Samlingstråd: Passfrågor, id-frågor etc (reserelaterat)

#925 2014-05-29, 09:25
Alltså, VAR skulle det passet visas upp nånstans?? Jag fattar inte?
#926 2014-05-29, 09:28
Poechali
EU-medborgare som reser inom EU skall kunna uppvisa giltig och godkänd identitetshandling.
Icke EU-medborgare kan det ställas andra krav på beroende på land och var man kommer ifrån kanske.
Man kanske inte vill att diverse icke-EU-människor blir kvar i landet.

Eftersom det egentligen inte finns något annat ID-bevis för hela europa än ett pass så är det det som gäller. Och eftersom man behöver visa ett giltigt ID för det land man sen ska till när man lämnar Tyskland så är det väl rimligt att giltighetstiden inte gått ut.
#927 2014-05-29, 10:22
Ursprungligen postat av Hapoel
Alltså, VAR skulle det passet visas upp nånstans?? Jag fattar inte?


Bland annat brukar alla flygbolag kräva antingen pass eller nationellt ID-kort, och olika boenden (campingplatser, hotell etc) brukar också kräva pass/nationellt id-kort vid incheckning.

Ibland om man tar sig till Tyskland på annat sätt än flyg så kan man råka ut för gränskontroller och då ska man visa passet. Det har jag själv fått göra när jag har åkt tåg från andra länder till Tyskland. Detta förekommer om man åker internationella bussar eller färdas med bil också.
#928 2014-05-31, 04:43
Ursprungligen postat av Spyrran
Bland annat brukar alla flygbolag kräva antingen pass eller nationellt ID-kort, och olika boenden (campingplatser, hotell etc) brukar också kräva pass/nationellt id-kort vid incheckning.

Ibland om man tar sig till Tyskland på annat sätt än flyg så kan man råka ut för gränskontroller och då ska man visa passet. Det har jag själv fått göra när jag har åkt tåg från andra länder till Tyskland. Detta förekommer om man åker internationella bussar eller färdas med bil också.

Enligt SAS (jag har inte hittat någon bekräftelse från myndighet) så ska man, myndighetskrav, identifiera sig om man checkar in bagage och kunna identifiera sig annars. Att man identifierar sig om man har bagage kan vara vettigt, annars kan ju någon som lyckats fixa ett bokningsnummer som tillhör någon utan bagage slänga in en fulväska och sedan lämna flygplatsen. För övrigt gissar jag att ID-kontrollen inom Schengen i praktiken mest handlar om att vid behov kunna förhindra misstänkt vidareförsäljning av billiga biljetter.
#929 2014-05-31, 05:01
Ursprungligen postat av DieTrolle
Mycket riktigt. Men jag har lite svårt att se att det skulle vara svenska gränskontrollens uppgift att just kolla det vid utresa (det fungerar ju för andra EU-medborgare). Det är väl flygbolagets samt destinationslandets uppgift att kontrollera att nödvändiga dokument för inresa är uppfyllda?
Om det nu skulle vara ett problem så varför tillåter man min flickvän (ej svensk) flyga till London med nationellt id-kort från Sverige? Men om jag skulle försöka så blir det tydligen otroliga säkerhetsproblem. Lite svårt att se varför just vi svenskar ska vara så speciella.

Menar du att svensk gränspolis släpper in/ut vissa nationaliteter endast med pass och andra med diverse nationella ID?
Ursprungligen postat av raajtan
Reser inom en vecka till usa och behöver svar på en fråga.

Jag har printat ut visum etc. Men inte hela flygbiljetten utan bara första sidan (då alla andra sidor består av garantier etc.). Jag har fått ett referansnummer på 6 siffror/bokstäver., men är detta det enda jag behöver när jag kommer till flygplatsen på måndag?

Jag har biljetten på ipad, så ska det gå fint vid incheck?

Notera att jag ska mellanlanda i london, så ska checka in allt hela vägen

Visum etc, antar jag avser ESTA (handlar om att slippa visum) och TSA (som ska fundera på alla passagerares farlighet ett tag innan avgång)? UK kräver något liknande, men jag vet inte vad som gäller om du bara mellanlandar utan att passera gränskontroll. Referensnumret är bra att ha med sig under resan, men antagligen kommer ingen vilja titta på det. Gå in på flygbolagets www dagen innan och klicka dig fram till "checka in", ange referens och efternamn, välj sittplats och välj leveranssätt av boardingcard (skriv ut, hämta på flygplats mm).
#930 2014-05-31, 13:37
Ursprungligen postat av Neksnor
Enligt SAS (jag har inte hittat någon bekräftelse från myndighet) så ska man, myndighetskrav, identifiera sig om man checkar in bagage och kunna identifiera sig annars. Att man identifierar sig om man har bagage kan vara vettigt, annars kan ju någon som lyckats fixa ett bokningsnummer som tillhör någon utan bagage slänga in en fulväska och sedan lämna flygplatsen. För övrigt gissar jag att ID-kontrollen inom Schengen i praktiken mest handlar om att vid behov kunna förhindra misstänkt vidareförsäljning av billiga biljetter.


Inom Europa (och självklart inom Schengen också så flyger jag oftast med endast handbagage. Man kan behöva visa ID vid andra situationer än endast incheckning av bagage. På flygplatser (både svenska och utländska) är det vanligt att man får visa ID vid säkerhetskontrollen samt vid gaten.

Vid gaten verkar det ofta handlar om att man vill vara säkra på att namnet på biljetten överensstämmer med namnet som står på ID-handlingen. Vid säkerhetskontrollen beror det troligen på att man ska uppvisa ett boardingcard och att namnet där då ska överensstämma med namnet på ID-handlingen.
#931 2014-05-31, 14:49
Ursprungligen postat av Spyrran
Inom Europa (och självklart inom Schengen också så flyger jag oftast med endast handbagage. Man kan behöva visa ID vid andra situationer än endast incheckning av bagage. På flygplatser (både svenska och utländska) är det vanligt att man får visa ID vid säkerhetskontrollen samt vid gaten.

Vid gaten verkar det ofta handlar om att man vill vara säkra på att namnet på biljetten överensstämmer med namnet som står på ID-handlingen. Vid säkerhetskontrollen beror det troligen på att man ska uppvisa ett boardingcard och att namnet där då ska överensstämma med namnet på ID-handlingen.

Det jag skrev handlade om ett flygbolags regler, alltid ID-koll om incheckat bagage, eventuell ID-koll för övriga.
Visst ska man kunna identifiera sig, men eftersom vem som helst får köpa flygbiljetter (i Sverige) så är det ingen större mening att kontrollera ID vid säkerhetskontrollen, har du biljett och är säker så spelar ditt namn inte så stor roll.
Samma sak vid gaten, det är av intresse att vilka som är ombord vid haveri, enda andra skälet jag kan komma på är vidareförsäljning av biljetter. Har man inget skäl att misstänka att Adam Bertilson har sålt sin biljett till Caesar Davidsson så kan man nog utgå från att det är Adam Bertilsson som går ombord, utan farliga föremål i fickorna.
#932 2014-05-31, 15:31
Zapko
Ursprungligen postat av Neksnor
Det jag skrev handlade om ett flygbolags regler, alltid ID-koll om incheckat bagage, eventuell ID-koll för övriga.
Visst ska man kunna identifiera sig, men eftersom vem som helst får köpa flygbiljetter (i Sverige) så är det ingen större mening att kontrollera ID vid säkerhetskontrollen, har du biljett och är säker så spelar ditt namn inte så stor roll.
Samma sak vid gaten, det är av intresse att vilka som är ombord vid haveri, enda andra skälet jag kan komma på är vidareförsäljning av biljetter. Har man inget skäl att misstänka att Adam Bertilson har sålt sin biljett till Caesar Davidsson så kan man nog utgå från att det är Adam Bertilsson som går ombord, utan farliga föremål i fickorna.


Men det som gäller för ett enda flygbolag gäller inte för samtliga flygbolag eller på alla flygplatser. Det är till exempel inte flygbolagens anställda som sköter säkerhetskontrollen, butikerna och matställena, städningen och en del annat. Flygbolagen kan visserligen ha incheckningsdiskar och liknande på flygplatserna, och där gäller självklart flygbolagens regler. Men somliga saker gäller alla resenärer oavsett flygbolag. Bland annat vätskeregler, vad som är förbjudet i handbagaget och att det sker passkontroller om man reser till ett land utanför Schengen.

Om då flygplatserna har som rutin att alltid kontrollera ID-handlingar vid säkerhetskontroller samt vid gater så är det oberoende av flygbolagen och deras regler vid incheckning av bagage. Man behöver inte ens misstänka vidareförsäljning av biljetter.
#933 2014-05-31, 16:15
Ursprungligen postat av Zapko
Men det som gäller för ett enda flygbolag gäller inte för samtliga flygbolag eller på alla flygplatser. Det är till exempel inte flygbolagens anställda som sköter säkerhetskontrollen, butikerna och matställena, städningen och en del annat. Flygbolagen kan visserligen ha incheckningsdiskar och liknande på flygplatserna, och där gäller självklart flygbolagens regler. Men somliga saker gäller alla resenärer oavsett flygbolag. Bland annat vätskeregler, vad som är förbjudet i handbagaget och att det sker passkontroller om man reser till ett land utanför Schengen.

Om då flygplatserna har som rutin att alltid kontrollera ID-handlingar vid säkerhetskontroller samt vid gater så är det oberoende av flygbolagen och deras regler vid incheckning av bagage. Man behöver inte ens misstänka vidareförsäljning av biljetter.

Självklart. Men för att det ska vara någon säkerhetsfunktion i det så krävs antagligen att alla ID kollas mot någon databas med personer som inte får flyga av någon anledning. Sådan kontroll görs, vad jag vet, bara av USA (även UK kräver att passet registreras innan resa, oavsett färdmedel).

Fundera lite på saken, vilken nytta fyller egentligen en jämförelse mellan namn på ID-handling och namn på biljetten vid en flygning Stockholm - Luleå?

Spoiler:
Mina förslag: minska svartabörshandel med biljett och veta vilka som dör vid eventuell krasch.
#934 2014-06-01, 14:01
raajtan
Ursprungligen postat av Neksnor
Menar du att svensk gränspolis släpper in/ut vissa nationaliteter endast med pass och andra med diverse nationella ID?

Visum etc, antar jag avser ESTA (handlar om att slippa visum) och TSA (som ska fundera på alla passagerares farlighet ett tag innan avgång)? UK kräver något liknande, men jag vet inte vad som gäller om du bara mellanlandar utan att passera gränskontroll. Referensnumret är bra att ha med sig under resan, men antagligen kommer ingen vilja titta på det. Gå in på flygbolagets www dagen innan och klicka dig fram till "checka in", ange referens och efternamn, välj sittplats och välj leveranssätt av boardingcard (skriv ut, hämta på flygplats mm).


Dont't worry , jag fixade ut hotellbooking, flygbiljetter (har faktiskt redan checkat in nu) i morse :-) så detta ska gå efter plan. Det var dock jävligt sugit att folk hade betalat extra för att få checka in in förkant på den långa sträckiningen, jag ska resa, så att det knappt fanns några bra platser att välja mellan på flyget. Som tur var, så fanns det faktiskt några fönsterplatser kvar (ett must för mig).
#935 2014-06-15, 22:14
Organics
Tja Flashback! Tänkte resa till Slovenien nästa vecka. Mitt pass går ut den 27:e juni. Kommer det va något problem om jag åker innan den 20:e? Väl I slovenien kan jag fixa slovenskt pass så tillbaka är inga problem! Är tacksam för alla svar

Edit: ska förmodligen flyga eller ta buss!
#936 2014-06-19, 17:07
Mimmianka
Åkte till London förra veckan. Nu har mitt pass försvunnit, har dock nationellt id-kort. Går det att åka hem från UK till Sverige med det? Något tips på vad man ska säga? Någon som har gjort det? Lite kris här!