Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bor i Vancouver - fråga vad ni vill!

#37 2012-01-05, 05:30
Fotsula
Ursprungligen postat av _420_
Craigslist är vad de flesta använder.

Vill du stanna längre måste du ha visum. Finns 2-årigt osv. Det kan bli svårt och dyrt för dig att fixa om du inte har ett företag som gör det åt dig. Och så vida du inte jobbar inom ett speciellt yrke så tror jag du kan lägga den tanken på hyllan.

Finns ju många Svenskar som jobbar inom spelbranschen i Vancouver. Där har ju EA sitt huvudkontor. Dom fixar nog både visum och hjälp med flytten.



Så när 1 eller 2 års visumet gått ut så är det tack och adjö? Om man inte typ är spelutvecklare eller något annat jobb där man har en hög utbildning?
#38 2012-01-05, 09:16
_420_
Ursprungligen postat av Fotsula
Så när 1 eller 2 års visumet gått ut så är det tack och adjö? Om man inte typ är spelutvecklare eller något annat jobb där man har en hög utbildning?


I princip. Man kan försöka förnya det också medan man är där, men det finns absolut inga garantier för att det går igenom igen. Ofta är ju såna arbetsvisum låsta till en arbetsgivare också, så vill du byta jobb är du stekt.

Det är klurigt, men jag tycker ändå du ska forska lite mer om det och se om du hittar en lösning som passar dig. Vancouver är fantastiskt, även om du bara stannar 1-2 år.
#39 2012-01-09, 07:03
Ogopogo
Bostadsmarknaden är dyr när det gäller att köpa bostad. Talar vi om hyresbostäder så gäller marknadshyror med väldigt stor variation när det gäller standard och månadshyra (ofta även inom samma område). Det är med andra ord inte lika galet som i Stockholm utan man kan relativt lätt hitta en hyresbostad centralt utan att behöva betala tokhög hyra. Billigare hyra betyder dock sämre standard (går inte att jämföra med Sverige).

Numera bor vi i bostadsrätt men vi hyrde i flera års tid lägenhet på olika i Vancouver och betalade omkring $700-1200/mån för tvåor. I den dyraste bodde vi cirka 3 år. Den låg cirka 10 min med bil från downtown, två kvarter från stranden, balkong med havsutsikt och beläget i ett mysigt område med mycket pubar, rest, butiker osv. Standarden var dock undermålig. I Sverige skulle man förmodligen få slå igen. Helt klart beboelig (uppenbarligen) men vi snackar vaggspackel som lossnar, en hiss som lät allt annat än pigg och fönster som glipade 5 mm även när dom var stängda. Men det jag gillar är att jag får avgöra om jag är villig att betala och bo där snarare än att inte ha valmöjligheten och istället behöva köa i hundra år. Anyways..
#40 2012-02-09, 15:06
KaptenCrunch
Tänkte höra med OP om man mest umgås med folket man reser med eller om man lätt träffar kanadicker ute?
#41 2012-03-04, 23:49
Tratex
Vancouver är en stad som lockar mig som är med på min lista över städer att besöka.

Hur är stämningen i staden generellt sett? Känns det som en trygg stad, vad för områden bör man hålla sig borta ifrån?

Vad finns det för "måsten" för en turist att se i staden?

Hur fungerar kollektivtrafiken, är det lätt att ta sig runt kollektivt i staden?
#42 2012-03-05, 03:23
mbunny82
Kan man bara åka dit som svensk?
#43 2012-03-15, 13:05
Wheelgunner
Ursprungligen postat av awleckz

Staden är löjligt vacker! När man tittar mellan skyskraporna så ser man havet och bergen, och det finns mycket skog runt staden också. Om man promenerar längs Stanley Park har man en perfekt vy över staden.

De firar ju på den 25:e här, så ikväll ska vi bara ut och dricka bira. Imorrn kväll ska vi dock ha stor julmiddag för 20 pers, där det kommer serveras julmat från alla världens hörn. (Svenska köttbullar såklart). Firar med vänner jag lärt känna här och deras vänner.


Pröjsade cirka 20000 för visum, flygbiljetter osv. Går såklart att få det billigare, men vi gick genom ett företag som fixar boende och jobb åt en också.

Över 40% av Vancouvers befolkning är asiater, så det finns väldigt mycket asiatiska restauranger och billiga affärer till en följd av detta. Det finns även en stor Chinatown-stadsdel där man kan handla riktigt billigt. Vancouver är ganska nära om man reser från Kina/Japan/Korea, där de flesta kommer ifrån, och Kanada tar in mycket invandrare så detta är nog anledningen. Alla är sjukt trevliga dock och det är inget stök eller bråk någonstans. Finns väldigt mycket indier, araber, tyskar och australiensare också.

Maten är väl väldigt lik som i USA, men de tänker mer på vad de äter. Finns inga galet feta människor här som på andra sidan gränsen. De äter mycket fisk och skaldjur pga av att det är en kuststad, och mycket fokus på lokal och ekologisk mat.

Man jobbar väl lika mycket som i Sverige antar jag. Jag är ju kock å andra sidan, så jag jobbar ca 10-12h om dagen 5 dagar i veckan. Vanliga tider inom den branschen. Jag hinner med mycket på fritiden ändå eftersom att det är nära till allt och bussförbindelserna är fantastiska.
Brukar hänga med kompisar och gå på puben, kolla in Vancouver Aquarium som är galet häftigt, åker på dagsutflykter till olika attraktioner runt staden osv. Eller lirar Skyrim

God Jul allihopa!


Tips på bra restauranger och dagsutflykter?

.
#44 2012-04-09, 19:46
_420_
Ursprungligen postat av Tratex
Vancouver är en stad som lockar mig som är med på min lista över städer att besöka.

Hur är stämningen i staden generellt sett? Känns det som en trygg stad, vad för områden bör man hålla sig borta ifrån?

Vad finns det för "måsten" för en turist att se i staden?

Hur fungerar kollektivtrafiken, är det lätt att ta sig runt kollektivt i staden?


Alla områden är i princip säkra. East är rätt nedgånget med mycket crackheads och andra pundare. Inget område att vistas i på natten om man vill vara helt safe. Men jag har traskat igenom där många gånger på fyllan utan problem. Surrey (förort) är ett tungt gangsterområde. Sker mycket skjutningar där men ptja det tillhör liksom inte stan och ligger rätt långt bort dit så du kommer nog inte vara där.

Stan är väldigt säker för att vara nord amerikansk. Staden är trygg och folk är väldigt trevliga. Men det finns rätt mkt knäppgökar, men dom är inte farliga.

Kollektivtrafiken är bra, det finns Skytrain (tunnelbana typ) och en massa busslinjer överallt. Färjan över till North Van tar bara 15 minuter också.

Jag tycker väl egentligne inte det finns några måsten i staden för turister. Det är egentligen inte turiststad. Fantastisk att bo i, men inte att besöka kanske. Du hittar desto mer utanför. Grouse Mountain tex, otroligt vacker utsikt året om. Whistler 2 timmar bort och många vandringsleder överalllt.
#45 2012-04-25, 18:23
senhackaren
Ursprungligen postat av awleckz
Jag bor ihop med en kompis jag reser med, vi delar på ett rum som kostar 800$ i månaden. Blir cirka 3000kr var när vi delat på hyran.

Whistler är ganska nära (i Kanadensiska mått), tar cirka en timme med bil och två timmar med buss.

Har inte köpt något gräs här (än), men har blivit erbjuden ett gram för 50$ av en nedknarkad gammal kvinna på gatan. Var lite för dyrt. Är ovanligt att ens gå ner för gatan dock utan att känna doften av det. Otroligt vanligt.

Sportbarer finns det ett överflöd av, kanadensarna är tokiga i att dricka öl och att kolla på hockey. När det är match så är bussarna omklädda med stora Canucks-planscher och blinkar med "Go Canucks Go!".

Vill inte skrämma upp dig, men solen är densamma. Dags att åka ut ur byn och se världen en sväng?

De gillar inte att snacka mycket om upploppen, vet inte riktigt vad som hände. Hoppas inte det händer igen iaf...

Staden är löjligt vacker! När man tittar mellan skyskraporna så ser man havet och bergen, och det finns mycket skog runt staden också. Om man promenerar längs Stanley Park har man en perfekt vy över staden.

De firar ju på den 25:e här, så ikväll ska vi bara ut och dricka bira. Imorrn kväll ska vi dock ha stor julmiddag för 20 pers, där det kommer serveras julmat från alla världens hörn. (Svenska köttbullar såklart). Firar med vänner jag lärt känna här och deras vänner.


Pröjsade cirka 20000 för visum, flygbiljetter osv. Går såklart att få det billigare, men vi gick genom ett företag som fixar boende och jobb åt en också.

Över 40% av Vancouvers befolkning är asiater, så det finns väldigt mycket asiatiska restauranger och billiga affärer till en följd av detta. Det finns även en stor Chinatown-stadsdel där man kan handla riktigt billigt. Vancouver är ganska nära om man reser från Kina/Japan/Korea, där de flesta kommer ifrån, och Kanada tar in mycket invandrare så detta är nog anledningen. Alla är sjukt trevliga dock och det är inget stök eller bråk någonstans. Finns väldigt mycket indier, araber, tyskar och australiensare också.

Maten är väl väldigt lik som i USA, men de tänker mer på vad de äter. Finns inga galet feta människor här som på andra sidan gränsen. De äter mycket fisk och skaldjur pga av att det är en kuststad, och mycket fokus på lokal och ekologisk mat.

Man jobbar väl lika mycket som i Sverige antar jag. Jag är ju kock å andra sidan, så jag jobbar ca 10-12h om dagen 5 dagar i veckan. Vanliga tider inom den branschen. Jag hinner med mycket på fritiden ändå eftersom att det är nära till allt och bussförbindelserna är fantastiska.
Brukar hänga med kompisar och gå på puben, kolla in Vancouver Aquarium som är galet häftigt, åker på dagsutflykter till olika attraktioner runt staden osv. Eller lirar Skyrim

God Jul allihopa!



Låter som en stad i min smak
#46 2012-06-04, 12:59
gandihellfish
Vancouver låter verkligen toppen att bo i!

Någon som har en idé om hur lätt det är att skaffa IT jobb? Typ servicedesk, underhåll osv.
Och finns det gott om lägenheter i stan så man slipper stå i kö osv?

Angående nattlivet, hur länge brukar staden leva på helgerna? Finns det klubbar som är öppna till morgonen efter?
Och bil, är det dyrt? Vad kostar bensin?

Spoiler:
Känns väldigt ironiskt. Har bott i Prag i ett år och sitter under skrivande stund på flyget på väg hem.
#47 2012-06-04, 13:01
En stad jag funderar på att flytta till! Verkar vara otroligt trevligt där!
#48 2012-06-04, 13:10
Bor det mycket asiater i Kanada? Har hört att det gör det.