Ursprungligen postat av WhamBam
Internetproblemet består av flera delar. Dels dålig kapacitet och dels dessa ständiga brownouts. Undrar om det är stabilare på nätterna när alla andra sover och det är lägre belastning ? Man kan ju lika gärna jobba då o sova på dan eftersom kunderna för det mesta ligger i en annan tidszon.
När det gäller internet uppkoppling så får man vad man betalar för.
Har Globe på resorten, eftersom det är det enda som tyvärr finns där. Dom är helt kass på allt från installation till support. Deras helpdesk består av rena nötter som inte har en susning om vad dom sysslar med. Dom har ett flödesschema att följa när något ringer och i slutändan kan dom inte svara på någonting.
Mobilt bredband suger också. Det många inte förstår är att det är lika viktigt med uppladdningshastighet som nedladdning när man kör IP telefoni. Alla är duktiga på att promota vilken nedladdningshastighet dom har, men frågar du om uppladdning fattar dom inte vad du menar. Sällan räcker den till för bra IP telefoni.
Men, Bayan tel är ett undantag. Mycket bra service. Eget back bone. Håller vad dom lovar. Levererar i tid. Flexibla försäljare som går att komma överens med.
Som jämförelse kan jag dra historien om internet till kontoret. Jag valde Globe som eftersom vi ligger i samma byggnad som deras kontor och tänkte att det kunde vara bra ur service synpunkt att "känna" teknikerna. Dom lovade mig uppkoppling med statiskt IP. Efter en jävla massa turer fram och tillbaka med nya krav, föll det hela, en vecka innan jag drog till Sverige, på att vårt business permit inte var klart.
Dom förslog då att jag kunde teckna abonnemanget privat tills vidare. Dom missade bara den lilla detaljen att jag inte fick statisk IP då. Och, då blir det svårt att sätta upp en fungerande VPN (DynDNS och annat skit är bara halvmesyrer).
Sista SMS'et där jag bad dom dra åt fanders skickade jag från planet innan vi lyfte.
Smått panikslagen kontaktade jag Bayan när jag kom fram till Sverige. Inga problem. Inom en vecka hade vi en statisk IP och VPN tunneln uppe. Jag erbjöd mig att betala 6 mån up-front som en garanti, och det var inga problem. Dom levererar 3Mb ned, 1Mb upp och det får vi ut, dygnet runt. Dom kan dessutom dra en Ethernet kabel direkt till kontoren och då får vi upp till 155Mb.
3/1 kostar 3,995 per månad, vilket är dubbelt mot Globe. Men, det är väl spenderade pengar. Har fortfarande Globe kvar som backup, men tror inte det blir någon förlängning av det eftersom Bayan aldrig varit nere sedan vi fick det.