Hitta diskussioner med liknande innehåll

Cykla 69 mil otränad på dålig cykel

#37 2014-05-25, 14:38
cogito.ergosum
Cykla 69 mil, fram och tillbaka, som otränad. Om inget annat låter det som ett riktigt äventyr.
Bestämmer du dig för att genomföra detta hade det blivit intressant med en dagbok under färden. Överlevnadslogg. I den här tråden eller en ny tråd.

Har du tur kan du dessutom stöta på vänligt sinnade FBare under färden som kan bjuda på en måltid.
#38 2014-05-25, 16:35
gniff754
Konditionen är inte så jätteviktig, den biten klarar du nog. Men har du inte cyklat länge sträckor innan med samma kläder är risken stor att du får skav mot sadeln och det är inte så trevligt. Passa på någon helg och ge dig ut och cykla 10-15 mil så märker du hur det funkar.

Hur har du mätt avståndet? Närmsta bilvägen är sällan särskilt bra som cykelväg.

Har cyklat 15 mil på militärcykel en dag. Tog ca 10 timmar inklusive pauser och jag kände mig rätt stum dagen efter.
#39 2014-05-25, 16:42
penka
Du kommer få ont i rumpan och vara stel som fan när du stiger av cykeln
Det kanske är skönt för dig.
#40 2014-05-25, 22:35
Funkar helt ok. Gjorde det i somras. Lycka till.

Snart bär det av mot Kebnekaise. Också det helt otränad.
#41 2014-05-25, 22:52
Cognitive Dissident
Ursprungligen postat av Illusioner
Funkar helt ok. Gjorde det i somras. Lycka till.

Snart bär det av mot Kebnekaise. Också det helt otränad.


Hur sov du?
Upp med tältet i skogsbrynet längst vägen eller mer ordnade campingplatser?
#42 2014-05-25, 23:33
naturallime
Jag har själv sysslat en del med långfärdcykling, och då började jag cykla successivt. Första långa sträckan fick bli drygt 6 mil. Då var jag helt otränad och inte särskilt van vid att cykla (även om jag cyklade korta sträckor då och då. Detta var då varierad terräng (asfalterade vägar, skogsvägar/grusvägar, kuperad terräng etc). Det kändes en hel del i kroppen dagen därpå. Just då var jag glad över att jag bara träningscyklade inför den första långfärdscyklingen (på betydligt fler mil än bara 6).

Eftersom trådskaparen har en del tid på sig att träna, så skulle jag verkligen rekommendera detta. Gärna i varierad terräng om det är möjligt. När man har cyklat en del (gärna i etapper om 5-10 mil) så bör man cykla med packning också. För det är garanterat skillnad på att cykla med packning. Egentligen är det inte bra kondition som behövs. Det som behövs är att man blir van vid sittställningen (så som man sitter på cykeln). Annars får man väldigt lätt ont i rumpan, med bland annat skavsår som följd. Då tappar man väldigt lätt lusten att cykla, speciellt längre sträckor. Det må jag lova.

För övrigt bör man inte fokusera på antalet mil som man bör avklara varje dag när det väl är dags att cykla 69 mil. Det kan finnas regniga dagar där motivationen att cykla i stort sett ligger på noll. Man håller inte samma hastighet hela tiden (man kan ligga på 20-25 km/h emellanåt, men knappast hela tiden som man cyklar). Sedan finns det andra faktorer som kan påverka.

Sedan bör man inte underskatta vikten av sömn, pauser och bra/ordentlig mat! Vatten är också värt att nämna. En vanlig människa behöver ju cirka 1 œ-3 liter vatten per dag. Under varma dagar samt dagar då man är aktiv så kan det krävas mer vatten än så. Vilket gör att man bör planera det hela lite. Man kan inte alltid förlita sig på att folk är hemma samt snälla och gärna ger en påfyllning (om man har vattenflaska). Man har inte alltid en livsmedelsbutik eller liknande runt hörnet. Har man kunskaper om hur man finner drickbart vatten i naturen, samt hur man renar det så är det en stor fördel. Att drabbas av vätskebrist när man ska cyklar längre sträckor, det är ingen hit. Speciellt inte om man cyklar mitt ute på vischan.
#43 2014-05-26, 09:09
kostymnisse
Med tanke på att jag via sj.se får fram en tur och retur från Gävle-Ystad den 15 Juli med hemresa den 22 Juli för totalt 851spänn lär det vara billigare än vad det blir att cykla hela vägen med de mat- och vattenkostnaderna,cykelkit etc som krävs för en sådan tripp.

Gillar man att cykla så visst kör på det men billigare lär det inte bli, 851 spänn är klart överkomligt ty skall de där 140milen avverkas tar det ju ett bra tag och även om du bara skulle göra slut en femtilapp om dagen (det blir svårt att klara sig på det minst sagt) har du nått tågets pris på 18dar...

Slutsats: Gillar du att cykla gör det. Ekonomiskt blir det billigare med tåget.
#44 2014-05-26, 10:13
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Hur sov du?
Upp med tältet i skogsbrynet längst vägen eller mer ordnade campingplatser?

Tältade i skogen i sju dagar och sen en på hotell.
#45 2014-05-26, 10:18
Fantomsmaerta
Ursprungligen postat av cadaverass
Förra sommaren så cyklade jag 2 mil varannan dag, snitthastighet på 24km/h. Med en höjdskillnad på 92 meter. Det jävligt jobbigt! Ni som inte vet, kan knipa käft!



Det ar ju ett fantastiskt resultat, TS kommer vara framme i Ystad efter 69 dagar om hon kan halla samma tempo som du gjorde forra sommaren.
#46 2014-05-26, 12:29
Ursprungligen postat av cadaverass
Förra sommaren så cyklade jag 2 mil varannan dag, snitthastighet på 24km/h. Med en höjdskillnad på 92 meter. Det jävligt jobbigt! Ni som inte vet, kan knipa käft!


Ser inte riktigt hur det är relevant, eller menar du att hon måste hålla 24km/h? Cyklar man längre sträckor på en cykel som inte är utväxlad (eller konstruerad) för fart, så håller man ett betydligt lägre tempo. Snittfarten för längre turer skulle jag uppskatta till 15-20km/h, om inte tom. lägre etappvis.
#47 2014-05-26, 18:46
Ursprungligen postat av cadaverass
Förra sommaren så cyklade jag 2 mil varannan dag, snitthastighet på 24km/h. Med en höjdskillnad på 92 meter. Det jävligt jobbigt! Ni som inte vet, kan knipa käft!

Två mil varannan dag? Shit, måste varit sjuuukt jobbigt.


OnT: TS, håll dig borta från låga vägnummer. Och allmänt vägar där tung trafik går. Inte kul alls att cykla bredvis lastbilar på 90-väg.

Du har iallafall en fin start från Gävle ända ner till Uppsala.
#48 2014-05-26, 19:07
Cognitive Dissident
Ursprungligen postat av Illusioner
Två mil varannan dag? Shit, måste varit sjuuukt jobbigt.


OnT: TS, håll dig borta från låga vägnummer. Och allmänt vägar där tung trafik går. Inte kul alls att cykla bredvis lastbilar på 90-väg.

Du har iallafall en fin start från Gävle ända ner till Uppsala.


Hur låga nummer bör man hålla sig borta från?

Frågan är om vägen över uppsala är den smartaste? Vilken väg är i såfall bäst att cykla?