Hitta diskussioner med liknande innehåll

Hjalp, ang. utresa Thailand

#25 2012-03-02, 20:45
möbelklister
Ursprungligen postat av 20/20
Cykla... nä, sluta.

TS måste vara ett troll.

Ingen kan vara så jävla dum.


Det blir faktiskt allt vanligare att folk cyklar både genom länder och tvärs över kontinenter. Jag undrar vem som är dum.
#26 2012-03-02, 20:47
möbelklister
Ska ni cykla får det bli genom Laos, Kina, osv. Frågan är hur ni ska ha råd med mat etc i nästan ett år om ni inte har råd med en flygbiljett.
#27 2012-03-02, 22:23
Flashcash
möbelklister Det blir faktiskt allt vanligare att folk cyklar både genom länder och tvärs över kontinenter. Jag undrar vem som är dum.


Åååå fan, kan du inte upplysa oss andra om något annat helt självklart. Vi kör mer bil äter mer mat och föder fler barn lika så....

möbelklister Ska ni cykla får det bli genom Laos, Kina, osv. Frågan är hur ni ska ha råd med mat etc i nästan ett år om ni inte har råd med en flygbiljett.


Vad är egentligen dina erfarenheter av just denna rutt ?? Bye the way är båda dina inlägg rätt så motsägelsefulla

/ Flashcash
#28 2012-03-03, 07:48
möbelklister
Ursprungligen postat av Flashcash
Vad är egentligen dina erfarenheter av just denna rutt ?? Bye the way är båda dina inlägg rätt så motsägelsefulla


Jag har sådana erfarenheter både med och utan cykel och har många kontakter med ännu mer erfarenhet.

Det är inte motsägelsefullt att det går att cykla men att man måste ha budget för det även om det blir billigt per dag om man tältar etc. Det blir definitivt inte billigare än att flyga hem. Visum, mat, cykelunderhåll och internet är bara några av de kostander man måste klara. Och tid tar det ju. Man bör inte räka med mer än 40-60 km per dag i snitt eftersom man behöver vilodagar.

Det är bara att googla det man inte redan vet om olika rutter som cyklister tar från Sydostasien till Västeuropa.
#29 2012-03-03, 11:12
Flashcash
Ursprungligen postat av möbelklister
Jag har sådana erfarenheter både med och utan cykel och har många kontakter med ännu mer erfarenhet.


Det är bara att googla det man inte redan vet om olika rutter som cyklister tar från Sydostasien till Västeuropa.


Amen fan vad bra du, men du kan ju du och dina polare förklara hur man skulle överleva/cykla genom Kina- Kazakstan - Ryska tundran mitt i iskalla vintern. Har någon människa någonsin lyckats med den bedriften ??

Som helt amatör känner jag endå att södra ruten vore att föredra i rent överlevnadssynpunkt
Indien - Pakistan - Iran - Turkiet t.ex

Du får mer än gärna förklara varför Laos och Kina rutten är det självklara valet ????
#30 2012-03-03, 11:47
msphatty
Smuggla knark
#31 2012-03-03, 12:06
möbelklister
Ursprungligen postat av Flashcash
Amen fan vad bra du, men du kan ju du och dina polare förklara hur man skulle överleva/cykla genom Kina- Kazakstan - Ryska tundran mitt i iskalla vintern. Har någon människa någonsin lyckats med den bedriften ??


Jadå. Vissa cyklister påstår att myggen på sommaren i Sibirien är värre en kylan på vintern. Varma kläder löser det senare problemet. Men nu lär man ju inte hinna upp dit under vintern ändå om man startar härifrån på vintern. Det är långt till västra Kina.

En annan vanlig rutt är genom Centralasien eller Pakistan, och Iran/Turkiet.

Som helt amatör känner jag endå att södra ruten vore att föredra i rent överlevnadssynpunkt
Indien - Pakistan - Iran - Turkiet t.ex


Den klassiska rutten. Men man måste ta sig till Indien/Pakistan från Thailand först. Då är det Kina och Laos som gäller.

Du får mer än gärna förklara varför Laos och Kina rutten är det självklara valet ????


Man kan ännu inte korsa Burma/Myanmar landvägen.
#32 2012-03-03, 19:32
möbelklister
Ursprungligen postat av Flashcash
Okay du kan ju förklara hur kläder skulle kunna hjälpa dig att ta sig fram med cykel i snö, Det är kallt/snö i Kina what so ever.


Tro det eller ej, men dom plogar huvudvägarna västerut, och du kanske tror att Sibiren har stora nedebördsmänger under vintern. Du kanske skulle googla lite innan du gör bort dig ännu mer i den här tråden.

Så du cyklar Kina - Inden då eller enligt dig och dina polare ?? Korsar Nepal och Tibet på ett kick


Det tar tid. Ingen påstod att det sker på ett kick. Man cyklar endera via Yunnan eller Sichuan till Tibet och sedan in i Nepal, eller via Karakorum till Pakistan. Glömde du att goolgla?

Nej men det finns ju båt Thailand - Indien/Bangladesh men det är säkert smidigare att köra din rutt.


Vilka båtar menar du?
#33 2012-03-04, 06:59
möbelklister
Ursprungligen postat av Flashcash
Viking line och silja line förstås.


Du måste ha menat det eftersom det inte går färjor eller annan reguljär båttrafik mellan Thailand och Indien (eller Bangladesh). Att lifta med privat båt till Andaman kanske kan vara ett alternativ och sedan ta färja till Indiens fastland.

Men varför göra det svårare än vad det är flyg BKK - Indien (Chennai) med air asian och losa 2 500bath eller gör som möbelklister och spendera månader av att klättra över mount everest. Up to you som jag och mina cykel proffs brukar säga....


Jag fick uppfattningen att de inte ville flyga, men det är ju ett alternativ. Den allmänna uppfattningen är dock att Kina är behagligare att cykla i jämfört med Indien.

Man behöver inte besöka Everest Base Camp för att ta sig till Nepal från Tibet, men man kommer upp på ca 5200 meters höjd. Man kan dock skippa Tibet och korsa gränsen mellan Xinjiang och Pakistan i stället. Då slipper man även Indien.
#34 2012-03-04, 12:35
AlexxxZ
Om en flygbiljett hem till Sverige kostar runt 5000-8000kr så är ju detta deras budget.

Eftersom dom inte har råd att köpa en flygbiljett så har dom alltså mindre pengar än detta. Är det verkligen möjligt att köpa cyklar som håller för en 1000+mil tur, kläder som håller värmen även på 5200 meters höjd, tält som motstår regn, mat för någon månad samt all annan utrustning som kan tänkas behövas längs med vägen?

Till detta kommer då visumavgifter för säkert ett par av länderna som ska korsas..
#35 2012-03-04, 14:29
möbelklister
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Om en flygbiljett hem till Sverige kostar runt 5000-8000kr så är ju detta deras budget.

Eftersom dom inte har råd att köpa en flygbiljett så har dom alltså mindre pengar än detta. Är det verkligen möjligt att köpa cyklar som håller för en 1000+mil tur, kläder som håller värmen även på 5200 meters höjd, tält som motstår regn, mat för någon månad samt all annan utrustning som kan tänkas behövas längs med vägen?

Till detta kommer då visumavgifter för säkert ett par av länderna som ska korsas..


Cykel kan man kanske hitta begagnad från 5000 B, men sen är det ändå kört när man kommer till mat, boende, visum (Laos, Kina, och minst två till med visumkrav), etc. Flyga hem är billigare än alla andra färdsätt med undantag för att lifta hem (finns folk som liftat Europa-Sydostasien). Bra poäng.
#36 2012-03-04, 16:19
På förekomen anledning så meddelas härmed att OT raderats. Dessutom: att trolla är inget regelbrott, men att tjafsa om Toll är däremot OT. Likaså tas moderatorsåtgärder INTE i trådarna utan i PM.

/mod