna i typ den här stilen: http://goo.gl/maps/bbXIF

Åk natttåg så mycket det går!
#2909 2013-03-14, 23:33
lndridCold
Ursprungligen postat av Busstation
Jag skulle säga att det är för många platser och för lång mellan dessa platser. Ni har 11 platser med på 30 dagar vilket get mindre än 3 dagar på varje ställe, och då har jag inte räknat med restiden som kommer vara lång då ni har lång väg mellan destinationerna.

Personligen hade jag nog delat upp det och satsa på en del av europa och kanske ta en annan del en annan gång, ni har ingen tid för impulsfärder som är en underbar sak med att tågluffa och ni kommer få stressa runt hela resan om ni ska ha den här rutten. Alternativt skulle ni kunna ta bort några av destinationerna i typ den här stilen: http://goo.gl/maps/bbXIF

Åk natttåg så mycket det går!


Stort tack för responsen! Jag förstår vad du menar, och jag är böjd att hålla med dig. Det känns inte som någon höjdare att stanna mindre än tre dagar på varje ställe, och stress har aldrig varit något jag uppskattar.
Det är något lurt med kartan du länkade, den fungerar inte för mig. Av någon anledning är den centrerad på Rumänien, utan att visa någon rutt. Blev det något fel när du sparade den, månne?

Nattåg är ett bra tips. Hur går man till väga för att reservera platser på tågen i Västeuropa (tänker främst på Frankrike, Spanien)? Gör man det bäst via internet eller direkt på stationen?
#2910 2013-03-14, 23:51
Ursprungligen postat av lndridCold
Stort tack för responsen! Jag förstår vad du menar, och jag är böjd att hålla med dig. Det känns inte som någon höjdare att stanna mindre än tre dagar på varje ställe, och stress har aldrig varit något jag uppskattar.
Det är något lurt med kartan du länkade, den fungerar inte för mig. Av någon anledning är den centrerad på Rumänien, utan att visa någon rutt. Blev det något fel när du sparade den, månne?

Nattåg är ett bra tips. Hur går man till väga för att reservera platser på tågen i Västeuropa (tänker främst på Frankrike, Spanien)? Gör man det bäst via internet eller direkt på stationen?


Här är kartan jag gjorde förut, måste blivit något fel. Är som sagt bara ett exempel, men jag tog bort ett par städer som var avstickare och många av dom här resorna skulle jag tro går bra med ett natttåg vilket sparar tid. http://goo.gl/maps/DdCiV

Jag har själv inte rest med interrail i Spanien och Frankrike, men i Italien, där man var tvungen att reservera sin plats gick man helt enkelt till kassan sa vart man skulle, visade upp biljetten och betalade en slant. I Italien är Interrail är bara gratis på vissa tåg som inte går speciellt ofta så oftast får man betala en slant för biljetten. Rabatterad givetvis.

Vet inte riktigt hur det ser ut i Frankirke och Spanien, men har hört att de ska vara rätt hårda i Frankrike, men jag skulle tro att det inte ska vara några problem om du går ner ett par dagar i förväg och bokar biljetten på tågstationen. Gör det när du anländer exempelvis, impulsiviteten försvinner, men samtidigt slipper du stanna ''för länge'' om du inte tycker om stället.
#2911 2013-03-15, 12:40
Ursprungligen postat av lndridCold
Det är gott att veta. Skulle bli besviken om hostel-klientelet enkom bestod av pundare.

Skulle gärna vilja ha ett utlåtande om vår planerade rutt. Vi tänkte vara borta i trettio dagar, och förmodligen flyga hem från Berlin. Jag skulle gärna amputera t.ex. Barcelona eller Rom för att spara lite tid, men jag tror inte mina reskamrater vill höra talas om något dylikt.


Som sagt, för många städer på kort tid. 30 dagar låter länge, men det kan vara långa restider på flertal rutter. Vilket påverkar er även om ni tar nattåg när det är möjligt. Jag skulle rekommendera att ni väljer ut 5 städer som är de allra viktigaste. De ska helst vara relativt nära varandra för att undvika långa restider. När ni har valt de viktigaste städerna, så satsar ni på dem. Resterande städer reser ni till i mån av tid, eller om de ligger på vägen till nästa viktiga stad.
#2912 2013-03-15, 18:21
Limma skinkbit
Angående många stopp på en tågluff... Jag gjorde för ett antal år sen en tågluff med 11 stopp (övernattningar) på 4 veckor, det gick alldeles utmärkt men visst var det lite stressigt. Man hinner bara se det viktigaste i varje stad men det kanske är helt okej om det är första gången man är ute på en längre europaresa. Är det något ställe man fastnar för så kan man alltid åka tillbaka vid ett senare tillfälle och spendera en vecka eller långhelg där.
#2913 2013-03-15, 18:45
Schlaktarnn
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Angående många stopp på en tågluff... Jag gjorde för ett antal år sen en tågluff med 11 stopp (övernattningar) på 4 veckor, det gick alldeles utmärkt men visst var det lite stressigt. Man hinner bara se det viktigaste i varje stad men det kanske är helt okej om det är första gången man är ute på en längre europaresa. Är det något ställe man fastnar för så kan man alltid åka tillbaka vid ett senare tillfälle och spendera en vecka eller långhelg där.


Håller helt med.

Självklart är det ju från personer till personer hur man vill resa också. Med 11 stop kommer man inte ifrån den lilla stressen som infinner sig, och ni kommer att inse att vissa städer vill ni stanna 4-5 dagar i.
Det krävs bra planering och nattåg kommer bli nödvändigt att åka.
#2914 2013-03-15, 19:05
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Angående många stopp på en tågluff... Jag gjorde för ett antal år sen en tågluff med 11 stopp (övernattningar) på 4 veckor, det gick alldeles utmärkt men visst var det lite stressigt. Man hinner bara se det viktigaste i varje stad men det kanske är helt okej om det är första gången man är ute på en längre europaresa. Är det något ställe man fastnar för så kan man alltid åka tillbaka vid ett senare tillfälle och spendera en vecka eller långhelg där.


Låg dessa stopp relativt nära varandra, eller ganska utspritt?

Jag säger inte att det är omöjligt. Vissa städer funkar bra att se i endast en dag eller två. Vilket bland annat passade in bra när jag besökte Brno (en dag. Kom dock dit vid lunch, övernattade och åkte dagen därpå, men var inte där i mer än ett dygn ändå och Bratislava (2 dagar) på första tågluffen. Men då var mitt första stopp Prag, och restiderna mellan Prag - Brno - Bratislava är inte särskilt långa. Några timmar bara.

Jag tycker att man får försöka tänka på restiderna. Beroende på vart man ska, och hur ofta tågen går så kan det ta upp emot ett dygn om inte mer att ta sig från A till B. Tittar man på en karta så kanske avstånden inte ser särskilt långa ut, så man tror att det går snabbt att resa. Men tåglinjerna kan se annorlunda ut, det behöver inte gå direkttåg och det kan krävas flertal byten.

Det är nästan viktigare än antalet stopp. Jag kommenterade antalet stopp enbart för att det tar tid att resa mellan bland annat Köpenhamn - Amsterdam (går dock nattåg, vilket sparar tid), Paris - Barcelona och Barcelona - Rom.
#2915 2013-03-15, 21:39
lndridCold
Ursprungligen postat av Busstation
Här är kartan jag gjorde förut, måste blivit något fel. Är som sagt bara ett exempel, men jag tog bort ett par städer som var avstickare och många av dom här resorna skulle jag tro går bra med ett natttåg vilket sparar tid. http://goo.gl/maps/DdCiV

Jag har själv inte rest med interrail i Spanien och Frankrike, men i Italien, där man var tvungen att reservera sin plats gick man helt enkelt till kassan sa vart man skulle, visade upp biljetten och betalade en slant. I Italien är Interrail är bara gratis på vissa tåg som inte går speciellt ofta så oftast får man betala en slant för biljetten. Rabatterad givetvis.

Vet inte riktigt hur det ser ut i Frankirke och Spanien, men har hört att de ska vara rätt hårda i Frankrike, men jag skulle tro att det inte ska vara några problem om du går ner ett par dagar i förväg och bokar biljetten på tågstationen. Gör det när du anländer exempelvis, impulsiviteten försvinner, men samtidigt slipper du stanna ''för länge'' om du inte tycker om stället.


Tack och bock, jag tycker själv att den här rutten verkar rimlig(are). Kan mycket väl bli så att vi snor den rakt av, höhö.

Jag förstår, det verkar ju i vart fall inte vara allt för svårt att fixa reservationer om man har lite framförhållning. Tack återigen!

Ursprungligen postat av Spyrran
Som sagt, för många städer på kort tid. 30 dagar låter länge, men det kan vara långa restider på flertal rutter. Vilket påverkar er även om ni tar nattåg när det är möjligt. Jag skulle rekommendera att ni väljer ut 5 städer som är de allra viktigaste. De ska helst vara relativt nära varandra för att undvika långa restider. När ni har valt de viktigaste städerna, så satsar ni på dem. Resterande städer reser ni till i mån av tid, eller om de ligger på vägen till nästa viktiga stad.

Ursprungligen postat av Spyrran
Låg dessa stopp relativt nära varandra, eller ganska utspritt?

Jag säger inte att det är omöjligt. Vissa städer funkar bra att se i endast en dag eller två. Vilket bland annat passade in bra när jag besökte Brno (en dag. Kom dock dit vid lunch, övernattade och åkte dagen därpå, men var inte där i mer än ett dygn ändå och Bratislava (2 dagar) på första tågluffen. Men då var mitt första stopp Prag, och restiderna mellan Prag - Brno - Bratislava är inte särskilt långa. Några timmar bara.

Jag tycker att man får försöka tänka på restiderna. Beroende på vart man ska, och hur ofta tågen går så kan det ta upp emot ett dygn om inte mer att ta sig från A till B. Tittar man på en karta så kanske avstånden inte ser särskilt långa ut, så man tror att det går snabbt att resa. Men tåglinjerna kan se annorlunda ut, det behöver inte gå direkttåg och det kan krävas flertal byten.

Det är nästan viktigare än antalet stopp. Jag kommenterade antalet stopp enbart för att det tar tid att resa mellan bland annat Köpenhamn - Amsterdam (går dock nattåg, vilket sparar tid), Paris - Barcelona och Barcelona - Rom.


Ja, du har rätt. Jag ser ingen poäng i att stressa genom Europa även om det nu skulle vara praktiskt genomförbart att hinna besöka elva så pass utspridda städer på den tiden. Kan livligt föreställa mig att resandet tar längre tid i anspråk än vad man först kan tro. Har även läst annorstädes att tågen i t.ex. södra Europa kan vara ganska långsamma av sig, ligger det någon sanning i det?

Ursprungligen postat av Schlaktarnn
Håller helt med.

Självklart är det ju från personer till personer hur man vill resa också. Med elva stopp kommer man inte ifrån den lilla stressen som infinner sig, och ni kommer att inse att vissa städer vill ni stanna 4-5 dagar i.
Det krävs bra planering och nattåg kommer bli nödvändigt att åka.


Det känns som att ett strikt schema skulle förta lite av nöjet med färden. Det går ju stick i stäv med vår föreställning om en avslappnad, lite bohemisk resa. Hur som helst måste nog originalrutten gå i graven.

Schlaktarnn och Spyrran, vad har ni att säga om längd och spann på rutten Busstation skapade?
#2916 2013-03-15, 21:46
Ursprungligen postat av lndridCold


Ja, du har rätt. Jag ser ingen poäng i att stressa genom Europa även om det nu skulle vara praktiskt genomförbart att hinna besöka elva så pass utspridda städer på den tiden. Kan livligt föreställa mig att resandet tar längre tid i anspråk än vad man först kan tro. Har även läst annorstädes att tågen i t.ex. södra Europa kan vara ganska långsamma av sig, ligger det någon sanning i det?

Schlaktarnn och Spyrran, vad har ni att säga om längd och spann på rutten Busstation skapade?


Södra Europa? Menar du tex Balkan? Där kan det ta tid att resa med tåg. Men menar du länder som Spanien och Italien, så finns det ofta höghastighetståg.

Den nya rutten kan fungera. Den är i alla fall mycket bättre än din förra rutt. Här finns det också en del nattåg som du kan använda dig av. Har du funderat på hur länge du vill stanna på varje plats?