Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bilsemester i Estland och Lettland

#13 2012-03-18, 23:01
Ursprungligen postat av vonOlof
Låter ju helt klart som en intressant och spännande rutt!

Till Hapsal tar det bara en dryg timme från Tallinn, lämpligaste ön att därefter besöka i närheten är Ormsö. Färjan går från Roheküla precis utanför Hapsal.

Lite OT men kul: Svenska namnet på Roheküla är "Rus", undrar om det låg någon krog där som Ormsösvenskarna brukade ro till?

Viktig info: Det finns inga bensinstationer på Ormsö. Tanka fullt i Hapsal och ha gärna en reservdunk med på resan.

Tar längre än en timme Tallinn-Hapsal om man kör lagligt på stora motorvägen, som sagt Ormsö och Dagö färjan går ifrån samma ställe, man åker ifrån Roheküla, färjan till Ormsö är klart mindre, så om det är bara utflykt så skulle jag välja nere i hamnen beroende på vädret.
Vägen till Riga är fin, har åkt buss Tallinn-Riga.
Färjan till Ösel är större och resan är kortare, alltså klart bekvämare, Muhu som är ön norr om
Ösel kommer man till men det är en vägbank emellan Muhu och Ösel så man kan räkna det som en ö. Resan tar 25 minuter och båten är en gammal danskbåt ifrån sunden som fick bro.
Finns några kratrar som heter Kali krater på Ösel där metroiter slog ner, annars inga speciella sevärdheter tycker jag.
Parkerar gör man i Tallinn vid Olympiahotell, bevakad betalparkering.
#14 2012-03-19, 00:23
Ursprungligen postat av Alessandro

Färjan till Ösel är större och resan är kortare, alltså klart bekvämare

Antar att du menar att överfarten går snabbare med modernare "Ösel-färjan" än med gamla Ormsö-skorven. För det är ju nästan tre gånger längre mellan Roheküla och Heltermaa än mellan Roheküla och Sviby.

Apropå Ormsö-skorven, så är det dessutom begränsat med bilplatser plus att det ibland kanske inte går helt juste till vad gäller vilka ekipage som prioriteras.
#15 2012-03-19, 02:55
Ursprungligen postat av Anakronistisk
Vi får se om det antingen blir Ormsö eller Dagö/Ösel (vi är lite ambivalenta över vilken ö vi skall besöka) eller bådadera. I vilket fall som helt så vill jag återigen tacka dig för det du har bidragit till den här tråden!

Det kanske lite udda i sammanhanget när jag försöker ge tips om i synnerhet Ormsö är att jag själv aldrig har varit där ännu. Jag har alltid stannat i Hapsal när jag har varit i dessa väderstreck.

Däremot har jag i princip kontakt varje vecka med folk som håller till därute när de kommer loss hemifrån Sverige, anförvanter/återvändare som håller mig informerad om vad som sker och hur allt funkar från tid till tid.

I mitt tidigare inlägg antydde jag i förtäckta ordalag att det ibland kan vara knepigt att få med bilen på Ormsöfärjan. Sovjetpolitrukerna försvann inte automatiskt från landet bara för att Estland förklarade sig självständigt, numera har de skaffat sig positioner inom kommunalpolitiken i "klena regioner" och gynnar bara sig själva.

Alltså dåliga odds att som turist med svenskskyltad bil få med sig ekipaget ombord om några svenskhatande kommunalpolitiker med ryskklingande namn har bokat in tur/retur eller omvänt till fastlandet med sina bilar, oavsett om man själv redan dagar i förväg har beställt biljetten.

Därmed inte sagt att det alltid är så, men det är ett klart problem för de icke permanent bosatta på Ormsö att aldrig veta om bilen kommer med eller inte.
#16 2012-03-19, 16:50
Ursprungligen postat av vonOlof
Antar att du menar att överfarten går snabbare med modernare "Ösel-färjan" än med gamla Ormsö-skorven. För det är ju nästan tre gånger längre mellan Roheküla och Heltermaa än mellan Roheküla och Sviby.

Apropå Ormsö-skorven, så är det dessutom begränsat med bilplatser plus att det ibland kanske inte går helt juste till vad gäller vilka ekipage som prioriteras.

Öselfärjan går inte ifrån Roheküla, utan Virtsu.
Att ortsbefolkningen har förtur är inget med korruption utan funkar så på t.ex Fåröfärjan, Fårö-Fårösund.
#17 2013-08-05, 15:16
karnstan
Jävligt seg bump, men ändå:

Vägarna i Estland är avsevärt mycket bättre än i Lettland. Därmed inte sagt att det inte lämpar sig för bilsemester, men man bör inte ha särskilt bråttom. Vissa vägar är fulla med hål, andra är bättre. Om man bilar för att få en körupplevelse är det inte mycket att ha, men om man tar det lugnt och avnjuter naturen är det helt fantastiskt. Man kan följa kustvägen från Liepaja via Ventspils till Kolka och stanna och bada längs vägen eller titta på gamla sovjetruiner. Rekommenderas.
#18 2013-11-25, 01:21
Rusiako
Någon annan som vet hur vägarna är i Lettland och Litauen? Har sett på google maps och det verkar bara vara grusvägar ute på landsbygden i både Lettland och Litauen? Någon som har kört igenom Lettland och Ltauen?
#19 2013-11-29, 17:34
karnstan
Ursprungligen postat av Rusiako
Någon annan som vet hur vägarna är i Lettland och Litauen? Har sett på google maps och det verkar bara vara grusvägar ute på landsbygden i både Lettland och Litauen? Någon som har kört igenom Lettland och Ltauen?


De är ganska usla. Maxhastigheten är 100 överallt men det går sällan att köra i mer än åttio på grund av kvaliteten. Men då får man desto mer tid att titta ut genom fönstret! I Estland är vägarna mycket bättre. Det verkar inte vara någon annan som vill svara, så jag ger dig den objektiva sanningen en gång till.
#20 2014-01-02, 21:43
StoffeSvensson
Ursprungligen postat av Rusiako
Någon annan som vet hur vägarna är i Lettland och Litauen? Har sett på google maps och det verkar bara vara grusvägar ute på landsbygden i både Lettland och Litauen? Någon som har kört igenom Lettland och Ltauen?



Överlag är det bra vägar i Litauen. Mycket 70 vägar men dom är iaf hela. Om du kör i Litauen och passerar den gamla gränskontrollen till Lettland så märker du övergången från hyfsad litauisk väg till helkass sönderkörd slalombacke. I Lettland satsar de tydligen inte alls på sina vägar förutom runt Riga. Det beror möjligen på att över 50 % av letterna bor i närheten av Riga.

Det saknas dessutom hastighetsskyltar. Ser man en skylt det står 70 på så gäller den bara fram till nästa korsning sedan kan det mycket väl var 50 om det tex är en liten by man kör igenom. Polisen är väldigt duktig på att ta fortkörare i båda länderna. Från Riga till Litauiska gränsen är det ca 8 mil. Den sträckan tog mig nästan 1,5 timmar då jag körde lagligt så ha gått om tid.
#21 2014-01-08, 01:55
Rusiako
Någon som har kört igenom gränsstaden Valga som gränsar mellan Estland och Lettland? Rätt coolt faktiskt att en stad är uppdelad i två länder!! Tycker dockatt staden verkar vara fattig och nedgången på både den estniska och lettiska sidan enligt google maps! Någon annan som kan intyga som varit där i verkligheten?
#22 2014-01-18, 15:56
gladnicke3
Ursprungligen postat av Rusiako
Någon som har kört igenom gränsstaden Valga som gränsar mellan Estland och Lettland? Rätt coolt faktiskt att en stad är uppdelad i två länder!! Tycker dockatt staden verkar vara fattig och nedgången på både den estniska och lettiska sidan enligt google maps! Någon annan som kan intyga som varit där i verkligheten?


Jag har inte varit i Valga, men vad det gäller landsbygderna i Estland, så är generellt sätt varje landsby nedgången. Vartannat hus är övergivet/slitet. Det beror främst på att många överger landsbygderna, och flyttar in till storstäderna för att det är där som jobben finns.
#23 2014-01-20, 20:38
Rusiako
Det kan jag köpa. Synd att lansbygden dör ut! har tänkt att besöka Valga någon gång nu i vår! Någon annan som har tips på saker man kan göra och uppleva i denna by/ stad?
#24 2014-02-09, 22:12
ejam
Har kört tradare flera år mellan Riga och Tallinn och även andra delar av dessa länder.Södra delen av Balticum står det mesta still.Livet har stannat.Och det är för mig en speciell känsla.Samma tex.Jämtland eller Lappland i Sverige.Jag trivs jäkla bra där.Inte samma lugn i Stockholm eller Tallinn där jag kör i dag.Även öar i Estland där jag bor har turister och fart i allting under hela sommaren.