Hitta diskussioner med liknande innehåll

Sjs personliga biljett

#13 2012-02-03, 09:21
Ursprungligen postat av Psilosopher
Frågan kvarstår dock: varför gör de på detta viset? Säkerhet? Kan vi förvänta oss att SL och motsvarande följer efter?


Det har inget med säkerhet att göra. Problemet är SJs prissättning, och att folk utnyttjade denna för att tjäna pengar. De billigaste biljetterna släpps 90 dagar innan avgång, och sedan blir de dyrare och dyrare fram till avgång. En resa Stockholm-Göteborg kanske kostar 195 kr om du bokar 3 månader i förväg och har tur, men en biljett på samma tåg köpt tre dagar innan avgång kanske kostar 1200 kr. Några uppfinningsrika personer utnyttjade detta genom att köpa på sig ett antal biljetter till populära avgångar tre månader i förväg, för att sedan sälja dem på blocket för tredubbla inköpspriset, som plötsligt var halva priset.

På så sätt gick alla billiga biljetter åt till svartabörshajarna, och Svensson fick köpa dyra biljetter eller handla på blocket. Men eftersom biljetterna nu är personliga, så funkar inte det systemet längre, för det blir ju svårt att tre månader i förväg gissa namnet på den person som kommer att köpa biljetten på blocket.

Namntvånget hade alltså inte behövts om SJ haft konstanta priser (som t ex DSB har).
#14 2012-02-03, 09:51
EIIer
Har du riktiga (som de alltid sett ut) biljetter så är det väldigt sällan de begär legitimation. SJ bryr sig inte nämnvärt vilket namn det står på biljetten. Dock kontrollerar de namnen på biljetter via sms eller där du själv skrivit ut biljetten. Detta då inte flera personer ska kunna åka på samma biljett. Men det varierar lite. Ibland scannar de ju även en biljett via sms och då borde det pipa till ifall samma biljett visas en gång till.

Som någon skrev ovan hade det att göra med att folk köpte upp billiga biljetter och sen sålde klart dyrare och detta var väl enda lösningen för att minimera problemet.
#15 2012-02-03, 16:55
Psilosopher
Ursprungligen postat av jolindbe
Det har inget med säkerhet att göra. Problemet är SJs prissättning, och att folk utnyttjade denna för att tjäna pengar. De billigaste biljetterna släpps 90 dagar innan avgång, och sedan blir de dyrare och dyrare fram till avgång. En resa Stockholm-Göteborg kanske kostar 195 kr om du bokar 3 månader i förväg och har tur, men en biljett på samma tåg köpt tre dagar innan avgång kanske kostar 1200 kr. Några uppfinningsrika personer utnyttjade detta genom att köpa på sig ett antal biljetter till populära avgångar tre månader i förväg, för att sedan sälja dem på blocket för tredubbla inköpspriset, som plötsligt var halva priset.

På så sätt gick alla billiga biljetter åt till svartabörshajarna, och Svensson fick köpa dyra biljetter eller handla på blocket. Men eftersom biljetterna nu är personliga, så funkar inte det systemet längre, för det blir ju svårt att tre månader i förväg gissa namnet på den person som kommer att köpa biljetten på blocket.

Namntvånget hade alltså inte behövts om SJ haft konstanta priser (som t ex DSB har).

Ah, naturligtvis är det så. Tack för svar.