Hitta diskussioner med liknande innehåll

Flytta till Island? (Samlingstråd)

#25 2010-08-17, 17:34
Nån som har koll på vad hyror ligger på i Reykjavik numera? Valutan har ju halverat sitt värde och folk flyttar ju därifrån så då borde det väl rimligtvis vara billiga hyror och lätt att fixa?

Nån som har koll? Funderar på att dra dit ett halvår eller nåt.
#26 2010-08-18, 08:03
Klabbarparn-
Och hur svårt brukar det vara att få medborgarskap? Jag förstår att det är olika beroende på utbildning och så vidare, men rent generellt?
#27 2013-12-12, 22:17
monkiebizness
Hur gör man som Svensk om man avser att flytta till Island?
Islänningarna gjorde sig av med bankmaffian som härjar i i övriga västvärlden så man kan ju hävda att man vill fly undan den?
vad för typ av utbildningar är bra att ha? typ svetsare?
vad kostar en lägenhet att hyra?
vad kostar det att fylla en container och skeppa över?
#28 2013-12-12, 22:32
Daudodidi
De satsar mycket på IT nu vet jag
#29 2013-12-12, 22:53
ZLAKOWSKI
Du ska inte vara prostutierad, då kan det va svårt att få jobb.
#30 2013-12-12, 23:17
Svejk
Integration och invandring -> Resor -långtidsvistelser.

/Mod
#31 2013-12-21, 18:11
Ursprungligen postat av monkiebizness
Hur gör man som Svensk om man avser att flytta till Island?
Islänningarna gjorde sig av med bankmaffian som härjar i i övriga västvärlden så man kan ju hävda att man vill fly undan den?
vad för typ av utbildningar är bra att ha? typ svetsare?
vad kostar en lägenhet att hyra?
vad kostar det att fylla en container och skeppa över?


Som svensk behöver man inte göra mycket. Nordensamarbetet gör det möjligt för svenskar att flytta till Island och bosätta sig under obegränsade tidsperioder i landet utan att ansöka om visum eller uppehållstillstånd (mer finns att läsa på isländska utlänningsverket: http://www.utl.is/index.php?option=com_content&view=article&id=100&Itemid=102&lang=en). Däremot är det en bra idé att besöka Útlendingastofnun om du planerar att stanna längre än 4 månader, du kan nämligen behöva fylla i en blankett där du uppger planerad bostadsadress, samt kryssar i din nationalitet (nordisk).

Utbildning beror naturligtvis på vad du jobbar med. Som tidigare användare påpekade satsar man på IT för tillfället, och det råder programmerarbrist i landet (Fréttablaðið skrev om detta för några veckor sedan, se artikeln: http://www.visir.is/mikill-skortur-a-forriturum-a-islandi/article/2013131128889). Som svensk kan du utan större problem för jobb på de otaliga caféer som finns i Reykjavíkområdet, restauranger, och har du körkort kan du jobba som pizzautkörare åt Dominos Pizza (du behöver varken kunna isländska eller särskilt bra engelska för detta). Många polacker får arbete inom byggbranschen. Fiskeindustrin vet jag tyvärr inte tillräckligt om. Däremot är möjligheterna stora att få anställning vid kassan på lågprisbutiker som t.ex. Bónus, om du kan lite isländska.

En lägenhet kostar i normala fall mellan 120 000 och 180 000 isländska kronor. Har du kontakter i landet kan du möjligtvis få hyra ett rum i en lägenhet för 40 000 till 60 000 ISK. Gästhus kostar mellan 50 000 och 80 000 ISK, och större rum i gästhus med eget badrum brukar kosta 120 000. En studentlägenhet i nybyggda Oddagarðar just bredvid campus till Háskóli Íslands nära Vatnsmýri, kostar 70 000 ISK. Skräms inte av priserna, de är inte så farligt höga som de verkar.
#32 2013-12-24, 18:41
Ursprungligen postat av Craid
Som svensk behöver man inte göra mycket. Nordensamarbetet gör det möjligt för svenskar att flytta till Island och bosätta sig under obegränsade tidsperioder i landet utan att ansöka om visum eller uppehållstillstånd (mer finns att läsa på isländska utlänningsverket: http://www.utl.is/index.php?option=com_content&view=article&id=100&Itemid=102&lang=en). Däremot är det en bra idé att besöka Útlendingastofnun om du planerar att stanna längre än 4 månader, du kan nämligen behöva fylla i en blankett där du uppger planerad bostadsadress, samt kryssar i din nationalitet (nordisk).

Utbildning beror naturligtvis på vad du jobbar med. Som tidigare användare påpekade satsar man på IT för tillfället, och det råder programmerarbrist i landet (Fréttablaðið skrev om detta för några veckor sedan, se artikeln: http://www.visir.is/mikill-skortur-a-forriturum-a-islandi/article/2013131128889). Som svensk kan du utan större problem för jobb på de otaliga caféer som finns i Reykjavíkområdet, restauranger, och har du körkort kan du jobba som pizzautkörare åt Dominos Pizza (du behöver varken kunna isländska eller särskilt bra engelska för detta). Många polacker får arbete inom byggbranschen. Fiskeindustrin vet jag tyvärr inte tillräckligt om. Däremot är möjligheterna stora att få anställning vid kassan på lågprisbutiker som t.ex. Bónus, om du kan lite isländska.

En lägenhet kostar i normala fall mellan 120 000 och 180 000 isländska kronor. Har du kontakter i landet kan du möjligtvis få hyra ett rum i en lägenhet för 40 000 till 60 000 ISK. Gästhus kostar mellan 50 000 och 80 000 ISK, och större rum i gästhus med eget badrum brukar kosta 120 000. En studentlägenhet i nybyggda Oddagarðar just bredvid campus till Háskóli Íslands nära Vatnsmýri, kostar 70 000 ISK. Skräms inte av priserna, de är inte så farligt höga som de verkar.

Bra svar. Uppskattas!

Skulle du rekommendera en person som är trött på Sverige att flytta till Island?
#33 2013-12-25, 09:59
monkiebizness
Ursprungligen postat av Illusioner
Bra svar. Uppskattas!

Skulle du rekommendera en person som är trött på Sverige att flytta till Island?

undrar också.
hur är människorna i allmänhet?
#34 2013-12-26, 02:39
Ursprungligen postat av Illusioner
Bra svar. Uppskattas!

Skulle du rekommendera en person som är trött på Sverige att flytta till Island?


Ursprungligen postat av monkiebizness
undrar också.
hur är människorna i allmänhet?


Inga problem.

Det beror på vad man är trött på med Sverige, och var man kommer från i landet. Jag som bott länge ute på landet och som aldrig varit nära en storstad gillar Reykjavík på grund av dess småstadsprägel där "alla känner alla", där man ofta stöter på bekanta, där det är lätt att hitta och kort att gå, trots att det är en toppmodern huvudstad med alla betänkligheter, butiker och tjänster som moderna storstäder har. Reykjavík är i mångt och mycket en "nattstad" också. Allt från frisersalonger till matbutiker, till caféer till bakerier, till bokhandlar (Reykjavík har världens bästa bokhandlar!) har ofta öppet till 21.00 eller 22.00 vardagar, och på helgerna så stänger de flesta nattklubbar eller pubar vid 5 eller 6 på morgonen (nattlivet är galet här).

Är man trött på mångkulturen? Ja, då är nog Reykjavík en ganska bra stad. Turismen är enorm i Reykjavík, men afrikaner och araber kommer du nog inte se skymten av. Många amerikaner, kanadensare, kineser, japaner, polacker och thailändare.

Islänningar är väl som vilka andra nordbor som helst. Väldigt, väldigt trevliga, tillmötesgående, hjälpsamma, bra på engelska och pålitliga. Är man trött på brottsligheten i Sverige så är Reykjavík en bra stad jämfört med alla Sveriges större städer. Brottsligheten på Island är mycket låg, men lite högre i huvudstaden, naturligtvis. Som jämförelse kan jag påpeka att landets insatsstyrka avfyrade sina vapen för första gången i landets historia mot en islänning i 50-årsåldern som sköt mot polisen med en hagelbössa, förra månaden. Några regelrätta getton finns inte på Island, men närmast kommer man i Reykjavík vid buss-stationen i Hlemmur, eller vid någon mindre förort kring Kópavogur just utanför centrala Reykjavík (men de här områdena består alltså mest av alkoholiserade islänningar snarare än utlänningar som i Sverige).

Sen gillar jag själv att staden är väldigt liten och lättnavigerad (kyrkan Hallgrímskirkja är det universella vägmärket i centrala Reykjavík. Vilse? Titta mot kyrkan!). Man lär sig hitta på nolltid. Sen är ju också staden säte för nästan all ekonomisk, politisk och kulturell aktivitet. Det finns massvis med muséer mitt i Reykjavík, parlamentet ligger mitt i staden, Seðlabanki Íslands (Islands centralbank), Héraðsdómur Reykjavíkur (Reykjavíks domstol), Hæstiréttur Íslands (Islands högsta domstol), RÚV (Isländska SVT/SR), Morgunblaðið/Fréttablaðið (Islands två största dagstidningar), Háskóli Íslands (Islands universitet, där jag studerar, landets största universitet och forskningscenter) och nästan alla andra viktiga institutioner och myndighetsbyggnader likaså. Sen bor ju även lilla jag här, om det är av intresse eller om nån behöver hjälp vid ankomst!

Landet är ganska amerikaniserat, och det finns många amerikanska snabbmatskedjor (inte McDonalds), t.ex. Dominos Pizza, KFC Chicken, American Style, Subway och lite andra butiker som man kanske inte ser så ofta i Sverige (åtminstone inte där jag kommer från).
#35 2014-01-11, 22:49
Ginger
Men eftersom det är rätt hög arbetslöshet där, hur skall man då kunna försörja sig?

Dra till landet och hjälpa dessa med får och liknande?
#36 2014-01-14, 02:59
Ursprungligen postat av Ginger
Men eftersom det är rätt hög arbetslöshet där, hur skall man då kunna försörja sig?

Dra till landet och hjälpa dessa med får och liknande?


Hög arbetslöshet? Den är lägre än Sveriges, och har varit det de senaste tre åren. Det går alltid att konsultera Vinnumálastofnuns hemsida, som har statistik för alla arbetskårer och alla tidsperioder.

http://www.vinnumalastofnun.is/vinnumalastofnun/utgefid-efni-og-talnaefni/

I november var arbetslösheten 4,1% - dvs. efter turistsäsongen.

Då arbetslösheten på landsbygden är lägre än i storstäderna så är nog chansen att få jobb ute på landet lägre, men det är definitivt realistiskt att kunna jobba på en bondgård över sommaren. Jag känner flera personer från HÍ som gjort det.