Hitta diskussioner med liknande innehåll

Taximaffian i Phuket

#13 2014-03-09, 15:53
whey
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Dom behöver ju inte jobba så mycket mer än en körning per dag för att gå runt heller. Jämför med en minimilön på 6000 thb i månaden i Thailand...


Nä visst, frågar är hur mycket förarna får behålla, de är väl knappast dom killarna som går runt och hotar folk. Riktigt sjukt att hotellen inte erbjuder shuttle bus service till Patong också, de är väl skrämda de med.
#14 2014-03-09, 16:58
YakiDa
Ursprungligen postat av whey
Du kanske missade hela tråden, poängen är att de har monopoliserat hela verksamheten, så ska vad de "ska" kosta har spårat ur fullständigt. 500 är vad dom vill ha nu för Kata - Patong.

Han plockade inte upp någon på vägen, som någon sa tidigare i tråden, verkar vara väldigt få som åker ifrån Kata till Patong, säkert pga priserna. Jag frågade en av killarna som körde taxi i Kata, hur många de kör till Patong per kväll, han sa mellan 4-6 grupper och då menade han hela gruppen av hans taxi-polare.


Din idiot det är ju jag som startat tråden och du behöver inte förklara för mig hur det fungerar efter att du varit där i fyra dagar då jag varit där fram och tillbaka sedan 1988 och sett utvecklingen

Nej det är inte väldigt få som åker mellan Karon/Kata och Patong....alla par och familjer åker dit tidigare på kvällen för att shoppa och gå omkring på Jung Ceylon och senare på kvällen åker de som skall ut os festa eller knulla.

Tror du fullaste allvar att dom har totalt fyra körningar mellan Karon/Kata till Patong på ett dygn

Förövrigt så undrar jag om du åkte vanlig taxibil eller tuktuk taxi

Maximum Taxi Tuk-Tuk Fares from Karon

KARON - PHUKET AIRPORT 1000
KARON - KATA 200
KARON - PATONG 400
KARON - PHUKET TOWN 550
KARON - KAMALA 600
KARON - KOH SI RAE 700
KARON - PHUKET DEEP SEA PORT 700
KARON - CHALONG BAY 400


http://phuketwan.com/tourism/phuket-taxi-fares-crackdown-offers-stick-le...
#15 2014-03-10, 01:00
whey
Ursprungligen postat av YakiDa
Din idiot det är ju jag som startat tråden och du behöver inte förklara för mig hur det fungerar efter att du varit där i fyra dagar då jag varit där fram och tillbaka sedan 1988 och sett utvecklingen

Nej det är inte väldigt få som åker mellan Karon/Kata och Patong....alla par och familjer åker dit tidigare på kvällen för att shoppa och gå omkring på Jung Ceylon och senare på kvällen åker de som skall ut os festa eller knulla.

Tror du fullaste allvar att dom har totalt fyra körningar mellan Karon/Kata till Patong på ett dygn

Förövrigt så undrar jag om du åkte vanlig taxibil eller tuktuk taxi



http://phuketwan.com/tourism/phuket-taxi-fares-crackdown-offers-stick-le...


Haha, men du skriver ju helt vilset och missuppfattar allting. Eftersom du varit där sen 1988 borde du vara medveten om att taxi/tuk-tuk bilarna står i klumpar runt om i Phuket. Jag syftade på en sådan grupp av bilar/tuk-tuks, kanske 15 stycken, inte hela jävla Kata/Karon Jag stod där œ timme och pratade med taxi-killarna, inte en enda person tog taxin in till Patong under dom 30:e minuterna iallafall.

Ja dom hade en sådan skylt, det stod 500 THB på den.. ..whatever. Åkte både bil och tuk-tuk
#16 2014-03-12, 12:40
eyah
Måste ha egen moppe om man är I Phuket, annars blir man hes i käften efter bara några timmar när man får hålla på och "mai au":a varenda jävla "TAXI" och "MASSAGE" person.

Har man lite kontakter kan man få en bra 125cc för ~2500thb i månaden, tjänar in de pengarna på mindre än en vecka plus att du kan åka vart fan du vill när du vill.
#17 2014-03-12, 23:36
hehe när jag ska besöka Patong ett par dar bor jag hundra meter ovanför bangla
vägrar gynna tuk tuk maffian
#18 2014-03-13, 04:01
rydsgubben
Nån som vet ungefär hur mycket som tuk tuk förarna får behåll och hur mycket som går till.........
#19 2014-03-13, 04:05
AlexxxZ
Ursprungligen postat av rydsgubben
Nån som vet ungefär hur mycket som tuk tuk förarna får behåll och hur mycket som går till.........


Nu är jag inte helt säker på hur det är på Phuket just, men ofta är det väl så att dom kör sina egna fordon och behåller alla pengarna själv, förutom eventuella avgifter/skatter..? Eller menar du att "Maffian" tar en fast andel av de inbringade pengarna?
#20 2014-03-13, 06:36
rydsgubben
Eller menar du att "Maffian" tar en fast andel av de inbringade pengarna?

Ingen aning men poliset te.x ska väll ha sin del , å politiker....de måste ju organiseras på nått sätt?
#21 2014-03-13, 13:03
Flashcash
Ursprungligen postat av rydsgubben
Nån som vet ungefär hur mycket som tuk tuk förarna får behåll och hur mycket som går till.........


Det ser ut ungefär sähär. Många är så kallade säsongsarbetare eller dit resta från hela landet för att köra taxi eller tuk tuks. Fråga vem som helst ute i landet vart man kan tjäna bra pengar utan utbildning och Phuket lär säkert bli ett av svaret.

För att få en tuk tuk blir du automatiskt indragen i ett beroende det är inte bara att åka dit och köra frilans som tjejerna utan detta ser mer ut som prostutionen hemma i Europa dvs du jobbar för en hallick eller pimp här kallas dom maffian.

Maffian är dom lokala Phuket borna som har stått och bedrivit verksamheten sen turismens begynnelse, Dom är inte länkade till varandra som kvällstidningarna vill få det till men kommer självklart överrens om praxis på priser och ruter.

Själva chaffören måste alltså hyra eller leasa sin tuk tuk det är helt bissarra summor per månad som måste betalas då ingår beskydd jobbplats m,m för den körande. Jag vet inte exakt vad dom tjänar men dom håller sig till 10 000b-15 000b per månad. Vinsten snor bossen eller maffian. Om du heläger tuk tuken kan du kanske komma upp till 30 000b hösesong.

Bossen eller maffian är etablerade näringsidkare på ön och dom bedriver flera olika verksamheter, Dom i sin tur betalar bra tills polis eller styrelsen för diverse anläggningar där dom kan bedriva en taxi linje. Det är business as usually kan man säga.

När det blir knapert i kassan hos en chafför t.ex sjuk familjemedlem, räkningar till skola och barn gör man ju vad man måste och det är då att blåsa ett par turister på ett par hundra bath för att klara av att överleva alternativ att betala skulder till bossen.

Problemen just nu är att det är för många chafförer och tuk tuks ute. Thais från hela landet har vallfärdat hit det senaste 10 åren alla med en förhoppning att bli rika eller få ett bättre liv klart som fan det blir lite vilda västerrn.

Men som sagt det går ju alltid att hyra en bil för 1000b om dagen något som borde rekommenderas i varje rese guide.
Finns mer att skriva och gå in på men i stort fungerar det såhär.
#22 2014-03-14, 11:07
stevenstills
Har varit ett par gånger i Phuket. Visst, dyrt som fan att ta sig från Kata till Patong. Det verkar vara många tuk-tuks som bara står - typ en körning per kväll får det att gå runt. Men det går att åka en äldre skruttig nästan gratis buss Kata beach -Karon -Phuket C som går hela tiden. Men som sagt - den går inte till Patong.

Sedan har det blivit dyrare att åka till flygplatsen. Förr gick en statlig buss från gamla busstationen i Phuket C som var billig. Men nu finns en ny busstation nordost om stan som inte hade någon billig förbindelse med flygplatsen när jag var där för 2 år sedan. Det var bara att bita ihop och slanta upp för en taxi.

I andra riktningen, från flygplatsen till Kata-Karon osv. finns det billiga van-alternativ än så länge. Man vill väl inte chocka turisterna redan när dom kommer.....

Lite samma som på Koh Chang - var där i januari - där det är billigt att åka songtaw när man kommer till ön, men när du väl är inne på ön är det 150 bath som gäller oavsett distans. Inte en chans att pruta. Thailandare betalar 50 eller 75 bath. Som någon sa på tråden. I Bangkok fungerar meter-taxi otroligt bra. Start på 35 bath.
#23 2014-10-14, 22:56
Bullfetta
Ursprungligen postat av YakiDa
Många som besökt Phuket har hört talas om eller upplevt de vidriga bedragarna och utpressarna till taxichaffisar och jag tycker att fenomenet behöver en egen tråd.


Det är bara att instämma. Som tjej finns det nog inget värre rövhål än att åka till just Pucket på semestern. Stressigt och stökigt runt hela Patong och kåtgubbar över tammefan hela jävla ön.

En taxichaffis meckade sig dessutom en holk vid ett rödljus. Väldigt låga priser på det mesta man köper är dock en fördel.
#24 2014-10-15, 11:07
Horknullarn
Ursprungligen postat av Bullfetta
Det är bara att instämma. Som tjej finns det nog inget värre rövhål än att åka till just Pucket på semestern. Stressigt och stökigt runt hela Patong och kåtgubbar över tammefan hela jävla ön.

En taxichaffis meckade sig dessutom en holk vid ett rödljus. Väldigt låga priser på det mesta man köper är dock en fördel.


Vilken upplevelse va att se någon taxichaffis rulla en joppe vid ett rödljus i Pucket?

Snälla, sluta vilseleda folket här på Flashback, tillslut kanske någon tror på dig och det kan leda till ett långt fängelsestraff om vederbörande tänker att alla Taxi chaffisar har "holk" på sig. Eller du kanske känner att du vill att förstagångs resenären Stoffe från Luleeee hamnar bakom lås och bom för din lögner!?

Jag tror aldrig du har satt din fot i Phuket, och definitivt inte "Pucket".
ALLT, precis allt talar emot det då du framhäver priser på prostituerade för 25 kr och en öl för 2 kr.
Kan meddela att jag var inne på en supermarket för 25 minuter sen utanför Udon Thani (f.ö en av de billigaste platserna i Thailand). Jag kom inte under 35 baht för en bira, och 35 baht är närmare 10 kr än 2 kr, rättare bestämt 7 kr !
Kanske är dina erfarenheter upplevda under stark påverkan av LSD, eller så blev du drogad när någon av dessa [I]Pucket[/I] rånare stal din väska!
Även fast du kommer till denna tråd så är du en bluff.

Nej fan, nu ska jag ut och jaga tjejer då min "sällskapsdam" inte anländer förens imorgon!
Glömde jag säga att det verkligen är 33 grader och sol här i Udon!?