Ursprungligen postat av Tjaeng
Än en gång: Vad skulle de kunna göra utöver det de ändå skulle göra (förvägra honom bonuspoäng, svartlista honom, och, ja vad?)?
Flygbolagen har flera metoder att straffa passagerare, och jag menar att det är större risk att de gör detta om du går upp till disken och berättar att du "inte tänker åka den andra sträckan" som du föreslog i ditt första inlägg, än om du låter bli att kontakta dem. Så länge du inte sätter detta i system, kommer de INTE utgå ifrån att du missat flyget medvetet och bestraffa dig. Se nedan för olika anledningar att missa ett flyg.
Som jag skrev tidigare, om du spelar bra och inte har något emot att ljuga så kan du alltid göra det istället.
Ursprungligen postat av Tjaeng
Passagerare som är incheckade och inte dyker upp utan besked och utan vidare information som flygpersonalen kan jobba utifrån (t.ex att ankommande flyg är försenat) hör inte alls till vardagen.
Nej inte till din vardag, men vi som reser en del stöter på det hela tiden. Hur ofta hör du inte meddelandet "kan passagerare X komma till gate Y för omedelbar avgång" på flygplatsen. Det betyder att passageraren är incheckad och håller på missa sitt flyg. Det finns massvis av anledningar att folk checkar in och missar flyget, ex passageraren...
- Fastnade i emigration/immigrationen
- Fastnade i säkerhetskontrollen, t.ex. hade något skarpt med sig som måste checkas
- Gick till en butik i en annan terminal för att handla något
- Drack för mycket alkohol
- Sitter på toaletten, mår illa, etc
- Kollar på någon match på TV i baren
- Köper mat i restaurang som drar ut på tiden
- Är bara allmänt disträ och sitter och läser eller surfar
- Har bytt tidszon och missat att det är tid för boarding
- Sitter och väntar vid fel gate, t.ex. vid gatebyte
...
Dessutom, att du checkat in betyder inte ens att du befinner dig på flygplatsen, du kan ha gjort det online dagen innan och...
- Ändrat dina planer av någon anledning
- Blivit sjuk och kan inte flyga
- Missat flygbussen
- Sitter fast i trafikkö/kör vilse
- Strul med hyrbilen
...
Någon av dessa har nog hänt de flesta vana resenärer vid någon tidpunkt. Själv har jag missat ett flyg p.g.a. immigration (flyget var i god tid, men jag valdes ut för secondary inspection vilket tog evigheter). Det flyget lyfte i tid, det vet jag eftersom jag kom till gaten typ 13 minuter före avgång och de stängde strikt 15 min före. Som vår snorige vän berättar ovan missade han flyget p.g.a. otillåtna saker i hans bagage. Och planet blev inte försenat. Händer hela tiden.
Ursprungligen postat av Tjaeng
Att han bara helt snabbt ska informera om sina ändrade resplaner för att därmed undvika merarbete för personal på flygplatsen och eliminera eventuella olägenheter för andra resenärer. Så jävla mycket begärt är det inte. Annat än för nämnda rövhål.
Det lönar sig tyvärr sällan att vara snäll mot flygbolaget. Det var nyligen en postare här som köpt en biljett, men så insåg han att han inte kunde flyga. Precis som du förespråkar så tänkte han att han skulle vara lite schysst och informera flygbolaget om detta. Något senare ändrades hans resplaner igen och plötsligt kunde han åka. Han ringde flygbolaget igen och talade om detta. Och vad gjorde de? Just det, gav honom fingret och behöll hans 3000 kr.