vad kan man egentligen förvänta sig på ett hotell

#1 2013-09-19, 19:34
biffenjesus
vilken service kan man egentligen förvänta sig på ett hotell? har nämligen en uppgift om det som ska lämnas in imorgon och skulle behöva lite tips på "serviceförväntningar"
#2 2013-09-19, 19:39
Har du bott på hotell själv någon gång, så att du kan utgå från dina egna erfarenheter till att börja med?

Ska det vara ett random hotell? Jag tror de flesta förväntar sig lite mer av ett hotell som har 5 stjärnor och högre prisklasser än ett hotell som är billigare men som bara har 1 stjärna. Det handlar inte bara om vad som finns på hotellet och vad som erbjuds på rummen, utan man förväntar sig en annan nivå av service på ett hotell med 5 stjärnor än ett hotell med färre stjärnor. Därför undrar jag om man ska utgå från vilket hotell som helst, utan att tänka på antalet stjärnor och annat.
#3 2013-09-19, 19:49
mpee
Problemet med antal sjärnor att alla betygsätter olika. Dom flesta länder har sitt egna system vad som krävs för att få ha x antal sjärnor.
Inget globalt system finns tyvärr.
#4 2013-09-19, 19:51
biffenjesus
Ursprungligen postat av Spyrran
Har du bott på hotell själv någon gång, så att du kan utgå från dina egna erfarenheter till att börja med?

Ska det vara ett random hotell? Jag tror de flesta förväntar sig lite mer av ett hotell som har 5 stjärnor och högre prisklasser än ett hotell som är billigare men som bara har 1 stjärna. Det handlar inte bara om vad som finns på hotellet och vad som erbjuds på rummen, utan man förväntar sig en annan nivå av service på ett hotell med 5 stjärnor än ett hotell med färre stjärnor. Därför undrar jag om man ska utgå från vilket hotell som helst, utan att tänka på antalet stjärnor och annat.



oj det skulle jag ju nämnt, tänk dig ett stort hotell i centrala sthlm
#5 2013-09-19, 19:52
Mextreme
Ursprungligen postat av biffenjesus
vilken service kan man egentligen förvänta sig på ett hotell? har nämligen en uppgift om det som ska lämnas in imorgon och skulle behöva lite tips på "serviceförväntningar"



Oj, det går knappt att svara på. Det är som att svara på vilka prestanda har en bil?
En säng och en dörr som går att låsa är nog vad man kan förvänta sig på en-stjärniga hotell.
Övre gräns finns nästan inte man kan t.ex. få en egen butler, rosenblad i jacuzzin o.s.v.
Jag skulle vilja påstå att förväntningarna korrelerar till status på hotellet och priset.
#6 2013-09-19, 19:55
biffenjesus
det är närmare bestämt clarion hotell i sthlm som är ett fyrstjärnigt hotell
#7 2013-09-19, 19:56
Mextreme
Ursprungligen postat av biffenjesus
oj det skulle jag ju nämnt, tänk dig ett stort hotell i centrala sthlm


Dygnetrunt roomservice, rejäl frukostbuffe, fräscha rum med rejält tv kanalutbud, bar och restaurant. Korrekt bemötande av flerspråkig personal. Wifi.
#8 2013-09-19, 19:57
biffenjesus
Ursprungligen postat av Mextreme
Dygnetrunt roomservice, rejäl frukostbuffe, fräscha rum med rejält tv kanalutbud, bar och restaurant. Korrekt bemötande av flerspråkig personal. Wifi.


det låter bra och basic! thnxxx
#9 2013-09-19, 20:09
Schlampa
Ursprungligen postat av biffenjesus
det låter bra och basic! thnxxx


Du kan ju inte ha googlat för 5 öre. Det finns listor för vad "basic" är på 1-5 stjärniga hotell om du bara lägger manken till. På Wikipedia t.ex - http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassificering_av_hotell
#10 2013-09-19, 20:42
biffenjesus
Ursprungligen postat av Schlampa
Du kan ju inte ha googlat för 5 öre. Det finns listor för vad "basic" är på 1-5 stjärniga hotell om du bara lägger manken till. På Wikipedia t.ex - http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassificering_av_hotell


nu var det ju så att jag ville ha enkla svar och det tycker jag att jag fick om du ursäktar mig
#11 2013-09-19, 21:24
Hur kommer det sig att du blir nöjd av ett enda svar? Fick det intrycket av ditt senaste inlägg i alla fall.

Och jag väntar fortfarande på svar på följande fråga: "Har du bott på hotell själv någon gång, så att du kan utgå från dina egna erfarenheter till att börja med?". Om man har egna erfarenheter av att bo på hotell, så är frågan relativt lätt att svara på. Om du aldrig har bott på hotell, vad skulle du själv förvänta dig av ett fyrstjärnigt hotell i Stockholm?

Läser man dessutom på Clarion Hotel Stockholm (på hemsidan) så ser man att det står följande:

"Hotellet karakteriseras av musik, konst och design för att skapa en levande atmosfär. Vår ambition att höja din livskvalitet när du bor hos oss. Här finner du barer fulla av liv, kulinariska upplevelser i restaurangen, konstutställningar och levande musik."

Det skapar ett visst behov av service och att ens förväntningar uppfylls. Vill man alltså få en kulinarisk upplevelse i restaurangen så krävs det inte bara fantastiskt god mat. Många restauranggäster tittar på miljön också, och hur servicen är. Sedan kan en även otrevlig bartender i baren förstöra intrycket rejält. Om hotellet dessutom har en ambition att höja folks livskvalitet när de bor på hotellet, så kan folk bygga upp olika förväntningar och vilja ha bra service.

Sedan kan man även läsa att Clarion Hotel har vunnit följande: "Bästa Hotellkedja i Sverige" 3 år i rad (år 2010-2012). Skulle det påverka dina egna förväntningar på service om du skulle vilja bo på Clarion Hotel Stockholm?

Jag tycker att du ska börja med att utgå från dig själv, istället för att enbart nöja dig med ett kort svar som du verkade bli riktigt nöjd med.

Skulle man fråga mig vad man kan förvänta sig av ett sådant hotell så skulle jag säga:

- Bemannad reception dygnet runt.
- Att man får bra service vid reception, vid besök i restaurangen och baren och mötesplatserna där man kan se konst, lyssna på musik etc. Även bra service om det handlar om en konferens eller något annat.
- Att man kan tillmötesgå folks behov så gott det går. Skulle man till exempel ha någon form av matintolerans eller matallergi, så ska man kunna säga till personalen så att det finns möjlighet att ordna det. Har man till exempel laktosintolerans men vill ha laktosfri mjölk till kaffet, så ska det inte vara helt omöjligt att få det till frukosten (eller när man nu vill ha det). Behöver man checka ut från hotellet tidigt på morgonen men vill äta frukost ändå? Inga problem! Och så vidare, du förstår säkert vad jag menar.
- Sedan det vanliga utbudet på hotellet som man förväntar sig att det finns på ett fyrstjärnigt hotell. Allt från roomservice, vad som finns på hotellrummen och hotellet i övrigt.
#12 2013-09-20, 10:40
kostymnisse
Det är ju så att ett hotell med fåtal rum som inte har en del saker kan vara helt fenomenalt ändå. Har själv bott på hotell med ytterst fåtal rum men med en service och känsla av lyx medan stora fina hotell känns totalt opersonliga etc.

Stjärnorna är ett mått men det är ju även vad man själv vill ha, jag menar i vissa fall har jag upplevt ett hotell med lugn och ro och endast två i personalen som "femstjärnigt" för att man får en personlig touch medan ett större mer kör standardversionen av "lyx"...