Hitta diskussioner med liknande innehåll

Erfarenheter om Hollands flygbolag KLM

#1 2012-01-22, 02:58
Lite hybris på tråden kanske, men det finns ingen officiell tråd om KLM, bara några enstaka som rör enskilda problem och klagomål om Royal Dutch Airlines, dvs KLM.

Det gör iofs min fråga också.
Jag åkte från Kastrup till Nairobi med mellanlandning i Amsterdam med KLM. Framför varje säte fanns en lite TV i den längre turen mellan Amsterdam - Nairobi.
Otroligt nog så la TV:n av för både mig och min flickvän när vi hade lyft. Vi påkallade en flygvärdinna som försökte lösa problemet men de lyckades aldrig göra det.
Inte hela världen tyckte jag, när man är påväg någonstans så har man annat i tankarna än någon Hollywood-rulle som man ändå inte skulle sett på hemma.

Men så kom flygvärdinnan, en såndär rågblond fin holländsk kvinna med stora bröst och röda läppar, i sin blå KLM-kostym och gav oss en "Please accept our apologies"-lapp.
Vi fick en "travel Discount Certifikate" på EURO50 var, alltså totalt 100 EUROuro och de är ju faktiskt rätt bra betalt av KLM.
Använder vi dem inom ett år kan vi alltså få ner flygresan med 100 euro!

Jag kollade lite på www.klm.se och vart de har flygturer, men jag hittar ingenstans man kan lösa in kupongen. Är jag blind eller finns det helt enkelt inte?
Har KLM något kontor i Sverige eller får jag maila dem i Amsterdam om jag inte hittar någonting?

Så trådens huvudämne:
Har ni åkt med KLM?
Vad tyckte ni?
Märkt att en del på Flashback inte gillar KLM. Jag håller inte med. God mat, söta flygvärdinnor som dessutom var väldigt tillmötesgående. Fina flygplan, gratis hörlurar. Dessutom är hemmaplanen för KLM, flygplatsen Schiphol i Amsterdam en väldigt fin flygplats.
Jag är inte speciellt berest av mig, men jag skulle med glädje välja det holländska alternativet om det fanns till bra pris nästa gång jag flyger.

Kan jag dessutom få ner priset med EURO100 så har vi en riktigt bra deal!
#2 2012-01-22, 03:51
revodneb
Jag har åkt med KLM till Singapore och jag är nöjd med min upplevelse. Efter detta åkte jag med Emirates och tycker att Emirates var bättre, men allt är relativt. Hade inte min entertainmentanläggning fungerat hade jag nog blivit förbannad.
#3 2012-01-22, 04:00
Negerkuck
Jag har åkt med dem, endast till Amsterdam å tillbaka, har inget att klaga på direkt.
#4 2012-01-22, 05:08
Beachdreg
Flög med KLM från Amsterdam till Stockholm efter en inflygning från Usa. Under resan till Europa bar jag en cruisboard (köpt dagen innan avresan hem) som handbagage bara rakt upp och ner, inte inslagen eller något. Inget problem alls.

Landar i Amsterdam och måste checka om på nytt där. Dock måste jag också checka in brädan som specialbagage då den inte var tillåten att ha i cabinen. Väl framme vid rätt disk bad jag att hon gärna få slå in brädan innan den skickas iväg.

Nope

Istället tar hon brädan och langar bagagedekal rakt över dess undersida, rakt på trycket och bara droppar den på bandet. Står och protesterar över vad hon precis har gjort då jag vet att dekalen kommer förstöra undersidan, men då sa hon bara att jag bör skynda mig till rätt gate.

Väl hemma i Stockholm försöker jag få av dekalen försiktigt men för ingen nytta, färg följde med dekalen då den är gjord för att inte lossna direkt... Det hade även blivit hack i brädan på båda sidorna. Ringde kundsupport när jag väl var hemma, sa att de inte fanns något att göra.


Fuck KLM
#5 2012-01-22, 06:01
Whooo
#6 2012-01-22, 08:02
KLM är ett bra stabilt flygbolag. Däremot så är Schiphol rätt jobbig p.g.a deras nitiska säkerhetskontroll vilket gör att köer lätt uppstår. Särskilt jobbigt om man har anslutningsflyg.
#7 2012-01-22, 09:00
A-C-L
På Atlantflygningar hade de gratis whiskey....till skillnad från skitbolaget SAS


Länge sen jag flög.....säkert annorlunda nu.
#8 2012-01-22, 18:52
PepparGranat
Ursprungligen postat av A-C-L
På Atlantflygningar hade de gratis whiskey....till skillnad från skitbolaget SAS


Länge sen jag flög.....säkert annorlunda nu.

Konstigt. Jag fick whiskey till kaffet på SAS i ekonomiklass när jag flög från Peking till Köpenhamn förra veckan. Men kanske är snålare när man flyger till staterna?

Ontopic: Så tycker jag KLM hör till ett av de bättre Europeiska flygbolagen, i alla fall när man flyger långt. Ofta gamla plan men fräsch inredning och bra underhållning. OK mat.
#9 2012-01-22, 18:59
PepparGranat
Ursprungligen postat av Beachdreg
Flög med KLM från Amsterdam till Stockholm efter en inflygning från Usa. Under resan till Europa bar jag en cruisboard (köpt dagen innan avresan hem) som handbagage bara rakt upp och ner, inte inslagen eller något. Inget problem alls.

Landar i Amsterdam och måste checka om på nytt där. Dock måste jag också checka in brädan som specialbagage då den inte var tillåten att ha i cabinen. Väl framme vid rätt disk bad jag att hon gärna få slå in brädan innan den skickas iväg.

Nope

Istället tar hon brädan och langar bagagedekal rakt över dess undersida, rakt på trycket och bara droppar den på bandet. Står och protesterar över vad hon precis har gjort då jag vet att dekalen kommer förstöra undersidan, men då sa hon bara att jag bör skynda mig till rätt gate.

Väl hemma i Stockholm försöker jag få av dekalen försiktigt men för ingen nytta, färg följde med dekalen då den är gjord för att inte lossna direkt... Det hade även blivit hack i brädan på båda sidorna. Ringde kundsupport när jag väl var hemma, sa att de inte fanns något att göra.


Fuck KLM

Ledsen grabben, men det är ditt eget fel att du inte läser bagagereglerna.
#10 2012-01-22, 21:40
SilentVictory
Ursprungligen postat av Beachdreg
Flög med KLM från Amsterdam till Stockholm efter en inflygning från Usa. Under resan till Europa bar jag en cruisboard (köpt dagen innan avresan hem) som handbagage bara rakt upp och ner, inte inslagen eller något. Inget problem alls.

Landar i Amsterdam och måste checka om på nytt där. Dock måste jag också checka in brädan som specialbagage då den inte var tillåten att ha i cabinen. Väl framme vid rätt disk bad jag att hon gärna få slå in brädan innan den skickas iväg.

Nope

Istället tar hon brädan och langar bagagedekal rakt över dess undersida, rakt på trycket och bara droppar den på bandet. Står och protesterar över vad hon precis har gjort då jag vet att dekalen kommer förstöra undersidan, men då sa hon bara att jag bör skynda mig till rätt gate.

Väl hemma i Stockholm försöker jag få av dekalen försiktigt men för ingen nytta, färg följde med dekalen då den är gjord för att inte lossna direkt... Det hade även blivit hack i brädan på båda sidorna. Ringde kundsupport när jag väl var hemma, sa att de inte fanns något att göra.


Fuck KLM

Kan inte annat än att hålla med PepparGranat faktiskt.

Läser du inte bagagereglerna får du skylla dig själv, och att slå in dina saker i paket gör dom knappast, tänk om alla resenärer ville ha något inslaget...

Men visst, klaga kan du alltid göra, ibland kanske du möter någon som ersätter dig med ren goodwill.

Men att avsluta inlägget med "Fuck KLM" tyder ju på bristande intelligens från din sida när det faktiskt är ditt eget fel att allt blev som det blev.
#11 2012-01-22, 22:56
offe_man
Har flugit med KLM både inom EU och ut ur EU. Det har varit väldigt lätta att ha och göra med. Väldigt bra service och ja inga som helst klagomål och problem. Väldigt givmilda och generösa med dryck.

och Amsterdams flygplats gör ju det inte värre heller.

Bra +++++
#12 2012-01-22, 23:52
Axell
Har endast åkt med KLM mellan Amsterdam och Stockholm och sov igenom hela den resan för var jätte jetlaggad så kan inte säga så jätte mycket om själva flygningen men tycker verkligen att de har hjälpsam personal vid incheckning och boarding.

Sedan att Amsterdams flygplats antagligen är Europas bästa storflygplats gör ju inte saken sämre.

Ursprungligen postat av Arbetarbroder

Har KLM något kontor i Sverige eller får jag maila dem i Amsterdam om jag inte hittar någonting?

http://www.allabolag.se/5020271085/adresser

Testa ringa eller skicka brev till något av dessa adresser så kanske du har svar. Förmodligen är det nog ingen idé att kontakta frakttjänsten.