Ursprungligen postat av Neksnor
Visst, men händer det att leverantörerna (i mitt exempel JV) tillämpar hårdare regler mot passagerarna än vad som avtalats mellan flygbolagen (i mitt exempel Norwegian) och passagerarna?
Vad gäller just dokumentationskrav har jag själv felaktligen blivit nekad ombordstigning p.g.a. handlingpersonals inkompetens kring reglerna, då förvisso i lite mer udda fall.
Flyger ibland Belavia, Pegasus och UIA och kan mellanlanda på MSQ, SAW och KBP med bara nationellt ID då destinationslandet godtar det för inresa (Georgien/Moldavien/KKTC). Detta har Belavias "visa control"-avdelning samt Pegasus och UIAs kontaktcenter bekräftat på mail att de förstår.
DNATA på GVA (för Belavia), SGH på OSL (för Pegasus) och Aviator på HEL (för UIA) begrep det dock
inte, och Aviator på HEL nekade mig att flyga HEL-KBP-TBS. Då UIA skickade dem ett telexmeddelande om deras misstag fick jag gratis ombokning, matkuponger, en hotellnatt och EURO400 EC261-kompensation (UIA betalade mig men drev sen in det från Aviator)
Efter det förstod jag att det vore klokt att stämma av med DNATA på GVA och SGH på OSL om de skulle låta mig flyga GVA-MSQ-TBS resp. OSL-SAW-ECN. De visade sig vara lika okunniga, varpå resp. flygbolag skickade dem ett telexmeddelande på förhand, så jag kom på utan problem.