Hitta diskussioner med liknande innehåll

Charles de Gaulle flygplats i Paris, erfarenheter?

#13 2014-09-09, 23:37
Ursprungligen postat av VMiLavemang
Verkar jävligt tajt, även om det är på samma flygplats. Flög med Air France till CDG, från Sverige, för att flyga vidare till västindien från Orly flygplats.

Vi hade 4,5 timmar för transit mellan de olika flygplatserna. Air France var 1 timma sena ut från Sverige, och den förseningen gjorde att incheckningen var stängd när vi kom till Orly. Trots att vi skulle flyga med Air France hela vägen, och att Air France själva var vållande till vår försening, så fick vi stå på oss för att få mat och hotell betalt, så att vi dagen efter kunde fortsätta resan till västindien.

Problemet är att om du har för snålt tilltagen transit-tid, då riskerar du att stå utan ersättning ifall det att du missar din anslutning.

Det här var min upplevelse av Frankrike, någon annan kanske har en annan, men ta med i beräkningarna att det t.o.m. står på Wikipedia att CDG är rörigt.

Trevlig resa och hälsa dom jävla grodätarna från mig


"CDG har rykte om sig att vara en rörig flygplats med tidskrävande förflyttningar mellan de tre terminalerna, där terminal 2 består av 7 "hallar"."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paris-Charles_de_Gaulle-flygplatsen


Fast då antar jag att du bokat två separata biljetter? En Sverige-Paris och en Paris-Västindien?

Ifall allt är bokat på en biljett är det bolagets ansvar att få dig fram, och att lösa kompensation/boende etc vid behov. Sen är det ju fortfarande irriterande när man missar sitt byte, men normalt orsakar det inga större problem.
#14 2014-09-10, 08:57
1.5 timme är tillräckligt. Såvitt jag vet behöver du inte gå genom security igen. Är det rörigt på flygplatsen så stå inte där som ett fån utan fråga någon om hjälp. Bara visa din biljett och fråga var du skall gå.

Postaren ovan beskriver en helt annan situation där han bytte från en flygplats till en annan på motsatt sida av Paris och dessutom var tvungen att checka in på nytt.

Missar du din anslutning sätts du dessutom automatiskt på nästa flyg. Det som kan hända är att om anslutningen missas p.g.a. externa faktorer såsom vädret, och det inte går fler flyg för dagen, så täcker inte nödvändigtvis flygbolaget hotell och mat. Men detta är inget jag skulle oroa mig över. Jag har flugit över 500 gånger och vad jag kan minnas har jag bara en gång blivit nekad hotell vid försening (p.g.a. vädret), just till Västindien faktiskt, men i det fallet kunde jag tala med flygbolaget och fick dem att byta mig till ett annat flyg som avgick samma dag till samma ö men en annan flygplats. Blev dessutom uppgraderad till business class, så allt slutade bra.
#15 2014-09-10, 08:57
Axell
Jag har bytt två gånger på CDG när jag har varit påväg till USA. För mig har det gått smidigt men kommer inte ihåg vilka terminaler som användes. Så är allt bokat på samma biljett så kommer det att lösa sig men försök hinn med den bokade flighten.

Får man fråga vilken flight det är du ska hinna med? Är det en flight till JFK med Air France t.ex. som avgår vid lunch så kommer du förmodligen kunna ta ett motsvarande flyg typ 3h senare om du skulle missa din vanliga. Går flyget senare samt att det är en mer ovanlig destination utan någon mer direktflight samma dag så kan det bli mer problem.
#16 2014-09-10, 13:16
VMiLavemang
Ursprungligen postat av luckylucaz
1.5 timme är tillräckligt. Såvitt jag vet behöver du inte gå genom security igen. Är det rörigt på flygplatsen så stå inte där som ett fån utan fråga någon om hjälp. Bara visa din biljett och fråga var du skall gå.

Postaren ovan beskriver en helt annan situation där han bytte från en flygplats till en annan på motsatt sida av Paris och dessutom var tvungen att checka in på nytt.

Missar du din anslutning sätts du dessutom automatiskt på nästa flyg. Det som kan hända är att om anslutningen missas p.g.a. externa faktorer såsom vädret, och det inte går fler flyg för dagen, så täcker inte nödvändigtvis flygbolaget hotell och mat. Men detta är inget jag skulle oroa mig över. Jag har flugit över 500 gånger och vad jag kan minnas har jag bara en gång blivit nekad hotell vid försening (p.g.a. vädret), just till Västindien faktiskt, men i det fallet kunde jag tala med flygbolaget och fick dem att byta mig till ett annat flyg som avgick samma dag till samma ö men en annan flygplats. Blev dessutom uppgraderad till business class, så allt slutade bra.


USA intensifierar säkerhetskontrollerna för varje år. När jag senast flög till USA (2012) med British Airways, med byte på London/Heathrow, då var det inte mindre än 5 säkerhetskontroller för mig.

Det vore naivt att tro att det skulle vara färre idag eftersom USA har proklamerat att kontrollerna skall utökas p.g.a. av en nu bombtyp.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/usa-skarper-kontroll-pa-flygplatser_37...

Om jag inte missminner mig så gick det ut på, i grova drag, att du inte får ha en oladdad mobiltelefon med dig ombord. Huruvida dessa utökade kontroller har verkställts eller inte, det vet jag inte eftersom jag inte flugit internationellt sen 2012. Snart tar tiden för säkerhetskontrollerna lika lång tid som själva flygresan
#17 2014-09-10, 16:35
Ursprungligen postat av VMiLavemang
USA intensifierar säkerhetskontrollerna för varje år. När jag senast flög till USA (2012) med British Airways, med byte på London/Heathrow, då var det inte mindre än 5 säkerhetskontroller för mig.

Det vore naivt att tro att det skulle vara färre idag eftersom USA har proklamerat att kontrollerna skall utökas p.g.a. av en nu bombtyp.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/usa-skarper-kontroll-pa-flygplatser_37...

Om jag inte missminner mig så gick det ut på, i grova drag, att du inte får ha en oladdad mobiltelefon med dig ombord. Huruvida dessa utökade kontroller har verkställts eller inte, det vet jag inte eftersom jag inte flugit internationellt sen 2012. Snart tar tiden för säkerhetskontrollerna lika lång tid som själva flygresan


Jepp. Jag flyger till USA flera gånger per år, sist för någon månad sedan genom Frankfurt; vilken cirkus det var vid boardingen... ren kaos, folk överallt, avspärrningar, klisterlappar på passen, håller de ens koll i all den röran? Mobiltelefoner kollade de inte, men jag har haft mycket striktare kontroller tidigare när jag flugit direkt från Asien/Mellanöstern till USA där allas handbagage genomsökts före boarding. Bra idé att ta sig till gaten minst 45-60 minuter före avresa vid flyg till USA!
#18 2015-01-10, 20:38
Hotrod-SWE
Jag anser att sämre flygplats än Charles de Gaulle finns inte!

Jag flög med 2 barn hem från USA , självklart så är planet sent (sånt händer) men att man då hamnar på en transferbuss mellan teminal E och C (tror jag att det var..) som föraren beslutar att han hinner ta upp övrig flygplatspersonal hela tiden ,till slut så sa en kille till honom och förklarade att alla vi på bussen skulle med flyg som var på väg att gå, svaret var bara ett hånskratt...
sen kommer man då fram till terminalen och självklart en JÄTTEKÖ för en ny säkerhetskontroll, jag frågade då en vakt om han kunde hjälpa oss för vårat plan gick om 15 minuter " jag slutar om 10 svarade han..." Tack vare jättebra personal ombord på vårat anslutningsflyg så slutade resan bra men personalen på Charles de Gaulle är den sämsta som jag har upplevt,och jag har flugit både i tjänsten och privat i 30 år...
Jag flyger aldrig mer via Charles de Gaulle.
#19 2015-01-12, 16:34
Jag hade också uppfattningen om att den var rörig innan jag kom dit första gången, det gäller då Terminal 1 (med satelliterna).

Jag tycker inte alls det är rörigt, egentligen är det ett smart system att ha en huvudbyggnad med små satelliter där planen står. Dock så är det väldigt med rullband hit och dit inne i huvudsatelliten som är lite småröriga, men enligt mig inga större problem.

Fördelen med satelliter är att det sällan krävs pushback, utan planen kan köra igång där de står (ev krävs liten PB för vissa parkeringar). Lite avstånd med rullbanden, tråkig flygplats med inget att göra men bortsett från det inte så värst rörig tycker jag. Observera att jag endast talar om T1, har ej varit på de andra terminalerna.
#20 2015-01-26, 20:48
Dre
Dåligt skyltat, otrevlig personal. Bra rökrum!
#21 2015-01-26, 22:50
Ursprungligen postat av Timpsiii
Jag hade också uppfattningen om att den var rörig innan jag kom dit första gången, det gäller då Terminal 1 (med satelliterna).

Jag tycker inte alls det är rörigt, egentligen är det ett smart system att ha en huvudbyggnad med små satelliter där planen står. Dock så är det väldigt med rullband hit och dit inne i huvudsatelliten som är lite småröriga, men enligt mig inga större problem.

Fördelen med satelliter är att det sällan krävs pushback, utan planen kan köra igång där de står (ev krävs liten PB för vissa parkeringar). Lite avstånd med rullbanden, tråkig flygplats med inget att göra men bortsett från det inte så värst rörig tycker jag. Observera att jag endast talar om T1, har ej varit på de andra terminalerna.

Just T1, som är den enda jag testat (ej byte), tycker jag är tokfet! Visst, man blir väl lite yr innan man efter tre och ett halvt varv inser att man är klar på aktuell våning och ska åka till nästa. Men vad gör det när gatepersonalen måste förklara för alla ankommande passagerare att de där grindarna endast används av påstigande och att ankommande ska följa satellitens ytterväggar till utgången istället för att klättra över glasstaketet?

Och designen är läcker.

Det stora problemet med den flygplatsen verkar vara att de har spridit ut gaterna, alltså terminalerna, över ett löjligt stort område. Bygg tätare, det blir kortare bytesavstånd och det ryms fler flygplan.
#22 2015-01-27, 11:02
Rigor Mortis
Rörigheten tycker jag inte är så farlig men bagagehanteringen. Jag har passerat CDG fyra gånger med incheckat bagage. ALLA FYRA GÅNGERNA LYCKADES DE JÄVLARNA SLARVA BORT VÄSKAN! Sen dess undviker jag stället alternativt checkar inte in hela vägen utan tar ut bagaget på CDG och checkar in igen.
#23 2015-01-28, 00:08
Dre
Samma här, CdG har slarvat bort flera väskor för mig...
#24 2015-01-28, 08:41
whee
Ursprungligen postat av Neksnor

Det stora problemet med den flygplatsen verkar vara att de har spridit ut gaterna, alltså terminalerna, över ett löjligt stort område. Bygg tätare, det blir kortare bytesavstånd och det ryms fler flygplan.


Saken är den att i och med avregleringen (konkurrensutsättningen) av flygtrafik gör inte längre flygplatserna vinst på att bara ha flygplan starta och landa. Flygplatsen gör vinst på att sälja parkeringar, mat, taxfree osv osv, detta gör att flygplatsen behöver mer yta i och omkring terminalerna och är mindre intresserade om hur långt du tycker det är att gå mellan dina flygningar.

Så din tanke är rätt ur ett flygperspektiv men helt fel ur flygplatsblagets vinstperspektiv.