Lyxigaste kryssningen?

#13 2013-12-14, 21:30
MasterBait
Ursprungligen postat av christery
Tja, inte är det gratis i alla fall, personer som har dom pengarna tänker nog inte på det sättet.

Men en lyxresa till maldiverna, abu dabi eller nåt kan ju kosta en slant åxå. Det går att bränna pengar i bankok tillochmed om man nu vill.

Guppa omkring på en båt har jag inte varit sugen på sen jag tog färjan umeå-vasa för 100år sen (känns det som i alla fall). Det är liksom för instängt, även om jag nu bara var en natt ombord så räckte det för att avskräcka min från några lägre turer. Fast det är ju inte direkt finlandsfärjan klientel på resorna nere i karribien.


Visst finns risken för instängdhet, men jag tänkte mig en sån där resa där man gör många avstickare till öar, kulturella lämningar, historiska platser osv. Och ja, det måste vara en finare båt dvs pga klientelet. Står inte heller ut med vanliga svennerutter.
#14 2013-12-14, 22:53
Moltas666
Ursprungligen postat av MasterBait
Vill ha tips på lyxigaste o dyraste kryssningen med bästa fartyget. Gärna Karribien. Går det bra att kryssa runt där under februari?


Vill du ha information om dom dyraste och bästa internationella kryssningarna så skall du läsa här...

http://boards.cruisecritic.com/
#15 2013-12-20, 19:17
Lowtech
Ursprungligen postat av MasterBait
Tack för alla fina tips! Då kan jag gå vidare.

Måste gå på minst 10.000:- - 50.000:-/mån på bara försäkringar, eller vad tror du? Och sen hyra plats vid en bra hamn som är tillräckligt djup måste också gå på 10000-20000:- /mån. Nä, såna stålar har jag inte, varken att köpa, äga eller hyra. Jag har bara "behov" pga av privata skäl att bränna upp en del stålar snabbt. Då tänker jag att en riktigt fin lyxkryssning blir bra.


Om det är riktiga superyachts så kommer du ingenstans med dom pengarna.
Bara hamnkostnader kan gå på allt ifrån några tusen USD per natt till 100.000EURO för tex monaco när det är F1 på gång. Och det är ofta inte ens gratis att ankra upp en bit utanför heller.

Tele / internet kommunikationen ligger på betydligt mera i rena månadskostnader, sen mat, underhåll och löner för 10-30pers osv osv. Några miljoner USD i drift per år är inte ovanligt.


Ursprungligen postat av Neksnor
Jag gissar att man faktiskt kan spara in en del hamnkostnader om man har en tillräckligt dyr båt. Man ankrar utanför och åker till/från stan med helikopter eller tender.


Tyvärr inte gratis det heller på många ställen.
#16 2013-12-21, 06:31
MasterBait
Ursprungligen postat av Lowtech
Om det är riktiga superyachts så kommer du ingenstans med dom pengarna.
Bara hamnkostnader kan gå på allt ifrån några tusen USD per natt till 100.000EURO för tex monaco när det är F1 på gång. Och det är ofta inte ens gratis att ankra upp en bit utanför heller.

Tele / internet kommunikationen ligger på betydligt mera i rena månadskostnader, sen mat, underhåll och löner för 10-30pers osv osv. Några miljoner USD i drift per år är inte ovanligt.


Så man måste egentligen tjäna några hundra miljoner per år för att våga äga en hyfsat stor lyxyacht. I see... Jaha, då har man i allafall ett mål att sträva efter.
#17 2013-12-21, 13:46
Ursprungligen postat av Lowtech
...


Tyvärr inte gratis det heller på många ställen.

Nu var inte mitt inlägg helt allvarligt menat, men lägger man sig tillräckligt långt ut så kan man ankra gratis. Fast då blir ju helikopterresan in till stan både lång och dyr.
Ursprungligen postat av MasterBait
Så man måste egentligen tjäna några hundra miljoner per år för att våga äga en hyfsat stor lyxyacht. I see... Jaha, då har man i allafall ett mål att sträva efter.

Det verkar inte alltid vara den första intjänade miljarden som används för köp av sådana båtar. Sedan har jag fått intrycket att ägarna ofta inte åker på båten, det tar väl för lång tid över Atlanten, utan beställer båten till ex någon grekisk ö och sedan flyger in. Då är det bra att ha ett flygplan och ska det ha transatlantisk räckvidd så bör du nog ha en halv miljard för att även kunna tanka det några gånger.
#18 2013-12-21, 17:49
Lowtech
Ursprungligen postat av MasterBait
Så man måste egentligen tjäna några hundra miljoner per år för att våga äga en hyfsat stor lyxyacht. I see... Jaha, då har man i allafall ett mål att sträva efter.


Nu är det väll inte alla som följer detta, men "rekommendationen" är att använda ca 10% av sin förmögenhet till en yacht, så det är ju bara att räkna / gissa vad folk har när dom lägger 50-70m USD på en jolle. (eller mer)



Ursprungligen postat av Neksnor
Nu var inte mitt inlägg helt allvarligt menat, men lägger man sig tillräckligt långt ut så kan man ankra gratis. Fast då blir ju helikopterresan in till stan både lång och dyr.

Det verkar inte alltid vara den första intjänade miljarden som används för köp av sådana båtar. Sedan har jag fått intrycket att ägarna ofta inte åker på båten, det tar väl för lång tid över Atlanten, utan beställer båten till ex någon grekisk ö och sedan flyger in. Då är det bra att ha ett flygplan och ska det ha transatlantisk räckvidd så bör du nog ha en halv miljard för att även kunna tanka det några gånger.


Beror nog på lite vart man är, vet att det finns många fina områden som normal uppankring kostar pengar med även om det är klart mindre.
Sen är det ju många som är tvungna till att ankra upp pga storlek, efter 150-160ft så försvinner lämpliga hamnar ganska drastiskt om inte siktar in sig på ställen som är inriktade på superyachts.

Ja användningen av dom är ju tyvärr ofta väldigt dålig alt går dom som charter yachts stor del av året.

Skulle nog bo ganska permanent om jag hade en
#19 2014-02-26, 18:57
Olympius
Ursprungligen postat av Neksnor
Nu var inte mitt inlägg helt allvarligt menat, men lägger man sig tillräckligt långt ut så kan man ankra gratis. Fast då blir ju helikopterresan in till stan både lång och dyr.

Det verkar inte alltid vara den första intjänade miljarden som används för köp av sådana båtar. Sedan har jag fått intrycket att ägarna ofta inte åker på båten, det tar väl för lång tid över Atlanten, utan beställer båten till ex någon grekisk ö och sedan flyger in. Då är det bra att ha ett flygplan och ska det ha transatlantisk räckvidd så bör du nog ha en halv miljard för att även kunna tanka det några gånger.


Vet inte vart lowtech har varit men det är som regel gratis att ankra i medelhavet. Man kommer riktigt långt på 5 min i en helikopter, och du kommer snarare ha problem med att ta dig från någonstans du får landa till dit du vill vara.

Är resan rakt in till land "lång" är det för djupt att ankra (finns säkert extremt långgrunda undantag, men men). Man ankrar inte i 100 m djupt vatten. De flesta båtar under 50-60m har inte mer än 130-140m långa ankarkättingar.