Hitta diskussioner med liknande innehåll

Flygbolaget Aerosvit

#73 2011-10-07, 12:44
Osakasun
Hur är säkerheten?
#74 2011-10-10, 17:52
Ekkepekke
Har jobbat i Kiev i ett år och har efter detta flugit flera gånger dit med Aerosvit, senast igår faktiskt.
I mina ögon är Aerosvit ett bra bolag som dessutom konstant bara blir bättre och bättre. Under tiden jag jobbade i Kiev, för 3-4 år sedan, så minns jag att jag en gång råkade ut för en riktigt seg försening och allmänt otrevlig personal på deras kontor på Arlanda men efter det har allt gått riktigt smidiggt och smärtfritt varje gång och jag har verkligen inget att anmärka på. Vad gäller personal och service så är det mycket riktigt så att personalen utbildas här i Sverige och pratar bra engelska, man brukar få en macka och dryck ombord vilket är mer än vad man får på exempelvis SAS nuförtiden.

Planen är Boeing 737:or, inte de allra senaste men absolut inte några gamla kärror, de ser fräscha och fina ut. Dessutom har man ett partnerskap med Dniproavia och Donbassaero där man ibland använder deras nya fräscha Embraer 145, små plan med plats för ca 50 pers men å andra sidan snabba och fina.
På långrutterna kör man Boeing 767, jag har själv aldrig åkt till exempelvis Thailand med Aerosvit men jag känner många som har gjort det och hittills har jag bara hört bra omdöme.

Vad gäller säkerheten så är den enda incidenten som jag vet om den där i Grekland för 7 år sedan, jag har iaf aldrig upplevt någon som helst säkerhetsrisk när jag har flugit med Aerosvit.

Vad gäller flygplatsen Borispol i Kiev så finns det helt klart roligare flygplatser. De har förvisso öppnat nya terminal F som är helt ok men Aerosvit har fortfarande sin bas på gamla terminal B. Detta kommer dock att ändras i början av 2012 då nya terminal D blir klar, den ser för övrigt ut att bli riktigt fräsch!

Oj, nu låter det som att jag är värsta reklamagenten för Aerosvit
Det jag har skrivit nu är dock bara mina egna tankar då jag har flugit mycket med dem, jag gillar att flyga med dem och kan absolut rekommendera dem.
#75 2011-11-15, 23:05
Samyang
Åkte till Thailand via Ukraina (Boryspil) med Aerosvit. På ditvägen fastnade jag eftersom Aerosvit's plan från Bpryspil var inställt. Informationsdisken var oförståendes över att jag ej vetat om att flyget skulle ställas in. Fick hjälp av dem att hitta mitt bagage. Det stod på golvet i en tom ankomsthall.. Vem som helst hade kunnat norpa mitt bagage (viiserligen var den hallen tom just då. De eskorterade mig vidare genom en säkerhetskontroll och sedan till en annan typ av informationsdisk. Där tog några nya över "ärendet". De undrade vart jag bodde och jag svarade lite tveksamt att "Ja, jag bor i sverige men måste ju ha någonstans att bo här tills nästa flyg går (hade fått välja på att vänta i Kiev eller åka till Frankfurt och vänta 12 timmar och sedan flyga direkt till Bangkok, vilket lät onödigt struligt). Tjejen bakom disken såg frågande på mig och utbrast "Men du måste ju ha någonstans att bo?!". Märkte atthon trodde jag själv skulle ordna med boende men jag tog mod till mig och sa att "Ja, det får ni faktsikt ordna åt mig". Sagt och gjort så bokade hon ett rum på hotell åt mig. För att vara på säkra sidan så frågade jag henne hur betalning av hotellrummet skulle ske. Hon svarade något i stil med att du får väl ta kvitton och kontakta Aerosvit senare. Det luktade trubbel så jag vägrade. Hon fick springa iväg och jag såg henne prata med ett antal andra kollegor. Tjejen återkom sedan med en bunt sedlar och sa att det skulle täcka mina kostnader. Jag tackade och frågade hur jag kunde ta mig til hotellet. Hon förklarade att det fanns taxi utanför. Eftersom jag inte visste vad hotellet hette eller vart det låg bad jag henne ringa in en taxi som kunde hämta mig precis vid terminalen... Det var rätt struligt, det hela.

Tur att jag stod upp o för mig själv.

Hon förklarade att de inte brukade betala uppehälle för resenärer om flyg ställs in. Jag blev alldeles förstummad. Det var det märkligaste jag hört. Självklart borde flygbolaget stå för mitt uppehälle. Jag sa nåt i den stilen att "Alla andra flygbolag tar hand om sina strandade kunder". "Ok, men inte vi" svarade hon. pfff

Tiden i Ukraina var väl OK i övrigt. Lite tråkigt att strosa runt för sig själv på gatorna och dessutom hade ju detta resulterat i en två nätters kortare semester i Thailand.

På väg hem från Thailand var det åter bökigt i Boryspil. Flyget (Aerosvit) från Kiev till Stockholm var försenat. Först fanns det inte med på skärmarna i transithallen... När den beräknade avgångstiden var nådd (och man undrade vad fan som hänt) kom planets beteckning upp på skärmen. Det skulle då vara försenat ca en timme om jag minns rätt. När den timmen gått och uppdaterades flygets avgångstid igen och nu var det beräknad avgångstid ytterligare två timmar fram. Även den tiden kom att framskjutas ca 3 timmar och väl ombord 6 timmar försenad var man lagom glad.

Väl framme på Arlanda tog jag emot min resväska. Den var uppbruten. Låset och dragkjedjan var förstörd. Nu använder jag den för att förvara sommar och vinter-kläder i när resp säsong är över.

Tycker Aerosvit är undermåligt, alla kategorier. Men, vad ska man tycka om man varit med om detta jag fått vara med om.
#76 2012-05-29, 21:52
delad
Ursprungligen postat av Samyang
.


Jag kan absolut tänka mig att dem hanterade sin kundservice sådär. Jag flög samma rutt dec/jan 10/11 och jag kommer aldrig få för mig att åka med dem igen. ljumen juice att dricka på flyget i små plastkoppar du tar på toaletten hos tandläkare och knappt engelska talade dem!
#77 2013-01-06, 10:09
Celeron
Nytt år ........ och nya problem.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16023939.ab

Borde inte för övrigt ett flygbolag med regelbundet strul av olika slag, ofta ekonomiska, och om de vill bli en seriös aktör, dra ner på ambitionstakten att vara ett slags världsbolag med flyg till New York t.e.x. Att liksom "få stabilitet i det lilla innan man ger sig på det stora".
#78 2013-01-06, 11:15
Mula
NU är det nog bara en tidsfråga innan de måste ta ner skylten för gott.
#79 2013-01-07, 19:58
revodneb
#80 2013-01-07, 23:39
Helsingborgaren17
Det konstiga är att det inte står något på deras hemsida om detta, och att det fortfarande går att boka resor där...
#81 2013-01-08, 07:28
Celeron
Ägaren till Aerosvit tycks ha kursat flygbolag förr. Också intressant att se att erbjudande om hotellrum kommer från flygbolagets håll först och inte efter tjat från resenären, som tycks ha varit standard förr.
Ägaren Igor Kolomoyskij har därmed försatt ytterligare ett flygbolag i konkurs. I fjol gick både Skyways och Cimber Sterling i konkurs, även de ägda av Kolomoyskijs bolag Manswell.
Omkring 60 svenska resenärer är strandsatta i Kiev efter de inställda flygningarna i lördags. I dag ska de möjligen flygas hem, via Tallinn. Aerosvit säger att de ska försöka hjälpa till med hotellboende i mån av tillgänglighet.

Hela artikeln: http://www.travelnews.se/artiklar/nyheter/20130107/aerosvit-i-konkurs
#82 2013-01-08, 21:24
Lotrug
Dom har inte kursat utan sökt om rekonstruktion. vad nu detta innebär för resor som är betalda vet jag inte.
#83 2013-04-07, 17:02
TantTrudelutt
Jag skulle ALDRIG resa med Aerosvit. Skulle ha åkt med dem till BKK i vintras, men i sista stund ställdes flyget in. Försöker få mina pengar tillbaka men tror ni man får det? Svar negativt... Deras hemsida har inte funkat på jag vet inte hur länge...

Aldrig mera skitbolag, det är värt några tusenlappar extra och veta att man kommer fram