Hur kommer det sig att du blir nöjd av ett enda svar? Fick det intrycket av ditt senaste inlägg i alla fall.
Och jag väntar fortfarande på svar på följande fråga: "Har du bott på hotell själv någon gång, så att du kan utgå från dina egna erfarenheter till att börja med?". Om man har egna erfarenheter av att bo på hotell, så är frågan relativt lätt att svara på. Om du aldrig har bott på hotell, vad skulle du själv förvänta dig av ett fyrstjärnigt hotell i Stockholm?
Läser man dessutom på Clarion Hotel Stockholm (på hemsidan) så ser man att det står följande:
"Hotellet karakteriseras av musik, konst och design för att skapa en levande atmosfär. Vår ambition att höja din livskvalitet när du bor hos oss. Här finner du barer fulla av liv, kulinariska upplevelser i restaurangen, konstutställningar och levande musik."
Det skapar ett visst behov av service och att ens förväntningar uppfylls. Vill man alltså få en kulinarisk upplevelse i restaurangen så krävs det inte bara fantastiskt god mat. Många restauranggäster tittar på miljön också, och hur servicen är. Sedan kan en även otrevlig bartender i baren förstöra intrycket rejält. Om hotellet dessutom har en ambition att höja folks livskvalitet när de bor på hotellet, så kan folk bygga upp olika förväntningar och vilja ha bra service.
Sedan kan man även läsa att Clarion Hotel har vunnit följande: "Bästa Hotellkedja i Sverige" 3 år i rad (år 2010-2012). Skulle det påverka dina egna förväntningar på service om du skulle vilja bo på Clarion Hotel Stockholm?
Jag tycker att du ska börja med att utgå från dig själv, istället för att enbart nöja dig med ett kort svar som du verkade bli riktigt nöjd med.
Skulle man fråga mig vad man kan förvänta sig av ett sådant hotell så skulle jag säga:
- Bemannad reception dygnet runt.
- Att man får bra service vid reception, vid besök i restaurangen och baren och mötesplatserna där man kan se konst, lyssna på musik etc. Även bra service om det handlar om en konferens eller något annat.
- Att man kan tillmötesgå folks behov så gott det går. Skulle man till exempel ha någon form av matintolerans eller matallergi, så ska man kunna säga till personalen så att det finns möjlighet att ordna det. Har man till exempel laktosintolerans men vill ha laktosfri mjölk till kaffet, så ska det inte vara helt omöjligt att få det till frukosten (eller när man nu vill ha det). Behöver man checka ut från hotellet tidigt på morgonen men vill äta frukost ändå? Inga problem! Och så vidare, du förstår säkert vad jag menar.
- Sedan det vanliga utbudet på hotellet som man förväntar sig att det finns på ett fyrstjärnigt hotell. Allt från roomservice, vad som finns på hotellrummen och hotellet i övrigt.