Hitta diskussioner med liknande innehåll

Japan - Samlingstråden

#6373 2018-08-20, 14:16
Ursprungligen postat av Kumabjorn
1) Är du ung och har starka ben kan du promenera från Roppongi till Shibuya.

2) Limousine Bus är nog både billigast och enklast. Har man råd kan man ta Narita Express, byta till Yamanote på Tokyo Station. Kom ihåg att behålla din biljett, den är giltig för byte inom Tokyo.


--------------
Till övriga.

Vet någon vart Pocarisweat tagit vägen?


Tack! Ser nu att det borde vara gångavstånd, och inte ens mer än en halvtimme nästan?

Ang. tvåan så menar du tvärtom, va, om man ska till Narita och inte från? Så Yamanote till Tokyo Station och sen Limousine Bus? Om flyget går får man väl försöka ta en buss därifrån runt sex-tiden, för verkar ta riktigt lång tid att komma till Narita.
#6374 2018-08-20, 14:42
Ursprungligen postat av Nihenna
Nu börjar det närma sig, 2œ vecka kvar

2 frågor;

1) Roppongi Hills är det som gäller om man vill träffa lite andra västerlänningar på kvällskvisten för festande, va? Som jag förstår det stänger tunnelbanan astidigt, så är det värt att ta taxi till där vi bor i Shibuya, eller är det bara bättre att antingen vänta tills de går igen, eller ta in på kapselhotell?

2) Flyget från går den 19:e kl 11.00. Som jag förstår det är Narita den som ligger längst bort från Tokyo. Hur tar man sig smidigast dit från Shibuya?


Jag vet inte hur det gäller med tunnelbanan, men pendeltågslinjerna inom JR körs längre in på natten än vad de privata linjerna gör. Roppongi är extremt överskattat och dyrt. Du kan lika gärna vara i Shinjuku alternativt Shibuya och ändå träffa utlänningar där. Även Shibuya är överskattat. Jag gillar Shinjuku trots Kabukicho.

Jag tog Narita Express från Shibuya så sent som för två veckor sedan. Narita Express har olika färger, som blå, grön etc. Följ skyltarna (vilket är svårt att se om du är utanför spärren). Gå in där Yamanotes gröna linje går. Då blir det lättare att hitta. Från Shibuya går det 1,5h till Narita och det stannar två gånger emellan (Tokyo och Shinagawa).
#6375 2018-08-20, 14:48
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag vet inte hur det gäller med tunnelbanan, men pendeltågslinjerna inom JR körs längre in på natten än vad de privata linjerna gör. Roppongi är extremt överskattat och dyrt. Du kan lika gärna vara i Shinjuku alternativt Shibuya och ändå träffa utlänningar där. Även Shibuya är överskattat. Jag gillar Shinjuku trots Kabukicho.

Jag tog Narita Express från Shibuya så sent som för två veckor sedan. Narita Express har olika färger, som blå, grön etc. Följ skyltarna (vilket är svårt att se om du är utanför spärren). Gå in där Yamanotes gröna linje går. Då blir det lättare att hitta. Från Shibuya går det 1,5h till Narita och det stannar två gånger emellan (Tokyo och Shinagawa).


Perfekt, tack så mycket. Skriver ner instruktionerna så man kommer ihåg.

Jag förstår givetvis att det inte alls är samma utlänningscraze som det var på 70 och 80-talet där man nästan sågs som en rockstjärna om man var där och vit, men var skulle du rekommendera att man gick på kvällarna om syftet är att prata med japaner som är nyfikna på en, och kanske vill träna sin engelska? Blir ju lite tradigt att gå fram till varenda tjomme och fråga "Anata wa eigo o hanashimasu ka?", så tänkte om det finns något ställe som är känt för just internationella kontakter.
#6376 2018-08-20, 16:35
Ursprungligen postat av Nihenna
Perfekt, tack så mycket. Skriver ner instruktionerna så man kommer ihåg.

Jag förstår givetvis att det inte alls är samma utlänningscraze som det var på 70 och 80-talet där man nästan sågs som en rockstjärna om man var där och vit, men var skulle du rekommendera att man gick på kvällarna om syftet är att prata med japaner som är nyfikna på en, och kanske vill träna sin engelska? Blir ju lite tradigt att gå fram till varenda tjomme och fråga "Anata wa eigo o hanashimasu ka?", så tänkte om det finns något ställe som är känt för just internationella kontakter.


Även nu kan man vara lite exotisk. Var inte i de centrala delarna om du är intresserad av att träffa lokalbefolkningen, och vill att de ska komma fram till dig. Annars är dessa internationella språkutbyten som görs reklam om. Jag har varit på en sådan. Där var det halva tiden på engelska och andra halvan på japanska. Det var intressant, men förutsätter kunskaper i japanska, åtminstone grundläggande kunskaper som minimum.
#6377 2018-08-20, 16:39
bjornebarn
Ursprungligen postat av Nihenna
Tack! Ser nu att det borde vara gångavstånd, och inte ens mer än en halvtimme nästan?


I Tokyo är det lätt att bli så van vid pendeltågen att man glömmer bort hur nära olika områden faktiskt ofta ligger. Att gå är möjligt oftare än man tror, men dagtid på sommaren blir det så klart rätt varmt...


Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag vet inte hur det gäller med tunnelbanan, men pendeltågslinjerna inom JR körs längre in på natten än vad de privata linjerna gör.


JR är privat. Mig veterligen finns det inget statligt ägt tågbolag i Japan.
#6378 2018-08-21, 01:54
Kumabjorn
Ursprungligen postat av bjornebarn


JR är privat. Mig veterligen finns det inget statligt ägt tågbolag i Japan.


Har staten sålt ut sitt aktieinnehav? Vill minnas att de höll en rejäl klump av aktierna.
#6379 2018-08-21, 02:03
Kumabjorn
Ursprungligen postat av Nihenna
Tack! Ser nu att det borde vara gångavstånd, och inte ens mer än en halvtimme nästan?

Ang. tvåan så menar du tvärtom, va, om man ska till Narita och inte från? Så Yamanote till Tokyo Station och sen Limousine Bus? Om flyget går får man väl försöka ta en buss därifrån runt sex-tiden, för verkar ta riktigt lång tid att komma till Narita.


Nää, jag menar precis som jag skriver. Har du en slant på fickan så är Narita Express det bekvämaste sättet att ta sig in till Tokyo. Efter Tokyo station försvinner de åt lite olika håll och för en ovan kan det blir ganska rörigt. Därav tipset att byta till Yamanote på Tokyo Station, eftersom biljetten täcker hela Tokyo kostar bytet inget.

Som Björnebarn skrev så är en promenad Roppongi - Shibuya på dagtid under sommaren inget att rekommendera, men i september är det nog ganska lugnt och du hade väl knappast tänkt dig att hänga i Roppongi dagtid? Snarare än värmen skulle jag vilja varna för oljudet. Ha med ett par Bilsom för det är aldrig, inte ens mitt i natten under O-bon, lugnt och stilla på sträckningen.

Om du vill vara lite gaijin exotisk i Tokyo skulle jag nog rekommendera dig att gå ut i Ikebukuro, kanske även hitta ett rum där så du inte behöver ge dig ut på äventyrliga resor nattetid. Ikebukuro har rykte om sig att vara ett tredje rangens nöjesdistrikt i Tokyo eftersom de flesta som roar sig där bor ute i Saitama då tågen servar de områdena. Det innebär att de inte är lika "gaijin bortskämda" som parnassen i Roppongi/Shibuya/Shinjuku. Men de behärskar fortfarande engelska halvskapligt, är lättare att få kontakt med och utbudet, inte minst av love hotels är magnifikt. Helt klart en undervärderad liten pärla i Tokyos nöjesvärld.
#6380 2018-08-21, 05:20
blimp
Ursprungligen postat av bjornebarn
JR är privat. Mig veterligen finns det inget statligt ägt tågbolag i Japan.

Ursprungligen postat av Kumabjorn
Har staten sålt ut sitt aktieinnehav? Vill minnas att de höll en rejäl klump av aktierna.

Det som tidigare hette Japan National Railways (JNR) "privatiserades" och blev sju foretag. Dessa ar helt sjalvstandiga fran varandra aven om det finns vissa samarbeten, vilket det finns bland de historiskt privata operatorerna ocksa. De tre storsta JR - JR East, JR West och JR Central - ar det nog fa som anser vara nagot annat an privata. T.o.m. Europeiska Kommissionen andrade sig for nagra ar sedan. De ovriga JR kan diskuteras.

Extrainfo I: Det finns ocksa en organisation som heter JRTT som kan harledas till JNR.
Extrainfo II: JR Central ar inte speciellt omtyckt av de andra JR. Anledning: de ar ganska rika och arroganta.
#6381 2018-08-21, 07:19
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Nää, jag menar precis som jag skriver. Har du en slant på fickan så är Narita Express det bekvämaste sättet att ta sig in till Tokyo. Efter Tokyo station försvinner de åt lite olika håll och för en ovan kan det blir ganska rörigt. Därav tipset att byta till Yamanote på Tokyo Station, eftersom biljetten täcker hela Tokyo kostar bytet inget.

Som Björnebarn skrev så är en promenad Roppongi - Shibuya på dagtid under sommaren inget att rekommendera, men i september är det nog ganska lugnt och du hade väl knappast tänkt dig att hänga i Roppongi dagtid? Snarare än värmen skulle jag vilja varna för oljudet. Ha med ett par Bilsom för det är aldrig, inte ens mitt i natten under O-bon, lugnt och stilla på sträckningen.

Om du vill vara lite gaijin exotisk i Tokyo skulle jag nog rekommendera dig att gå ut i Ikebukuro, kanske även hitta ett rum där så du inte behöver ge dig ut på äventyrliga resor nattetid. Ikebukuro har rykte om sig att vara ett tredje rangens nöjesdistrikt i Tokyo eftersom de flesta som roar sig där bor ute i Saitama då tågen servar de områdena. Det innebär att de inte är lika "gaijin bortskämda" som parnassen i Roppongi/Shibuya/Shinjuku. Men de behärskar fortfarande engelska halvskapligt, är lättare att få kontakt med och utbudet, inte minst av love hotels är magnifikt. Helt klart en undervärderad liten pärla i Tokyos nöjesvärld.


Ah okej, tack. Blev förvirrad bara när du skrev "in till Tokyo". Tack för tipsen, ska kolla in Ikebukuro, avståndsmässigt verkar det inte särskilt långt bort från Shibuya alls.
#6382 2018-08-21, 07:25
Kumabjorn
Ursprungligen postat av Nihenna
Ah okej, tack. Blev förvirrad bara när du skrev "in till Tokyo". Tack för tipsen, ska kolla in Ikebukuro, avståndsmässigt verkar det inte särskilt långt bort från Shibuya alls.


Det är nog en 20 minuter från Shibuya på Yamanote, så direkt nära skulle jag inte påstå att det är.
#6383 2018-08-21, 07:29
Kumabjorn
Ursprungligen postat av blimp
Det som tidigare hette Japan National Railways (JNR) "privatiserades" och blev sju foretag. Dessa ar helt sjalvstandiga fran varandra aven om det finns vissa samarbeten, vilket det finns bland de historiskt privata operatorerna ocksa. De tre storsta JR - JR East, JR West och JR Central - ar det nog fa som anser vara nagot annat an privata. T.o.m. Europeiska Kommissionen andrade sig for nagra ar sedan. De ovriga JR kan diskuteras.

Extrainfo I: Det finns ocksa en organisation som heter JRTT som kan harledas till JNR.
Extrainfo II: JR Central ar inte speciellt omtyckt av de andra JR. Anledning: de ar ganska rika och arroganta.


Uppdelningen av Kokutetsu känner jag till. Som jag minns det var det endast en mindre andel poster som såldes ut till allmänheten, resten låg kvar i statens pensionsfonder för statsanställda. Men det är självfallet i deras intresse att sprida sina risker, så att de har sålt ut delar av sitt innehav skulle inte förvåna mig. Frågan är hur mycket, och hur mycket de behållt och vem som i realiteten kontrollerar dessa röster. Just nu finns det naturligtvis inga kontroverser, men det är inte svårt att se molnen på himlen i takt med att Maglev närmar sig.
#6384 2018-08-21, 09:06
AnyOnes
Hur användbar är Google translate-appens konversationsverktyg? Alltså där man sätter in engelska (mest pricksäker, förmodar jag) och japanska, sen trycker man in automatisk så att den känner av båda språken och man börjar prata på?

Förstår man inte kommer kunna diskutera kvantfysik, men är den tillräckligt bra för att ta en igenom en restaurangbeställning där servitören inte kan ett ord engelska?

Kommer så klart lära mig grundläggande fraser men ibland vill man ju kunna ha lite bättre prat med folket.