Hitta diskussioner med liknande innehåll

Filippinerna - En samlingstråd

#2821 2008-03-15, 14:20
Precis, White Beach, Mindoro. Var på Boracay för tre veckor sedan och kollade lite tomtpriser, hehe. Hade jag köpt tomt när jag var där första gången -96 hade jag varit stenrik nu, men det är lätt att vara efterklok. 45-50000 pesos/m² beachfront.
#2822 2008-03-15, 14:27
jumpcut
Ursprungligen postat av onnyt
Precis, White Beach, Mindoro. Var på Boracay för tre veckor sedan och kollade lite tomtpriser, hehe. Hade jag köpt tomt när jag var där första gången -96 hade jag varit stenrik nu, men det är lätt att vara efterklok. 45-50000 pesos/m² beachfront.


Det värsta är att det antagligen kommer fortsätta öka.
#2823 2008-03-15, 14:46
Builder
Ursprungligen postat av Bryshan
ja måste säga att det måste väl nästan va det ända sätt som säkert går att lyckas på när det gäller business? köpa tomter/sälja dom, bygga hus och hyra ut eller sälja ut dom.
får man fråga när du köpte tomten på white beach? vi har också tomt på boracay dock längre in.


Visst är det de bästa affärerna man kan göra på Filippinerna.....
Köpa och sälja tomtmark, bygga hus och hyra ut, sälja osv. Har man pengar så är det alltid läge att investera i ett guesthouse alternativt hotell i Manila eller Cebu och sen köra en stenhård marknadsföring.

Nu när Thailand börjar bli "för mycket" så ligger ju Filippinerna bara ett "stenkast" längre bort så turistströmmen lär ju öka i framtiden. Med A380 så skall det väl vara fullt möjligt att köra nonstop till Manila eller Cebu?
Flygplatserna kommer väl att byggas ut i framtiden för att ta emot de stora jättarna.
I Cebu ser man ju klart en progressiv utveckling gällande turismen. Den har ju ökat markant de senaste fem åren

Köpläge lär ju komma när det kör ihop sej med ekonomin i Asien vilket skett tidigare......Ha is i magen och pengar på banken...sen är det läge
#2824 2008-03-15, 14:51
Builder
Ursprungligen postat av madderfakker
Shit, tråden e stendöd....för att de inte ska vara OT:

cashew-nut säsongen e på full rulle i Coron....


Tjena Padie,

Tillbaks igen? I alla fall så visste jag inte de odlade cashew i Filippinerna...I alla shops så verkar det vara importerat.
#2825 2008-03-15, 14:56
r2d2
Ursprungligen postat av Builder
Med A380 så skall det väl vara fullt möjligt att köra nonstop till Manila eller Cebu?

Det är inte räckvidden som är begränsningen idag. Det är viljan att flyga dit. KLM flyger redan idag, som enda bolag, Amsterdam - Manila.
Ursprungligen postat av Builder
Flygplatserna kommer väl att byggas ut i framtiden för att ta emot de stora jättarna.

Vet inte hur mycket det skiljer i start/landsnings sträcka mellan 747 och A380, men dom tar ju redan idag ned 747 i Cebu.
#2826 2008-03-15, 15:01
jumpcut
Ursprungligen postat av r2d2
Det är inte räckvidden som är begränsningen idag. Det är viljan att flyga dit. KLM flyger redan idag, som enda bolag, Amsterdam - Manila.

Vet inte hur mycket det skiljer i start/landsnings sträcka mellan 747 och A380, men dom tar ju redan idag ned 747 i Cebu.


Kul(?) värdelöst vetande, sist jag kollade var det billigare att flyga Bryssel-Amsterdam (med tåg då-Manila än Amsterdam-Manila med KLM. På samma sätt var det dyrare att flyga Amsterdam-Manila än Stockholm-Amsterdam-Manila när jag flög förra året.
#2827 2008-03-15, 15:02
r2d2
Ursprungligen postat av r2d2

Vet inte hur mycket det skiljer i start/landsnings sträcka mellan 747 och A380, men dom tar ju redan idag ned 747 i Cebu.

747 ser jag nu kräver längre startsträcka än A380 (2750m mot 3018m) så den borde redan gå att landa både i Manila och Mactan.
Men, terminalen måste byggas om för att passa.
#2828 2008-03-15, 15:02
Builder
Ursprungligen postat av r2d2
Det är inte räckvidden som är begränsningen idag. Det är viljan att flyga dit. KLM flyger redan idag, som enda bolag, Amsterdam - Manila.

Vet inte hur mycket det skiljer i start/landsnings sträcka mellan 747 och A380, men dom tar ju redan idag ned 747 i Cebu.


Om det finns tillräcklig efterfrågan så lär de ju sätta in plan som flyger direkt och det bör ju ligga ekonomi att flyga 380 i så fall (om man fyller planet).

Ja, har sett ett par 747 på Mactan men man måste ju anpassa flygplatserna eftersom passagerarantalet på en 380 är så pass många fler.
#2829 2008-03-15, 15:05
r2d2
Ursprungligen postat av Builder

Ja, har sett ett par 747 på Mactan

Jag har flugit 747 dit ett par gånger. En gång flög jag 747 från Mactan till Manila. Kortaste jumbo flygning jag gjort
#2830 2008-03-15, 15:12
jumpcut
Mitt inlägg gick obemärkt förbi... *suck* Dags att gå och göra någonting annat när folk på FB inte längre bryr sig om vad man skriver :'(

Men, att köpa land på Boracay. Är det bara jag som tror att priserna lätt kan dubblas inom ett par år där?
#2831 2008-03-15, 15:23
Builder
Ursprungligen postat av jumpcut
Mitt inlägg gick obemärkt förbi... *suck* Dags att gå och göra någonting annat när folk på FB inte längre bryr sig om vad man skriver :'(

Men, att köpa land på Boracay. Är det bara jag som tror att priserna lätt kan dubblas inom ett par år där?


Boracay, ja, lite yta, mycket turister, världsberömt.....Idag "peakar" ju värdskonjunkturen så nog tror jag prisutvecklingen blir något lungnare under ett par år men vem vet?
#2832 2008-03-15, 15:30
Jag är nu mer eller mindre tillbaka i tråden, jag har haft fullt upp med att jobba sen jag kom till Sverige och har dessutom inte haft internetanslutning hemma. Jag kommer inte vara speciellt aktiv eftersom jag jobbar massor med övertid och har 1 timme mellan jobb och boende. Jag vet inte hur mycket jag fortfarande kan bidra med nu, med tanke på att jag inte bor på Filippinerna längre, men jag ska försöka.

Jag kan rapportera att det gick bra att resa via Hong Kong och London med 6 timmars hotellboende på Gatwick, det fungerade trots den långa transporttiden. För de som inte vet när de ska åka tillbaka kan jag alltså rekommendera det alternativet med tanke på det låga priset. Vi åkte 2 vuxna och 1 spädbarn hela vägen för 8700 kr enkel resa och då betalade vi ändå fullt pris för dottern till hong kong för att kunna ta med mer bagage.