Hitta diskussioner med liknande innehåll

Emirates?

#25 2016-03-15, 19:56
kanbas
jag åkte emirates till dubai för 3 mån sen och kan säga att jag är helnöjd då jag satt så långt fram man kan i economiclass, fina stora skärmar samt du kan ladda din mobil, enda negativa var att mina väskar blev förstörda och fick inte bra hjälp med det
#26 2016-03-16, 09:25
mobilenn
Ursprungligen postat av kanbas
fina stora skärmar samt du kan ladda din mobil

Kan man ladda sin laptop också? Dvs, är det vanliga strömuttag eller bara USB?
#27 2016-03-16, 09:42
kanbas
vad jag minns så fanns det ett usb samt ett el uttag
#28 2016-03-16, 13:59
kanbas
#29 2016-04-24, 12:11
laxen69
Filtrerade i flightradar24 på A380.

http://www.ladda-upp.se/bilder/odzwlepolotgvy/

Verkar som om de flesta av världens största passagerarflygplan A380 ägs av Emirates. Så gott som samtliga är påväg till eller från Dubai dessutom.

Vad gör folk i Dubai? Varför vill alla dit? Shoppa bland skyskrapor i 40 grades värme?
Har inte varit där, ännu.
#30 2016-04-24, 13:08
Ursprungligen postat av laxen69
Filtrerade i flightradar24 på A380.

http://www.ladda-upp.se/bilder/odzwlepolotgvy/

Verkar som om de flesta av världens största passagerarflygplan A380 ägs av Emirates. Så gott som samtliga är påväg till eller från Dubai dessutom.

Vad gör folk i Dubai? Varför vill alla dit? Shoppa bland skyskrapor i 40 grades värme?
Har inte varit där, ännu.

Om jag inte minns fel så står Emirates för mer än hälften av alla beställda A380. De verkar för tillfället huvudsakligen köpa två flygplansmodeller, A380 och B777.
Emirates flyger bara till/från Dubai, undantaget vissa flyg till exempelvis Australien som sedan kör vidare till Nya Zeeland.

I Dubai byter folk flyg. Om jag tolkar planerna för Dubais nya flygplats (DWC) rätt så kommer byte av flygplan vara en ganska stor grej där. Ingång (alltså resa från Dubai) och utgång (alltså resor till Dubai) verkar ganska lågprioriterat då de delarna ser ut att hamna avskilda från flygplanen.
http://www.dubaiairports.ae/corporate/media-centre/factsheets-list/detai...
Bildgoogla DWC airport.
#31 2016-04-24, 13:20
laxen69
Ursprungligen postat av Neksnor
Om jag inte minns fel så står Emirates för mer än hälften av alla beställda A380. De verkar för tillfället huvudsakligen köpa två flygplansmodeller, A380 och B777.
Emirates flyger bara till/från Dubai, undantaget vissa flyg till exempelvis Australien som sedan kör vidare till Nya Zeeland.

I Dubai byter folk flyg. Om jag tolkar planerna för Dubais nya flygplats (DWC) rätt så kommer byte av flygplan vara en ganska stor grej där. Ingång (alltså resa från Dubai) och utgång (alltså resor till Dubai) verkar ganska lågprioriterat då de delarna ser ut att hamna avskilda från flygplanen.
http://www.dubaiairports.ae/corporate/media-centre/factsheets-list/detai...
Bildgoogla DWC airport.


Ok, så det är som flygplatsnav de tänker sig det hela.
De har ju en ganska strategisk position mitt mellan europa och asien, även en del flyg till usa över nordpolen verkar det som.
Smart ide! Sheiken som styr det lilla obetydliga ökenlandet är verkligen en businessman.
#32 2016-04-24, 13:30
Ursprungligen postat av laxen69
Ok, så det är som flygplatsnav de tänker sig det hela.
De har ju en ganska strategisk position mitt mellan europa och asien, även en del flyg till usa över nordpolen verkar det som.
Smart ide! Sheiken som styr det lilla obetydliga ökenlandet är verkligen en businessman.

Min tolkning givetvis.

Du kan ju jämföra lite namn på viktiga personer mm.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dnata
https://en.wikipedia.org/wiki/Emirates_(airline)
https://en.wikipedia.org/wiki/Dubai
https://en.wikipedia.org/wiki/Al_Maktoum_International_Airport
Hela det landet verkar vara ett stort familjeföretag.
#33 2016-04-25, 20:20
Ursprungligen postat av Neksnor
Min tolkning givetvis.

Du kan ju jämföra lite namn på viktiga personer mm.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dnata
https://en.wikipedia.org/wiki/Emirates_(airline)
https://en.wikipedia.org/wiki/Dubai
https://en.wikipedia.org/wiki/Al_Maktoum_International_Airport
Hela det landet verkar vara ett stort familjeföretag.

Mer eller mindre.

Kan tilläggas att inga stora företag med mer än X antal anställda, får existera om de inte har minst 1 emirati local per X antal anställda på sin payroll, även om de inte jobbar där. Så även om de företag som inte på pappret tillhör de stora familjerna i landet (inte bara Dubai) så tillhör i princip alla företag någon kopplad till de familjerna (som är typ 10% av befolkningen)..
#34 2017-10-08, 12:08
Emirates utökar på Arlanda 8 december. Det dagliga Dubaiflyget kompletteras med ett extra på fredag, lördag och söndag, alltså totalt 10 flyg per vecka, allt utfört med B777.
De nya flygen blir nattflyg från Stockholm.
https://www.emirates.com/media-centre/emirates-to-introduce-additional-f...
https://www.swedavia.se/arlanda/nyheter/ak-pa-weekend-till-dubai--emirat...
#35 2017-10-24, 16:33
bigleg77
På vilket sätt är 380 Emiratespiloterna dryga??
#36 2017-10-24, 18:28
Sqeptisk
"Ful"bolag på dekis?
Verkar som de västerländska anställda i cabin och cockpit flyr stället i den mån de kan få ny anställning någon annanstans. Ersättningarna har gått ner betydligt i takt med en ökande inflation och levnadskostnader (i lokal valuta), samtidigt som tjänstgöringstiderna ökat betydligt. En klar risk för att trötthet och utmattning hos den flygande personalen kommer (eller kanske till och med har redan) att öka antalet incidenter och "mishaps".

Nåväl, det finns värre "ful"-bolag där nere.....Qatar å Etihad?