Har aldrig mellanlandat innan, vad bör man tänka på?

#37 2012-08-15, 13:24
meetthefockers
avslutar du med inrikesresa i sverige, tex att du åker med ett bolag från schewiz till stockholm men sedan tar ett flyg till göteborg så kan du inte räkna med att bagaget landar i göteborg utan att du kan behöva checka in det igen och det även om du bokat allt på en gång.
#38 2012-08-15, 18:34
Ursprungligen postat av Bittera
om man ska flyga Köpenhamn- Frankfurt-Houston-Miami. kan man hoppa av i Houston och ta sig själv med bil till Miami eller måste man flyga till Miami?


Spyrran har rätt, ni ska hämta ut ert bagage i Houston, gå igenom tullen, och så lämna det igen. Då kan ni i teorin bara lämna flygplatsen och bila ned. Men det finns risk att flygbolaget avbokar er returresa då. Hör med flygbolaget innan avresa, kanske kan de ändra er biljett eller låta er hoppa av i Houston utan att avboka er retur. Alternativt kan ni, när ni ankommer Houston, hitta på en bra anledning till att ni inte kan fortsätta till Miami och höra med flygbolaget om de kan låta bli att avboka er retur. Jag har inte prövat detta själv, men det känns som att de borde vara schyssta och gå med på det.
#39 2012-08-15, 18:43
Ursprungligen postat av luckylucaz
Hör med flygbolaget innan avresa, kanske kan de ändra er biljett eller låta er hoppa av i Houston utan att avboka er retur. Alternativt kan ni, när ni ankommer Houston, hitta på en bra anledning till att ni inte kan fortsätta till Miami och höra med flygbolaget om de kan låta bli att avboka er retur. Jag har inte prövat detta själv, men det känns som att de borde vara schyssta och gå med på det.


Är det inte bättre att man kontaktar flygbolaget och frågar om man kan göra en ombokning så att det blir en open jaw-ticket? Dvs man flyger till Houston, men man flyger hem från Miami. Man kan dock behöva betala en avgift för detta, och alla biljetter är inte ombokningsbara. Men det kan vara värt ett försök.
#40 2012-08-15, 18:45
Ursprungligen postat av Spyrran
Är det inte bättre att man kontaktar flygbolaget och frågar om man kan göra en ombokning så att det blir en open jaw-ticket? Dvs man flyger till Houston, men man flyger hem från Miami. Man kan dock behöva betala en avgift för detta, och alla biljetter är inte ombokningsbara. Men det kan vara värt ett försök.


Håller med, går flygbolaget med på det vore detta det bästa. Absolut värt ett försök.
#41 2012-08-15, 20:09
Bittera
är nog bäst att jag tar kontakt med flygbolaget! tack för era svar.
#42 2012-08-19, 14:08
Ursprungligen postat av vote
Funkar allt som vanligt, med incheckning av bagage?

Och man är ju redan kollad sen det tidigare flyget, visiterad osv. Måste man göra det igen?


De passagerare som ska mellanlanda står i en annan kö än de som inte ska mellanlanda, vissa flygbolag låter dig även ta med några extra kilon i som baggage om du flyger med dem de båda flygningarna.

Du slipper givetvis att bli visiterad igen, mellanlandarna får ett V stämplat i passet så att de slipper bli visiterade igen, de har ju ingen anledning att visitera folk som mellanlandar bara, flygplatsen är ju internationell mark.
#43 2012-08-19, 16:03
naturallime
Ursprungligen postat av lepop
De passagerare som ska mellanlanda står i en annan kö än de som inte ska mellanlanda, vissa flygbolag låter dig även ta med några extra kilon i som baggage om du flyger med dem de båda flygningarna.

Du slipper givetvis att bli visiterad igen, mellanlandarna får ett V stämplat i passet så att de slipper bli visiterade igen, de har ju ingen anledning att visitera folk som mellanlandar bara, flygplatsen är ju internationell mark.


Jaså, det var en nyhet.

Jag skulle påstå att det spelar roll var man reser någonstans.

Det är inte alla flygplatser som har speciella köer för folk som mellanlandar (som är i transit). På vissa ställen behöver man gå igenom immigration och tull, och kan ändå riskera en visitation. Om man mellanlandar i ett EU-land så är det väldigt sällan som man får en stämpel i passet, så det är ingen självklarhet att man får ett V stämplat.

Man kan behöva gå igenom säkerhetskontrollen igen (vanligt förekommande), och mellanlandar man tex i USA så får man gå igenom tull och immigration men även hämta väskor och checka in igen.

Det är svårt att veta hur processen ser ut om man inte vet var personen ska mellanlanda någonstans.
#44 2012-08-20, 18:45
Ursprungligen postat av lepop
De passagerare som ska mellanlanda står i en annan kö än de som inte ska mellanlanda, vissa flygbolag låter dig även ta med några extra kilon i som baggage om du flyger med dem de båda flygningarna.

Du slipper givetvis att bli visiterad igen, mellanlandarna får ett V stämplat i passet så att de slipper bli visiterade igen, de har ju ingen anledning att visitera folk som mellanlandar bara, flygplatsen är ju internationell mark.


Vad är det här för trams? Jaha, så har du ett V stämplat i passet blir du inte visiterad igen. Fritt fram att stoppa på sig en pistol och några handgranater och ta med på flyget. På vissa flygplatser (t.ex. Nadi, Fiji) kan jag minnas att de har separata köer för transit och immigration, men det hör inte till vanligheterna. Ofta behöver transit inte gå igenom någon kö alls, eller så går de igenom immigration som alla andra turister (t.ex. USA). Det låter på dig som att du kanske flugit någon enstaka gång och extrapolerar din upplevelse till att gälla alla mellanlandningar världen över? Nyfiken på var någonstans du har upplevt olika köer, vilket flygbolag som lät dig ta med extra kilon, och framförallt, vilken immigrationsmyndighet i världen som stämplar ett V i passet för att indikera att du inte behöver visiteras!?
#45 2012-08-20, 19:31
naturallime
Ursprungligen postat av luckylucaz
Vad är det här för trams? Jaha, så har du ett V stämplat i passet blir du inte visiterad igen. Fritt fram att stoppa på sig en pistol och några handgranater och ta med på flyget. På vissa flygplatser (t.ex. Nadi, Fiji) kan jag minnas att de har separata köer för transit och immigration, men det hör inte till vanligheterna. Ofta behöver transit inte gå igenom någon kö alls, eller så går de igenom immigration som alla andra turister (t.ex. USA). Det låter på dig som att du kanske flugit någon enstaka gång och extrapolerar din upplevelse till att gälla alla mellanlandningar världen över? Nyfiken på var någonstans du har upplevt olika köer, vilket flygbolag som lät dig ta med extra kilon, och framförallt, vilken immigrationsmyndighet i världen som stämplar ett V i passet för att indikera att du inte behöver visiteras!?


Nu var frågan inte riktad mot mig, men:

På vissa större flygplatser så finns det särskilda köer för folk i transit. Bland annat Heathrow. Fast då väljer man in transit-gången, eller så går man ut mot passkontrollen/bagageutlämningen för att sedan lämna flygplatsen. När man har klivit av planet så att säga. Men detta är bara på vissa flygplatser, och långt ifrån alla.

Jag själv har kunnat gå igenom en sådan kö, eller kön till säkerhetskontroller.

Fast man ska ju inte kunna ta med sig vapen och liknande ens vid första flyget. Men grattis till den som lyckas ta med sig handgranater och pistol ändå. Det handlar ju inte om visitering egentligen, utan det ska upptäckas vid säkerhetskontroll/röntgen.

Hör det ens till vanligheterna att bli visiterad vid mellanlandningar? Jag har bara blivit visiterad när jag har kommit till min slutdestination (som då ska vara ett icke europeiskt land), och har klarat av passkontrollen. Har man då hämtat väskorna och är på väg mot tullen/något att deklarera-gångarna så kan man råka ut för en visitation av tullen.
#46 2012-08-21, 00:17
Ursprungligen postat av naturallime
På vissa större flygplatser så finns det särskilda köer för folk i transit. Bland annat Heathrow.


Vad köar du till då? Passkontroll? Eller utökad säkerhetskontroll? Det var länge sedan jag bytte flyg på Heathrow, minns inte hur jag gjorde där, det enda exempel jag kan komma att tänka på där både transit-passagerare och vanliga turister måste köa för passkontroll men där transit har en speciell kö är Nadi, Fiji. Säkert finns det många flera, men det hör inte till vanligheterna.

Ursprungligen postat av naturallime
Fast man ska ju inte kunna ta med sig vapen och liknande ens vid första flyget. Men grattis till den som lyckas ta med sig handgranater och pistol ändå. Det handlar ju inte om visitering egentligen, utan det ska upptäckas vid säkerhetskontroll/röntgen.


Mmh, det jag tänkte på är att alla passagerare måste gå igenom säkerhetskontroll ("visiteras") vid någon tidpunkt. Du kan aldrig blanda sterila passagerare med osterila, det är inte säkert. Så varför skulle man behöva stämpla någons pass och säga att passageraren inte behöver visiteras? Antingen är han redan i en steril zon och behöver inte visiteras, eller så är han i en osteril zon och måste visiteras.

Ursprungligen postat av naturallime
Hör det ens till vanligheterna att bli visiterad vid mellanlandningar?


Oftast inte. Ibland då man byter terminal händer det, eller t.ex. om du flugit inrikes eller inom Europa och skall vidare till USA där säkerhetskontrollen är mer strikt.
#47 2012-08-21, 00:28
naturallime
Ursprungligen postat av luckylucaz
Vad köar du till då? Passkontroll? Eller utökad säkerhetskontroll? Det var länge sedan jag bytte flyg på Heathrow, minns inte hur jag gjorde där, det enda exempel jag kan komma att tänka på där både transit-passagerare och vanliga turister måste köa för passkontroll men där transit har en speciell kö är Nadi, Fiji. Säkert finns det många flera, men det hör inte till vanligheterna.


Hm, när jag var på Heathrow och fick gå till In transit-kön så var det först passkontroll och sedan kom man ut till bagageinlämning (mitt bagage var incheckat hela vägen dock) och vidare mot vanliga terminalen. Sedan var det att gå till säkerhetskontrollen. Där skulle jag då välja EU-kön för passkontroll.

Det var nog enda gången som jag hamnade i en speciell in transit-kö. Men å andra sidan, Heathrow är ju en av världens största och mest trafikerade flygplatser. Så de har väl en in transit-kö för att underlätta för alla.


Ursprungligen postat av luckylucaz

Mmh, det jag tänkte på är att alla passagerare måste gå igenom säkerhetskontroll ("visiteras") vid någon tidpunkt. Du kan aldrig blanda sterila passagerare med osterila, det är inte säkert. Så varför skulle man behöva stämpla någons pass och säga att passageraren inte behöver visiteras? Antingen är han redan i en steril zon och behöver inte visiteras, eller så är han i en osteril zon och måste visiteras.


När jag tänker på visitation, så tänker jag på de tillfällen där tull/immigration vill kontrollera ens väskor och därför går igenom allt för hand. Jag tänker inte på säkerhetskontroller.
#48 2012-08-21, 01:17
Håller med om att det är ett klumpigt valt ord. Jag försökte använda samma lingo som TS och "lepop". Jag antar att de syftade på säkerhetskontrollen när de pratade om visitering.