Ursprungligen postat av Psilosopher
Frågan kvarstår dock: varför gör de på detta viset? Säkerhet? Kan vi förvänta oss att SL och motsvarande följer efter?
Det har inget med säkerhet att göra. Problemet är SJs prissättning, och att folk utnyttjade denna för att tjäna pengar. De billigaste biljetterna släpps 90 dagar innan avgång, och sedan blir de dyrare och dyrare fram till avgång. En resa Stockholm-Göteborg kanske kostar 195 kr om du bokar 3 månader i förväg och har tur, men en biljett på samma tåg köpt tre dagar innan avgång kanske kostar 1200 kr. Några uppfinningsrika personer utnyttjade detta genom att köpa på sig ett antal biljetter till populära avgångar tre månader i förväg, för att sedan sälja dem på blocket för tredubbla inköpspriset, som plötsligt var halva priset.
På så sätt gick alla billiga biljetter åt till svartabörshajarna, och Svensson fick köpa dyra biljetter eller handla på blocket. Men eftersom biljetterna nu är personliga, så funkar inte det systemet längre, för det blir ju svårt att tre månader i förväg gissa namnet på den person som kommer att köpa biljetten på blocket.
Namntvånget hade alltså inte behövts om SJ haft konstanta priser (som t ex DSB har).