På Onsdag möter jag min kära fru på flygplatsen i Sverige
. Migrationsverket har varit kanonbra att snacka med och varit hjälpsamma på alla sätt. Det har tagit knappt 6 månader från det att vi lämnade in ansökan på ambassaden. Men som sagt ambassaden kan man skriva en bok om. Man kan undra om det har påverkat beslutat att stänga ner ambassaden. Jag ska ge er ett lite exempel:
Efter ett 80 tal försök att nå någon ansvarig sååå äntligen svarar någon på ett av direktnummren jag har.
-Hej jag undrar om ni kan bekräfta att min frus visum är färdigt för det är vad Migrationsverket har meddelat mig för några dagar sedan.
+Nej tyvärr här finns inget visum till din fru.
-Hmm konstigt dom sa det är ni verkligen helt säkra?
+Ja absolut vi skickar ut meddelande om detta direkt
Jag tackar och säger hejdå och ringer migrationsverket och som säger det är konstigt jag mailade till dom före jag ringde dig och enligt min mail så har dom fått det men det är inga problem jag mailar igen. Så jag ringer och ringer och ringer och slutligen efter 70 försök lågt räknat:
- Hej det är jag klyvar igen och undrar om ni har fått min fru's visumbesked från sverige så hon kan hämta det?
+Nej vi har inte fått det, här finns inget visum till din fru.
-Det här är fan konstigt är ni absolut helt säkra för nu har dom skickat det 2 ggr.
+Absolut vi är helt säkra och du behöver inte ringa för vi skickar ut mail till din fru så fort vi fått det.
-Jag vägrar fan och tro det för ni ska ha fått det för 4 dagar sedan nu.
+"tystnad"
-Nu kommer jag att kolla det här och ber någon från Sverige att kontakta er är ni helt 100% på att ni inte har fått det.
+hmm det är klart det kan ju finnas i datorn vi har inte kollat där än
Inget på mailen nästa dag. jag skriver mail till alla jag vet jobbar med visa ärenden. inget svar efter halva dagen. Då skriver jag mail till ambassaden utan att namge någon. Äntligen så svara en trevlig svensk tjej som är ny för mig javisst det finns här det är bara för din fru att komma.
Detta kan ge er en liten indikation hur det kan funka där. Jag tycker det är bra dom stänger skiten. Det är omöjligt att få sämre service än vad dom nu ger. Det senaste dom har hittat på för att dryga ut kaffekassan är att all tidsbeställning till visa ärenden ska gå genom ett betalnummer som du dessutom bara kan ringa från Globe eller Smart abonemang. Fan inte klokt att det får gå till så på en svensk ambassad.