Hitta diskussioner med liknande innehåll

Åka med godståg till Tyskland

#13 2013-02-17, 10:45
2BUCKS
Verkligen ingen på hela flashback som gjort/hört någon göra detta?
#14 2013-02-22, 13:26
n0va
Nej, för jag tror dem allra flesta föredrar att spendera några hundralappar för att faktiskt få sitta i tåget när det åker.
#15 2013-02-22, 13:31
Enoch.Thulin
Jag tycker det låter som ett kul äventyr. Men kanske skulle TS prova lite kortare sträckor inom landet först, för att utvärdera sin idé.
#16 2013-02-27, 19:36
2BUCKS
Ursprungligen postat av n0va
Nej, för jag tror dem allra flesta föredrar att spendera några hundralappar för att faktiskt få sitta i tåget när det åker.


1000 kr+ Det är Sverige - Berlin vi snackar om inte Uppsala - Stockholm.
#17 2013-02-28, 00:20
Ursprungligen postat av 2BUCKS
1000 kr+ Det är Sverige - Berlin vi snackar om inte Uppsala - Stockholm.


Skojar du? 1000 kr+ kanske om man inte bor i Skåne, utan bor betydligt norrut. Man kan åka nattåget från Malmö. Väljer man "Snålis" så kostar det från 399 kr. Lägg till 100 kr om du åker från Småland, 200 SEK från Östergötland och 300 SEK från Stockholm. Det handlar då om enkel resa.Enligt Berlin Express hemsida. Annars kan man ordna resa till Malmö på egen hand.

Annars kan man få betala 39 euro för Köpenhamn - Berlin, och 29 euro för Köpenhamn - Hamburg Sedan tillkommer kostnaden till Köpenhamn. Brukar handla om dagståg då, och inte nattåg.

Men det är möjligt att åka till Tyskland tur/retur för mindre än 1000 kr om man åker tåg och betalar för sig. Man betalar mindre än så om det bara är en enkel resa.
#18 2013-02-28, 00:26
yberturk
Man gör knappast detta för att spara pengar eller som alternativ till flyg eller vanligt passagertåg, utan mer som en ball grej antar jag.
#19 2013-02-28, 00:38
1980s
Ursprungligen postat av 2BUCKS
Verkligen ingen på hela flashback som gjort/hört någon göra detta?


Jag och min polare var sugna på det (typ tio år sen), men valde att lifta istället. Lifta kan jag bara rekommendera: spännande, oförutsägbart och du kommer träffar en massa sköna och vänliga människor.

Men, jag minns att vi tänkte typ såhär om att åka godståg:
Varma kläder
Vindtäta kläder
Öronproppar

Jag tror också det kan ta ganska lång tid + risk att du hamnar på nån rangerbandgård ute i skogen. Men det lär bli en jävligt annorlunda resa.
#20 2013-02-28, 13:36
2BUCKS
Ursprungligen postat av yberturk
Man gör knappast detta för att spara pengar eller som alternativ till flyg eller vanligt passagertåg, utan mer som en ball grej antar jag.


Jaså
#21 2013-03-05, 15:47
Crimson Sky
De vagnar vi hanterar på min arbetsplats är inte låsta, så det går bra att öppna och hoppa in. Dock går de inte att stänga inifrån, vilket jag antar blir problem? Om någon stänger vagnen utifrån kan man alltså inte heller öppna den inifrån.....Sedan undrar jag lite hur man ska få reda på vart vagnen ska? Dessutom hamnar nog inte godsvagnar på Berlin hauptbahnhof utan någon bangård på ett industriområde.
#22 2013-03-06, 09:50
sremla
Vet inte om godsvagnar och Tyskland är en så lyckad kombination...
#23 2013-03-06, 13:27
Luftfrikadelle
Ursprungligen postat av sremla
Vet inte om godsvagnar och Tyskland är en så lyckad kombination...


Hahahahahah :

Ont: Tror det går väktare eller dylikt som kollar om alla tåg är låsta och utan fripassagerare.

Jag kan hänga med dig om du vill
#24 2013-03-06, 14:55
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Sedan undrar jag lite hur man ska få reda på vart vagnen ska? Dessutom hamnar nog inte godsvagnar på Berlin hauptbahnhof utan någon bangård på ett industriområde.


Jag undrar lite samma sak, samtidigt som man vet när man ska av. Säg att man lyckas få reda på att godståget ska till Munchen. Tåget åker via Malmö, Köpenhamn, Hamburg, Hannover, Dusseldorf, Köln, Bonn och Stuttgart innan det når slutdestinationen Munchen. Om man då ska av i Köln, hur vet man när man ska av?

Nu var det bara en teoretisk rutt. Godstågen får väl inte plats på tågfärjan Trelleborg - Sassnitz, och jag tror det bara är passargerartåg som tar den färjan. Sedan kan jag tänka mig att godstågen oftast enbart passerar städer utan att stanna. Även om det kan ha flera stopp längs vägen. Men jag undrar fortfarande hur man vet vart tåget ska av, och hur man vet var man ska av ifall man inte ska till slutdestinationen. Eller om tåget har flera stopp längs vägen, så kanske det stannar och man tror man är framme vid slutdestinationen?