Hitta diskussioner med liknande innehåll

Frågor om Business/Första klass?

#1 2014-01-05, 04:56
Canalates
På de senaste två åren har jag åkt väldigt mycket i Business & Första klass på ett antal flygbolag. Ni kanske har frågor om hur det är och vad man egentligen betalar för?

Jag kan väl svara på det mesta när det rör följande på långflygningar och dess lounger på följande flygbolag:

Första klass:
Lufthansa
All Nippon
Cathay Pacific
Singapore Airlines
Thai Airways

Business:
American Airlines
British Airways
Iberia
Finnair
SAS
Swiss
Singapore Airlines
United

Inom Europa blir det allt som oftast ekonomi pga den korta restiden och ingen skillnad stolsmässigt men kan svara på frågor kring British Airways, Swiss, Turkish Airlines & Lufthansa Business inom Europa om så önskas. Ja, det är väl bara att fråga på om ni är intresserade.
#2 2014-01-05, 19:30
Ursprungligen postat av Canalates
På de senaste två åren har jag åkt väldigt mycket i Business & Första klass på ett antal flygbolag. Ni kanske har frågor om hur det är och vad man egentligen betalar för?

Jag kan väl svara på det mesta när det rör följande på långflygningar och dess lounger på följande flygbolag:

Första klass:
Lufthansa
All Nippon
Cathay Pacific
Singapore Airlines
Thai Airways

Business:
American Airlines
British Airways
Iberia
Finnair
SAS
Swiss
Singapore Airlines
United

Inom Europa blir det allt som oftast ekonomi pga den korta restiden och ingen skillnad stolsmässigt men kan svara på frågor kring British Airways, Swiss, Turkish Airlines & Lufthansa Business inom Europa om så önskas. Ja, det är väl bara att fråga på om ni är intresserade.


Min första fråga är hur det kommer sig att du reser första klass eller business? Jobbet eller privat?

Sen undrar jag om det går att köpa in sig i loungen på Heathrow och vad det isf kostar och vad jag för för detta? Kommer ha 5 timmar att slå ihjäl där nästa måndag.
#3 2014-01-05, 20:55
Canalates
Ursprungligen postat av LittleDave
Min första fråga är hur det kommer sig att du reser första klass eller business? Jobbet eller privat?

Sen undrar jag om det går att köpa in sig i loungen på Heathrow och vad det isf kostar och vad jag för för detta? Kommer ha 5 timmar att slå ihjäl där nästa måndag.


Jag började resa i första klass & business när jag satte mig in i de olika flygbolagens poänghandel/program. Det är en hel vetenskap och inget du lär dig över en natt. Om du ser på saken som att du får poäng eller miles när du flyger så kan man även köpa miles och ta ut bonusresor istället för att betala hutlösa priser som första klass normalt kostar.
Nu pratar jag inte om basic program som SAS Eurobonus utan lite mer avancerade FFP (Frequent Flyger Programs)

Det är inte så att jag betalar 100.000kr för att flyga First Class utan jag reser nästan alltid med poäng, speciellt i första klass. Business köper jag oftast för att behålla högsta statusnivån (Guld/Platinum) vid liv varje år (kallas för mileage run). Skulle kunna prata i veckor, säkert månader om allt man kan göra och hur man kan maximera med poäng för att flyga "lite" finare för en inte alltför mycket större summa än klassen under.

Jag reser 100% i privat då jag inte jobbar.

Vilket flygbolag tar dig till London? BA, SAS, annat?
#4 2014-01-05, 21:09
Ursprungligen postat av Canalates
Jag började resa i första klass & business när jag satte mig in i de olika flygbolagens poänghandel/program. Det är en hel vetenskap och inget du lär dig över en natt. Om du ser på saken som att du får poäng eller miles när du flyger så kan man även köpa miles och ta ut bonusresor istället för att betala hutlösa priser som första klass normalt kostar.
Nu pratar jag inte om basic program som SAS Eurobonus utan lite mer avancerade FFP (Frequent Flyger Programs)

Det är inte så att jag betalar 100.000kr för att flyga First Class utan jag reser nästan alltid med poäng, speciellt i första klass. Business köper jag oftast för att behålla högsta statusnivån (Guld/Platinum) vid liv varje år (kallas för mileage run). Skulle kunna prata i veckor, säkert månader om allt man kan göra och hur man kan maximera med poäng för att flyga "lite" finare för en inte alltför mycket större summa än klassen under.

Jag reser 100% i privat då jag inte jobbar.

Vilket flygbolag tar dig till London? BA, SAS, annat?


Spännande! Jag själv flyger en del långa resor per år privat o sitter alltid o häckar i trånga ekonomi

Det är BA som kör sträckan ARN - LHR sen åker jag vidare med Cathay till HK.
#5 2014-01-05, 21:38
Canalates
Ursprungligen postat av LittleDave

Det är BA som kör sträckan ARN - LHR sen åker jag vidare med Cathay till HK.


Har du ingen silver eller guldstatus hos BA eller likvärdigt hos annat OneWorld bolag är det omöjligt att komma in i deras lounger (*). Det ska dock finnas en lounge i terminal 3 på Heathrow (samma termianal som CX avgår ifrån) som heter Servisair Executive Lounge.

Jag har dock ingen aning vad som serveras (dryck och lättare förtäring gissar jag) där inne då jag alltid befinner mig i BA:s lounger. Det kostar cirka 17£ och det kan väl kanske vara värt för att slippa den hektiska flygplatsen som Heathrow trots allt är. Lugn och ro är alltid skönt. (Inte för att jag vet hur mycket folk som befinner sig just i den loungen men det är knappast så packat som terminalerna är.)

(*) - Du kan annars se snäll ut och ställa dig utanför någon av BA:s lounger och fråga om någon herre skulle vilja vara så snäll att gästa in dig. (Alternativt kan du erbjuda 20£ eller så för mödan. Det är helt klart värt det om du har 5 timmar.) Har själv gjort det ett antal gånger när jag var ny i branschen så att säga. De flesta är trevliga och ställer upp men givetvis finns det gringubbar som tycker loungerna på Heathrow redan är fulla nog och kommer med en ursäkt att de redan gästat in en annan men det är ett förslag bara.
#6 2014-01-06, 02:55
Ursprungligen postat av LittleDave
Spännande! Jag själv flyger en del långa resor per år privat o sitter alltid o häckar i trånga ekonomi

Det är BA som kör sträckan ARN - LHR sen åker jag vidare med Cathay till HK.


Terminal 3 har två lounger som man kan köpa access till:

http://www.heathrowairport.com/heathrow-airport-guide/services-and-facil...

Är det värt det? Tveksamt. Det finns en bra pub i T3 som man kan häcka i. Lite shopping och några bers så är fem timmar snart avklarade.
#7 2014-01-06, 09:32
MasterBait
rangordna första klass då. O vad var speciellt för de olika bolagen. Undrar särskilt över Nippon.
#8 2014-01-06, 10:20
Ursprungligen postat av Lobengula
Terminal 3 har två lounger som man kan köpa access till:

http://www.heathrowairport.com/heathrow-airport-guide/services-and-facil...

Är det värt det? Tveksamt. Det finns en bra pub i T3 som man kan häcka i. Lite shopping och några bers så är fem timmar snart avklarade.


Har man en restid på 24 timmar framför sig så är det kanske värt 350:- för att kunna sitta skönt och slappa i några timmar innan man sätter sig i en trång ekonomiklass igen

Säg att jag vill ha internetaccess under tiden jag är där då måste jag betala 5 pund för det, sen kommer jag antagligen ta något att dricka och äta då är jag uppe i ytterligare 15-20 pund. Då är det inte så långt kvar innan jag är upp till 30 pund

Förvisso vet jag inte hur No. 1 Lounge ser ut eller hur pass stojigt det är där inne o vad som bjuds på i drick och matväg?
#9 2014-01-06, 14:01
stillsam
Ursprungligen postat av LittleDave
Har man en restid på 24 timmar framför sig så är det kanske värt 350:- för att kunna sitta skönt och slappa i några timmar innan man sätter sig i en trång ekonomiklass igen

Säg att jag vill ha internetaccess under tiden jag är där då måste jag betala 5 pund för det, sen kommer jag antagligen ta något att dricka och äta då är jag uppe i ytterligare 15-20 pund. Då är det inte så långt kvar innan jag är upp till 30 pund

Förvisso vet jag inte hur No. 1 Lounge ser ut eller hur pass stojigt det är där inne o vad som bjuds på i drick och matväg?


No1 Lounge kan jag inte säga något om, men Serviceair Executive Lounge (T3) har jag besökt ett antal tillfällen och jag upplever den som betydligt lugnare än Novia Lounge på Kastrup. Dessutom har den bättre utbud av lättare förtäring och dryck.

Japp, jag har spenderat många timmar där innan Cathay flyger vidare mot HK (med mig i boskapsklass)
#10 2014-01-08, 04:14
interasistmen
heathrow Service air loungen är riktigt B
Maten är väl sisådär och spriten flödar men det sitter mest låginkomstagare där som släppts in därför att de har klipp kuponger ur sitt lokala magasin och tagit med.

Jag råder dig att skaffa ett flygmilskort så att du blir insläppt i finrummen gratis
#11 2014-01-08, 13:41
Canalates
Ursprungligen postat av MasterBait
rangordna första klass då. O vad var speciellt för de olika bolagen. Undrar särskilt över Nippon.


Svårt då de är bra på så olika områden men bästa hårda produkt jag åkt med är helt klart Lufthansa 747-400 med nya First där man har en stol, säng & 4 fönster. (Totalt 8 platser på övervåningen). Servicen hos Lufthansa är dock högst medioker (stela tyskar) och IFE (in flight entertainment) är helt värdelöst om man jämför med andra bolag. Maten var inte heller någon höjdare. Tar även betalt för internet i första klass! :|
Åker du Lufthansa Första Klass så se till att du åker från Frankfurt så du får besöka First Class Terminal, det är helt klart värt det.

Gemensamt för de Asiatiska bolagen är att de allt som oftast håller världsklass i service.
Maten är i 98 fall av 100 helt strålande.

ANA är nog det bolag jag föredrar då maten är så förbaskat jävla bra. Det enda jag ogillar med första klass hos Nippon är att det var svårt att se ut utan att luta sig framåt.
Tyvärr lever inte loungerna på Narita upp till de andra loungerna, ex The Wing eller Lufthansa First Class terminal.

Singapore Airlines är likaså fantastiska när det kommer till service, man blir lika förvånad varje gång man möts av dessa otroligt varma och trevliga kvinnor. Ligger bra många mil före den tyska stelheten som befinner sig hos Lufthansa. Mycket bra lounge i Singapore.

Den hårda produkten och stolen främst hos SQ (Singapore Airlines) är jag inget stort fan av. Dels gillar jag inte skinn/läder och sen tycker jag det finns för få stolslägen som är behagliga.
Vidare tycker jag det är lite väl klaustrofobiskt. Föredrar att det är privat men kanske inte riktigt så privat om du är med på vad jag menar. Pratar om första klass i deras A380.

Cathay Pacific har superb service även de och den hårda produkten är riktigt bra. Behaglig stol som blir en härlig skön säng om man så vill. Maten är enligt mig inte riktigt lika bra som hos ANA men det är väl kanske inte alla som håller med mig i det resonemanget. Är väl en smaksak.

Thai Airways har jag åkt endast med deras nyaste produkt, dvs A380 och den är helt OK.
Dock tycker jag det är alldeles för mycket stolar. Tror det var 12 stolar man har tryckt in på övervåningen i A380. Det tar bort lite av exklusiviteten. Servicen är bra men inte lika bra som hos Cathay & Singapore Airlines.

Så om jag ska rangordna med allt, dvs lounger, och precis allt inklusive flygningar så blir min rankinglista enligt följande:

1. Cathay Pacific
2. All Nippon
3. Lufthansa
4. Singapore Airlines
5. Thai Ariways

Fast det är svårt att placera, allt handlar oftast om vilken crew du får på flygningen men det där är väl lite vad jag personligen föredrar.

Om vi skippar all mat och allt vad service heter så vinner Lufthansa (på deras 747-400) överlägset.
#12 2014-02-17, 00:45
3dskrivaren
Först klass är bara för celebriteter