Hitta diskussioner med liknande innehåll

Hur mycket pengar/samlade frågor om Thailand

#49 2013-02-16, 09:53
möbelklister
Ursprungligen postat av AlexxxZ
När vi ändå är inne på detta så lär ju elräkningen ha varit rätt hög om man som utlänning bodde i Uttaradit 1960 då Thailands värmerekord sattes, 44,5 grader, och det är den högsta officiella siffran fram till iaf. 2008 när tmd sist verkade uppdatera varmastlistan.


Jag var i Peshawar när de hade en värmebölja. Då var det 48.5 C. Satt framför en stor fläkt hela dagen. Vi hade inte AC men fläkten var säkert på minst 250 W. Stor som en flygplanspropeller (nästan).
#50 2013-02-16, 10:54
AlexxxZ
Ursprungligen postat av Josasp
Ni hyr inte motorbike då?

Bor i Pattis och kan inte tänka mig leva utan moppen
Fick låna en i 4 mån sen var man helsåld

Nästa gång jag åker hit så funderar jag köpa en beggad, får ju riktigt fina saker runt 30 000b

Hyr nu för 3 000b/mån vilket jag tycker är lite dyrt.


Jag hyr inte moppe, jag vet inte riktigt var man skulle göra det, och om jag skulle vilja det här i Bangkok. Jag har haft några små funderingar på att köpa moppe, men det har inte blivit hittills..

I Pattaya brukar jag dock alltid hyra moppe.

Jag åker från mitt arbete till BTS stationen för 10 Thb, och sen skytrain för runt 20 Thb, sen moppe eller MRT för 15-20 Thb när jag ska till något av kontoren. På kvällen brukar jag gå från kontoret till BTS och sen åka med BTS och avsluta med en moppetaxiresa. Det går alltså runt 80-100 Thb per dag i transportkostnader.. Skulle jag bestämma mig för att köpa en moppe skulle det förmodligen bli en Honda PCX 150 med vilken man kan åka lite längre sträckor också.
#51 2013-02-16, 13:15
Josasp
Ursprungligen postat av möbelklister
Själv har jag cykel, men principen är ju densamma. Man har eget fordon och frihet att ta sig runt i stan. Hade jag inte cykel skulle jag definitivt köpa en begagnad moppe/motorcykel. Cykeln har fördelar som att man i princip slipper polisen och får lite motion på köpet. Och kostnaden per kilometer är ju låg också.

Moppe och/eller cykel är ofta de snabbaste sätten att ta sig runt i städer med tät trafik.


Jag hade planer på att köpa cykel med, men insåg snabbt att det skulle vara betydligt farligare i trafiken än en moppe. I alla fall i Pattis, cyklar man så blir man omkörd av alla. Men med moppe följer man ju trafiken.

Ursprungligen postat av AlexxxZ
Jag hyr inte moppe, jag vet inte riktigt var man skulle göra det, och om jag skulle vilja det här i Bangkok. Jag har haft några små funderingar på att köpa moppe, men det har inte blivit hittills..

I Pattaya brukar jag dock alltid hyra moppe.

Jag åker från mitt arbete till BTS stationen för 10 Thb, och sen skytrain för runt 20 Thb, sen moppe eller MRT för 15-20 Thb när jag ska till något av kontoren. På kvällen brukar jag gå från kontoret till BTS och sen åka med BTS och avsluta med en moppetaxiresa. Det går alltså runt 80-100 Thb per dag i transportkostnader.. Skulle jag bestämma mig för att köpa en moppe skulle det förmodligen bli en Honda PCX 150 med vilken man kan åka lite längre sträckor också.


Hyra moppe kostar ju 100b/dag så jag tycker jag tjänar på det.
Man får ju friheten osv, det är ju ganska kul dessutom

Moppetaxi osv blir dyrare ganska snabbt.

PCX är ju ganska dyra runt 70 000b, jag funderar på beggad CBR 150 brukar vara i fint skick och kosta runt 30 000b.
#52 2013-02-16, 13:21
möbelklister
Ursprungligen postat av Josasp
Jag hade planer på att köpa cykel med, men insåg snabbt att det skulle vara betydligt farligare i trafiken än en moppe. I alla fall i Pattis, cyklar man så blir man omkörd av alla. Men med moppe följer man ju trafiken.


Jag förstår hur du menar, men jag vet inte om det verkligen är farligare i praktiken. Man ser enormt många skadade på grund av motorcykelolyckor. Hastigheten gör stor skillnad. Själv cyklar jag ganska fort så det underlättar ju när det gäller filbyte, etc. Jag följer trafikrytmen helt enkelt (med undantag för snabbare trafik och landsväg såklart). Under rusningstrafik tar man sig fram snabbare på cykel.
#53 2013-02-17, 09:28
Josasp
Ursprungligen postat av möbelklister
Jag förstår hur du menar, men jag vet inte om det verkligen är farligare i praktiken. Man ser enormt många skadade på grund av motorcykelolyckor. Hastigheten gör stor skillnad. Själv cyklar jag ganska fort så det underlättar ju när det gäller filbyte, etc. Jag följer trafikrytmen helt enkelt (med undantag för snabbare trafik och landsväg såklart). Under rusningstrafik tar man sig fram snabbare på cykel.


Personligen tror jag att de flesta olyckor där folk ramlar osv med moppen är dålig koll.
Hög hastighet och gupp/skada i vägen.

Har faktiskt bara sett tjejer som ramlat med moppen i trafiken, ofta med typ sjuttioelva kassar och handväskor. Knappast smart att hänga allt på styret och bränna iväg på Sukhuvmvit pratandes i mobilen.

Inte för att vara "sexistisk" men det är många tjejer på moppar som verkar ha noll koll, när jag knappast sett någon thai-man som flamsat runt på moppen. Med undantag någon svettig öl-turist.