Hitta diskussioner med liknande innehåll

Segla jorden runt, 2013!

#13 2012-03-20, 09:42
JAG VILL, JAG VILL!!!!
#14 2012-03-20, 09:42
JAG VILL, JAG VILL!!!!
#15 2012-03-20, 09:48
jameycurt
Låter som en skitkul idé. Hade bara tiden funnits.
#16 2012-03-26, 01:48
Flikka
Synd att det handlar om budgetsegling i liten skitbåt som gör att man antingen är livrädd eller obekväm.

Jag vet att folk har gjort det innan men tänk på vad det innebär: Tre vuxna personer ska leva heltid i en Maxi 77:a i 2 år. Utan toalett (den får inte plats och måste användas som förråd), ej ståhöjd i båten - det funkar kanske att laga mat så i en helg eller möjligen en vecka men just ståhöjd ökar komforten mer än något skulle jag säga, osv.

Dessutom är budgeten löjligt låg. En semesterseglingsklar Maxi 77:a går på 50 000 kr. Sen tillkommer 50 000 kr i utrustning (säkerthet, navigation, segel, tätningar, motor, gummibåt, livflotte, osv). Då återstår 100 000 kr / man för 2 år. Dvs 50 000 kr / år för ALLT. Bränsle, mat, reservdelar och reparationer, visum, hamnavgifter, vatten, nöjen, kläder, osv. Möjligt att det går men det blir tajt och allt annat än roligt i många lägen.

Hade du velat göra resan för 100 000 kr / år + båt på minst 32 fot (för runt 500 000kr) hade jag hängt på.

Hjälp, vad jag låter pissig. Jag tycker absolut att du ska göra det och duktigt föra dagbok/blogg över hela resan och förberedelserna.
#17 2012-03-26, 09:20
Ursprungligen postat av Flikka
Synd att det handlar om budgetsegling i liten skitbåt som gör att man antingen är livrädd eller obekväm.

Jag vet att folk har gjort det innan men tänk på vad det innebär: Tre vuxna personer ska leva heltid i en Maxi 77:a i 2 år. Utan toalett (den får inte plats och måste användas som förråd), ej ståhöjd i båten - det funkar kanske att laga mat så i en helg eller möjligen en vecka men just ståhöjd ökar komforten mer än något skulle jag säga, osv.

Dessutom är budgeten löjligt låg. En semesterseglingsklar Maxi 77:a går på 50 000 kr. Sen tillkommer 50 000 kr i utrustning (säkerthet, navigation, segel, tätningar, motor, gummibåt, livflotte, osv). Då återstår 100 000 kr / man för 2 år. Dvs 50 000 kr / år för ALLT. Bränsle, mat, reservdelar och reparationer, visum, hamnavgifter, vatten, nöjen, kläder, osv. Möjligt att det går men det blir tajt och allt annat än roligt i många lägen.

Hade du velat göra resan för 100 000 kr / år + båt på minst 32 fot (för runt 500 000kr) hade jag hängt på.

Hjälp, vad jag låter pissig. Jag tycker absolut att du ska göra det och duktigt föra dagbok/blogg över hela resan och förberedelserna.


Skönt att det inte bara jag som är bitter och trist

Men alltså en 77a är ingen skitbåt, det är bara inte nån oceangående skitbåt... Samma sak med en Vega, ah ok det är nog en skitbåt men de duger för att pysa till danmark en vecka varje sommar men utanför skagen ska man passa sig i mina ögon. Det finns dessutom för lite plats till allt man måste ha med sig så som du säger.
#18 2012-03-26, 12:18
Flikka
Ursprungligen postat av Dejad
Skönt att det inte bara jag som är bitter och trist

Men alltså en 77a är ingen skitbåt, det är bara inte nån oceangående skitbåt... Samma sak med en Vega, ah ok det är nog en skitbåt men de duger för att pysa till danmark en vecka varje sommar men utanför skagen ska man passa sig i mina ögon. Det finns dessutom för lite plats till allt man måste ha med sig så som du säger.


Det är inte bara du! Fast jag tycker nog inte att det handlar om att vara trist utan mer om vilken upplevelse man är ute efter. Jag erkänner att man kan göra resan i en av nämnda båtar med rätt lite pengar men jag menar att det blir mer av en ansträngning i negativ mening. Resan kommer handla mycket om att "överleva" på en så liten yta och se hur mycket hippie man klarar av att vara.

77an är en utmärkt båt. Jag har haft en och kommer, om jag hittar något att dela den med, att köpa en i år igen. Men när jag lättar ankar för atlantenkorsningen så kommer det inte att vara i en Maxi 77a.

Sen är ju båtmarknaden för båtar mellan 500 000 kr och 1 miljon inte direkt glödhet så man kan nog göra klipp. En H-R 352:a kan man få för 500 000 kr. Satsa på det TS!
#19 2012-03-26, 22:51
Ursprungligen postat av Flikka
Det är inte bara du! Fast jag tycker nog inte att det handlar om att vara trist utan mer om vilken upplevelse man är ute efter. Jag erkänner att man kan göra resan i en av nämnda båtar med rätt lite pengar men jag menar att det blir mer av en ansträngning i negativ mening. Resan kommer handla mycket om att "överleva" på en så liten yta och se hur mycket hippie man klarar av att vara.

77an är en utmärkt båt. Jag har haft en och kommer, om jag hittar något att dela den med, att köpa en i år igen. Men när jag lättar ankar för atlantenkorsningen så kommer det inte att vara i en Maxi 77a.

Sen är ju båtmarknaden för båtar mellan 500 000 kr och 1 miljon inte direkt glödhet så man kan nog göra klipp. En H-R 352:a kan man få för 500 000 kr. Satsa på det TS!

Då har man mycket båt för att göra den trippen, för halva budgeten kan han komma över en Laurin32a och en sån har jag tagit mig över i.
Det jag inte gillar med Maxi77an är att man nästan inte har ståhöjd någonstans och då är jag inte direkt någon lång person. När jag ska göra steget nästa gång så tänker jag antingen kolla båtmarknaden i karibien eller så tänker jag göra lite marina scavaging i sydspanien/kanarieholmarna. Det ligger många båtar där i marinorna där folk antingen har fått slut pengar, fått kalla fötter eller där ägaren blivit sjuk innan överseglingen börjat. Är man lite vågad kan man få mycket båt för billig peng bara för att marinan vill bli av med skrället som har legat där i 2 år utan att betala platsen...
#20 2012-03-27, 01:53
Flikka
Visst får man mycket båt men det är ju ditt blivande hem i flera år. Det var bara ett exempel dock, ett vackert exempel.

Ursprungligen postat av Dejad
... marina scavaging i sydspanien/kanarieholmarna. Det ligger många båtar där i marinorna där folk antingen har fått slut pengar, fått kalla fötter eller där ägaren blivit sjuk innan överseglingen börjat. Är man lite vågad kan man få mycket båt för billig peng bara för att marinan vill bli av med skrället som har legat där i 2 år utan att betala platsen...


Detta är klart intressant. Hur menar du "vågad"? Har båtarna dålig dokumentation/historik?
Jag har kollat en hel del på http://www.yachtworld.com/ och för mig står det klart att köpa båt i Sverige går i princip bort. Priserna är ju ner mot hälften runt medelhavet/Spanien men även Tyskland/Holland/England. Man får väl vara noga med vad slutnotan blir (transport, moms, osv) om man tänkt ta hem den för att utrusta/renovera/segla in sig.

Hur går man tillväga när man kör marina scavaging? Går man in på hamnkontoret och frågar eller finns även dessa båtar listade på yachtworld.com?

Är det inte lite trist att köpa båt i karibien? Då missar man ju Atlanten? Eller det är kanske vad man vill?

Massa frågor
#21 2012-03-27, 08:33
Ursprungligen postat av Flikka
Visst får man mycket båt men det är ju ditt blivande hem i flera år. Det var bara ett exempel dock, ett vackert exempel.



Detta är klart intressant. Hur menar du "vågad"? Har båtarna dålig dokumentation/historik?
Jag har kollat en hel del på http://www.yachtworld.com/ och för mig står det klart att köpa båt i Sverige går i princip bort. Priserna är ju ner mot hälften runt medelhavet/Spanien men även Tyskland/Holland/England. Man får väl vara noga med vad slutnotan blir (transport, moms, osv) om man tänkt ta hem den för att utrusta/renovera/segla in sig.

Hur går man tillväga när man kör marina scavaging? Går man in på hamnkontoret och frågar eller finns även dessa båtar listade på yachtworld.com?

Är det inte lite trist att köpa båt i karibien? Då missar man ju Atlanten? Eller det är kanske vad man vill?

Massa frågor

Vågad menar jag att om du hittar en billig båt kan du bli tvungen att ta den ut ur marinan/närområdet ganska direkt och då kan du sitta med en båt som inte blivit underhållen på de senaste åren och det kan bli en tripp att minnas...

yatchworld.com är ett ställe men jag tror att ta bilen ner och kolla runt och prata med marina ägare är en ganska smart idé, det finns en hel del båtar som inte når internetsiderna och dessa kan vara värda att titta på med. I mina ögon känns yatchingworld båtarna lite dyra mot vad jag såg sist jag var i spanien.
Som du säger får man kolla vad slutnotan blir på dessa båtar, men så länge seglen håller över atlanten så kan man fixa mycket där nere i värmen. Motor skulle jag dock byta hemma ifall det skulle vara något som verkar behövas. De flesta (yanmar, volvopenta) har garrantier som fungerar mot tredje världen (dvs satt i hemma går att serva där borta) men vet inte om det är lika lätt tvärt om.

Men du får kolla upp riggen bra, det är störst chans att vajjern går uppe i själva infästningen. Vi köpte fästen som man kan skruva på själv och det var riktigt trevligt. Rodriggar är kul om man kappseglar men vet ett par båtar som knäckte dem under överseglingen.

Hmm trist eller ej att köpa båt i karibien, svårt att säga, atlantöverfarten till karibien är bland det softaste man kan göra i en segelbåt det blir varmare varje dag, man har (om passaden är stabil) medvind hela vägen och kan bara åka med. Det är en skön tripp, hemfärden kan vara lite knivigare, när jag gjorde den så gick vi för tidigt så det blev lite kallt och drygt för snabbt. Men Azorerna var helt klart värt trippen.

Så höjdpunkter för mig var Gibraltar, Porto Santo, Graciosa, Atlanten över till karibien, Bequia, Tobagocays, HappyHour Island och sen Azorerna.
#22 2012-03-29, 20:44
Flikka
Ursprungligen postat av Dejad
Vågad menar jag att om du hittar en billig båt kan du bli tvungen att ta den ut ur marinan/närområdet ganska direkt och då kan du sitta med en båt som inte blivit underhållen på de senaste åren och det kan bli en tripp att minnas...

yatchworld.com är ett ställe men jag tror att ta bilen ner och kolla runt och prata med marina ägare är en ganska smart idé, det finns en hel del båtar som inte når internetsiderna och dessa kan vara värda att titta på med. I mina ögon känns yatchingworld båtarna lite dyra mot vad jag såg sist jag var i spanien.
Som du säger får man kolla vad slutnotan blir på dessa båtar, men så länge seglen håller över atlanten så kan man fixa mycket där nere i värmen. Motor skulle jag dock byta hemma ifall det skulle vara något som verkar behövas. De flesta (yanmar, volvopenta) har garrantier som fungerar mot tredje världen (dvs satt i hemma går att serva där borta) men vet inte om det är lika lätt tvärt om.

Men du får kolla upp riggen bra, det är störst chans att vajjern går uppe i själva infästningen. Vi köpte fästen som man kan skruva på själv och det var riktigt trevligt. Rodriggar är kul om man kappseglar men vet ett par båtar som knäckte dem under överseglingen.

Hmm trist eller ej att köpa båt i karibien, svårt att säga, atlantöverfarten till karibien är bland det softaste man kan göra i en segelbåt det blir varmare varje dag, man har (om passaden är stabil) medvind hela vägen och kan bara åka med. Det är en skön tripp, hemfärden kan vara lite knivigare, när jag gjorde den så gick vi för tidigt så det blev lite kallt och drygt för snabbt. Men Azorerna var helt klart värt trippen.

Så höjdpunkter för mig var Gibraltar, Porto Santo, Graciosa, Atlanten över till karibien, Bequia, Tobagocays, HappyHour Island och sen Azorerna.



Mycket intressant det där. Tål absolut att tänkas på när det blir dags för köp.

Jag skulle nog ta hem båten och segla någon sommar i den först. Bor i Göteborg så kanske till England eller mot Norge - för att känna sig trygg. Sen ser jag rätt mycket fram emot resan Sverige - Kanarieöarna. Har cyklat genom Europa och det ända man upplevde var majsfält och kobajs så man kanske ska ge kusten en chans.



Hur går det för TS, tro?
#23 2012-03-30, 08:46
Ursprungligen postat av Flikka
Mycket intressant det där. Tål absolut att tänkas på när det blir dags för köp.

Jag skulle nog ta hem båten och segla någon sommar i den först. Bor i Göteborg så kanske till England eller mot Norge - för att känna sig trygg. Sen ser jag rätt mycket fram emot resan Sverige - Kanarieöarna. Har cyklat genom Europa och det ända man upplevde var majsfält och kobajs så man kanske ska ge kusten en chans.



Hur går det för TS, tro?


Det är tyngst att segla här i kring faktiskt, fartygstrafiken innanför Skagen är bland de största i världen, men en tur över första pölen till Skottland har enligt nära bekanta varit bara trevligt.
Jo om jag inte köper båt på andra sidan så att säga så blir det nog att segla hem den alternativt ta den in i medelhavet och leka en stund.
Det som jag ser som den största dryga kostnaden för min blivande långsegling är försäkring av båten. Många länder, tex. Portugal kräver att man kan visa upp försäkringspapper för att få klarera in. Säg då att man gör ett superklipp och kommer över en fin Oyster eller HR i nån skum marina för 1/3 av priset. Gå upp till valfritt försäkringsbolag (för båtar) och försäkra den, skitsamma om du gav 500EURO för den till hamnkaptenen, du lär får försäkra den för de millar den är värd ändå. Nu tror jag inte att jag lär segla nåt så dyrt men man kan ju alltid hoppas

Har inte sett så mycket av kusten eftersom jag jobbade när båten skulle ner till medelhavet men de som gick kanalerna sa att det var riktigt vackert, man hamnar mitt i byarna, det är oftast mer trevlig vegetation kring vattnet än mitt ute på åkrarna där vägarna går. Dock måste man ha en stark jävla motor i så fall. Rhen var tydligen inte så trevlig även i svag sommarflod.

Jag har sett kusten kring belarerna vilket var fint, nordkusten av mallorca dit inte så många chartermänniskor tar sig var vacker.
Sen vissa delar av Costa Blanca var härliga med massa berg som gick ner i havet, man kan hitta vikar där det inte är 1000 hotell.
Den största omställningen man måste göra är hur man ligger ankrad, här hemma vill man gärna ligga skyddad med öar runt om och 100%ig garanti för att man inte kommer få vind och sjö mot sig. När man kommer ut så lägger man sig längre ut (djupt under båten är nice) och bara i vind lä, man kan ha hela atlanten öppen i ryggen men ska det inte blåsa åt det hållet så gör det inget.
Man vaknar oftast om man får en vindkantring och då är det bara att vincha upp ankaret (OBS OBS OBS man ska ha hydral eller elankarspel och en 50m kätting minst, guuuud vad det har räddat situationen många gånger) och smiter runt udden så ligger man bra igen.

Men på trippen Sverige-Kanarieöarna kläm in Porto Santo, det är en bra start att få atlantbenen i lugn och ro. Sen är ön mysig med sin långa sandstrand och en försmak av vad som väntar. När du sen tar steget till Kanarieöarna så dra först till Graciosa och ligg där. Stor del av de som ska över pölen stannar till där, det är inte ett hotell så långt ögat kan se, fantastiskt landskap att ligga för ankar i.
Se själv
#24 2012-04-16, 00:23
claymann
Enligt min åsikt är båtvalet alldeles för litet.

En båt på minst 40 fot blir betydligt mer vettigt på sådana tidsramar. Priserna handlar då om ca 500k men då kan man också vara fler än 3 personer. Säg att man är 5 personer så betalar man 100k var och 150 till själva resan. 250k är överkomligt?