När, var och hur sker nästa stora flygolycka med dödlig utgång?

#1 2013-12-23, 02:41
Axell
Hej!

Tanken slog mig nyligen hur sällan det sker flygolyckor inom trafikflyget förutom Afrika och Ryssland typ. Den senaste som fick hyfsad medial uppmärksamhet här i västvärlden var ju den i San Francisco i somras men då var det endast 2 eller 3 döda.

Det jag då undrar är hur nästa flygolycka i västvärlden kommer ske och vart där det blir dödlig utgång. Tänker då främst olyckor likt Linateolyckan och Air France-planet som störtade sommaren 2009. Personligen tror jag att det är Dreamlinern som är inblandad i nästa stora flygolycka då den flygplanstypen har krånglat så mycket. Vart vet jag dock egentligen inte men känns som att USA skulle kunna vara möjligt, varför jag tror USA har jag dock ingen bra förklaring på.

Nu vore det kul att höra era spekulationer där ute i stugorna.
#2 2013-12-23, 02:51
Maxipower1
Gissningslekar tillhör väl Laidback ?
#3 2013-12-23, 10:42
Usch ska flyga dreamlinern till Tokyo i Juni. Min flygrädsla blir ju inte bättre av att läsa om allt strul med den.
#4 2013-12-23, 12:40
Axell
Ursprungligen postat av Maxipower1
Gissningslekar tillhör väl Laidback ?

Beror väl lite på, tror det är okej att denna tråd ligger i detta forum om man skriver sina hypoteser där man benämner olika aspekter som är möjliga. Fast om denna ligger fel får givetvis moderator flytta på den.

Ursprungligen postat av TooL
Usch ska flyga dreamlinern till Tokyo i Juni. Min flygrädsla blir ju inte bättre av att läsa om allt strul med den.

Du får försöka tänka att det är större risk att råka ut för någon trafikolycka påväg till flygplatsen än att skadas/dö i en flygolycka.

Kan tillägga att även jag själv ska våga mig på att åka denna flygplanstyp i april då jag ska flyga med Qatar Airways från Stockholm till Dubai med byte i Doha.
#5 2013-12-23, 14:31
postkodmiljonar
Äh jag tror ni överdriver.

Just för att Dreamlinern har haft ett flertal uppmärksammade problem betyder ju inte det automatiskt att risken för en olycka med just den typen av plan är förhöjd.
Flög själv Dreamliner till och från Doha i somras och det var en mycket trevlig upplevelse på alla sätt.

Om ni kollar statistik på flygolyckor så är det ju rätt ofta som haveriutredningarna kommer fram till att det som hände var HELT oförutsett och inget som någon tidigare eller i alla fall ytterst sällan upplevts på den aktuella flygtypen.

Det är ju problemen som inte syns eller märks som orsakar de svåra olyckorna (plus franska eller asiatiska besättningar på flightdeck )
#6 2014-01-07, 12:09
Discolampan
Jag tror att en A380 från Emirates störstar under 2014.:'(
#7 2014-01-07, 13:59
Ursprungligen postat av Discolampan
Jag tror att en A380 från Emirates störstar under 2014.:'(


Varför?
#8 2014-01-07, 16:02
Discolampan
Ursprungligen postat av Hefaiston
Varför?


Dom har så många. 44 st i trafik. Det bara känns att det kommer ske.
#9 2014-01-07, 23:19
Ursprungligen postat av Discolampan
Dom har så många. 44 st i trafik. Det bara känns att det kommer ske.


44st?

American har 162 MD80 och 226 Boeing 737-800, http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_fleet

Ryanair har 298 B738, http://en.wikipedia.org/wiki/Ryanair#Fleet

Det är bara två exempel på hur många flygplan det finns i aktiv trafik.

44 flyg är mindre än vad många större flygplatser har i trafik på en timma under högtrafik, jag ser ingen logisk koppling till din känsla alls. Varför skulle just en A380 vara inblandad i en olycka, och varför just Emirates?
#10 2014-01-08, 10:51
Ursprungligen postat av Hefaiston
44st?

American har 162 MD80 och 226 Boeing 737-800, http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_fleet

Ryanair har 298 B738, http://en.wikipedia.org/wiki/Ryanair#Fleet

Det är bara två exempel på hur många flygplan det finns i aktiv trafik.

44 flyg är mindre än vad många större flygplatser har i trafik på en timma under högtrafik, jag ser ingen logisk koppling till din känsla alls. Varför skulle just en A380 vara inblandad i en olycka, och varför just Emirates?

Om en A380 kraschar så är det väl troligt att den körs av största användaren, Emirates? Och det är väl större risk att någon dör i en grupp på 500+ personer än någon i en grupp på 180 personer?
Fast jag begriper inte hur man får det där till att en A380 kommer krascha.
#11 2014-01-08, 12:10
Ursprungligen postat av Neksnor
Om en A380 kraschar så är det väl troligt att den körs av största användaren, Emirates? Och det är väl större risk att någon dör i en grupp på 500+ personer än någon i en grupp på 180 personer?
Fast jag begriper inte hur man får det där till att en A380 kommer krascha.


Ja, om en A380 kraschar, men det finns inget belägg för att just en A380 kommer att göra det. Det finns heller inget belägg för att Emirates skulle vara inblandade i en olycka. Baserad på ren slump känns sannolikheten att en mer vanlig flygplanstyp är inblandad. Både för det ökade antalet plan men också för att kortdistans plan har mer starter och landningar, vilket är det moment som är mest olycksdrabbat.
#12 2014-01-08, 20:24
barnet
Dreamlinern är verkligen skrot, tidsfråga innan den floppar i realtid. Och då kommer vi se höga dödstal.