Hitta diskussioner med liknande innehåll

Backpacking i Burma

#13 2015-03-09, 09:24
mil8
Ursprungligen postat av Busstation
Någon som testat på det nya e-visat?


Funkar smidigt, mitt blev beviljat 15 minuter efter jag skickat in ansoekan.
Bara att visa upp brevet foer immigration o staempla sen klart.
#14 2015-03-12, 13:00
Ursprungligen postat av Motobike
Men svårt att ta sig längre söderut eftesom det inte är lagligt annat än via flyg. Och om man tar flyget så får man ändå inte lämna den stad man landar i. Och man måste flyga tillbaks sen igen också, för man får inte återvända norrut med t ex buss eller moped. Enda möjligheten att besöka vad som verkar vara en nästan orörd övärld är att boka en dyr kryssning som väl förmodligen ger en ganska sminkad bild av området. Säkert finns det gott on undantag.


Du kan resa land- och sjövägen ända ner till Ranong i Thailand. Buss till Myeik och sen båt. Jag var inte så långt söderut, men väl i Dawei (och sen tillbaka till Thailand via övergången vid Htee Khee) och det var inga problem. Inte så intressant som jag trodde det skulle vara dock. Blev lite besviken på den delen av landet faktiskt. Enda gången jag kommer att åka tillbaka till landet är om de öppnar upp tillgången till Himalayas sluttningar i norr. Chin state är nog rätt intressant också. Skulle vara kul att köra Indien - Myanmar - Kina helt utan guide, vilket troligen går med lite vilja. (Indien-Myanmar-Thailand är betydligt enklare).
#15 2015-10-09, 22:55
Motobike
Ursprungligen postat av fujian
Du kan resa land- och sjövägen ända ner till Ranong i Thailand. Buss till Myeik och sen båt. Jag var inte så långt söderut, men väl i Dawei (och sen tillbaka till Thailand via övergången vid Htee Khee) och det var inga problem. Inte så intressant som jag trodde det skulle vara dock. Blev lite besviken på den delen av landet faktiskt. Enda gången jag kommer att åka tillbaka till landet är om de öppnar upp tillgången till Himalayas sluttningar i norr. Chin state är nog rätt intressant också. Skulle vara kul att köra Indien - Myanmar - Kina helt utan guide, vilket troligen går med lite vilja. (Indien-Myanmar-Thailand är betydligt enklare).

Var var du för någonstans?

Jag var där i februari. Tyckte det var bra men inte så som jag hade förväntat mig. Men nu vill jag dit igen. Den växte på mig lite, resan. O det är väl en av de sista chanserna man får att besöka många av de platser som i framtiden kommer vara rena turistorter. Har inga planer på att befinna mig i krokarna igen de kommande åren.

Vad har folk för favoritställen?
#16 2015-10-12, 10:36
Ursprungligen postat av Motobike
Var var du för någonstans?

Jag var där i februari. Tyckte det var bra men inte så som jag hade förväntat mig. Men nu vill jag dit igen. Den växte på mig lite, resan. O det är väl en av de sista chanserna man får att besöka många av de platser som i framtiden kommer vara rena turistorter. Har inga planer på att befinna mig i krokarna igen de kommande åren.

Vad har folk för favoritställen?


Jag reste in i landet via Mae Sot/Myawaddy och sen en natt i Kawkareik. Sen några nätter var i den gamla huvudstaden Mawlamyine respektive Ye och Dawei. (De två sistnämnde ligger längs med kusten - fast långt från själva havet). Sen lämnade jag landet via Htee Khee - en gränsövergång som ligger precis väster om Kanchanaburi i Thailand. Svårt att hitta information om den, Lonely Planet nämner den inte t ex. Men det går dyra minibussar dit från Dawei. Min blogg om området om du vill läsa (fast det står om andra områden i samma, du får scrolla ner en bra bit: http://www.lostcyclist.com/2015/09/21/the-lost-cyclist-old-memories-and-...

Jag trodde jag skulle tycka om området med tanke på att det bara varit öppet för turism sen 2013 - men det var inget speciellt om jag ska vara ärlig. Lake Inle och Bagan och det där såg jag 2002. Väntar nog med att besöka Burma igen tills man på allvar kan resa fritt samt att norra delen öppnat. Är extremt nyfiken på Himalayas sluttningar och en dröm är att få göra några enklare toppbestigningar allra längst i norr.
#17 2015-10-15, 19:59
Motobike
Ursprungligen postat av fujian
Jag reste in i landet via Mae Sot/Myawaddy och sen en natt i Kawkareik. Sen några nätter var i den gamla huvudstaden Mawlamyine respektive Ye och Dawei. (De två sistnämnde ligger längs med kusten - fast långt från själva havet). Sen lämnade jag landet via Htee Khee - en gränsövergång som ligger precis väster om Kanchanaburi i Thailand. Svårt att hitta information om den, Lonely Planet nämner den inte t ex. Men det går dyra minibussar dit från Dawei. Min blogg om området om du vill läsa (fast det står om andra områden i samma, du får scrolla ner en bra bit: http://www.lostcyclist.com/2015/09/21/the-lost-cyclist-old-memories-and-...

Jag trodde jag skulle tycka om området med tanke på att det bara varit öppet för turism sen 2013 - men det var inget speciellt om jag ska vara ärlig. Lake Inle och Bagan och det där såg jag 2002. Väntar nog med att besöka Burma igen tills man på allvar kan resa fritt samt att norra delen öppnat. Är extremt nyfiken på Himalayas sluttningar och en dröm är att få göra några enklare toppbestigningar allra längst i norr.

Jo, det vore kanske lämpligt, hade tänkt besöka några av de där orterna förra gången men det blev inte av. Och eftersom jag ändå hade tänkt flyga hem ifrån Kuala Lumpur eller Singapore efter Burma, så det vore väl smidigt med att komma ut i södra Thailand. Ska kolla in bloggen närmare framöver.

Ang i norr så tror jag att du kan åka dit via Kina och möjligen även Indien, även om det nog inte är helt lagligt, billigt eller riskfritt. Författaren till Where China Meets India och andra böcker om Myanmar gjorde det någon gång, visserligen för länge sedan (därav min tvekan ang. om det går numera). I annat fall är det nog bara att vänta.

Det jag gillade mest med landet var nog att det var så annorlunda. Själva kulturen var inte så rutten som i resten av världen. Berg eller inte så tyckte jag om det. Är heller inte så mycket för stränder.
#18 2015-10-15, 20:26
NickeNickname
Har bokat flyg från Don muang om en månad, men funderar just nu på val ,oroligheter mm
kan bli lite rörigt,, eller vad tror ni om läget?
#19 2015-10-18, 13:37
Fredas
Hade tänkt dra en sväng till Burma nu över vintersemestern, för att sedan fortsätta till Kina (Yunnan) och därefter till norra Vietnam.
Har en del erfarenhet av att resa i framförallt östasien och centralasien, men har missat de sydostasiatiska länderna, så kände att detta var en lämplig rutt att checka av på ungefär en månads tid.
Är inte allt för mycket för turistexploaterade länder, och därför fått för mig att Burma är ett bra resmål.

UD skriver mest om en handfull terroristattentat, oroligheter och motsvarande de senaste 5 åren, är det någon som känner till specifika områden man kanske bör undvika?
Hur ser vädret ut under vinterhalvåret i Burma?
Något specifikt man bör tänka på?
#20 2015-10-19, 09:38
Motobike
Ursprungligen postat av Fredas
Hade tänkt dra en sväng till Burma nu över vintersemestern, för att sedan fortsätta till Kina (Yunnan) och därefter till norra Vietnam.
Har en del erfarenhet av att resa i framförallt östasien och centralasien, men har missat de sydostasiatiska länderna, så kände att detta var en lämplig rutt att checka av på ungefär en månads tid.
Är inte allt för mycket för turistexploaterade länder, och därför fått för mig att Burma är ett bra resmål.

UD skriver mest om en handfull terroristattentat, oroligheter och motsvarande de senaste 5 åren, är det någon som känner till specifika områden man kanske bör undvika?
Hur ser vädret ut under vinterhalvåret i Burma?
Något specifikt man bör tänka på?

Jag har ett vagt minne av att för att ta dig mellan Burma och Yunnan landvägen måste du ingå i en turgrupp. Möjligen att det endast är om man vill ta sig från Yunnan till Burma. Jag vet inte. Kolla upp sånt först.
Yunnan är väldigt exploaterat om du besöker de mest kända platserna. Jag har i princip bara besökt Kunming och en rad småstäder på väg när mer autonoma regionen Xishuangbenna (stavning?) i södra yunnan, men där var åtmistonde mycket trevligt även om man märkte att inom bara ett par år kommer det förmodligen vara väldigt annorlunda. Lijiang, Dali och andra orter verkar vara väldigt vanliga besöksmål.
Skulle rekommendera dig att läsa Where China Meets India som nämndes tidigare i tråden. Där beskrivs resor i myanmar och de delar av indien och kina som är angränsande. Inte typiska reseskildringar så utan mer historiskt och politiskt. Just massturismen i Kina är väldigt träffande. Kände igen det han skrev.

Edit:

Med att Yunnan förändras till det sämre menar jag inte bara turismen, utan allt möjligt. Cyklade i området, från Kunming och nedåt mot Laos, och det är ju många infrastrukturprojekt igång, mängder av byggen av bostäder, resorter osv. Någon biolog jag träffade sa att djunglerna håller löjligt låg kvalitet. Görs kinesisk medicin och exklusiva möbler av dem. De där enorma borden av en enda skiva träd man ser här och var i Kina. Om du varit där vet du vilka jag menar. De riktiga lokalborna är ju i ett väldigt trist läge och deras tradtionella livsstilar och inkomstkällor har ju till stor del bytts ut till någonting annat. Kommunisterna gick hårt fram. Prostitution blir allt vanligare. Yunnan är en sexturistdestination för kineser. Det är även många som emigrerar till thailand, malaysia osv just eftersom det trots allt fortfarande är fattigt. Den ekonomiska tillväxten i provinsen går framförallt till de han-kinesiska invånarna. Om du läst någon fyra år gammal researtikel så förvänta dig inte att det ska vara detsamma idag.

Edit:

Glömde. Sittwe ska du undvika. Mer vet jag inte. Mrauk-U i närheten av Sittwe rekommenderas dock starkt. Tror hur som att UD överdriver som alltid. Akta dig för att åka mopedtaxi. Betydligt större risk att du dör av sånt än av att besöka Sittwe.
#21 2015-10-19, 19:14
Fredas
Ursprungligen postat av Motobike
Jag har ett vagt minne av att för att ta dig mellan Burma och Yunnan landvägen måste du ingå i en turgrupp. Möjligen att det endast är om man vill ta sig från Yunnan till Burma. Jag vet inte. Kolla upp sånt först.
Yunnan är väldigt exploaterat om du besöker de mest kända platserna. Jag har i princip bara besökt Kunming och en rad småstäder på väg när mer autonoma regionen Xishuangbenna (stavning?) i södra yunnan, men där var åtmistonde mycket trevligt även om man märkte att inom bara ett par år kommer det förmodligen vara väldigt annorlunda. Lijiang, Dali och andra orter verkar vara väldigt vanliga besöksmål.
Skulle rekommendera dig att läsa Where China Meets India som nämndes tidigare i tråden. Där beskrivs resor i myanmar och de delar av indien och kina som är angränsande. Inte typiska reseskildringar så utan mer historiskt och politiskt. Just massturismen i Kina är väldigt träffande. Kände igen det han skrev.

Edit:

Med att Yunnan förändras till det sämre menar jag inte bara turismen, utan allt möjligt. Cyklade i området, från Kunming och nedåt mot Laos, och det är ju många infrastrukturprojekt igång, mängder av byggen av bostäder, resorter osv. Någon biolog jag träffade sa att djunglerna håller löjligt låg kvalitet. Görs kinesisk medicin och exklusiva möbler av dem. De där enorma borden av en enda skiva träd man ser här och var i Kina. Om du varit där vet du vilka jag menar. De riktiga lokalborna är ju i ett väldigt trist läge och deras tradtionella livsstilar och inkomstkällor har ju till stor del bytts ut till någonting annat. Kommunisterna gick hårt fram. Prostitution blir allt vanligare. Yunnan är en sexturistdestination för kineser. Det är även många som emigrerar till thailand, malaysia osv just eftersom det trots allt fortfarande är fattigt. Den ekonomiska tillväxten i provinsen går framförallt till de han-kinesiska invånarna. Om du läst någon fyra år gammal researtikel så förvänta dig inte att det ska vara detsamma idag.


Tanken var att flyga till Yangon och fortsätta resan norrut mot Mandalay för att se om det finns något flyg till Kunming (eventuellt åka tillbaka till Yangon för att flyga till Kunming därifrån) och försöka undvika turistgrupper i största möjliga mån, om ens möjligt.

Har ännu bara varit i Peking och Xi'an i Kina, och hade hört att det skulle vara trevligare nere i Kunming där det även enligt uppgift skulle finnas bra möjligheter till hiking (vilket är en stor passion). Du menar alltså att Kunming är såpass exploaterat att man kanske skulle söka sig någon annanstans? Sichuan bättre?
#22 2015-10-20, 02:13
Motobike
Ursprungligen postat av Fredas
Tanken var att flyga till Yangon och fortsätta resan norrut mot Mandalay för att se om det finns något flyg till Kunming (eventuellt åka tillbaka till Yangon för att flyga till Kunming därifrån) och försöka undvika turistgrupper i största möjliga mån, om ens möjligt.

Har ännu bara varit i Peking och Xi'an i Kina, och hade hört att det skulle vara trevligare nere i Kunming där det även enligt uppgift skulle finnas bra möjligheter till hiking (vilket är en stor passion). Du menar alltså att Kunming är såpass exploaterat att man kanske skulle söka sig någon annanstans? Sichuan bättre?

Ok, då förstår jag.

Kunming är själva huvudstaden. Antar att det är provinsen du undrar om. Yunnan alltså. Jodå, där finns det vandring. Finns gott om berg och jungler. En av mina trevligaste vandringar i Kina var just i Yunnan. Det finns ett vattenfall ute i jungeln norr om Jinghong. Inga vägar eller stigar förrutom i början. Man får gå på stenarna i själva floden. I princip orört om man bortser från all skit de kinesiska picknick-besökarna slänger omkring sig.

Det är inget fel på Yunnan så. Kolla bara upp i förväg. Vet du att du inte vill ha någon massturismort, kolla upp vilka dessa är i förväg. Jag personligen upplevde den kinesiska massturismen som långt värre än den västerländska i länder som thailand osv. Det går inte att jämföra. Sågar ner jungler för att få plats med fler betalande gäster i naturreservaten, t.ex. Inträdespriserna är sanslösa. Befolkningstätheten är inte sällan att jämföra med större städer. Fullpackat.

Sichuan vet jag knappt något om. Men delar av provinsen ligger i Tibet. Bergigt m a o. Kan kräva tillstånd för att besöka vissa delar. Räkna med dryga böter om du råkar bli tagen utan tillstånd. Även här, kolla upp i förväg. Var alltid försiktig med kända naturreservat. Risken är att du står där och trängs med tusen människor när du kommer fram.

Jag tror att bäst vore att åka till Nepal eller nått. Kan ju ta dig landvägen via Indien. Så kan du besöka Mrak-U i närheten av Sittwe på väg upp till indiska gränsen. Jäkligt skönt ställe. (I myanmar alltså

Tror jag ska göra det. Flyger hem från Nepal. Ja, det vore något. Ha. Att jag inte hade tänkt på det förrän nu. Var alltid lite sugen på den delen av Indien med efter jag läste Where China Meets India. Verkar vara som Indiens vilda västern lite. Knappt att man kan kalla det Indien enligt författaren.

Kollade nu och tydligen måste man ha vissa särskilda tillstånd för att besöka de delarna av indien.
#23 2015-10-20, 05:40
Motobike
Tittade lite till. Och det vissar sig att av de sammanlagt sju stater som finns i nordöstra Indien så behöver man bara ha specialtillstånd för att besöka fem. De övriga två kan man besöka på vanligt visum. Lyckligtvis nog hänger de två staterna ihop med gränsövergången i Burma och man kan färdas till östra Indien och vidare vart man känner för utan att ansöka om specialtillstånd för olika områden. Men det kanske man skulle ändå. Det låter onekligen trevligt.

North-East India is arguably one of the most fascinating places of India and of the world, located at the northeastern region of India, and consisting of 7 states, called collectively as 'the seven sisters'. Much of the region has been left unexplored till date, owning to the regions formidable terrain consisting of mountains, hills, rainforests, river, jungles and predators, and deficiency for proper infrastructure. The small sized region is a biodiversity hub, having one of the highest biodiversity density found anywhere in the world.

Huj huj.
#24 2015-11-05, 07:42
Clevelander
Befinner mig i Yangon i 2 månader för att jobba, skicka ett PM om ni vill ses på en öl eller kanske dra en weekend trip!