Hitta diskussioner med liknande innehåll

På moped genom sommarsverige; från absoluta söder till absoluta norr.

#1 2013-03-07, 14:48
Ibis
Jag fick av någon anledning, när jag såg musikvideon till Lana Del Reys musikvideo till Born to Die, tanken att ta mig på moped genom sverige någon sommar framöver.

Bara jag, mopeden, en kamera och ett anteckningsblock. Samt såklart ombyte, regnkläder och ett tält, allt sådan nödvändigt.

Jag skapar nu den här tråden för att få höra andras tankar och åsikter om det hela, samt för att kunna få vädra ut mina egna funderingar om det hela. Mest kanske om varför jag vill göra detta.

Jag är själv inte helt klar över just varför men jag går i en del tankar om att jag vill lära känna mig själv bättre. Att resa ensam verkar vara ett bra sätt för det. Samt att få skala ner tillvaron till det endast absolut nödvändiga (nåja) för ett tag känns väldigt lockande. Att få bryta upp i vardagen och ge sig iväg på något annat drar i mig något så oerhört ibland.

Jag tänker då, iaf nu, isåfall dedikera en hel sommar till detta. Juni till augusti och hur jag löser detta med jobb och annat får jag isåfall se framöver. Men jag vill ha tid på mig. Jag skall inte ha bråttom i det hela. Vill jag stanna till ett par dagar på en plats så skall jag kunna det. Jag vill också hålla mig ifrån alla större vägar och samhällen, för att istället leta mig fram på mindre vägar. Se vad som finns där ute.

Hur lång tid tror ni det skulle ta att ta sig från södra sverige till norra på en moped? Vad för saker bör jag se till att få med mig; vad för saker bör jag förbereda mig på?
#2 2013-03-07, 14:57
cdxz11
Vad är de för moped du kommer åka på? kan ju skilja en del på hur lång tid det tar beroende på om du ska åka på en 25/30 moppe jmf med eu moped.

låter iaf som ett kul projekt, lite saker som kan va bra o ha med dig kan ju t.ex tänkas vara extra tändstift, lite verktyg ifall ngt skulle behöva fixas/dras åt på mopeden, en bensindunk kan va bra o ha utifall att de är långt mellan bensinstationerna i områden där du kmr åka genom (typ i norrland?)

Sedan kmr det ju bli en rätt lång resa (fågelvägen rakt upp genom sverige är väl strax över 150 mil?), så mopeden kanske kmr behöva servning någonstans under resans gång, kan vara en bra ide o planera inför det.
#3 2013-03-07, 15:37
urverksapelsin
Låter jättekul. Skulle gärna göra det själv. Cyklade genom Skåne en sommar. Fruktansvärda skavsår. Samt glömde extraslang. Det var ett misstag. Såg Gudrun Schyman på Kiviks marknad dock.

Rekommenderar att du tar kustvägen Norrland; att åka genom inre Sverige är bara träd, träd, träd. Man smäller av av tråkighet.
#4 2013-03-07, 16:29
Ibis
Ursprungligen postat av cdxz11
Vad är de för moped du kommer åka på? kan ju skilja en del på hur lång tid det tar beroende på om du ska åka på en 25/30 moppe jmf med eu moped.

låter iaf som ett kul projekt, lite saker som kan va bra o ha med dig kan ju t.ex tänkas vara extra tändstift, lite verktyg ifall ngt skulle behöva fixas/dras åt på mopeden, en bensindunk kan va bra o ha utifall att de är långt mellan bensinstationerna i områden där du kmr åka genom (typ i norrland?)

Sedan kmr det ju bli en rätt lång resa (fågelvägen rakt upp genom sverige är väl strax över 150 mil?), så mopeden kanske kmr behöva servning någonstans under resans gång, kan vara en bra ide o planera inför det.


Typ av moped vet jag inte ännu, dels för att jag har en hel del kunskapsluckor på ämnet. Jag var den som satt inne med böcker i den åldern, något jag lite ångrar i efterhand Jag vet dock att jag inte är intresserad av en vespa/EU-moppe av modernare slag.
I min tanke är det något åt det här hållet jag tänkt: http://www.blocket.se/vasternorrland/Moped_Yamaha_FS1__82_45688915.htm?c...

Tack för svaret! Bra sagt, verktyg, enklare reservdelar och dunk blir absolut ett måste. Ang. service så skall jag se till att lära mig att göra enklare saker själv, det blir en del av min resa, hur jag får utveckla mig själv.

Vad tror du vi talar om för tid om det blir en dylik moppe?

Ursprungligen postat av urverksapelsin
Låter jättekul. Skulle gärna göra det själv. Cyklade genom Skåne en sommar. Fruktansvärda skavsår. Samt glömde extraslang. Det var ett misstag. Såg Gudrun Schyman på Kiviks marknad dock.

Rekommenderar att du tar kustvägen Norrland; att åka genom inre Sverige är bara träd, träd, träd. Man smäller av av tråkighet.


Haha, gillar din beskrivning av din cykeltur, hur synen av Gudrun ändå gjorde allt värt det, skavsår och allt.

Bra tips, höga kusten och däromkring skall vara riktigt fint av vad jag hört.
#5 2013-03-08, 16:14
cdxz11
Ursprungligen postat av Ibis
Typ av moped vet jag inte ännu, dels för att jag har en hel del kunskapsluckor på ämnet. Jag var den som satt inne med böcker i den åldern, något jag lite ångrar i efterhand Jag vet dock att jag inte är intresserad av en vespa/EU-moppe av modernare slag.
I min tanke är det något åt det här hållet jag tänkt: http://www.blocket.se/vasternorrland/Moped_Yamaha_FS1__82_45688915.htm?c...

Tack för svaret! Bra sagt, verktyg, enklare reservdelar och dunk blir absolut ett måste. Ang. service så skall jag se till att lära mig att göra enklare saker själv, det blir en del av min resa, hur jag får utveckla mig själv.

Vad tror du vi talar om för tid om det blir en dylik moppe?



Har egentligen ingen aning om hur lång tid det kan ta med sådan moped, vet inte riktigt hur lång sträcka det blir o köra om du nu ska hålla dig till småvägar, du kan ju sätta dig och försöka mäta ut sträckan via ex eniro, de har en funktion där du kan mäta på kartor, sedan får du ta reda på hur fort moppen du kmr köra går och räkna på hur mkt tid de kmr ta dig (hade jag vart du hade jag strypt av den så du får lite ork i uppförsbackarna =) )

Om du kmr köra fs1 eller liknande tvåtaktsmoppe bör du klara dig utan att göra någon större service längst vägen, tänkte ifall du skulle köra 4-takts kinesmoppe skulle du behöva byta oljan samt ställa ventilerna efter 300 mil, se till o sätta på en ny kedja fräsh kolv samt byta växellådsoljan innan du ger dig av så bör du klara dig fint (är de en moppe som rullat längre sträcka kan även kopplingsbyte vara vettigt). En ny tändspole kan även vara en bra investering.
#6 2013-03-09, 19:58
systemreset
Hela planen raserar för dig så fort du väljer att skaffa en gammal sketen Yamaha FS1 för att köra genom HELA Sverige, dålig plan även om det bara gäller 50 mil.
Skaffa något som är lite nyare, crossmoped eller vespa av bättre slag.
Fördelen med vespa är att du får oftast mer komfort, och möjligheter att ta med packning utan att behöva förvara ALLT i en ryggsäck som kommer krossa din rygg vid resans slut.

Jag har erfarenhet av att åka längre sträckor på moped, dock bara morgon-kväll turer, inte någon camping med andra ord. Ska man göra såna här äventyr ska man ha allt planerat i minsta detalj, och den största detaljen är ju ditt val av fordon, väljer du fel så kommer resan bli allt annat än du tänkt dig.
#7 2013-03-11, 15:46
Låter som en härlig idé.

Det ska nog gå bra att resa med en Yamaha FS1 bara den är i gott skick.

Här är annars en gammal Yamaha DT som jag tycker ser riktigt bra och bekväm ut;
http://www.blocket.se/blekinge/Snygg_och_frach_Yamaha_dt_44952058.htm?ca...
#8 2013-03-11, 18:21
systemreset
Kan tillägga här en länk till en man som åkte genom Europa på moped, mycket trevlig och utförlig läsning med fina bilder:
http://www.minhusvagn.com/2012/06/pa-mopedsemester-i-europa.html
#9 2013-03-12, 09:45
Ibis
Ursprungligen postat av systemreset
Hela planen raserar för dig så fort du väljer att skaffa en gammal sketen Yamaha FS1 för att köra genom HELA Sverige, dålig plan även om det bara gäller 50 mil.
Skaffa något som är lite nyare, crossmoped eller vespa av bättre slag.
Fördelen med vespa är att du får oftast mer komfort, och möjligheter att ta med packning utan att behöva förvara ALLT i en ryggsäck som kommer krossa din rygg vid resans slut.

Jag har erfarenhet av att åka längre sträckor på moped, dock bara morgon-kväll turer, inte någon camping med andra ord. Ska man göra såna här äventyr ska man ha allt planerat i minsta detalj, och den största detaljen är ju ditt val av fordon, väljer du fel så kommer resan bli allt annat än du tänkt dig.

Jag tackar för feedbacken. Har riktigt dålig koll på mopeder och de saker omkring så såna här råd är guld värda. Vad tror du om en DT såsom killen nedan dig länkade, vore det mer lämpligt? Skall också hålla utkik efter en vespa men jag vill inbilla mig att de kanske inte är fullt så terräng-gående om jag skulle få för mig att verkligen leta mig fram på småvägar (läs skogsvägar utan biltrafik), där borde la något liknande DTn vara lämpligare?

Det där med vettig plats med bagaget kan nog dock väga tyngre.

Ursprungligen postat av systemreset
Kan tillägga här en länk till en man som åkte genom Europa på moped, mycket trevlig och utförlig läsning med fina bilder:
http://www.minhusvagn.com/2012/06/pa-mopedsemester-i-europa.html

Tack även för denna, sätter mig och läser igenom direkt.

Ursprungligen postat av ManWithMystery
Låter som en härlig idé.

Det ska nog gå bra att resa med en Yamaha FS1 bara den är i gott skick.

Här är annars en gammal Yamaha DT som jag tycker ser riktigt bra och bekväm ut;
http://www.blocket.se/blekinge/Snygg_och_frach_Yamaha_dt_44952058.htm?ca...

Tack för svaret. Ja, en sådan ser rätt go ut.
#10 2013-03-12, 12:26
cdxz11
jag hade nog föredragit en dt framför fs1, dock hade ju en moped av vespa-typ vart överlägsen då du dels har utrymme under sadeln men även kan ha ngt mellan benen framtill, samt fixa packbox/pakethållare bak där du kan ha ytterligare saker, på vissa mopeder som ex honda zoomer kan man även spänna på saker framför styret.

det som snarast är viktigt när man ska ut på längre resa med moped är att packa smart så det lilla utrymme för packning man har används väl.
#11 2013-03-13, 22:18
KlikkeN
Antar att du har kört moppe tidigare. Moped är kallt, tråkigt, opraktiskt då man inte får köra på motorväg osv. Men det är en kul idé, jag skulle ändå rekommendera att bila
#12 2013-03-23, 11:48
SleazyRaz
Hur mycket pengar har du att lägga på moped? Hade jag åkt genom hela Sverige på moped, hade jag köpt en crescent 1189 flakmoped med sachsmotor på, för att sedan sätta på 60cc cylinder och någon bra förgasare som passar till cyllen, kanske inte någon jättebra "sittkomfort", men med en bra sadel borde det funka. Du slipper ha saker på ryggen osv. Problemet är väl det är med skogsvägar, då skulle du ha en Yamaha DT50MX med 60cc kit på.

Är inte alls duktig inom området, men något av mina 2 alternativ tror jag skulle funka.